Guidelines and Topics for Final Oral Exam SPN 202
18 de Abril, 2012
You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor. First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer these general questions:
Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; Dígame algo de su biografía. Dígame algo de sus estudios en la universidad. Dígame lo que hizo el fin de semana o recientemente o algo importante en su vida. Dígame que piensa hacer en sus vacaciones. ¿Cómo piensa seguir practicando su español? Algún comentario final.
Second part: You will present your main findings on your country of choice. Make some reflections. Please bring a hard copy of your country summary to the interview.
Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation, Enunciation, Vocabulary, Uses of Verb conjugations, and Critical Thinking Skills.
SPN 202
FINAL ORAL PERFORMANCE
Write a text (20 sentences minimum) based on the following topics: (a) country of presentation; (b) a second country presented in class; (c) a topic of your choice. This text will have a format according to your choice: informative text, dialogue, or poem. You will read this paragraph and this will be recorded the last day of class. DUE: first week of May.
Wednesday, April 18, 2012
FInal ORAL Exams: SPN 102 Spring 2012
Guidelines and Topics for Final Oral Exam SPN 102
18 de Abril, 2012
You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor. First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer these general questions:
1. Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?
Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). Please prepare your answers for these topics. Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation, Enunciation, Vocabulary, Uses of Verb conjugations, and Critical Thinking Skills.
Tema 1: Su pasado reciente/Your recent past. Dígame qué hizo la semana pasada o recientemente/Tell me what you did last week or recently. Describa lo que hizo/Describe what you did. Algunas preguntas: ¿Qué hizo el sábado pasado? ¿Qué hizo para las fiestas del fin de año pasado? ¿Qué hizo el fin de semana? ¿Fue a algún lugar especial? ¿Con quién fue? Algún comentario final.
Tema 2: Su niñez/Your childhood. Dígame algunos eventos importantes de su niñez.Tell me some important events of your childhood. Describa lo que hacía de niña/o. Describe you used to do when you were a kid. Algunas preguntas: ¿Qué le gustaba hacer de niño/a? (What did like to do when you were a kid? ¿Qué juegos jugaba? What games did you use to play? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? What did you use to do in the summers with your family? ¿Dónde iba? Where did you use to go?¿Qué le gustaba hacer? What did you like to do?¿Por qué? Why? ¿Dónde vivía? Where did you use to live?Algún comentario final. Make a final comment.
Tema 3: Su futuro/Your future. Dígame qué planes tiene para su futuro cercano o lejano. Tell me about your plans for the (near) future. Algunas preguntas: ¿Qué planes tiene para este verano? What plans do you have for this summer? ¿Qué va a hacer? What are you going to do?¿Cuándo se va a graduar? When are you going to graduate?¿Dónde va ir de vacaciones? Where are you going on vacations?¿Con quién va a ir? Who are you going with¿Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like to travel to a Spanish speaking country? ¿Qué le gustaría hacer? What would like to do there? Algún comentario final. Make a final comment.
SPN 102
FINAL ORAL PERFORMANCE
Write a small paragraph (10 sentences minimum) based on the following topics: Su pasado reciente (Your recent past), Su niñez (Your childhood) or Su futuro (Your future). You will read this paragraph and this will be recorded the last day of class. DUE: first week of May.
18 de Abril, 2012
You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor. First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer these general questions:
1. Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?
Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). Please prepare your answers for these topics. Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation, Enunciation, Vocabulary, Uses of Verb conjugations, and Critical Thinking Skills.
Tema 1: Su pasado reciente/Your recent past. Dígame qué hizo la semana pasada o recientemente/Tell me what you did last week or recently. Describa lo que hizo/Describe what you did. Algunas preguntas: ¿Qué hizo el sábado pasado? ¿Qué hizo para las fiestas del fin de año pasado? ¿Qué hizo el fin de semana? ¿Fue a algún lugar especial? ¿Con quién fue? Algún comentario final.
Tema 2: Su niñez/Your childhood. Dígame algunos eventos importantes de su niñez.Tell me some important events of your childhood. Describa lo que hacía de niña/o. Describe you used to do when you were a kid. Algunas preguntas: ¿Qué le gustaba hacer de niño/a? (What did like to do when you were a kid? ¿Qué juegos jugaba? What games did you use to play? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? What did you use to do in the summers with your family? ¿Dónde iba? Where did you use to go?¿Qué le gustaba hacer? What did you like to do?¿Por qué? Why? ¿Dónde vivía? Where did you use to live?Algún comentario final. Make a final comment.
Tema 3: Su futuro/Your future. Dígame qué planes tiene para su futuro cercano o lejano. Tell me about your plans for the (near) future. Algunas preguntas: ¿Qué planes tiene para este verano? What plans do you have for this summer? ¿Qué va a hacer? What are you going to do?¿Cuándo se va a graduar? When are you going to graduate?¿Dónde va ir de vacaciones? Where are you going on vacations?¿Con quién va a ir? Who are you going with¿Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like to travel to a Spanish speaking country? ¿Qué le gustaría hacer? What would like to do there? Algún comentario final. Make a final comment.
SPN 102
FINAL ORAL PERFORMANCE
Write a small paragraph (10 sentences minimum) based on the following topics: Su pasado reciente (Your recent past), Su niñez (Your childhood) or Su futuro (Your future). You will read this paragraph and this will be recorded the last day of class. DUE: first week of May.
FInal ORAL Exams: SPN 101 Spring 2012
Guidelines and Topics: Final Oral Interview SPN 101
18 de Abril, 2012
You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor. First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer any of these questions.
1. Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?
Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). Please prepare your answers for these topics. Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation, Enunciation, Vocabulary, Uses of Verb conjugations, and Critical Thinking Skills.
Tema 1: La universidad/University life. Dígame acerca de sus estudios universitarios/Tell me about your college studies. Algunas preguntas/Some questions: ¿Qué estudia aquí en la universidad? (What are you studying at school?¿Qué clases toma en la semana? (What courses/classes are you taking during the week?) ¿Cuáles son sus cursos favoritos? (Which are your favorite courses?) ¿Por qué? Algún comentario final. (Make a final comment)
Tema 2: La familia (Family) Dígame de su familia/Tell me about your familia. Algunas preguntas: ¿Cuántas personas hay en su familia? (How many people are there in your family?)¿Dónde viven? (Where do they live?)¿Con quién vive usted? (Who do you live with?)¿Cuándo visita a sus padres? (When do you visit your parents?)¿Cómo se llaman sus padres? (What are the names of your parents? Algún comentario final. Make a final comment.
Tema 3: Los pasatiempos (Pastimes). Dígame de sus pasatiempos/Tell me about your pastimes. Algunas preguntas: ¿Qué hace en su tiempo libre? (What do you do in your free time?¿Cuál es su deporte o pasatiempo favorito? (what is your favorite sport or pastime?¿Por qué? (Why?)¿Qué hace con sus amigos o con su familia? (What do you do with your family or friends)¿Qué va a hacer este verano? What are you going to do this summer. Algún comentario final. Make a final comment.
FINAL ORAL PERFORMANCE
SPN 101
Write a small paragraph (8 sentences minimum) based on the following topics: La Universidad (University Life), La familia (Family) or Los Pasatiempos (Pastimes). You will read this paragraph and this will be recorded the last day of class. DUE: first week of May.
18 de Abril, 2012
You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor. First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer any of these questions.
1. Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?
Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). Please prepare your answers for these topics. Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation, Enunciation, Vocabulary, Uses of Verb conjugations, and Critical Thinking Skills.
Tema 1: La universidad/University life. Dígame acerca de sus estudios universitarios/Tell me about your college studies. Algunas preguntas/Some questions: ¿Qué estudia aquí en la universidad? (What are you studying at school?¿Qué clases toma en la semana? (What courses/classes are you taking during the week?) ¿Cuáles son sus cursos favoritos? (Which are your favorite courses?) ¿Por qué? Algún comentario final. (Make a final comment)
Tema 2: La familia (Family) Dígame de su familia/Tell me about your familia. Algunas preguntas: ¿Cuántas personas hay en su familia? (How many people are there in your family?)¿Dónde viven? (Where do they live?)¿Con quién vive usted? (Who do you live with?)¿Cuándo visita a sus padres? (When do you visit your parents?)¿Cómo se llaman sus padres? (What are the names of your parents? Algún comentario final. Make a final comment.
Tema 3: Los pasatiempos (Pastimes). Dígame de sus pasatiempos/Tell me about your pastimes. Algunas preguntas: ¿Qué hace en su tiempo libre? (What do you do in your free time?¿Cuál es su deporte o pasatiempo favorito? (what is your favorite sport or pastime?¿Por qué? (Why?)¿Qué hace con sus amigos o con su familia? (What do you do with your family or friends)¿Qué va a hacer este verano? What are you going to do this summer. Algún comentario final. Make a final comment.
FINAL ORAL PERFORMANCE
SPN 101
Write a small paragraph (8 sentences minimum) based on the following topics: La Universidad (University Life), La familia (Family) or Los Pasatiempos (Pastimes). You will read this paragraph and this will be recorded the last day of class. DUE: first week of May.
Tuesday, April 17, 2012
SPN 202: Primavera 2012 Formación de palabras y diminutivos
SPN 202: Notas semanales: Formación de palabras y diminutivos
17 de Abril, 2012
Forming Nouns from Verbs
Some nouns related to verbs consist of the verb stem + -o or –a: esperar: la espera; gustar; el gusto; práctica: la práctica; volar: el vuelo.
Many nouns are formed from the past participle of verbs. They consist of the verb stem + the suffix –ada (for –ar verbs) or –ida (for –er and –ir verbs): bajar (to go down(stairs)): la bajada; comer; la comida; correr: la corrida (bullfight); ir: la ida; llegar: la llegada.
Many nouns are formed from –ar verbs with the suffix –ción. Most of these have English cognates ending in –tion: admirar: la admiración; invitar: invitación;
But transportation: transportar: el transporte.
Ejercicio 1. ¿Y el verbo original? Escriba el verbo al lado del sustantivo del que se deriva. Vea el modelo. La formación → formar
1. La obligación
2. La presentación
3. La complicación
4. La dominación
The suffix –miento is widely used to form nouns from verbs. –Ar verbs have the vowel ‘a’ before this suffix; both –er and –ir have the vowel ‘i’.
Agotar (to exhaust) → el agotamiento (exhaustion)
Entender (to understand) → el entendimiento
Ejercicio 2. El sustantivo que falta. Complete la tabla con los sustantivos correctos. Vea el modelo. Mover to move → el movimiento (movement)
1. Pensar to think → __________________________ (thought)
2. Crecer to grow → __________________________ (growth)
3. Sufrir to suffer → __________________________ (suffering)
4. Consentir to consent → __________________________ (consent)
Forming Verbs from Nouns
-Ear is one of the most commonly used suffixes for converting nouns into verbs. It can convey the impression of repeated movement or action of the noun.
Ejemplos: párpado eyelid → parpadear (to blink); paso step → pasear
Ejercicio 3. Escriba el verbo que deriva del sustantivo. Vea el modelo.
Sabor taste → saborear
1. Gota drop (of liquid) →
2. Golpe blow, hit →
3. Zapato shoe →
4. Pata paw, foot →
Forming Verbs from Adjectives
Certain adjectives can be transformed into verbs by the prefix a- + infinitive ending –ar.
Ejemplos: fino fine → afinar (to refine, tune); liso smooth → alisar; manso tame → amansar to tame, domesticate; cierto right, sure → acertar (guess right, hit the mark).
Ejercicio 4. Escriba el verbo que deriva del adjetivo. Vea el modelo.
Largo long → alargar (to lengthen)
1. Claro clear → __________________________________ (to clarify)
2. Chico small → __________________________________ (to reduce in size)
3. Seguro sure → __________________________________ (to assure)
4. Flojo loose → ____________________________________ (to loose)
Many adjectives can be made into verbs with the prefix en- (-em before) b and p) and the suffix –ecer. Adjectives whose stems end in –c change to qu before –ecer.
Ejemplos: triste → entristecer to sadden; pobre → empobrecer to impoverish; rico → enriquecer to enrich; loco → enloquecer to go crazy; bruto → embrutecer to brutalize
Ejercicio 5. Escriba el verbo que deriva del adjetivo. Vea el modelo.
Ronco (hoarse) → enronquecer
1. Bello beautiful →
2. Duro hard →
3. Rojo red →
4. Sordo deaf →
Diminutivos
Diminutives are widely used in Spanish to add a note of smallness or endearment to the noun. The most common diminutive suffix is –ito/-ita, added to nouns and personal names. The following spelling changes occur when the –ito/-ita is added: c → qu; g → gu; z → c.
Ejemplos: la silla → la sillita; la gata → la gatita; Verónica → Veroniquita; Diego → Dieguito; cabeza → cabecita.
The diminutive suffix –ito/-ita changes to –cito/-cita if the noun ends in –n or –r, or if the noun ends in –e and has more than one syllable.
Ejemplos: amor → amorcito; la joven teenage girl → la jovencita; la madre → la madrecita.
Nouns of two syllables whose first syllable has ie or ue and that end in –o or –a drop the –o or –a and add –ecito/-cita to form the diminutive.
Ejemplos: piedra → piedrecita; fiesta → fiestecita; cuerpo → cuerpecito; flor → florcita.
Ejercicio 6. Diminutivos. Escriba el diminutivo terminando en –ito/-ita que corresponda a estas palabras.
1. La voz 6. suave
2. La carta 7. jugo
3. El traje 8. chica
4. El pez 9. luz
5. El dolor 10. nueva
17 de Abril, 2012
Forming Nouns from Verbs
Some nouns related to verbs consist of the verb stem + -o or –a: esperar: la espera; gustar; el gusto; práctica: la práctica; volar: el vuelo.
Many nouns are formed from the past participle of verbs. They consist of the verb stem + the suffix –ada (for –ar verbs) or –ida (for –er and –ir verbs): bajar (to go down(stairs)): la bajada; comer; la comida; correr: la corrida (bullfight); ir: la ida; llegar: la llegada.
Many nouns are formed from –ar verbs with the suffix –ción. Most of these have English cognates ending in –tion: admirar: la admiración; invitar: invitación;
But transportation: transportar: el transporte.
Ejercicio 1. ¿Y el verbo original? Escriba el verbo al lado del sustantivo del que se deriva. Vea el modelo. La formación → formar
1. La obligación
2. La presentación
3. La complicación
4. La dominación
The suffix –miento is widely used to form nouns from verbs. –Ar verbs have the vowel ‘a’ before this suffix; both –er and –ir have the vowel ‘i’.
Agotar (to exhaust) → el agotamiento (exhaustion)
Entender (to understand) → el entendimiento
Ejercicio 2. El sustantivo que falta. Complete la tabla con los sustantivos correctos. Vea el modelo. Mover to move → el movimiento (movement)
1. Pensar to think → __________________________ (thought)
2. Crecer to grow → __________________________ (growth)
3. Sufrir to suffer → __________________________ (suffering)
4. Consentir to consent → __________________________ (consent)
Forming Verbs from Nouns
-Ear is one of the most commonly used suffixes for converting nouns into verbs. It can convey the impression of repeated movement or action of the noun.
Ejemplos: párpado eyelid → parpadear (to blink); paso step → pasear
Ejercicio 3. Escriba el verbo que deriva del sustantivo. Vea el modelo.
Sabor taste → saborear
1. Gota drop (of liquid) →
2. Golpe blow, hit →
3. Zapato shoe →
4. Pata paw, foot →
Forming Verbs from Adjectives
Certain adjectives can be transformed into verbs by the prefix a- + infinitive ending –ar.
Ejemplos: fino fine → afinar (to refine, tune); liso smooth → alisar; manso tame → amansar to tame, domesticate; cierto right, sure → acertar (guess right, hit the mark).
Ejercicio 4. Escriba el verbo que deriva del adjetivo. Vea el modelo.
Largo long → alargar (to lengthen)
1. Claro clear → __________________________________ (to clarify)
2. Chico small → __________________________________ (to reduce in size)
3. Seguro sure → __________________________________ (to assure)
4. Flojo loose → ____________________________________ (to loose)
Many adjectives can be made into verbs with the prefix en- (-em before) b and p) and the suffix –ecer. Adjectives whose stems end in –c change to qu before –ecer.
Ejemplos: triste → entristecer to sadden; pobre → empobrecer to impoverish; rico → enriquecer to enrich; loco → enloquecer to go crazy; bruto → embrutecer to brutalize
Ejercicio 5. Escriba el verbo que deriva del adjetivo. Vea el modelo.
Ronco (hoarse) → enronquecer
1. Bello beautiful →
2. Duro hard →
3. Rojo red →
4. Sordo deaf →
Diminutivos
Diminutives are widely used in Spanish to add a note of smallness or endearment to the noun. The most common diminutive suffix is –ito/-ita, added to nouns and personal names. The following spelling changes occur when the –ito/-ita is added: c → qu; g → gu; z → c.
Ejemplos: la silla → la sillita; la gata → la gatita; Verónica → Veroniquita; Diego → Dieguito; cabeza → cabecita.
The diminutive suffix –ito/-ita changes to –cito/-cita if the noun ends in –n or –r, or if the noun ends in –e and has more than one syllable.
Ejemplos: amor → amorcito; la joven teenage girl → la jovencita; la madre → la madrecita.
Nouns of two syllables whose first syllable has ie or ue and that end in –o or –a drop the –o or –a and add –ecito/-cita to form the diminutive.
Ejemplos: piedra → piedrecita; fiesta → fiestecita; cuerpo → cuerpecito; flor → florcita.
Ejercicio 6. Diminutivos. Escriba el diminutivo terminando en –ito/-ita que corresponda a estas palabras.
1. La voz 6. suave
2. La carta 7. jugo
3. El traje 8. chica
4. El pez 9. luz
5. El dolor 10. nueva
SPN 101: Actividades Semanales 17 de Abril 2012
SPN 101: Actividades Semanales: Possessive Adjectives; Demonstrative Adjectives: Comparisons
17 de Abril, 2012
Possesive Adjectives
Mi= My singular, Mis= My plural
Tu= Your singular; Tus=Your plural
Su= Your formal sing.; Sus = Your formal pl.
Su = His, Her sing; Sus = His, Her pl.
Nuestro/a = Our sin.; Nuestros/as = Our pl.
Vuestro/a = Your sing. Spain; Vuestros/as = Your pl. Spain
Su = Their sing. ; Sus = Their plural
Demonstrative adjectives
Este= This sing. masc. Esta= This sing. fem.
Estos = These pl. Estas = These fem.
Ese = That sing. masc. Esa = That sing. fem.
Esos = These pl. masc. Esas = Those pl. fem
Comparisons
You make equal or unequal comparisons between two objects, people, places using más (more) or menos (less) before an ADJECTIVE and using ‘que before the second object, person, animal, or place’. Ejemplos:
Mi mamá es mas divertida que mi hermana (My mother is more fun than my sister).
Esta casa es menos grande que la casa de mi abuelo. (This house is less big than my grandfather’s house)
ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido =Boring
Alegre = Cheerful
Alto/a = Tall
Amable = Kind
Antipático/a = Unpleasant
Bajo = Short (in height)
Bonito = Pretty
Bueno/a = Good
Delgado/a = Thin/Slender
Divertido = Fun
Difícil = Hard; difficult
Fácil Easy
Feliz Happy
Gordo= Fat
Grande = Big, large
Guapo/a = Handsome
Importante = Important
Inteligente = Inteligente
Interesante = Interesting
Joven = Young
Moreno/a = Brunette, negro
Ocioso = Lazy
Pelirrojo = Red-haired
Pequeño = Small
Rubio/a = Blond(e)
Serio = Serious
Simpático = Nice, likeable
Tonto = Silly, foolish
Trabajador/a = Hardworking
Triste = Sad
Ejercicio 1. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son más interesantes que esos libros.
2. Héctor es menos serio que Miguel.
3. Ese color es menos triste que este color.
4. Tu hermana es más morena que Isabel.
5. Yo soy menos ocioso que tú.
6. Esas casas son más pequeñas que estas casas.
7. Esa clase es menos pequeña que esta clase.
8. Nuestros proyectos son más importantes que los proyectos de ustedes.
9. Este lugar es menos bonito que Owensboro.
10. Mi gato es más inteligente que tu perro.
Ejercicio 2. Translate these sentences into Spanish.
1. This place is smaller than Owensboro.
2. These shoes are bigger than those shoes.
3. Your (tú) brother is less young than my car.
4. Our dogs are more intelligent than your (tú) dogs.
5. Maria is less blond than Miriam.
6. His dad is more hardworking than your (tú) dad.
7. This cat is less fat than that cat.
8. Miami is less interesting than New York.
9. I am thinner than you (usted).
10. That student is more sad than you (tú)
17 de Abril, 2012
Possesive Adjectives
Mi= My singular, Mis= My plural
Tu= Your singular; Tus=Your plural
Su= Your formal sing.; Sus = Your formal pl.
Su = His, Her sing; Sus = His, Her pl.
Nuestro/a = Our sin.; Nuestros/as = Our pl.
Vuestro/a = Your sing. Spain; Vuestros/as = Your pl. Spain
Su = Their sing. ; Sus = Their plural
Demonstrative adjectives
Este= This sing. masc. Esta= This sing. fem.
Estos = These pl. Estas = These fem.
Ese = That sing. masc. Esa = That sing. fem.
Esos = These pl. masc. Esas = Those pl. fem
Comparisons
You make equal or unequal comparisons between two objects, people, places using más (more) or menos (less) before an ADJECTIVE and using ‘que before the second object, person, animal, or place’. Ejemplos:
Mi mamá es mas divertida que mi hermana (My mother is more fun than my sister).
Esta casa es menos grande que la casa de mi abuelo. (This house is less big than my grandfather’s house)
ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido =Boring
Alegre = Cheerful
Alto/a = Tall
Amable = Kind
Antipático/a = Unpleasant
Bajo = Short (in height)
Bonito = Pretty
Bueno/a = Good
Delgado/a = Thin/Slender
Divertido = Fun
Difícil = Hard; difficult
Fácil Easy
Feliz Happy
Gordo= Fat
Grande = Big, large
Guapo/a = Handsome
Importante = Important
Inteligente = Inteligente
Interesante = Interesting
Joven = Young
Moreno/a = Brunette, negro
Ocioso = Lazy
Pelirrojo = Red-haired
Pequeño = Small
Rubio/a = Blond(e)
Serio = Serious
Simpático = Nice, likeable
Tonto = Silly, foolish
Trabajador/a = Hardworking
Triste = Sad
Ejercicio 1. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son más interesantes que esos libros.
2. Héctor es menos serio que Miguel.
3. Ese color es menos triste que este color.
4. Tu hermana es más morena que Isabel.
5. Yo soy menos ocioso que tú.
6. Esas casas son más pequeñas que estas casas.
7. Esa clase es menos pequeña que esta clase.
8. Nuestros proyectos son más importantes que los proyectos de ustedes.
9. Este lugar es menos bonito que Owensboro.
10. Mi gato es más inteligente que tu perro.
Ejercicio 2. Translate these sentences into Spanish.
1. This place is smaller than Owensboro.
2. These shoes are bigger than those shoes.
3. Your (tú) brother is less young than my car.
4. Our dogs are more intelligent than your (tú) dogs.
5. Maria is less blond than Miriam.
6. His dad is more hardworking than your (tú) dad.
7. This cat is less fat than that cat.
8. Miami is less interesting than New York.
9. I am thinner than you (usted).
10. That student is more sad than you (tú)
Monday, April 16, 2012
SPN 102: Actividades semanales 17 Abril 2012
SPN 102: The Conditional Tense: ¿Qué harías? (What would you do?)
The conditional tense expresses the feeling of future uncertainty generally translated into English as, “would + verb”. It differs from the future tense, which expresses future certainty (Yo iré a Chile a fin de año), in that it suggests possibility were some condition met: Yo iría a Nicaragua pero no puedo (I would go to Nicaragua but I cannot). Note that when using this tense, there will usually be a “but” or an “if” or some other reason given to explain why or why not the action would be completed.
Conditional Tense: Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for conditional tense: ía, ías, ía; íamos, íais, ían: estaría, estarías, estaría; estaríamos, estaríais, estarían.
Irregular formation: The twelve irregular conditional stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer)
Saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).
Práctica
A. Provide the conjugations of the verbs in the conditional tense.
jugar
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros jugariáis
ellas
comer
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotras
vosotras comeriáis
ellas
vivir
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros viviriáis
ustedes
B. Provide the conditional conjugation of the verb in parentheses.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para ThanksGiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿_________________ algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no ___________________ en esta zona de la ciudad. (vivir)
C. Provide the conditional conjugations of poder, hacer, and salir.
poder (podr-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros podríais
hacer (har-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotras
vosotras haríais
ellas/os, ustedes
salir (saldr-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros saldríais
ellas/os, ustedes
D. More irregular conditional stems. Provide the verb conjugation in the conditional tense.
1. Usted ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __________________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te ____________ la verdad. Prefiero esperar. (decir)
5. Yo no _______________ ningún incoveniente en pedir disculpas a Rosario. (tener)
6. ¿A qué hora ___________________ (nosotros) de la casa? (salir)
7. ¿Cuánto _________________ tu silencio? (valer)
8. Ustedes ___________________ hacer la comida (poder).
SPN 102: Informal Commands
Regular affirmative “tú” commands
They are formed by dropping the ‘s’ from the present tense of the verb in the tú person. The use of ‘tú’ is optional.
Ejemplos: Tú tomas agua (You drink water) → ¡Toma agua! (Drink water)
Tú comes pollo. (You eat chicken) → Come pollo (Eat chicken)
Regular negative “tú” commands
They are formed from the present tense stem of the first person ‘yo’. Then you replace the ‘o’ ending with ‘es’ for –ar verbs and with ‘as’ for –er, and –ir verbs.
Ejemplos: Yo tomo (tomar, I drink) → ¡No tomes!.
Yo las como. (comer, I eat them) → No las comas.
Yo digo (decir, I tell/say) → No digas mentiras.
Práctica
A. Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)
B. Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. Estás mal. ¡No ___________ más! (beber).
2. Tú no sabes cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ problemas. (hacer)
4. No ____________ a las 8. (venir)
5. No _____________ de tu casa. Está muy frío afuera. (salir)
C. Write 5 affirmative regular ‘tú’ commands, and 5 negative regular ‘tú’ commands.
Irregular affirmative “tú” commands
Memorize this list of SEIS irregular affirmative “tú” commands.
Decir. ¡Di ‘hola’! Say ‘hola’!./Hacer. Haz buenas cosas. Do good things./Poner. Pon energía. Put energy.
Salir. Sal de mi casa. Get out of my house./Tener. Ten paciencia. Have patience./ Venir. Ven a mi casa. Come to my house.
Irregular negative “tú” commands
Memorize this list of CUATRO irregular negative “tú” commands (3 have an affirmative command)
Dar. Da cinco dólares. Give five dollars! ¡No des diez dólares! (Don’t give ten dollars!)
Estar. No estés triste. Don’t be sad.
Ser. Sé honesto. Be honest. No seas mentiroso. Don’be a liar.
Ir. Vé a clase. Go to class. No vayas a tu casa. Don’t go to your house.
Práctica
D. Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡ Abre la boca y _________________ ‘teléfono! (decir)
2. _________________ tu tarea. (hacer)
3. _________________ tranquilidad y paciencia. (tener)
4. _________________ justo e inteligente. (ser)
5. _________________ a mi casa esta Navidad. (venir)
E. Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. No _____________ preocupado. (estar)
2. No _____________ a Walmart. (ir)
3. No ____________impaciente. (ser)
4. No _____________ mala cara. (dar)
F. Write 5 affirmative irregular ‘tú’ commands, and 5 negative irregular ‘tú’ commands.
The conditional tense expresses the feeling of future uncertainty generally translated into English as, “would + verb”. It differs from the future tense, which expresses future certainty (Yo iré a Chile a fin de año), in that it suggests possibility were some condition met: Yo iría a Nicaragua pero no puedo (I would go to Nicaragua but I cannot). Note that when using this tense, there will usually be a “but” or an “if” or some other reason given to explain why or why not the action would be completed.
Conditional Tense: Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for conditional tense: ía, ías, ía; íamos, íais, ían: estaría, estarías, estaría; estaríamos, estaríais, estarían.
Irregular formation: The twelve irregular conditional stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer)
Saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).
Práctica
A. Provide the conjugations of the verbs in the conditional tense.
jugar
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros jugariáis
ellas
comer
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotras
vosotras comeriáis
ellas
vivir
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros viviriáis
ustedes
B. Provide the conditional conjugation of the verb in parentheses.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para ThanksGiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿_________________ algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no ___________________ en esta zona de la ciudad. (vivir)
C. Provide the conditional conjugations of poder, hacer, and salir.
poder (podr-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros podríais
hacer (har-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotras
vosotras haríais
ellas/os, ustedes
salir (saldr-)
Yo
tú
él; ella; Ud.
nosotros
vosotros saldríais
ellas/os, ustedes
D. More irregular conditional stems. Provide the verb conjugation in the conditional tense.
1. Usted ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __________________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te ____________ la verdad. Prefiero esperar. (decir)
5. Yo no _______________ ningún incoveniente en pedir disculpas a Rosario. (tener)
6. ¿A qué hora ___________________ (nosotros) de la casa? (salir)
7. ¿Cuánto _________________ tu silencio? (valer)
8. Ustedes ___________________ hacer la comida (poder).
SPN 102: Informal Commands
Regular affirmative “tú” commands
They are formed by dropping the ‘s’ from the present tense of the verb in the tú person. The use of ‘tú’ is optional.
Ejemplos: Tú tomas agua (You drink water) → ¡Toma agua! (Drink water)
Tú comes pollo. (You eat chicken) → Come pollo (Eat chicken)
Regular negative “tú” commands
They are formed from the present tense stem of the first person ‘yo’. Then you replace the ‘o’ ending with ‘es’ for –ar verbs and with ‘as’ for –er, and –ir verbs.
Ejemplos: Yo tomo (tomar, I drink) → ¡No tomes!.
Yo las como. (comer, I eat them) → No las comas.
Yo digo (decir, I tell/say) → No digas mentiras.
Práctica
A. Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)
B. Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. Estás mal. ¡No ___________ más! (beber).
2. Tú no sabes cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ problemas. (hacer)
4. No ____________ a las 8. (venir)
5. No _____________ de tu casa. Está muy frío afuera. (salir)
C. Write 5 affirmative regular ‘tú’ commands, and 5 negative regular ‘tú’ commands.
Irregular affirmative “tú” commands
Memorize this list of SEIS irregular affirmative “tú” commands.
Decir. ¡Di ‘hola’! Say ‘hola’!./Hacer. Haz buenas cosas. Do good things./Poner. Pon energía. Put energy.
Salir. Sal de mi casa. Get out of my house./Tener. Ten paciencia. Have patience./ Venir. Ven a mi casa. Come to my house.
Irregular negative “tú” commands
Memorize this list of CUATRO irregular negative “tú” commands (3 have an affirmative command)
Dar. Da cinco dólares. Give five dollars! ¡No des diez dólares! (Don’t give ten dollars!)
Estar. No estés triste. Don’t be sad.
Ser. Sé honesto. Be honest. No seas mentiroso. Don’be a liar.
Ir. Vé a clase. Go to class. No vayas a tu casa. Don’t go to your house.
Práctica
D. Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡ Abre la boca y _________________ ‘teléfono! (decir)
2. _________________ tu tarea. (hacer)
3. _________________ tranquilidad y paciencia. (tener)
4. _________________ justo e inteligente. (ser)
5. _________________ a mi casa esta Navidad. (venir)
E. Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. No _____________ preocupado. (estar)
2. No _____________ a Walmart. (ir)
3. No ____________impaciente. (ser)
4. No _____________ mala cara. (dar)
F. Write 5 affirmative irregular ‘tú’ commands, and 5 negative irregular ‘tú’ commands.
SPN SPN 202: Primavera 2012 Notes Preposiciones 16 Abril 2012
SPN 202: Notas semanales: Preposiciones
A preposition is a word that links a noun to a verb, and adjective, or another noun. Prepositions can also link verbs to each other: el lugar para fumar, el beso de la araña, dejar de fumar.
The preposition ‘A’
USES: (a) indicates motion toward a place: Vas a la biblioteca; (b) labels the animate, specific direct object: veo a Valentina; (c) connects verbs of motion to infinitives: salir a bailar; (d) labels the indirect object noun: Le dí el encargo a Raquel; labels the rate or price: Estos zapatos están a cuarenta dolares; (e) labels the manner in which something is done: a pie; (f) expresses location: está sentado a la mesa: (g) is found in idiomatic expressions: a veces.
Ejercicio 1. Exprese las oraciones en español.
1. We need to write the final paper double-spaced.
2. He was so bad that he crawled on all fours.
3. My mother gave me a sweater she made by hand.
4. Caral is 300 km. from Lima.
5. Upon their arrival, they went to eat.
The preposition ‘DE’
SOME USES: (a) indicates motion from a place: Vienen de Miami; (b) indicates origin or possession: el carro de Nora; (c) indicates the material of which something is made on the contents of a container: un reloj de oro; (d) is often the equivalent of English WITH or IN in descriptive expressions: cubierto de nieve: (e) indicates a characteristic of a noun: una persona de valores; (f) indicates a limitation or restriction on a verb or adjective: alto de estatura; (g) indicates time in certain fixed expressions: trabajar de día y de noche; (h) indicates the manner in which is done: Miguel se puso de rodillas.
Ejercicio 2. Expresar en español.
1. I found a gold watch.
2. I got down on my knees to pray.
3. Hugo is not broad-shouldered.
4. Yvonne works days and nights.
5. Sara is still in mourning.
The preposition ‘EN’
The basic meaning of the preposition EN is to express location. It is the equivalent of English IN, OR, or AT.
Uses: (a) indicates location: en la clase; (b) indicates extent of time: Regreso en una hora; (c) is used od some expressions of manner: en broma; (d) labels the amount by which measured quantities differ: El dólar ha bajado en un 20 por ciento; (e) labels the price: Me lo compré a 20 dolares; (f) labels the means by which an action occurs.
Ejercicio 3. Exprese en inglés.
1. Me di cuenta que era Miguel en la voz.
2. Nora le vendio su casa en 70,000 dólares.
3. Las propiedades han subido en un 35 por ciento.
4. Se reunieron en la biblioteca.
5. Yo estoy en contra de los atropellos contra las personas.
The preposition ‘CON’
It expresses the idea of accompaniment or the means by which something is done. Its most common English equivalent is WITH.
USES: (a) expresses accompaniment: salir con amigos; (b) expresses attitude: respetuoso con uno; (b) labels the means by which something is done: abrir la puerta con una llave: (c) labels the action as a means, using con + infinitive construction: con pulsar esta tecla, se accede a este sitio; (d) labels the manner in which is done: Nos saludó con respeto; (e) expresses in SPITE OF: Con todos sus problemas, se convirtió en un doctor; (f) can label the content of a container and is less ambiguous than DE: un vaso con agua.
Ejercicio 4. Exprese en inglés.
1. Lo hacemos todo con esfuerzo.
2. Nos saludaron con un apretón de manos.
3. Tráigame un vaso con agua.
4. Ataron la caja con una cuerda.
5. Encuentre las cajas con libros.
The prepositions ‘PARA’ and ‘POR’
Uses of ‘PARA’: (a) labels the destination, the time by which something will occur, or the figurative goal: Fuimos para Chicago; (b) labels the standard for comparison: Para profesora, sabe mucho; (c) labels the information in the sentence as someone’s opinion: Para Gaby, su papa es muy importante; (d) appears in some common expressions and idioms: Para entonces ya eramos amigos.
SOME Uses of ‘POR’: (a) expresses motion through a place or location somewhere in a place (imprecise location): Venga por este pasillo; (b) expresses duration of time or imprecise point in time: Ayer por la noche; (c) designates the cause or reason: Se molesta por cualquier cosa; (d) designates the means by which something is done: Mándame un mensaje por FB; (e) designates motivation or incentive (It also designates the person for whose sake something is done): Todo lo hago por mi mama; (f) expresses exchange or substitution: Fui a la reunión por mi hermana; (g) appears in idiomatic expressions: De una vez por todas (Once and for all).
Ejercicio 5. Exprese en inglés estos diálogos u oraciones.
1. ¿A qué hora sale el avión de Louisville para Miami? Sale bien temprano por la mañana pasando por Atlanta.
2. ¿Siempre van a las tiendas para ver los escaparates? Nos gusta ir una vez por mes.
3. Para periodista, Pedro responde bien a sus oyentes. Por eso lo escucho siempre.
4. Hagamos una excursión por los andes peruanos para el próximo verano.
5. ¿Para quién es este regalo? Es para mi tío por todo su apoyo a mi madre.
A preposition is a word that links a noun to a verb, and adjective, or another noun. Prepositions can also link verbs to each other: el lugar para fumar, el beso de la araña, dejar de fumar.
The preposition ‘A’
USES: (a) indicates motion toward a place: Vas a la biblioteca; (b) labels the animate, specific direct object: veo a Valentina; (c) connects verbs of motion to infinitives: salir a bailar; (d) labels the indirect object noun: Le dí el encargo a Raquel; labels the rate or price: Estos zapatos están a cuarenta dolares; (e) labels the manner in which something is done: a pie; (f) expresses location: está sentado a la mesa: (g) is found in idiomatic expressions: a veces.
Ejercicio 1. Exprese las oraciones en español.
1. We need to write the final paper double-spaced.
2. He was so bad that he crawled on all fours.
3. My mother gave me a sweater she made by hand.
4. Caral is 300 km. from Lima.
5. Upon their arrival, they went to eat.
The preposition ‘DE’
SOME USES: (a) indicates motion from a place: Vienen de Miami; (b) indicates origin or possession: el carro de Nora; (c) indicates the material of which something is made on the contents of a container: un reloj de oro; (d) is often the equivalent of English WITH or IN in descriptive expressions: cubierto de nieve: (e) indicates a characteristic of a noun: una persona de valores; (f) indicates a limitation or restriction on a verb or adjective: alto de estatura; (g) indicates time in certain fixed expressions: trabajar de día y de noche; (h) indicates the manner in which is done: Miguel se puso de rodillas.
Ejercicio 2. Expresar en español.
1. I found a gold watch.
2. I got down on my knees to pray.
3. Hugo is not broad-shouldered.
4. Yvonne works days and nights.
5. Sara is still in mourning.
The preposition ‘EN’
The basic meaning of the preposition EN is to express location. It is the equivalent of English IN, OR, or AT.
Uses: (a) indicates location: en la clase; (b) indicates extent of time: Regreso en una hora; (c) is used od some expressions of manner: en broma; (d) labels the amount by which measured quantities differ: El dólar ha bajado en un 20 por ciento; (e) labels the price: Me lo compré a 20 dolares; (f) labels the means by which an action occurs.
Ejercicio 3. Exprese en inglés.
1. Me di cuenta que era Miguel en la voz.
2. Nora le vendio su casa en 70,000 dólares.
3. Las propiedades han subido en un 35 por ciento.
4. Se reunieron en la biblioteca.
5. Yo estoy en contra de los atropellos contra las personas.
The preposition ‘CON’
It expresses the idea of accompaniment or the means by which something is done. Its most common English equivalent is WITH.
USES: (a) expresses accompaniment: salir con amigos; (b) expresses attitude: respetuoso con uno; (b) labels the means by which something is done: abrir la puerta con una llave: (c) labels the action as a means, using con + infinitive construction: con pulsar esta tecla, se accede a este sitio; (d) labels the manner in which is done: Nos saludó con respeto; (e) expresses in SPITE OF: Con todos sus problemas, se convirtió en un doctor; (f) can label the content of a container and is less ambiguous than DE: un vaso con agua.
Ejercicio 4. Exprese en inglés.
1. Lo hacemos todo con esfuerzo.
2. Nos saludaron con un apretón de manos.
3. Tráigame un vaso con agua.
4. Ataron la caja con una cuerda.
5. Encuentre las cajas con libros.
The prepositions ‘PARA’ and ‘POR’
Uses of ‘PARA’: (a) labels the destination, the time by which something will occur, or the figurative goal: Fuimos para Chicago; (b) labels the standard for comparison: Para profesora, sabe mucho; (c) labels the information in the sentence as someone’s opinion: Para Gaby, su papa es muy importante; (d) appears in some common expressions and idioms: Para entonces ya eramos amigos.
SOME Uses of ‘POR’: (a) expresses motion through a place or location somewhere in a place (imprecise location): Venga por este pasillo; (b) expresses duration of time or imprecise point in time: Ayer por la noche; (c) designates the cause or reason: Se molesta por cualquier cosa; (d) designates the means by which something is done: Mándame un mensaje por FB; (e) designates motivation or incentive (It also designates the person for whose sake something is done): Todo lo hago por mi mama; (f) expresses exchange or substitution: Fui a la reunión por mi hermana; (g) appears in idiomatic expressions: De una vez por todas (Once and for all).
Ejercicio 5. Exprese en inglés estos diálogos u oraciones.
1. ¿A qué hora sale el avión de Louisville para Miami? Sale bien temprano por la mañana pasando por Atlanta.
2. ¿Siempre van a las tiendas para ver los escaparates? Nos gusta ir una vez por mes.
3. Para periodista, Pedro responde bien a sus oyentes. Por eso lo escucho siempre.
4. Hagamos una excursión por los andes peruanos para el próximo verano.
5. ¿Para quién es este regalo? Es para mi tío por todo su apoyo a mi madre.
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