Saturday, January 28, 2012

SPN 102: Spring 2012 Actividades Semanales 3

SPN 102 Spring 2012 3 Weekly Activities

See syllabus for content. See blog for weekly activities.

PLEASE DO ALL THE WEEKLY ACTIVITIES IN THIS BLOG BEFORE COMING TO CLASE. WE WILL CLARIFY SOME GRAMMAR NOTES, CORRECT AND PERFORM THE ANSWERS FOR THE WEEKLY ACTIVITIES IN CLASE. WEEKLY HOMEWORK WILL BE ASSIGNED IN CLASE, AND WILL BE DUE THE FOLLOWING CLASE.

4. Direct Object Pronouns (me, te, lo, las, nos, os, los, las)
5. Indirect Object Pronouns (me, te, le; nos, os, les) and gustar, encantar y doler.

ACTIVIDAD 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.

Direct Object Pronouns for THINGS: LO (it masc), LA (it fem), LOS (them masc), LAS (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. También me gusta levantar pesas. Las levanto en las mañanas.
3. A: ¿Tiene Paz los libros? B: No, no los tiene.

DOPs are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.

DIRECT OBJECT PRONOUNS for PERSONS: me, te, lo, la, nos, os, los, las
Verónica me ve (a mí)
V te ve (a ti)
V lo ve (a él)
V la ve (a ella)
V lo, la ve (a Ud.) V sees me
V sees you (fam sing)
V sees him
V sees her
V sees you (formal, masc, sing, fem, sing.)
V nos ve (a nosotros)
V os ve (a vosotros)
V los ve (a ellos)
V las ve (a ellas)
V los ve
V las ve V sees us
V sees you (fam. pl)
V sees them (masc)
V sees them (fam)
V sees you (formal, masc. plural)
V sees them (formal, fem. plural)

DOPs may be placed either: (a) before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los dias.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.

ACTIVIDAD 3. Provide the Direct Object Pronoun (ME, TE, LO, LA, NOS, OS, LOS, LAS) in the blank spaces.


1. A: ¿Ves el libro sobre la mesa? B: No, no ¬___________ veo.
2. A: ¿Necesita Flor esa fotografía? B, Sí, ella ___________ necesita urgentemente.
3. A: ¿Pone el profesor los libros en su biblioteca? B: Sí, (él)___________ pone siempre allí.
4. A: ¿Practican los ejercicios cuidadosamente? ¬B: Sí, (nosotros) ___________ practicamos con
mucho cuidado.
5. A: ¿Juegan ellos al fútbol americano? B: ___________ juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No ya no ___________ necesito.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: ___________ preparo a veces, no
siempre.
8. A: ¿Ve usted al señor Palacios) en la calle con frecuencia? B: Sí, ___________ veo con frecuencia.
9. A: ¿Trae Elena a Nicolás a la escuela diariamente? B: No, no ___________ trae ella. ____________________
10. A: ¿Llama a su mama todos los días? B: Intento llamar___________ todos los días.
11. A: ¿Te quiere Iván? B: Iván ___________ quiere mucho.
12. A: ¿Quiere estudiar quechua? B: Sí, quiero estudiar___________ pronto.
13. A: También Elvis ve a Bruno y Maritza todos los días? B: ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron este coche? B: Sí, ___________ compramos por 2000 dólares.
15. A: ¿Necesitamos practicar dos técnicas mañana? B: Si, tenemos que practicar__________.
16. A: ¿Siempre usted prepara sus tareas todas las noches? B: Sí, yo ___________ preparo todas las noches.
17. A: ¿Vende Miguel sus libros al final del curso? B: Generalmente él no ___________ vende.
18. A: ¿No tiene ella su cartera (her purse) ahora? B: No, no ___________ tiene. No tiene
dinero para pagar la cuenta.
19. A: ¿Juegan juegos de video los fines de semana? B: nosotros ___________ jugamos cada sábado.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos? B: Yo ___________ visito para Navidad.

ACTIVIDAD 4. Make 4 questions and answers using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

ACTIVIDAD 5. Indirect Object Pronouns (Leer LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like), encantar (to be delighted} and doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)

ACTIVIDAD 6. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, MI SOBRINO (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “LE”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo LE escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.

INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí)
N te escribe cartas (a ti)
N le escribe (a él)
N le escribe (a ella)
N le escribe (a Ud.) N writes letters to me
N writes letters to you (fam sing)
N writes letters to him
N writes letters to her
N writes letters to ou (formal sing)
N nos escribe (a nosotros)
N os escribe (a vosotros)
N les escribe (a ellos)
N les escribe (a ellas)
N les escribe cartas (a Uds.) N writes letters to us
N writes letters to you (fam. pl)
V writes letters to them (masc)
V writes letters to them (fam)
N writes letters to you (familiar, formal plural)

Colloquial expression: IRLE algo (something) a alguien (someone) means that something is convenient or suitable to someone, or how someone is dealing with something. For example: ¿Cómo le va con las clases a usted? means How convenient are the classes for you?; ¿Cómo les va con la tarea? means How are you dealing with the homework? “Irle bien/mal en la vida” to someone is a colloquial expression that means how well/bad someone is doing in life. A mi papá le va muy mal (en la vida). My dad is not doing very well (in life). General questions to ask someone’s wellness can be: ¿Cómo le va (a usted)? ¿Cómo le va a su famiia? ¿Cómo te va?

ACTIVIDAD 7. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.

1. A: ¿Me vendes tu diccionario? B: Sí, yo __________ vendo mi diccionario.
2. A: ¿Le paga diez dólares la hora a Manuel? B: No, yo __________ pago doce.
3. A: ¿Les habla español el profesor a ustedes? B: Sí, él __________ habla español a nosotros.
4. A: ¿Qué le pide usted a la señorita? B: Yo __________ pido una copa de vino.
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él __________ escribe una carta a la semana.
6. A: ¿Llama usted por teléfono a sus padres? B: Sí, yo __________ llamo por teléfono todos los días.
7. A: ¿Les canta canciones Edwin a ustedes? B: Sí, él __________ canta muchas canciones.
8. A: ¿Qué dice la maestra a Carmen” La maestra __________dice a Carmen cómo estudiar
para el examen.
9. A: ¿Qué explica el maestro a Gustavo? B: El maestro __________ explica una formula nueva.
10. A: ¿Qué explica el director a los maestros? B: Él __________ explica unas nuevas disposiciones.
11. A: ¿Le va bien en la vida a Fernando? B: Sí, __________ va muy bien a él.
12: ¿Cómo te va? B: __________ va más o menos (a mí).
13 A: ¿Cómo le va a sus hermanos? B: A ellos __________ va bien allá en Lima.
14 A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ esa cantidad.
15. A: ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Sí, yo __________ puedo prestar solo tres dólares.
16. A: ¿Qué le dice su consejero (advisor) a José? B: El consejero __________ dice que tome
más horas este semestre (a él).

ACTIVIDAD 8. Make 4 questions and answers using Indirect Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

GUSTAR-ENCANTAR-DOLER

ACTIVIDAD 9. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)

Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).

Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
YES/NO QUESTIONS: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Les duele la cabeza a ustedes? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no nos duele la cabeza.
INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván) asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)?. You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

ACTIVIDAD 10. Provide the correct form of GUSTAR, ENCANTAR or DOLER in the blank spaces.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. Le duelen las piernas.
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted?
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago.
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.
15. A vosotros os ________________ las orejas.

ACTIVIDAD 11. Make 12 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (4 sentences) and DOLER (4 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

Wednesday, January 25, 2012

SPN 101: Spring 2012 Week 3 Actividades

SPN 101: Spring 2012 3 Weekly Activities

PLEASE DO ALL THE WEEKLY ACTIVITIES IN THIS BLOG BEFORE COMING TO CLASE. WE WILL CLARIFY SOME GRAMMAR NOTES, CORRECT AND PERFORM THE ANSWERS FOR THE WEEKLY ACTIVITIES IN CLASE. WEEKLY HOMEWORK WILL BE ASSIGNED IN CLASE, AND WILL BE DUE THE FOLLOWING CLASE.

Notes for your COUNTRY report: Please include these six areas in your COUNTRY Power Point Report: Demographics (Capital City, Area, Inhabitants, Official Languages), Politics (Government); US politics), Economy, Education, History, and Society/Culture.
Highlight two important facts about the country that got your academic/personal interest. Please bring a one-page summary with your PP presentation. The second page needs to have at least three references from which you obtained your information. See syllabus for guidelines for library report.


2. Verb SER and 3. Descriptive Adjectives

VER “SER”

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK) U11: p. 116-118; U13: 135-137

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes.
SER Indicates a fixed nature of TO BE in Spanish. Irregular verb conjugations in the PRESENT TENSE: Yo soy (I am), Tú eres (You –informal- are), Usted (You-formal-are), él es (he is), ella es (she is); Nosotros/Nosotras somos (We –masc. fem.-are), Vosotros/Vosotras sois (You –masc. fem plural in Spain- are), Ustedes (You –plural in the Americas-are), ellos/ellas son (they –masc. fem.- are).

USES

A. SER is used to mention specific and non-specific objects, describe identifications, relationships, professions, occupations, nationalities/places of origin.
Esto es un libro. This is a book. Esta es la puerta. This is the door. Estas son unas carpetas. These are some desks. Estos son unos animales. These are some animals.
¿Qué es esto? What is this ) ¿Qué son estos?. What are these?. Es una manzana. It is an apple. Esta es una manzana. This is an apple. Estos son unos lapiceros. These are some pens. Son unos lapiceros. They are some pens.
Yo soy Carlos. I am Carlos.
Alex es mi hijo. Alex is my son.
Ellos son mis padres. They are my parents.
¿En qué trabajas? Soy mecánico. What do you work in? I am a mechanic.
Yo deseo ser artista. I want to be an artist.
Martha es puertorriqueña. Martha is Puerto Rican.
Nosotros somos de Estados Unidos. We are from the US.

B. SER is used to describe personality and physical characteristics.
¿Cómo eres tú? (en tu personalidad). What are you like? (in your personality)
Soy alegre, positivo y amable. I am cheerful, positive, and kind.
Mi mamá es muy comunicativa y honesta. My mom is very communicative and honest.
¿Cómo es tu papá? (en su físico) What is your father like? (in his physical appearance)
Nuestro papá es alto, moreno y guapo. Our father is tall, dark, and handsome.
Sus ojos son negros. His eyes are black.

C. SER is used to describe possession, material, date, time, events (where they take place, or occur)
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
El reloj no es de oro. The watch is not made of gold.
¿Qué día es hoy? Hoy es domingo. What day is today? Today is Sunday.
¿Qué hora es? Son las 2. What time is it? It’s 2.
¿Dónde es la fiesta? La fiesta es en la casa de Delia. Where is the party? The party is at Delia’s house.
¿Cuándo es la reunión? La reunión es mañana. When is the meeting? The meeting is tomorrow.
¿A qué hora es la clase? La clase es a las 9. What time is the class? The class is at 9.

ACTIVIDAD 3. Provide the conjugation of SER in the sentences.
1. Yo ___________ peruano, de Lima, Perú.
2. Esta (this) ___________________ la cocina.
3. Ellos _______________ mis amigos.
4. ________________ una silla.
5. Nosotras _________________ de Lewisport, Kentucky.
6. ¿De dónde ___________ ustedes?
7. Juana ______________ de Guatemala.
8. Estos (these) __________________ las mesas.
9. Este (this)______________ un león.
10. ¿De dónde ________________ tú?

ACTIVIDAD 4. Describing specific objects at your home or in class.
A. Read and translate these ways to describe specific objects.
José mentions specific parts of his house:
Esta es mi casa. Esta es la sala. Este es el comedor. Esta es la cocina. Este es el baño.
Selena mentions specific objects in the classroom asking herself what the object is first: ¿Qué es esto? La puerta, la pizarra, el mapa, el escritorio, la carpeta de Juan, la computadora, el proyector.
B. Draw a picture of your house or apartment. Describe it to your partner as Juan did.
C. Describe some specific objects in class as Selena did. Ask yourself (various times) what is this? as Selena did.
D. Be ready to perform your descriptions with creativity to your classmates.

ACTIVIDAD 5. Write ten sentences in Spanish (with their English translation) using SER as in the previous actividades.

DESCRIPTIVE ADJECTIVES

ACTIVIDAD 1. Read these grammar notes and make your own notes.
Descriptive Adjectives (DAs) are words that describe people, places, and things. In Spanish, these adjectives are used with the verb SER to point out characteristics as nationality, size, color, shape, personality, and appearance.
1. In English, the forms of DAs do not change to reflect the gender (masculine/feminine) and number (singular/plural) of the noun or pronoun they describe.
Olga is nice Ivan is nice They are nice
In Spanish, the forms of descriptive adjectives agree with gender and/or number with the nouns or pronouns they describe.
Olga es simpática Iván es simpático Ellos son simpáticos

2. Adjectives that end in –O have four different forms: (a) the feminine singular is formed by changing the –O to –A. The plural is formed by adding –S to the singular form.
El chico alto (the tall boy); Los chicos altos (the tall boys). La chica alta (the tall girl) Las chicas altas (the tall girl).

3. Adjectives that end in –e or a consonant have the same masculine and feminine forms.
El estudiante inteligente; Los estudiantes inteligentes
La estudiante inteligente; Las estudiantes inteligentes
El director agradable (easy going); Los directores agradables
La directora agradable; Las directoras agradables

4. Adjectives that end in –or are variable in both gender and number
El empleado (employee) trabajador; los empleados trabajadores
La mujer trabajadora; las mujeres trabajadoras

5. Adjectives that refer to nouns of different genders use the masculine plural form.
Julio es alto. Selena es alta. Julio y Selena son altos.

Position of adjectives
1. Descriptive adjectives and adjectives of nationality generally follow the nouns they modify.
El hombre bajo es de Honduras. The short man is from Honduras. La mujer salvadoreña es simpática. The Salvadorean woman is likeble.

2. Unlike descriptive adjectives, adjectives of quantity are placed before the modified noun.
Hay muchos libros en la biblioteca. There are many books in the library. Hay dos turistas peruanas. There are two Peruvian tourists.

3. Bueno/a and malo/a can be placed before and after a noun. When placed before a masculine singular noun, the forms are shortened: bueno → buen; malo → mal.
Víctor es un buen amigo = Víctor es un amigo bueno.
Hoy es un mal día = Hoy es un día malo.

4. When grande appears before a singular noun, it is shortened to gran, and the meaning of the word changes: gran = great and grande = big, large.
Doña Gladys es una gran mujer ≠ Doña Gladys es una mujer grande.

ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido Boring Difícil Hard; difficult Moreno/a Brunette, negro
Alegre Cheerful Fácil Easy Ocioso Lazy
Alto/a Tall Feliz Happy Pelirrojo Red-haired
Amable Kind Gordo Fat Pequeño Small
Antipático/a Unpleasant Grande Big, large Rubio/a Blond(e)
Bajo Short (in height) Guapo/a Handsome Serio Serious
Bonito Pretty Importante Important Simpático Nice, likeable
Bueno/a Good Inteligente Inteligente Tonto Silly, foolish
Delgado/a Thin/Slender Interesante Interesting Trabajador/a Hardworking
Divertido Fun Joven Young Triste Sad

SOME ADJECTIVES OF NATIONALITY
Alemania alemán
Argentina argentino
Bolivia boliviano
Brasil brasileño
Chile chileno
China chino
Canadá canadiense
Colombia colombiano
Costa Rica costarricense
Cuba cubano
Ecuador ecuatoriano
El Salvador salvadoreño
Estados Unidos estadounidense
España español
Francia francés Guatemala guatemalteco
Haití haitiano
Honduras hondureño
Italia italiano
India hindú
Inglaterra inglés
Japón japonés
Nicaragua nicaragüense
Panamá panameño
Paraguay paraguayo
Perú peruano
Puerto Rico portorriqueño
Republica Dominicana dominicano
Rusia ruso
Venezuela venezolano

ACTIVIDAD 2. Complete the blank with the descriptive adjective in parenthesis in Spanish.
1. La clase es ____________________. (interesting)
2. Mi mamá es muy (very) ______________________. (fun)
3. Nora es una persona _____________________. (likeable, nice)
4. Las clases de química son ____________________ (difficult)
5. El profesor Torres y la profesora Escudero son _____________________. (cheerful)
6. Los elefantes son ______________________. (big)
7. Juan es alto y _______________________ (slim/slender)
8. Juana es de Guatemala. Ella es __________________________ (Guatemalan-feminine).
9. ¿Eres (tú) ___________________? (Mexican –male)
10. Nosotros somos ______________________ (Peruvian).
11. Ellas son _______________________ .(Brazilian)
12. Yo soy ________________________ . (Salvadorean-female)

ACTIVIDAD 3. A family member/A friend description
A. Write a small description of a member of your familia or un amigo o una amiga physically and in terms of their personalities. Imagine you are describing a picture to your partner.
Vocabulario: amigo (male friend), amiga (female friend), hermana (sister), hermano (brother), padre (father), madre (mother), papá (padre-informal); mamá (madre-informal)
Modelo:
Mi hermana se llama Nora. Nora es rubia. Ella es muy inteligente. Mi otra hermana es Lilian. Ella es morena. Ella es muy divertida.
B. Be ready to read this to your partner y a la clase.

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences in Spanish (with their English translation) using seis different descriptive adjectives. Write SEIS sentences in Spanish (with their English translation) using seis different nationalities as in the previous actividades.

Tuesday, January 24, 2012

SPN 202: Primavera 2012 Actividades Semana 2

SPN 202 Spring 2012 Actividades Semanales: Semana 2

1. The Subjunctive: Adverb and Adjective Clause (C13: p. 158).

ACTIVIDAD 1. Read the following grammar points. Make sentences of your own if possible.

Present Subjunctive Mood
Formation: Drop ‘o’ from the first person singular form of the present indicative (e.g. hablo becomes habl, como becomes com, vivo becomes viv ). Add the following endings (hablar): yo habl+e; tú habl+es; ústed/él/ella hable; nosotros habl+emos; vosotras habl+éis; ellos/ellas/ustedes habl+en; (comer, vivir): yo com+a; tú com+as; usted com+a; nosotros viv+amos; vosotros viv+áis; ustedes viv+an.

Imperfect Subjunctive Mood

Formation: Take the third person plural form of the preterite tense, drop the ‘ron’ ending and add: (hablar): yo habla+ra; tú habla+ras; usted habla+ra; nosotros hablá+ramos; vosotros habla+rais; ustedes habla+ran; (comer, vivir): yo comie+ra; tú comie+ras; usted comie+ra; nosotros vivié+ramos; vosotros vivie+rais; ellos vivie+ran.

Usage
1.After a verb that expresses a wish, desire, preference, suggestion or request: Yo quiero que tú estudies (I want you to study).
2. After a verb that expresses a doubt, fear, joy, hope, sorrow, or some other emotion: Quizás ella venga (Perhaps she will come).
3.After certain impersonal expressions that show necessity, doubt, regret, possibility: Es necesario que ustedes tengan más contacto con gente latina. (It’s necessary that you have more interaction with Latino people)
4.After some adverbial clauses or adjective clauses.

Sequence of tenses

The use of the subjunctive is required in two cases:
(a)If the main verb in the main clause is in the present, future, or present perfect indicative, or the imperative, then the present of present perfect subjunctive is used in the dependent clause: Queremos que ustedes asistan a este evento (We want you to attend this event). Comienza a poner todo en orden para que Nora pueda salir temprano.
(b)If the main verb in the main clause is in the imperfect indicative preterite, conditional, or pluperfect indicative, then the imperfect or pluperfect subjunctive is used in the dependent clause: Queríamos que ustedes asistieran al evento (We wanted you to attend the event). Comencé a poner todo en orden para que Nora pudiera salir temprano (I start to put everything in order so that Nora could leave early).

Adverb Clauses That Require the Subjunctive
A clause that modifies a verb the way an adverb does is called an adverb clause. Adverb clauses are introduced by conjunctions. The following conjunctions introduce adverb clauses in which the verb must be in the subjunctive: a condición de que (on the condition that), a fin de que (in order that, so that), a menos que (unless), antes (de) que (before), con tal (de) que (provided that), en caso de que (in case), para que (so that), and sin que (without).
Saldremos antes de que vuelvan (We will leave before they get back)
Salimos antes de que volvieran (We left before they got back)

Adverb Clauses with Indicative or Subjunctive

Certain conjunctions are followed by the indicative when the action of the dependent clause is considered a known fact: Vamos donde tú quieres (We’ll go where you want). They are followed by the subjunctive when the action of the dependent clause is considered uncertain: Vamos donde tú quieras (We’ll go wherever you want). These conjunctions include: aunque (although, even though), como (how), de manera que (so that), de modo que (so that), donde (where), mientras (while), and según (according to).

Adjective Clauses that Require the Subjunctive
We use the subjunctive in an adjective clause when the antecedent (the noun modified by an adjective clause) is not part of reality. Buscamos a una estudiante que hable japonés (We are looking for a student who speaks Japanese). But we can use with verbs such as buscar, necesitar, querer the indicative as the antecedent can be part of reality; Necesito encontrar al profesor que habla portugués.

ACTIVIDAD 2. Haga los siguientes ejercicios de su libro (para ser revisados en clase)
A-B-C-D (p. 160-1); E-G-H-I-J (p. 163-5).

ACTIVIDAD 3. Escriba al menos 3 oraciones luego de hacer los ejercicios. Trate de unir sus oraciones si es posible. Lea sus oraciones a su compañera/o. Utilice su cuerpo, voz y creatividad para leer sus oraciones.

TAREA: Escriba 10 oraciones (en inglés y español) similares al ejercicio D y 10 oraciones similares (en inglés y español) al ejercicio I de su libro. Escriba sus oraciones en un documento word. Traiga una copia para ser entregada.

SPN 102 Spring 2012 Weekly Activities 2

SPN 102 Spring 2012 2 Weekly Activities

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A. Review: Nouns/descriptive adjectives/adverbs

ACTIVIDAD 1. Nouns in plural and definite and indefinite articles.

A. Study these groups of nouns:
La casa: teléfono, mesa, puerta, ventana, sala, cocina, comedor, gato., perro, silla, patio, cama, habitación.
El salón de clase: cuaderno, libro, cuadro, lápiz, bolígrafo/lapicero, proyector, computadora, escritorio, carpeta, mapa, pizarra.
La ciudad: policía, edificio, coche/carro, mujer, hombre, autobús/bus, cine, periódico, centro comercial, hospital, restaurante.
Los alimentos: (botella de) leche, agua, pan, cereal, pollo, pescado, carne, naranjas, manzanas, huevo, dulce, queso, jugo (de naranja, manzana), café, hamburguesa, sanguche.

B. Provide the plural of these noun phrases:
el teléfono, la mesa, la puerta, la ventana, la sala, la cocina, el gato., el perro; el cuaderno, el libro, el cuadro, el lápiz, el bolígrafo/lapicero, la computadora, el escritorio, la carpeta, el mapa; el policía, el edificio, el coche/carro, la mujer, el hombre, el autobús/bus, el cine, el periódico; (la botella de) leche/agua, el pan, el cereal, el pollo, el pescado, la carne, el huevo, el dulce, el queso, el jugo (de naranja, manzana), el café, la hamburguesa.

C. Provide the plural of these noun phrases:
un teléfono, una mesa, una puerta, una ventana, una sala, una cocina, un gato., un perro; un cuaderno, un libro, un cuadro, un lápiz, un bolígrafo/lapicero, una computadora, un escritorio, una carpeta, un mapa; un policía, un edificio, un coche/carro, una mujer, un hombre, un autobús/bus, un cine, un periódico; (la botella de) leche/agua, un pan, un cereal, un pollo, un filete de pescado, un bistec de carne, un huevo, un dulce, un queso, un jugo (de naranja, manzana), un café, una hamburguesa.

ADJETIVOS DESCRIPTIVOS


ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido Boring Difícil Hard; difficult Moreno/a Brunette, negro
Alegre Cheerful Fácil Easy Ocioso Lazy
Alto/a Tall Feliz Happy Pelirrojo Red-haired
Amable Kind Gordo Fat Pequeño Small
Antipático/a Unpleasant Grande Big, large Rubio/a Blond(e)
Bajo Short (in height) Guapo/a Handsome Serio Serious
Bonito Pretty Importante Important Simpático Nice, likeable
Bueno/a Good Inteligente Inteligente Tonto Silly, foolish
Delgado/a Thin/Slender Interesante Interesting Trabajador/a Hardworking
Divertido Fun Joven Young Triste Sad

SOME ADJECTIVES OF NATIONALITY
Alemania alemán
Argentina argentino
Bolivia boliviano
Brasil brasileño
Chile chileno
China chino
Canadá canadiense
Colombia colombiano
Costa Rica costarricense
Cuba cubano
Ecuador ecuatoriano
El Salvador salvadoreño
Estados Unidos estadounidense
España español
Francia francés Guatemala guatemalteco
Haití haitiano
Honduras hondureño
Italia italiano
India hindú
Inglaterra inglés
Japón japonés
Nicaragua nicaragüense
Panamá panameño
Paraguay paraguayo
Perú peruano
Puerto Rico portorriqueño
Republica Dominicana dominicano
Rusia ruso
Venezuela venezolano


ACTIVIDAD 2. Family descriptions

Describe some members of your family physically and in terms of their personalities. Imagine you are describing a picture to your partner. You can mention some other characteristics if necessary. Modelo:
Tengo dos hermanas. Mi hermana Nora es rubia. Ella es muy inteligente. Ella vive en Lima. Mi otra hermana es Lilian. Ella es morena. Ella es muy divertida. Ella vive en Miami. El esposo de Nora es francés. Su nombre es David. Lilian no está casada todavía.

ADVERBS
Read Book Grammar Section U19: p. 187-8

Adverbs are content words that describe the time, place, or manner of the verb/action in the sentence. Ejemplo: Voy a la biblioteca ahora; Nosotros vivimos allí; Gabi canta maravillosamente.

A. Common adverbs of time, place, and manner: Ahora (now) ↔ más tarde; allí (there) ↔ aquí (here); antes (de) (before, previously) ↔ después (after, afterwards); bien (well) ↔ mal (badly); cerca (de) (near, nearby) ↔ lejos (de) (far, faraway); hoy (today) ↔ mañana (tomorrow); más (more) ↔ menos (less); mucho (a great deal) ↔ poco (little); siempre (always) ↔ nunca (never); temprano (early) ↔ tarde (late).

B. Regular formation of ADVERBS
- From adjectives ending in “o”, change the “o” to “a” and add -mente (-ly in English). Modelo: El es tímido. El habla tímidamente. (He is timid. He speaks timidly)
- From the other adjectives, take the singular form of the adjective and add –mente. Las amigas felices cantan felizmente. (The happy girls sing happily)

ACTIVIDAD 3. No estoy de acuerdo (I don’t agree with it)
Disagree but stating the opposite of the expression in italics in a complete sentence.
Modelo: Nora trabaja poco. No, Nora trabaja mucho.
1. Nosotros vivimos cerca; 2. Lilian viene más tarde; 3. Siempre toman té; 4. Hablan más en casa; 5. El cine está lejos; 6. Hoy es otro día; 7. Mi oficina está aquí; 8. Comemos antes.

ACTIVIDAD 4. Role-play your answer in a complete sentence using the adverb from the cue of the adjective in parenthesis.
Modelo: ¿Cómo habla el profesor? (rápido): El profesor habla rápidamente.
1.¿Cómo habla la Sra. Pérez? (suave); 2.¿Comprende el director? (perfecto); 3.¿Cómo llegan las noticias? (misterioso); 4.¿Cómo reaccionan los mercados? (nervioso); 5.¿Cómo ellos van al partido? (alegre); 6. ¿Cómo termina la conversación? (amable).

B. Prepositional Pronouns

U22: Prepositional Pronouns: “Para mí, para ti, para ellos” (Read Book U22: p. 213-214)

Personal Pronouns (yo, tú (vos), usted, él, ella; nosotros, vosotros, ustedes, ellos) usually start sentences: Yo trabajé todo el verano. Prepositional pronouns are pronouns used after a preposition. There are two types of prepositions: simple prepositions (ej. CON) and prepositional phrases (ej. al lado de = next to). Here we focus on what pronouns we use after these prepositions when we want to refer to people we are familiar with in the context of the sentence.

*Use: mí, ti and the previous personal pronouns after the simple prepositions: A, PARA, SIN, SOBRE, CERCA DE.¿Son estos paquetes para mí? Estoy hablando sobre ellos. Sin ti me vuelvo loco. Siéntate cerca de nosotros.

*Some prepositional phrases: fuera de (outside); dentro de (inside of); delante de (in front of), detrás de (behind); cerca de (near); al lado de (next to); lejos de (far from); debajo de (under); encima de (on top of), con (with), sin (without), bajo (below), sobre (above).
Estamos cerca a ella.
Vivo muy lejos de ti.
Con ellos vamos al partido este domingo.
Fuimos sin ellas a la fiesta.

*The preposition CON with MI and TI→ conmigo, contigo. Con remains separate from the other personal pronouns.

ACTIVIDAD 5. Contesta las siguientes preguntas.
1. ¿Para quién trabajas?
2. ¿Con quién trabajas?
3. ¿Quién se sienta al lado de Julio?
4. ¿Con quién conversas los fines de semana?
5. ¿Con quién vas a la fiesta?

ACTIVIDAD 6. Translate these sentences.
1. Estoy cerca de ti.
2. ¿Quiere bailar conmigo?
3. Necesitas hablar con él.
4. Quiero estar muy lejos de ella.
5. ¿Van a ir sin ellos a la fiesta?
6. ¿Es este regalo para mí?
7. Estoy hablando sobre ellos.
8. Sin ti me vuelvo loco.
9. Siéntate cerca de nosotros.
10. Con ellos vamos al partido este domingo.

SUMMARY-REFLECTION
(1) Write five sentences with five different descriptive adjectives.
(2) Write five sentences with five different adverbs.
(3) Write five sentences with five different prepositional pronouns.
(4) Compare your sentences with your partner. Be ready to share them with the clase.

Monday, January 23, 2012

SPN 101: Spring 2012 Week 2 Actividades

SPN 101: Spring 2012 2 Weekly Activities

See syllabus for content. See blog for weekly activities.

Nouns (chico, chica, hombres, mujeres). Definite articles (la, el, las, los). Indefinite articles (un, una, unos, unas)

Read Gramática Section (BOOK) U1: p. 22-23; U2: 34-35; U6 (A-B): p. 69-70

Nouns (nombres/sustantivos) are content words that designate objects, things, ideas, or persons that are either masculine of feminine. Masculine nouns tend to end in –O (chicO), feminine nouns in –A (chicA). Nouns that follow this rule should be memorized with their articles: el or la.

PLURAL: Add –s to nouns that end in las vocales (a-e-i-o-u) with the corresponding feminine/masculine article: las casas; add –es to nouns that end in consonants: los profesores; omit the accent mark from the singular noun (canción) when adding –es: las canciones; change final Z to C before adding –es: (el lápiz): los lápices.

Definite articles: are non-content words that help us to stand out specific nouns we are talking about. El español es importante para mi trabajo. The articles in español are as follows.

Artículos Definidos/Definite Articles
the (singular) the (plural)
la (feminine) Las
el (masculine) Los

Indefinite Articles: Un, Una, Unos, Unas: Compared to definite articles (el, la, los, las) that help us to focus on specific objects: (El español es importante, Spanish is important), indefinite articles (un, una= a, one, an),unos (some masc), unas (some fem.) help us to refer to non-specific objects: El gato (the cat)/Un gato(a cat). Las chicas (the girls)/Unas chicas (some girls).

Artículos Indefinidos/Indefinite Articles
Singular Plural
una (feminine) unas
un (masculine) unos

ACTIVIDAD 1. Nouns in plural and definite and indefinite articles.

A. Study these groups of nouns:
La casa: teléfono, mesa, puerta, ventana, sala, cocina, comedor, gato., perro, silla, patio, cama, habitación.
El salón de clase: cuaderno, libro, cuadro, lápiz, bolígrafo/lapicero, proyector, computadora, escritorio, carpeta, mapa, pizarra.
La ciudad: policía, edificio, coche/carro, mujer, hombre, autobús/bus, cine, periódico, centro comercial, hospital, restaurante.
Los alimentos: (botella de) leche, agua, pan, cereal, pollo, pescado, carne, naranjas, manzanas, huevo, dulce, queso, jugo (de naranja, manzana), café, hamburguesa, sanguche.

B. Provide the plural of these noun phrases:
el teléfono, la mesa, la puerta, la ventana, la sala, la cocina, el gato., el perro; el cuaderno, el libro, el cuadro, el lápiz, el bolígrafo/lapicero, la computadora, el escritorio, la carpeta, el mapa; el policía, el edificio, el coche/carro, la mujer, el hombre, el autobús/bus, el cine, el periódico; (la botella de) leche/agua, el pan, el cereal, el pollo, el pescado, la carne, el huevo, el dulce, el queso, el jugo (de naranja, manzana), el café, la hamburguesa.

C. Provide the plural of these noun phrases:
un teléfono, una mesa, una puerta, una ventana, una sala, una cocina, un gato., un perro; un cuaderno, un libro, un cuadro, un lápiz, un bolígrafo/lapicero, una computadora, un escritorio, una carpeta, un mapa; un policía, un edificio, un coche/carro, una mujer, un hombre, un autobús/bus, un cine, un periódico; (la botella de) leche/agua, un pan, un cereal, un pollo, un filete de pescado, un bistec de carne, un huevo, un dulce, un queso, un jugo (de naranja, manzana), un café, una hamburguesa.

ACTIVIDAD 2. Describing specific objects at your home or in class.

A. Read and translate these ways to describe specific objects.
José mentions specific parts of his house:
Esta es mi casa. Esta es la sala. Este es el comedor. Esta es la cocina. Este es el baño.
Selena mentions specific objects in the classroom asking herself what the object is first: ¿Qué es esto? La puerta, la pizarra, el mapa, el escritorio, la carpeta de Juan, la computadora, el proyector.

B. Draw a picture of your house or apartment. Describe it to your partner as Juan did.
C. Describe some specific objects in class as Selena did. Ask yourself (various times) what is this? as Selena did.
D. Be ready to perform your descriptions with creativity to your classmates.

ACTIVIDAD 3. Describing non-specific objects in the city and in a place
A. Read and translate these ways to describe non-specific objects/people.
José mentions people/places in a drawing of an imaginary city.
Estos son unos restaurantes.Estas son unas mujeres. Estos son unos hombres. Estos son unos perros. Estos son unos gatos.
Selena mentions what food items she finds in her friend’s apartment. She asks herself what there is/are in the house.
¿Qué hay? Hay (there is/are) unos panes, unas botellas de leche, unas botellas de agua, unas naranjas y unos huevos.

B. Draw an imaginary picture of a city. Mention some people/places as José did. Describe it to your partner as Juan did.
C. Describe some non-specific food items you find in your friend’s apartment. Ask what there/is in the place as Selena did.
D. Be ready to perform your descriptions with creativity to your classmates.

REFLECTION-SUMMARY
(1) Name five nouns in singular and plural in this vocabulary list: la casa; el salón de clase, la ciudad, los alimentos.
(2) When will you use a definite article (el, la, los, las) with these nouns? When will use an indefinite article (un, una, unos, unas) with these nouns?
(3) Describe a picture/situation in which there are specific and non-specific objects.
(4) Translate into Spanish: What is this?; This is the door; This is the window; These are some men; What is it there? There are some eggs; There is some milk, There are some girls.
(5) What are your reflections of this week’s (2) grammar activities?

EXTRA NOTES ON NOUNS
Feminine nouns also end in –dad, -ción, -sión. Ejemplos: la ciudad, la canción. Some cognates: la lección, canción, la emoción, la nación, la composición, confusión, la represión, la televisión, la pasión, la fricción, la sesión, la promoción, la ilusión.
Some feminine nouns: la calle, la clase (cognate), la frase (cognate), la luna, la mamá, la noche.
COGNATES
MASCULINE: El animal, el hospital, el hotel, el Papa, el papá, el elefante, el restaurante, el patio, el color, el oceáno, el piano, el león.
FEMININE: La patata, la papa, la cámara, la guitarra, la razón, la foto, la fotografía, la historia, la filosofía, la sicología, la biología, la matemática, la música.