Saturday, January 24, 2015

SPN 102: Spring 2015: Weekly Actividades: 27-29 Enero, 2015



SPN 102 Spring 2015: Activdades semanales/Weekly Activities: Semana 3
Semana/Week 3: 27-29 de Enero

Martes 27 de Enero, 2015
(4) Prepositional pronouns U22: p. 210
Reporte 1: Spain: Geographical Regions

U22: Prepositional Pronouns: “Para mí, para ti, para ellos”
Read Book U22: p. 213-214

Personal Pronouns (yo, tú (vos), usted, él, ella; nosotros, vosotros, ustedes, ellos) usually start sentences: Yo trabajé todo el verano. Prepositional pronouns are pronouns used after a preposition. There are two types of prepositions: simple prepositions (ej. con (with) and prepositional phrases (ej. al lado de = next to). Here we focus on what pronouns we use after these prepositions when we want to refer to people we are familiar with in the context of the sentence.

*Use: mí, ti and the previous personal pronouns after the simple prepositions: a (to), para (for), con, (with), sin (without), sobre (over).
Ejemplos:
¿Son estos paquetes para mí? Are these packages for me?
Estoy hablando sobre ellos. I am talking about them.
Sin ti me vuelvo loco. Without you I get crazy.
No esté sobre mí por favor. Don’t be over me please.
Yo voy con ella a la boda. I am going with her to the wedding.

*The preposition CON with MI and TI→ conmigo, contigo. Con remains separate from the other personal pronouns. Ejemplos:
Nora va contigo a la fiesta. Nora is going to the party with you.
¿Quiere hablar conmigo, profesor? Do you want to talk with me, professor?

*Some prepositional phrases: fuera de (outside); dentro de (inside of); delante de (in front of), detrás de (behind); cerca de (near); al lado de (next to); lejos de (far from); debajo de (under); encima de (on top of),
Estamos cerca a la casa de ella. We are close to her house.
Vivo muy lejos de ti. I live very far from you.
Con ellos vamos al partido este domingo.
We are going with them to the game this Sunday.
Trabajamos sin ellas. We work without them.

Actividad 1. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Ellos trabajan conmigo__________ (me).
2. José siempre piensa en ___vosotras____  (to you plural(fem) in Spain).
3. Nosotros salimos sin __ellas______ (without them fem.).
4. El regalo es para ___ella______ (for her).
5. No puedo vivir sin ____ti________ .(without you sing. informal).
6. Yo voy a ir contigo _____________ a la reunión. (with you sing. informal).
7. Elena lejos vive cerca de ____usted_____ (you sing. formal).
8. Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9. Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

Actividad 2.
Translate these sentences into English.
1. Estoy cerca de ti. I am close to you.
2. ¿Quiere bailar conmigo? Do you want to dance with me?
3.
Habla con él. Speak with/to him.
4. Quiero estar muy lejos de ella.
I want to be far away from her.
5. ¿Van a ir sin ellos a la fiesta? Are you going to the party without them?
6. ¿Es este regalo para mí? Is this gift for me?
7. Estoy hablando sobre ellos.
8. Sin ti me vuelvo loco. I become crazy without you.
9. Ven cerca de nosotros.
10. vamos al partido con vosotros este domingo.

Tarea/Homework: DUE Jueves 29 de Enero, 2015
Write 8 sentences using prepositional pronouns. Use simple and prepositional phrases. Provide the English translation. 

Jueves/Thursday 29 Enero, 2015
Review Grammar Index (1)-(4): Grammar index: Present Tense, Adjectives, Adverbs, Informal Commands, Prepositional Pronouns.
Reporte 2: Spain: Religion Languages

Complete the spaces before clase.


SPN 102 Práctica Prueba 1
Adjectives, Present Tense, Adverbs, Informal and Formal Commands
                                                                                                              
A. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Verónica es ______inteligente______ (intelligent).
2. Mi hermano es __bajo____ (short).
3. Yo soy muy _positivo________ (positive).
4. Esta clase es __interesante_____ (interesting).
5. Nora y Antonieta son muy ___________________ (kind).
6. Dora y yo somos_______________ (tall).
7. La casa __blanca___ está cerca de mi casa (white).
8. Mi hermana __mayor_____ es divertida (older).
9. Mi hermano _menor_____ es atlético (younger).
10. Mi amigo Enrique es muy ______________  (hardworking).

B. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Mi hermano Beto ____tiene__________ treintiún años (tener).
2. Yo ______trabajo____________ poco  (trabajar).
3. ¿ Con quién ___vive______ usted? (vivir)
4. ¿Qué ______________ (tú) en la universidad? (estudiar)
5. Miguel no ___trae____________ su tarea a la clase de español (traer).
6. ¿Qué _____________ tú hoy? (hacer)
7. Nosotros __vamos________ al cine este fin de semana (ir).
8. Yo ____________ cerca (close) a ella (estar).
9. Me ___________ mis clases mucho (gustar).
10, ¿Por qué nunca __hablas______ (tú) de tus problemas? (hablar).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. La chica corre ___lentamente______ (slowly).
2. Dora __nunca_______ come en la noche (never).
3. Yo ________________  duermo en las tardes (always).
4. Juan es tímido y habla __tímidamente________ (timidly).
5. María comprende la situación __perfectamente______ (perfectly).
6. Nosotros jugamos ________________ (tomorrow).
7. Mi mamá están muy ___bien_____ (well).
8. El examen es _________________ difícil (horribly).
9. El supermercado está __lejos____ de la casa (far).
10. El examen es ____________ en la mañana (early).

D. ‘Tú’ Commands
Provide the affirmative or negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡____Estudia_____ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡___________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡____Toma_______ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)
5. ¡____Vive____ tu vida! (vivir)
6. ¡No __bebas_________ más! (beber).
7. ¡No _____________ por favor! (hablar)
8. ¡No ___hagas_____ problemas! (hacer)
9. ¡No _____________ lo mismo! (repetir)
10, ¡No __compres_____ la camisa azul! (comprar)

Provide the affirmative or negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡____Haz______ tu tarea! (hacer)
2. ¡____________ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡__________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_____Ven____________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡____Di_______ mi nombre! (decir)
6. !____________ tu area en la mesa! (poner)
7. ¡No ____estés____ preocupado! (estar)
8. ¡No _____________ a Walmart! (ir)
9. ¡No __seas____irrespetuoso! (ser)
10. ¡No ________ mala cara! (dar)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Ellos trabajan ___conmigo________ (with me).
2. José siempre habla de ____________  (to you plural in Spain).
3. Nosotros salimos sin ____________ (them fem.).
4. El regalo es para ____ella______ (her).
5. No puedo vivir sin ______________ .(you plural).
6. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you sing. informal).
7. Elena lejos vive cerca de __usted________ (you sing. formal).
8. Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9. Sin ___ti_____ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10. Ustedes están lejos de ___nosotros________ (Mara y yo). (we feminine)

SPN 101-1: Spring 2015: Weekly Actividades: Week 3: 26-30 Enero



SPN 101-1 SPRING 2015 Actividades Semanales/Weekly Activities 3
Semana/Week 3: 26-30 Enero, 2014

Lunes/Monday 26 de Enero/January: (4) Descriptive Adjectives with SER

Before doing the actividades, please listen to the PODCAST about descriptive adjectives. Click here: https://app.box.com/s/yfm26tiqikk3o2kx8avd

Podcast 4: Descriptive adjectives
Descriptive Adjectives (DAs) are words that describe people, places, and things. In Spanish, these adjectives are used with the verb SER to point out characteristics as nationality, size, color, shape, personality, and appearance.
1. Descriptive adjectives agree with gender and/or number with the nouns or pronouns they describe.
Olga es simpática (Olga is nice). Iván es simpático (Iván is nice). Ellos son simpáticos (They are nice).
2. Adjectives that end in –O have four different forms: (a) the feminine singular is formed by changing the –O to –A. The plural is formed by adding –S to the singular form.
El chico alto (the tall boy); Los chicos altos (the tall boys). La chica alta (the tall girl) Las chicas altas (the tall girls).
3. Adjectives that end in –e or a consonant have the same masculine and feminine forms.
El estudiante inteligente (The intelligent male student); Los estudiantes inteligentes (The intelligent male students)
La estudiante inteligente The intelligent female student); Las estudiantes inteligentes (The intelligent female students)
4. Adjectives that end in –or are variable in both gender and number
El empleado (employee) trabajador (the hardworking male employee); los empleados trabajadores (the hardworking male employees)
La empleada trabajadora (the hardworking female employee); las empleadas trabajadoras (the hardworking female employees)
5. Adjectives that refer to nouns of different genders use the masculine plural form.
Julio es alto (Julio es tall). Selena es alta (Selena is tall). Julio y Selena son altos (Julio y Selena son altos).
Position of adjectives
Descriptive adjectives and adjectives of nationality generally follow the nouns they modify.
El hombre bajo es hondureño. The short man is from Honduras. La mujer salvadoreña es simpática. The Salvadorean woman is likeable.

Adjetivos descriptivos comunes
Aburrido Boring Difícil Hard; difficult Moreno/a Brunette, negro; Alegre Cheerful Fácil Easy Ocioso Lazy, Alto/a Tall Feliz Happy Pelirrojo Red-haired; Amable Kind Gordo Fat Pequeño Small; Antipático/a Unpleasant Grande Big, large Rubio/a Blond(e); Bajo Short (in height) Guapo/a Handsome Serio Serious, Bonito Pretty Importante Important Simpático Nice, likeable; Bueno/a Good Inteligente Inteligente Tonto Silly, foolish; Delgado/a Thin/Slender Interesante Interesting Trabajador/a Hardworking, Divertido Fun Joven Young Triste Sad

Some adjectives of nationality
Alemania alemán, Argentina argentino, Bolivia boliviano, Brasil brasileño, Chile chileno, China chino, Canadá canadiense, Colombia colombiano, Costa Rica costarricense, Cuba cubano, Ecuador ecuatoriano, El Salvador salvadoreño, Estados Unidos estadounidense, España español, Francia francés Guatemala guatemalteco, Haití haitiano, Honduras hondureño, Italia italiano, India hindú, Inglaterra inglés, Japón japonés, Nicaragua nicaragüense, Panamá panameño, Paraguay paraguayo, Perú peruano, Puerto Rico puertorriqueño, Republica Dominicana dominicano, Rusia ruso, Venezuela venezolano

Fin/End

More on position of adjectives
1. Descriptive adjectives and adjectives of nationality generally follow the nouns they modify.
El hombre bajo es hondureño (The short man is from Honduras). La mujer salvadoreña es simpática (The Salvadorean woman is nice, likeable).
2. Unlike descriptive adjectives, adjectives of quantity are placed before the modified noun.
Hay muchos libros en la biblioteca (There are many books in the library). Hay dos turistas peruanas (There are two Peruvian tourists).
3. Bueno/a and malo/a can be placed before and after a noun. When placed before a masculine singular noun, the forms are shortened: bueno → buen; malo → mal.
Víctor es un buen amigo = Víctor es un amigo bueno (Victor is a good friend)
Hoy es un mal día = Hoy es un día malo (Today is a bad day)
4.
When grande appears before a singular noun, it is shortened to gran, and the meaning of the word changes: gran = great and grande = big, large.
Doña Gladys es una gran mujer (Mrs. Gladys is a great woman) Doña Gladys es una mujer grande (Mrs. Gladys is a big woman)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK) U13: p. 132)

Actividad 2. Complete the blank with the descriptive adjective in parenthesis in Spanish.
1. La clase es ________________. (interesting)
2. Mi mamá es muy (very) _divertida______. (fun)
3. Nora es una persona __simpática, agradable___. (likeable, nice)
4. Las clases de química son _____________. (difficult)
5. El profesor Torres y la profesora Chimayco son ___alegres__. (cheerful)
6. Los elefantes son ___grandes____. (big)
7. Juan es alto y _delgado_________ (slim/slender)
8. Juana es de Guatemala. Ella es ____guatematelca____ (Guatemalan-feminine).
9. ¿Eres (tú) __mexicano______? (Mexican –male)
10. Nosotros somos ______________________ .(Peruvian)
11. Ellas son __brasileñas_________________. (Brazilian)
12. Yo soy ________________________ .
(Salvadorean-female)

Actividad 3.
A family member/A friend description
A. Write a small description of a member of your familia or un amigo o una amiga physically and in terms of their personalities. Imagine you are describing a picture to your partner.
Vocabulario: amigo (male friend), amiga (female friend), hermana (sister), hermano (brother), padre (father), madre (mother), papá (padre-informal); mamá (madre-informal)
Modelo:
Mi hermana se llama Nora.
Nora es rubia. Ella es muy inteligente. Mi otra hermana es Lilian. Ella es morena. Ella es muy divertida. Los amigos de Nora son mexicanos y norteamericanos.
 
(My sister calls herself Nora. She is blonde. She is very intelligent. My other sister is Lilian. She is brunette. She is very fun. Nora’s friends are Mexicans and North Americans).

B. Be ready to read this to your partner y a la clase.

Actividad 4. Write 4 sentences in Spanish (with their English translation) using 4 different descriptive adjectives (including adjectives of nationality).

Summary/Reflection
(1) What are descriptive adjectives?
(2) Mention two of your favorite sentences using the descriptive adjectives including adjectives of nationality. Use your creativity to mention these sentences (use movements for example, voice inflections, etc.). Be ready to mention these to your classmates.
(3) What are your reflections for this week’s learning points?

Tarea/Homework: DUE: Miércoles 28 de Enero/January, 2015
Write 8 sentences in Spanish (with their English translations) using 8 different descriptive adjectives (including adjectives of nationality).

Viernes/Friday 28 de Enero: Review QUIZ 1.

Complete the blanks before clase.

SPN 101- Práctica Quiz 1/Prueba 1
Articles, Descriptive Adjectives, and Verb SER

A. Definite articles: Provide the definite articles to complete the phrases.
1._____la_____ casa - 4. ___________ lapiceros
2. ____________ pizarras - 5 ____el_______ hombre
3. ____________ mapa - 6. ___________ jugo de naranja

B.Indefinite articles: Provide the indefinite articles to complete the phrases.
1. _____un_______ gato            - 4. __unas______ manzanas
2. ____________ profesora - 5. ___________ escritorio     
3. ____________ clase - 6. ___________ comedor                         

C. Verb SER: Complete the sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present tense.
1. ¿De dónde ___es_____ usted?                       
2. Nosotras ____somos___________ de México.
3. Este ____________ el baño.         
4. ¿ ______________ (tú) mi amiga?
5. Estos ____son__________ libros.
6. ¿A qué hora ________________ la fiesta?
7. Yo ________________ alegre y comunicativo.
8. ¿Qué ___________ esto?
9. Vosotras  _____sois________ empleadas de Walmart.
10. ¿Cuál ________ su nombre?

D. Vocabulary: Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in parenthesis in Spanish.
1. Verónica es ______delgada__________ (thin).
2. Mi hermano es ________________ (short).
3. Yo soy ______moreno_______ (brunette).
4. Esta clase es ___________________ (interesting).
5. Susana  y yo somos muy ___________________ (hardworking).
6. El hombre es ____________________ (nice, likeable).
7. Serafín es un profesor ___________________ (tall).
8. Yo soy un estudiante ___feliz_______________ (happy).
9. Este examen es muy ________________ (easy).
10. Las clases son ____difíciles__________ (difficult).

VIERNES 30 de Enero/January: QUIZ 1
Presentation: Reporte Estados Unidos