Saturday, March 28, 2015

SPN 102: Weekly Actividades 12: Tuesday March 31, 2015



SPN 102: Spring/Primavera: Weekly Actividades: Semana 12:
31 de Marzo, 2015
Práctica/Prepare for your FINAL INTERVIEW/FINAL PERFORMANCE

Martes 31 de Marzo, 2015

(12) The Imperfect Tense: trabajaba; comía, tenía…

Actividad 1. Lea/read these notes. Lea Libro U27: p. 275-6.

Imperfect Tense: In contrast to the preterit tense that describes a past action already finished and completed in the past, the imperfect tense describes:
(a) an action or activity that was continous, repeated, customary, without a specific end or completion: e.g. Yo siempre vendía limones (I would always sell limes); Todos los días yo iba a la escuela (I would go to school everyday).
(b) a past condition, state of being, or description where no act took place, e.g. Yo quería ser empresario (I wanted to be a businessman); mi mamá era muy trabajadora (My mother was very hardworking).

Regular formation:
AR verbs: Remove –AR; Add: aba, abas, aba, ábamos, abais, aban.
-ER/IR verbs; Remove –ER/IR; Add: ía, ías, ía, íamos, íais, ían.

Ejemplos: jugar
Yo jugaba
tú jugabas
él; ella; Ud. jugaba
nosotros jugábamos
vosotros jugabais
ellas/os, ustedes jugaban

comer
Yo comía
tú comías
él; ella; Ud. comía
nosotras comíamos
vosotras comíais
ellas/os, ustedes comían

vivir
Yo vivía
tú vivías
él; ella; Ud. vivía
nosotros vivíamos
vosotros vivíais
ellas/os, ustedes vivían

Irregular verbs in the imperfect tense
IR-to go:
Yo iba (I was going, I used to go)
ibas
él; ella; Ud. iba
nosotros íbamos
vosotros ibais
ellas/os, ustedes iban

Ser-to be
Yo era (I used to be, I was being, I was)
eras
él; ella; Ud. era
nosotras éramos
vosotras erais
ellas/os, ustedes eran

Ver-to see
Yo veía (I used to see; I was seeing)
veías
él; ella; Ud. veía
nosotros veíamos
vosotros veíais
ellas/os, ustedes veían

Actividad 2.
Provide the verb conjugation in the imperfect tense in parenthesis.
1. De niña, yo ___comía___ mucha pizza. Me gustaba mucho. (comer).
2. Nosotros _________________ en Florida. (vivir)
3. Mis padres _______trabajaban______ en una escuela. (trabajar)
4. Los dos _____eran________ maestros. (ser)
5. Mi mamá _________________ ciencias naturales. (enseñar).
6. Mi papá ____enseñaba______español. (enseñar)
7. Siempre nosotros ________________ a la casa de mis abuelos los domingos (ir)
8. A veces mis primos de Kentucky nos ___visitaban ______ en los veranos. (visitar).
9. Mis mejores amigas _________________ Connie y Yolanda. (ser).
10.Connie y Yolanda _______________ cerca a mi casa. (vivir).
11. Yo __estudiaba____ mucho pero también jugaba con mis amigas. (estudiar).
12. Siempre nosotros ____________ televisión después de hacer la tarea.
(ver)

Actividad 3. Translate this paragraph into English.

Vocabulario: empezar=to start; enseñar=to teach; llevar= to carry; mercado=market; cana
sta=basket; limón=lemon; puesto=stand; verduras=vegetables

A: ¿Qué hacías de niño?
What would you do as a child?
B: Empecé a trabajar a los 10 años.
I started to work when I was 10. Todos los días íbamos con mi mamá al mercado. Everyday we would go to the market with my mom. Trabajaba de lunes a viernes. I used to work from Monday to Friday. Vendía limones en las mañanas. Los llevaba en una canasta. Siempre vendía todo. En las tardes iba a la escuela. En las noches estudiaba.
A: ¡Eras muy trabajador! You were very hardworking!
B: Mi mamá me enseñó la importancia del trabajo. Ella era muy trabajadora. Ella tenía su puesto de verduras y yo la ayudaba. Fueron días de mucho aprendizaje.

Tarea/Homework: DUE Martes 07 de Abril, 2015
Answer these questions with complete sentences. ¿Qué le gustaba hacer de niño/a? ¿Dónde vivía? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? ¿En qué trabajaban sus padres? ¿Quiénes eran sus mejores amigos? ¿Qué hacía un día típico cuando era niño/a?

Práctica/Prepare for your FINAL INTERVIEW/FINAL PERFORMANCE.

SPN 101-1: Primavera/Spring 2015: Weekly Actividades 12: 30 de Marzo-01 de Abril, 2015



SPN 101-1 Spring 2015 Actividades Semanales/Weekly Activities 12
30 de Marzo – 01 de Abril, 2015

Lunes 30 de Marzo: Prepare for your FINAL INTERVIEW.  (14) Present of Irregular verbs of Group #3: o→ue (U20)
Miércoles 01 de Abril, 2015: (20) Irregular Verbs in the Present Tense Group 4: e→i (U32: p. 302) – Prepare for your FINAL INTERVIEW- Prepare for your FINAL PERFORMANCE: Friday May 01, 2015
Easter Break: Friday April 03-Monday April 06, 2015

Lunes/Monday 30 de Marzo, 2015
(14) Group 3: Present Tense of Irregular Verbs (o→ ue)

These verbs change their ‘o’ stem to ‘ue’ in most of their present conjugations. These verbs are:
almorzar (to have lunch), costar (to cost); contar (to count); encontrar (to meet, to find); mostrar (to show); recordar (to remember); volar (to fly); sonar (to sound), soñar (to dream); llover (to rain); mover (to move); poder (to be able, can); volver (to return); dormir (to sleep); morirse (to die)
Only (u→ ue) verb: jugar (to play a sport): Yo juego, tú juegas, él juega; N jugamos, V jugais, Ellos juegan
Some conjugations:
Yo almuerzo, Tú almuerzas, Usted almuerza; N almorzamos; Vosotros almorzáis, Ellos almuerzan.
(Mostly in the third person; Cuesta (It costs); Cuestan (They cost)
Yo encuentro, Tú encuentras, Ella encuentra; N encontramos, V encontráis; Ellas encuentran.
More conjugations
Ejemplos

Actividad 1. Provide the correct conjugation of the irregular verb (o→ ue) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.      Ana y Natalia ____almuerzan______  en la cafetería. (almorzar)
2.      Estos zapatos ___cuestan______  50 dólares. (costar)
3.      Yo ____encuentro_____ a mi novio esta noche. (encontrar)
4.      Grace _____sueña______ con Diego. (soñar)
5.      Mi mamá ______________________ a Genaro mucho. (recordar)
6.      En Lima no _____llueve_______mucho. (llover)
7.      Ustedes ______________________ estudiar más. (poder)
8.      Tú ______________________ a casa a las 10 de la noche. (volver)
9.      Yo  ________________________ con mi perro y mi gato. (dormir)
10.  Edgar y Ramón ________________ baloncesto. (jugar)

Actividad 2.  Creativity. Write 5 sentences with six different irregular verbs (o→ ue) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
TAREA: Due WednesdayApril 01, 2015
Write 5 sentences with irregular verbs (o→ ue) in the present tense. Provide the English translations.

Miércoles/Wednesday April 01, 2015
(15) Group 4: Present Tense of Irregular Verbs (e→ i)
These verbs change their ‘e’ stem to ‘i’ in most of their present conjugations. These four verbs are: repetir (to repeat), reírse (to laugh); pedir (to ask for, to request); servir (to serve).
Some conjugations:
Yo repito, Tú repites, Usted repite; N repetimos; Vosotros repetís, Ellos repiten
Yo río, Tú ríes, Usted ríe, N reímos, V reís; Ellas ríen.
More conjugations
Ejemplos

Actividad 1. Provide the correct conjugation of the irregular verb (e→ i) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.      Valentina y Verónica _____repiten______________ las palabras. (repetir)
2.      Carlos  ____se ríe___________  de sus problemas. (reírse)
3.      Yo ______________________ más tiempo para el examen. (pedir)
4.      Mi mamá siempre ____________________ el almuerzo a la 1. (servir)

Actividad 2.  Creativity. Write 3 sentences with three different irregular verbs (e→ i) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
TAREA: Due WednesdayApril 08, 2015
Write 5 sentences with irregular verbs (e→ i) in the present tense. Provide the English translations.