Thursday, February 14, 2013

SPN 102: Práctica Indirect Object Pronouns



SPN 102: Extra Práctica Spring 2013
 
ACTIVIDAD. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the sentence to signal the indirect object in the second part of the sentence.

1. El maestro _________ dice la tarea a Nicolás.
2. Sandra ____________ explica cómo jugar póker a Lilian.
3. Camila ______________ paga siete dólares a ustedes.
4. Yo ____________ vendo mis vestidos después de los concursos de belleza a mis amigas.
5. Nora _______________ paga treinta dólares por la comida a ti.
6. Mi compañero ________________ habla en español a mí.
7. Nuestros padres ________________ dicen trabajar mucho en la universidad a nosotros.  
8. Yo _____________ digo: “¿Cómo está usted?” a la profesora.
9. Yo _______________ unos problemas a mis sobrinos.
10. Yo ________________ pago diez dólares el corte de pelo a Betsy.
11. No, no _______________ canto canciones a mis padres.
12. Yo ____________ hablo sobre la clase a Lilia.
13. El Dr. Vélez ____________ dice que nosotros necesitamos “sazón”.
14.  La alumna _____________ pide una hoja de papel al profesor.
15. Yo _____________ zapatos a Santa Claus.
16. No, no ___________ leí el mensaje a Nora y Lilian.
17. Yo ___________ doy el lápiz a ti.
18. ___________ gustan tus aretes (a mí).
19.  Yo _____________ explico la tarea a mi prima.
20. A Sandro no ______________ duele el corazón.

Monday, February 11, 2013

SPN 102: Actividades Semanales 11-15 Feb, 2013



SPN 102: Actividades semanales 11-15 Febrero 2013

(6) Reflexive verbs: Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am).  ¿A qué hora se duerme Valentina?  (At what time does Valentina fall sleep?)

ACTIVIDAD 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.

Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself;  enojarse: to get angry;  ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up;  llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself

ACTIVIDAD 2.
Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)

ACTIVIDAD 3. Translation. What do you do early in the morning? Translate the interaction into Spanish.

A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana?
B: Me despierto como a las 5 de la mañana. Mi mamá se levanta a cocinar a las 4. Ella nos dice: “Levántense” como a las 5.15. Yo me levanto unos minutos después de escuchar su voz. Luego me lavo los dientes, y me baño.


ACTIVIDAD 4. Answer these questions about yourself. Please use complete sentences to give your answers.
       1.      ¿Se abriga usted mucho en el invierno?
       2.      ¿Se baña usted cada mañana?
       3.      ¿Se enferma usted frecuentemente?
       4.      ¿Se cuida usted de las grasas?
       5.      ¿Qué juegos se acuerda de su niñez?
       6.      ¿Cuándo se enoja usted?
       7.      ¿Cómo se siente hoy?
       8.      ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
       9.      ¿A qué hora se duerme?
      10.  ¿Cómo se divierte en su tiempo libre?

ACTIVIDAD 3. Write 10 sentences with 10 different reflexive verbs. Provide the English translation.

(7) Preterite Indicative of Regular Verbs

ACTIVIDAD 1. Read Book U24: p. 248. Then read the notes below, and make your own notes.

Preterite Indicative of Regular Verbs (Indicates completed actions in the past/recent past)
Infinitive estudiar (-ar verb) comer (-er verb) vivir (-ir verb)
Subject Pronouns for EMPHASIS
Singular
Yo/I → estudié, comí, viví
Tú (Vos en CA), You (fam) → estudiaste, comiste, viviste,
Ella (she); él (he); Usted (Ud.)
You (formal) → estudió, comió, vivió
Plural
Nosotras/os (We f/m) → estudiamos, comimos, vivimos
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiasteis, comisteis, vivisteis
Ustedes (Uds.) (You f/m familiar/formal) → estudiaron, comieron, vivieron
Ellas/Ellos (They f/m) → estudiaron, comieron, vivieron

ACTIVIDAD 2.
Some –AR verbs: andar (to be transported by, to be around, to walk), bailar, caminar (to walk), cantar, comprar, contestar, desear, escuchar, necesitar, preguntar, trabajar

Some –ER verbs: aprender, beber, comer, comprender, correr, creer, leer (leyó), prometer, responder, saber, vender

Some –IR verbs: abrir, asistir, cubrir, describir, discutir, dividir, escribir, existir, sufrir, recibir, reír, vivir.

PLEASE LOOK AT THE REGULAR VERBS IN YOUR SYLLABUS.

A. Provide the conjugation in the preterite of the –AR verb provided.
1. Nosotros ____________ (estudiar) mucho en la clase de español anoche (last night)
2. El profesor ____________ (hablar) español en clase.
3. Tú _________ (mirar) las palabras en la pizarra en la tarde.
4. Ella ____________ (preguntar) la hora en la noche.
5. Los alumnos _________ (usar) los verbos en oraciones por dos horas.
6. Mis amigos ___________ (bailar) salsa muy bien el sábado pasado.
7. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster el año pasado?
8. Vosotras ______________( hablar) mucho con la profesora el lunes pasado.
9. Nosotros no ________________ (escuchar) la música
10. Mis amigos no _______________ (necesitar) más disciplina.
11. Anoche yo ____________ (caminar) a mi trabajo.

B. Provide the conjugation in the preterite of the –ER verb provided.
1. Nosotros ____________ (responder) las preguntas en la clase de español.
2. Los estudiantes __________ (aprender) más sobre México la semana pasada.
3. Tú _________ (leer) las palabras en la pizarra en la clase.
4. Nora ____________ (beber) mucha agua anoche.
5. Las alumnas _________ (comprender) los ejercicios muy bien.
6. Mis amigos ___________ (prometer) leer y practicar más español la semana pasada.
7. ¿__________ (tú) (correr) el fin de semana?
8. Vosotros ______________ (vender) manzanas chilenas.
9. Yo _______________ (comprender) los ejercicios.
10. Nosotros ________________ (comer) pizza el fin de semana.
11. Nora _________________ (leer) tres cuentos anoche.

C. Provide the conjugation in the preterite of the –IR verb provided.
1. Nosotros ___________ (asistir) a clases todos los días.
2. Yo me _____________ (cubrir) las orejas cuando mi hermana cantó.
3. Tú _______________ (describir) a la profesora Escudero muy bien.
4. Mis padres ______________ (dividir) su tiempo entre sus trabajos, nosotros y sus amigos.
5. Ustedes ______________ (abrir) las ventanas.
6. Vosotros _____________ (escribir) mucho español todos los días.
7. Verónica ___________(recibir) mucho amor.
8. Usted ________ (abrir) la puerta.
9. Julio ___________ (sufrir) cuando tocaste la guitarra.
10. Mi hermano ___________ (vivir) en los dormitorios de su universidad.
11. Mi amiga Gaby_____________ (escribir) tres cuentos (stories) para niños.

ACTIVIDAD 3. Please answer these personal questions with complete sentences.

1. ¿Caminó usted anoche?
2. ¿Dónde compró usted sus libros?
3. ¿Trabajó usted el fin de semana?
4. ¿Bailó el fin de semana?
5. ¿Qué comió ayer?
6. ¿Que leyó anoche?
7. ¿Corrió usted esta mañana?
8. ¿Comprendió usted los ejercicios?
9. ¿Discutió usted el problema con sus padres?
10. ¿Qué escribió anoche?
11. ¿Recibió alguna nota buena este semester?
12. ¿Dónde vivió el año 2012?

ACTIVIDAD 4. Write 10 sentences in Spanish with –AR , -ER and -IR verbs in the preterite indicative. Provide the English translation. Try making small paragraphs. Be ready to share them with your classmates, and perform them with a unique voice and body. PLEASE LOOK AT THE REGULAR VERBS IN YOUR SYLLABUS to choose your verbs.

SPN 101: Actividades Semanales 5; Feb 11-15, 2013



SPN 101: Actividades Semanales Semana 5 Feb 11-15, 2013

See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Week/Semana 5 Semana 11-15 Febrero

(7) Regular verbs “-AR,-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): REGULAR VERBS “-AR,” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2): estudiO, estudias, estudia; estudiAMOS, estudiAIS, estudiAN

ACTIVIDAD 2.
Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

Verbs (verbos) are content words that designate actions. Verbs in Spanish have –AR, -ER, and –IR endings: estudiar (to study), comer (to eat), vivir (to live). To conjugate a verb in the present tense, you take the stem of the verb with no –ar, -er, -ir ending and you add an ending (see below) according to the subject personal pronoun, or noun of the sentence. In other words, you conjugate the verbs according to the person or subject, personal pronoun doing the action/activity in the sentence.

Present Tense conjugations -AR conjugation -ER conjugation -IR conjugation
Infinitive estudiar comer vivir
Subject Pronouns for EMPHASIS
Singular
Yo/I → estudiO, comO, vivO.
Tú (Vos en Centroamérica), You (fam)→ estudiAS, comES, vivES
Ella (she); él (he); Usted (Ud.) You (formal)→ estudiA, comE, vivE
Plural
Nosotras/os (We f/m)→ estudiAMOS, comEMOS,vivIMOS
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiáis, coméis, vivís
Ustedes (Uds.)
(You f/m familiar/formal); Ellas/Ellos (They f/m) →
estudiAN, comEN, vivEN

Rules. The present tense en español (marked in the verb conjugation according to the subject of the sentence) indicates an action, activity, or state of being that occurs at the present time.
Yo estudio español en la universidad (I am studying Spanish at the university).
Mi mamá vive en Lima (My mother lives in Lima).
Comemos en la cafetería (We eat at the cafeteria).

Subject Personal Pronouns (SPPs).
The SPPs are YO, TÚ (VOS en América Central), ELLA, ÉL, USTED (SINGULAR); NOSOTRAS/OS, VOSOTRAS/VOSOTROS, USTEDE , ELLOS, ELLAS (PLURAL). These pronouns replace nouns already familiar to us within the context of the sentences we are writing or speaking about. . For example: Bryce y Natalia trabajan en la librería. Ellos hablan español muy bien. (Bryce y Natalia work at the library. They speak Spanish very well). We use ELLOS to replace Bryce y Natalia and for not repeating the names again). When you address people or talk about yourself use, yo, tú (vos), usted,ustedes, vosotros. ¿Cómo se llama usted? Yo me llamo Juan. When you talk about familiar people to you and the person you are talking with, use ella, él, ellas, ellos. ¿Quiénes son ellos? ¿Dónde está él?
Use personal subject pronouns when you want to emphasize the doer of the action. Ella trabaja mucho. Be aware that personal pronouns can be omitted in the sentence. Bailamos salsa (We dance salsa). Me llamo José (I call myself José). You will find that some Spanish language dominant speakers may omit using personal pronouns compared to other speakers. It depends on the emphasis you want to put in the doer, or the emphasis on the action (so you may omit to indicate the personal pronoun).

Formation of questions: ¿Trabaja Juan en Walmart? Place the verb before the subject, include the question mark: ¿ (ALT+168) at the beginning of the question, and raise your intonation.
¿Vives (tú) en Owensboro? ¿Estudian (ellas) en la bilbioteca?

Negation.
In questions and simple sentences, place NO in front of the verb. A: ¿No estudias (tú) esta noche (tonight)? B: No, no estudio. (Use no and make a pause, and use no again before the verb in answers). Mi mamá no trabaja en el hospital.

Some –AR verbs: bailar (to dance), cantar (to dance), comprar (to buy), contestar (to answer), desear (to desire), escuchar (to listen), hablar (to speak, to talk), necesitar (to need), preguntar (to ask), trabajar (to work).

ACTIVIDAD 3. Provide the answers to these –AR exercises.
1. Nosotros ____________ (estudiar) mucho en la clase de español.
2. El profesor siempre __________ (hablar) español.
3. Ella ____________ (preguntar) la hora.
4. Mis amigos ___________ (bailar) salsa muy bien.
5. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster?
6. Vosotras ______________ (necesitar) trabajar más.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Nosotros tocamos la guitarra. ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. ___________________________________
4. Abel habla quechua. ___________________________________
5. Ustedes desean mirar más películas en español.
___________________________________
6. Julia come en su casa. ___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo estudio biología. ___________________________________
2. Nosotros compramos huevos, pan y leche. ___________________________________
3. Ellos contestan las preguntas. ___________________________________
4. Nora toca el piano. ___________________________________
5. Ustedes escuchamos la clase. ___________________________________
6. Vosotros necesitáis más disciplina.
___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-ER” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2).
Comer (to eat): comO, comES, comE; comeMOS; comEIS; comEN
Vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –ER verbs: aprender (to learn), beber (to drink), comer (to eat), comprender (to understand), correr (to run), creer (to believe), leer (to read), prometer (to promise), responder (responder), vender (to sell).

A. Provide the conjugation of the –ER verb provided.
1. Los profesores siempre __________ (aprender) de los estudiantes.
2. Tú _________ (leer) tu libro.
3. Nora ____________ (beber) agua todos los días.
4. Las alumnas _________ (comprender) los ejercicios muy bien.
5. ¿__________ (tú) (correr) todas las mañanas?
6. Ustedes ______________ (vender) manzanas chilenas.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Lilian y Nora prometen hablar más español. ___________________________________
2. Ellos corren en las tardes. ___________________________________
3. Yo bebo mucha agua. ___________________________________
4. Vosotros comprendéis los problemas. ___________________________________
5. Tú comes en tu casa. ¬___________________________________
6. Nosotros aprendemos los verbos. ¬___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it a negative sentence. negative.
1. Yo comprendo los ejercicios. ___________________________________
2. Nosotros comemos en casa. __________________________________
3. Vosotras corréis todas las mañanas. ___________________________________
4. Mi amigo Jaime lee todas las noches. ___________________________________
5. Mis padres creen en mí. ¬___________________________________
6. ¿Corres más tarde? ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –ER verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences.
See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –IR verbs: abrir (to open), asistir (to attend), describir (to describe), discutir (to discuss), escribir (to write), existir (to exist), sufrir (to suffer), recibir (to receive), vivir (to live)

A. Provide the conjugation of the –IR verb provided.
1. Nosotros ___________ (asistir) a clases todos los días.
2. Tú _______________ (describir) a la profesora Escudero muy bien.
3. La música ____________ (existir) en todas los países del mundo.
4. Vosotros _____________ (escribir) mucho español todos los días.
5. Verónica ___________(recibir) mucho amor.
6. Usted ________ (abrir) la puerta.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Ellas viven en un departamento. ___________________________________
2. Genaro describe a su papá con amor. ___________________________________
3. Ellos abren las puertas. ___________________________________
4. Vosotros sufrís mucho. ___________________________________
5. Usted vive en Louisville.
___________________________________
6. Ustedes nunca discuten.  ___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo describo a mi familia. ___________________________________
2. Vosotras vivís en Madrid. ___________________________________
3. Mi amiga Vicky escribe bien. ___________________________________
4. Mis padres sufren mucho. ¬___________________________________
5. ¿Escribes esta noche? ___________________________________
6. Ellos asisten a clase todos los días. ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –IR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences.
See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

8. INTERROGATIVE WORDS (Book U5: p. 61) AND Negative forms

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own notes.
Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What? ¿Cuál? (Which one?)
¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cómo? (How?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural). For example if you ask. ¿Dónde trabajas? (Where do you (informal) work?) you want to know where this person you are talking to works.



ACTIVIDAD 2. Question-word sentences. Make a question out of the sentence using the interrogative question in parenthesis to replace the underlined time, place, subject or object. Modelo: Yo estudio biología (Qué): ¿Qué estudias (tú)?

1. Nosotros tocamos la guitarra. (¿Qué? Ustedes) ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. (¿Qué) ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. (¿Qué?) ___________________________________
4. Abel habla quechua. (¿Qué?) ___________________________________
5. Ustedes desean mirar películas en español. (¿Qué?) _________________________________
6. Julia come en su casa. (¿Dónde?) ___________________________________
7. Lilian y Nora prometen hablar más español. (¿Qué?) _________________________________
8. Ellos corren en las tardes. (¿Cuándo?)___________________________________
9. Yo bebo mucha agua. (¿Qué? usted) ___________________________________
10. Tú comes en tu casa. (¿Dónde? tú) ___________________________________
11. Nosotros aprendemos los verbos. (¿Qué? Ustedes) _________________________________
12. Ellas viven en un departamento. (¿Dónde?) ___________________________________
13. Genaro describe a su papá con amor. (A quién/To whom_____________________________
14. Ellos abren las puertas. (¿Qué?) ___________________________________
15. Usted vive en Louisville.
(¿Dónde? usted) ___________________________________
16. Mi nombre es Emilio. (¿Cuál)) __________________________________________
17. Mis pasatiempos favoritos son leer y escribir. (¿Cuáles?) _______________________

ACTIVIDAD 3. Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.