Monday, February 23, 2015

SPN 102: Spring 2015: Weekly Actividades 7: 24-26 Febrero, 2015



SPN 102:  Spring/Primavera 2015: Actividades semanales/Weekly Activities 7
24-26 de Febrero, 2015

Jueves 24 de Febrero:
Repaso Mid-Term 1.
Preparación Mid-Term Performance

SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO SEMESTRE

Please finish writing your answers before clase. We will check them in class.

(1) Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3) Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6) Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs

A. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo __juego___________ voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _haces_________ (tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ____vive_____ en Miami. (vivir)
4. ¿Qué _estudia________ usted en la universidad? (estudiar)
5. Yo __juego_____ voleybol. (jugar)
6. ¿Qué __haces________ (tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)

B. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy ___positivos___ (positive).
2. Valentina es una bebé muy __bonita_________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy ___amables_____________ (kind).
4. Yo soy _______________ (short).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá ____siempre_____cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo  ___felizmente_____ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos __________________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de español __mañana______. (tomorrow)

D. Tú’ Commands: Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Estudia_______ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡__Lee_______________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡____Toma________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __bebas_____ más! (beber).
2. ¡No __hables_______ por favor! (hablar)
3. ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Haz________ tu tarea! (hacer)
2. ¡___Ten_______ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡____________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡___Ven________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ahora! (ir)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __estés____ preocupado! (estar)
2. ¡No __vayas______ a Walmart! (ir)
3. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No __des_______ mala cara!. (dar)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan conmigo _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin __ellas___________. (them fem.)
3. El regalo es para __ella__________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir sin __ti_________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you plural Spain)

F. ‘Usted’ Commands: Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡____Venga______ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_____Tome______ ocho vasos con agua diariamente!. (tomar)
3. ¡_____Estudie________ la lección para mañana!. (estudiar)
4. ¡_____Lea____________ estas páginas para la próxima clase!.
(leer)
5. ¡____Escriba_________ diez oraciones!. (escribir)
6
. ¡No ___haga________ eso! (hacer).
7. ¡No ___cante______  por favor!. (cantar)
8. ¡ __Tenga___________ fe! (tener)
9. ¡No ___trabaje_________ los domingos!. (trabajar)
10. ¡
No _____________ de esa manera!. (vivir)

Provide the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Sepa____  estas direcciones! (saber)
2. No __vaya______ a esa casa! (ir)
3. ___________ más amor. (dar)
4. No __esté__________ deprimido. (estar)
5. ¡___________ paciente! (ser)

G. Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun in the blank space to refer to the noun mentioned in parenthesis or in the previous sentence.  
1. Yo ___la______ veo todas las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _____los_______ queremos mucho (a nuestros abuelos)
3. Tú ___nos___ llamas en la mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas. Ella ___las___________ trae en la mañana.
5. Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)

H. Indirect Object Pronouns. Provide the Direct Object Pronouns in the spaces to refer to the person in the sentence.
1. Edwin ____les_______ canta canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora y Verónica____le__________ escriben cartas a Iván.
3. Nosotros _____te__________ prestamos 20 dólares a ti.
4  El profesor ____nos__________ canta una canción a nosotras
5. Liliana_________________ pide una prueba a la profesora.

I. Gustar, Encantar, Doler. Rewrite the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar basketbol.  Me gusta jugar basketbol.
2. Nora/doler/cabeza. A Nora le duele la cabeza.
3. Vosotras/encantar/chocolates. A vosotras les encantan los chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz con pollo. A Iván y Maritza les gusta el arroz con pollo.
5. Nosotros/encantar/películas románticas.
6. Tú/doler/estómago.

J. Reflexive Verbs. Provide the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Verónica   __se duerme_______ a las once. (dormirse).
2. ¿__Se siente__________ (usted) mal? (sentirse)
3. Larry _____se levanta________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
4. Yolanda siempre ___se divierte_________ en sus clases. (divertirse)
5. Valentina  ____se baña_______ sola a los 4 años. (bañarse)
6. Yo no ____me enfermo___________ (enfermarse).
7. Teodora ____________________ su ropa en la mañana. (ponerse)
8. Valentina todavía no _______________  (peinarse) sola.

K. Cultura: Write FOUR different facts about topics related to Spain.   
Cultura Geográfica: Write the names of the countries, the mountains, the cities, the ocean and the sea in the numbers of the map of España.  

Preparación: Mid-Term Performance

MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the following areas: Possible situations: (1) You are meeting a person (from a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about in this course). One at least needs to come from another country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker); (2) You are two friends who see each other again and have a quick conversation on family, university, and pastimes (topics from SPN 101). Place: The place can be at the university, campus, over the phone, a party. It is connected to the situation you choose. Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the course and SPN 101. You may use some notes for your skit to help you speak with more confidence. Please see the FINAL INTERVIEW Guidelines for some possible questions (first section). Focus this mid-term performance in using sentences in the PRESENT TENSE. The mid-term performance will help you to get ready for your final performance which will deal around topics about your past and future. The models below come from SPN 101 Final Skits.

Models:SPN101FinalPerformances

Jueves 26 de Febrero
MID-TERM Performance
Bring a hard copy of your script. You may read it with discretion.

Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation.

SPN 101-1: Spring 2015: Weekly Actvidades 7: 23-27 Feb, 2015



SPN 101-1 Spring 2015: Actividades Semanales/Weekly Activities 7
Semana/Week 7: 23-27 de Febrero, 2015

Lunes/Monday 23 de Febrero: Cuba, Panamá. Quiz/ Prueba 2. Preparación: Performance Mid-Term
Miércoles/Wednesday 25 de Febrero: (9) Grupo 1 Irregular: Yo “irregular”. (10) Prepositions: A-DE. Preparación Performance Mid-Term.
Viernes/Friday 27 de Febrero: Preparación Performance Mid-Term.

Lunes/Monday 23 de Febrero, 2015

Preparation for MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the following areas: Situation: You are meeting a person (from a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about in this course). One at least needs to come from another country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker). Place: The place can be at the university, campus, over the phone, a party. Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the course. The instructor will show some models for FINAL PERFORMANCES from previous SPN 101 courses. The mid-term performance will help you to get ready for your final performance. See models below.

ModelsforSkits for FINAL PERFORMANCES

Quiz/ Prueba 2

Miércoles/Wednesday 25 de Febrero, 2015
(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular YO  forms. 
Presentación: Panamá

Actividad 1. Lea (Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then read notes below.

Irregular verbs in the present tense have one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating regular –ar, -er, and –ir verbs. The following verbs have the irregular Yo conjugations in the present tense: A list of these verbs include: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.

Verbs that are irregular in Yo PERSON →:
1.DAR (to give): YO DOY (das, da, damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos, hacéis, hacen);
4.OIR (to hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO (pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6. SALIR (to leave): YO SALGO (sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO (traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO (traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE, venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO (ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ (sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)

Actividad 2. Change these sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo doy un examen.
1.      Tú dices la verdad (the truth). Yo __digo___ la verdad.
2.      Pepe y Chico hacen la tarea de inglés. Yo __hago____ mi tarea de arte.
3.      Ellos oyen a sus padres. Yo __oigo_____ a mi abuelita. 
4.      Usted pone la música. Yo _pongo___ la comida.
5.      Ellos salen a las 10. Yo __salgo______ a las 11.
6.      Ustedes traen la comida (the food). Yo ___traigo___ las bebidas (the drinks).
7.      María traduce esta canción (song). Yo _traduzco______ esta oración (sentence).
8.      Tú vienes a clase a las 2. Yo __vengo____ a las 3.
9.      Nosotros vemos a Miriam. Yo ______________ a Pablo.
10.  Usted sabe bailar. Yo _____________ tocar la guitarra.
11.  Nosotros conocemos Miami. Yo _____________ Chicago.

Actividad 3. Translate these statements into English. 
1.      ¿Qué haces? Yo hago la comida.    What are you doing? I am making the dishes.
2.      ¿Pones la música? No, yo pongo la comida. Will you get the music? No, I will get the food.       
3.      ¿A qué hora sales de la clase de trabajo social?  Yo salgo a las 10.    What time do you leave/are you leaving? I leave/I am leaving at 10.
4.      ¿Qué traes a la fiesta?  Yo traigo una ensalada de frutas. What are you bringing to the party? I am bringing a fruit salad.
5.      ¿Cuánto dinero das? Yo doy 5 dólares. How much money are you giving? I am giving 5 dollars.
6.      ¿A quién ves en la oficina? Yo veo a Miguel y Laura. Who do you see in the office? I see Miguel and Laura.
7.      ¿­Sabes dónde está la ciudad de Arequipa? No, yo no sé.
8.      ¿Conoces a María? No, yo no conozco a María.
9.      ¿Oyes? No. no oigo nada (anything).
10.  ¿Qué dice (usted)? Yo digo que voy a la fiesta.  What are you saying? I am saying I am going to the party.

Tarea/Homework: DUE Friday 27 de Febrero, 2015
Write CINCO sentences with yo irregular forms of these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer. Translate them to English.

Preparación: Mid-Term Performance.

(10) Prepositions: A-DE

Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes.
(I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno?
(Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia.
(We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)

2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra.
(Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)

The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.

Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. Yo beso a mi gato. I kiss my cat.
2. Edwin canta “Las mañanitas” a su mamá. Edwin sings “Las mañanitas” to his mom.
3. Ustedes hablan a la profesora. You guys talk with the professor/teacher.
4. Verónica ama a sus padres.
5. Usted escucha a su amigo. 
6. Ellos esperan al profesor. They are wating to the professor.
7. Tú llamas a tu abuela mañana. You call/are calling to your grandma tomorrow.

Preposition “DE”
1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.

2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur.
They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.

3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes.
It’s the students’.

4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas.
The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?

Actividad 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú. My friend Patricia is from Trujillo, Peru.
¿De dónde es usted? Where are you from?
Yo soy de Hartford, KY. I am from Hartford, KY.
Ustedes conversan de política. You guys converse about politics.
Hablamos de la candidata y de los candidatos. We talk about the candidate and the candidate.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad. Maritza’s daughter has a nice personality.
¿De quién es este libro? Es de Pablo. Whose is this book?
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.

Tarea/Homework: DUE Friday Feb 27, 2015
Write 3 sentences using “DE” and 3 sentences using “A” in Spanish. Provide the English translation.

Preparación: Mid-Term Performance

Viernes/Friday 27 de Febrero, 2015: Repaso EXAMEN DE MEDIO SEMESTRE
Please complete the blanks before coming to clase.  

SPN 101- Práctica-Examen de Medio Semestre

A. Definite articles: Provide the definite articles to complete the phrases.
1. __las______ casas                                      3. ____el_______ lapicero
2. ___la_________ pizarra                             4. ____los_______ hombres

B. Indefinite articles: Provide the indefinite articles to complete the phrases.
1. ___unos_________ gatos                           3. __una________ manzana
2. ___unas_________ profesoras                   4. __unos_______ escritorios                                    

C. Vocabulary: Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in parenthesis in Spanish.
1. Verónica es ____delgada__________ (thin).
2. Mi hermano es ___bajo_____________ (short).
3. Yo soy ______morena______________ (brunette).
4. Esta clase es ____interesante_______ (interesting).
5. Nosotras somos muy __trabajadoras__________ (hardworking).
6. Yo soy ___alto______________ (tall).
7. Valentina es una niña ____inteligente______ (intelligent).
8. Maritza es una mujer ______________ (good).
9. Mis padres son muy ___amables, simpáticos_______ (kind, nice).
10. Vosotras sois muy ________________ (positive).

D. Verb SER: Complete the sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present tense.
1. ¿De dónde ___es______ usted?                
2. Genaro y Carmen  ____son___________ de México.
3. Mis amigos y yo __somos____________ divertidos.       
4. Tú ___eres________ mi amiga.
5. Iván y Vicky ______________ amigos. 
6. ¿Qué hora es? _______________ las cinco de la tarde (5:00pm). 

E. Números: 1-100: ¿Qué hora es? Provide the times in Spanish numbers. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche and en punto” when appropriate.
1. 6:30 pm: Son las ___seis y treinta de la tarde__________.
2. 9:20 pm: Son las ___nueve y veinte de la noche______________.
3. 11:17 am: Son las __once y diecisiete de la mañana_______.
4. 5:45 pm: Son las ___cinco y cuarenta y cinco de la tarde__________.
5. 1:09 am: Es la _____________________________________________.
6. El partido de fútbol es a las _____________________________ (5:30pm).

Answer the questions in Spanish.
7. ¿Cuánto son cien menos cuarenta y cinco (100-45)? Son ___cincuenta y cinco______.
8. ¿Cuánto son cuarenta más diecisiete (40+17)? Son __cincuenta y siete_________.
9. ¿Cuánto son doce más seis (12+6)? Son __dieciséis ____________.
10. ¿Cuánto son ochenta menos diecisiete (80-17)?  Son __________________.

F. –AR, -ER, and IR verbs: regular conjugations: Choose the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿__Hablas_____tú español? (hablar)
2. ¿__Estudia____usted en la noche? (estudiar)
3. Nosotras __trabajamos_____ en Best Buy. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________ salsa muy bien. (bailar)
5. Ustedes no ___comen____ en la cafetería de la universidad. (comer)
6. Jazmín __corre_________ todas los fines de semana. (correr)
7. Yo no __bebo______ bebidas alcohólicas. (beber)
8. Ashley y yo ______________ a vivir con poco dinero. (aprender)
9. Mis amigos ____sufren_____ por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué no __abres______ (tú) el libro? (abrir)
11. ¿Dónde __vive______ su mamá?  (vivir)
12. Yo ___________ la historia muy bien. (describir)

G. Yo irregular. Provide the YO irregular form of the verb in parentheses.
1. Yo __digo______ (DECIR) “Hola” a mi mamá.
2. Yo ­__hago_____ (HACER) un pastel (cake) de zanahoria (carrot)
3. Yo __salgo_____ (SALIR) de mi casa a las 8 de la mañana.
4. Yo __traigo_____ (TRAER) el libro a clase y mi teléfono.
5. Yo ___veo___ (VER) a mis amigos.
6.  No, yo no ___conozco_______ (CONOCER) a tu mamá pero sí a tu padre.
7. Yo ___vengo________ (VENIR) a clase los lunes, miércoles y viernes.
8. ¿Sabes usar la computadora? Sí, yo ______ (SABER) mucho de computadoras.
9. ¿Dónde _pongo___________ (PONER) yo mi tarea?
10. Yo ______________ (DAR) regalos (gifts) a mi familia para Navidad (Christmas). 
11. Yo ______________  (OIR) la música ahora.

H. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1.Vicky y John _____conocen_________ la ciudad de Washington.
2.Yo no ____________ tocar la guitarra.
3.Tú ___conoces______a María.
4.La profesora ____conoce______ a todos sus estudiantes.
5.Nosotros no _____________ bailar.
6. Ellos _____saben________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___conocen__________ a la profesora Cirilio.
8. ¿______________ (tú) Miami?

I. Prepositions “A” and “DE”. Translate these sentences into English.
1. Carla ama a sus padres. Carla lover her parents.
2. Yo conozco a Juan Carlos.
3. Esperamos a la profesora. We are waiting for the professor.
4. Ellos son de Ohio. They are from Ohio.
5. Ustedes hablan de política. You talk about politics.
6. Esta es una canción de Selena.

J1. Cultura: Write the name of the capitals of these countries in the Americas:  
Guatemala:      __Ciudad de Guatemala______       México: __Ciudad  de México_________
Honduras: ___Tegucigalpa_______________          Cuba: __La Habana________
El Salvador: ____San Salvador___________           Puerto Rico: __San Juan__________
Nicaragua: __Managua__________  Republica Dominicana: _Santo Domingo________
Costa Rica: ___San José_____________      Panamá: ____Ciudad de Panamá_____

J2. Countries Information: Write three different facts (from three different countries including the US) you have learned from the Library Research report presentations.

J3. Cultura geográfica: Using the numbers placed on the map, write the names of the countries and select the correct number and write them on the spaces provided.                                                
1.                            2.                                     3.                                 4.   
5.                                 6.                                 7.                                 8. 
9.                                 10.                    

Preparación: Mid-Term Performance