Friday, February 3, 2012

SPN 101: Spring 2012 Week 4-5 Before QUIZ 2

SPN 101: Spring 2012 4-5 Weekly Activities

See syllabus for content. See blog for weekly activities.

5. Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)
6. Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)


ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44).

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.

B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001 y un (o,a);

C. Y is placed after the decades 30 through 90 adding one through nine: treinta-cuarenta-cincuenta-sesenta-setenta-ochenta-noventa y un(o), dos, tres, etc.: Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes: There are forty-seven students.

D. Ciento (100) shortens to CIEN in front of masculine and feminine nouns: cien mesas, cien perros, but remains ciento in front of smaller numbers than 100: ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).

E. Doscientos, trescientos, cuatrocientos, quinientos, seiscientos, setecientos, ochocientos, novecientos change their endings to AS when describing feminine nouns: Hay doscientas chicas en el grupo.



F. Mil (1000).
One is not expressed after mil. Y is not generally used after mil. Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la Universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university.)

ACTIVIDAD 3. Write the numbers in Spanish in the blanks.

1. ¿Cuánto es diez más trece? Es __________________________________ (How much is ten plus thirteen? It’s ___________)
2. ¿Cuánto es quince más dieciocho? Es __________________________________.
3. ¿Cuánto es veintiuno más treinta y tres? Es __________________________________.
4. ¿Cuánto es cuarenta y ocho más cincuenta? Es __________________________________.
5. ¿Cuánto es setenta y seis y ochenta y dos? Es __________________________________.
6. Hay (There are) ________________________________ (350) estudiantes chinos.
7. Hay ____________________________________________ (836) mujeres peruanas.
8. Hay _________________________________________ (588) carros americanos.
9. Hay _________________________________ (100) clases interesantes.
10. Hay _____________________________________ (1001) noches felices.
11. Mi cuenta (payment) de luz (electricity) es ___________________________ (250) dólares.
12. Mi cuenta de cable es _____________________________ (65) dólares al mes (monthly).
13. Su (His,Her, Your formal) cuenta de celular es ____________________________ (98) dólares.
14. Tu (Your informal) cuenta de celular es ____________________________ (55) dólares.

ACTIVIDAD 4. Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

6. Time, Days, Dates, Months, Seasons

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

A. Tellling time: ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the evening); PM (post meridian) can mean: de la tarde ( afternoon with sunlight) or de la noche (evening with moonlinght); de la mañana (in the early morning, morning sunlight). 11:00 am: Son las once de la mañana en punto (sharp, o’clock). 12:00 pm: mediodía (midday, noon); 12:00am (medianoche, midnight).

B. At What Time: ¿A qué hora?
Use “a” in front of “qué hora” to express the time of an event followed by “la” or “las” and the number. ¿A qué hora es tu clase de español? Mi clase es a las nueve y media de la mañana. At what time is your (informal) Spanish class? My class is at nine and a half in the morning.

C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays). Los domingos son divertidos (Sundays are fun). Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).

D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.

E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today? 01/11/2011: Hoy es el primero (first) de noviembre del dos mil once, (November first, twenty eleven); 05/03/1978: Mañana es catorce de febrero (14/2/2012) del dos mil doce (2012) (Tomorrow is February fourteeen twenty twelve). Personal questions: ¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? What day is your birthday? Es el 08 de julio. It’s on July 08. ¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday? Mi cumpleaños es en Julio. ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth? La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho My birthdate is March 05, 1978.

F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring). Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring).

ACTIVIDAD 3. Provide the complete sentence with the times in Spanish and other time expressions if needed; personal answers to important dates, and the seasons and months in the US. See modelos.

1. ¿Qué hora es? Modelo: 3:00 pm: Son las tres (en punto) de la tarde; 5:25pm; 7:30pm; 9:15am; 11:20am; 4:00am; 1:20pm, 8:45pm.

2. ¿A qué hora? Modelo: (Fiesta: 9pm): La fiesta es a las 9 de la noche. (The party is at 9pm). (Clases: 8am); (Partido (game): 6:00pm); (Conferencia: 5pm); (Reunión/meeting: 7.30pm); (Almuerzo/lunch: 12.00pm).

3. Answer these questions: ¿Qué día es hoy? ¿Qué día es mañana? ¿Qué día es su cumpleaños? ¿En qué mes es su cumpleaños? ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? ¿Cuándo es la fecha de nacimiento de su mamá? ¿En que estación del año es su cumpleaños?

4. Provide the names of the seasons in Spanish in the blanks: Los meses del _________________________ en Estados Unidos son junio, julio y agosto. Los meses del _______________________ son setiembre, octubre y noviembre. Los meses del _______________________ son diciembre, enero y febrero. Finalmente los meses de la _________________________ son marzo, abril y mayo.

ACTIVIDAD 4. Write six sentences in Spanish: two asking the time, two asking at what time two events are and two based on personal information. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.



SPN 101: Spring 2012 5 Weekly Activities


See syllabus for content. See blog for weekly activities.

7. Regular verbs “-AR,-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)


ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): REGULAR VERBS “-AR,” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2): estudiO, estudias, estudia; estudiAMOS, estudiAIS, estudiAN

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

Verbs (verbos) are content words that designate actions. Verbs in Spanish have –AR, -ER, and –IR endings: estudiar (to study), comer (to eat), vivir (to live). To conjugate a verb in the present tense, you take the stem of the verb with no –ar, -er, -ir ending and you add an ending (see below) according to the subject personal pronoun, or noun of the sentence. In other words, you conjugate the verbs according to the person or subject, personal pronoun doing the action/activity in the sentence.

Present Tense conjugations -AR conjugation -ER conjugation -IR conjugation
Infinitive estudiar comer vivir
Subject Pronouns for EMPHASIS
Singular
Yo/I → estudiO, comO, vivO.
Tú (Vos en CA), You (fam)→ estudiAS, comES, vivES
Ella (she); él (he); Usted (Ud.) You (formal)→ estudiA, comE, vivE
Plural
Nosotras/os (We f/m)→ estudiAMOS, comEMOS,vivIMOS
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiáis, coméis, vivís
Ustedes (Uds.) (You f/m familiar/formal); Ellas/Ellos (They f/m) →
estudiAN, comEN, vivEN

Rules. The present tense en español (marked in the verb conjugation according to the subject of the sentence) indicates an action, activity, or state of being that occurs at the present time. Yo estudio español en la universidad (I am studying Spanish at the university). Mi mamá vive en Lima (My mother lives in Lima). Comemos en la cafetería (We eat at the cafeteria).

Subject Personal Pronouns (SPPs). The SPPs are YO, TÚ (VOS en América Central), ELLA, ÉL, USTED (SINGULAR); NOSOTRAS/OS, VOSOTRAS/VOSOTROS, USTEDES , ELLOS, ELLAS (PLURAL). These pronouns replace nouns already familiar to us within the context of the sentences we are writing or speaking about. . For example: Bryce y Natalia trabajan en la librería. Ellos hablan español muy bien. (Bryce y Natalia work at the library. They speak Spanish very well). We use ELLOS to replace Bryce y Natalia and for not repeating the names again). When you address people or talk about yourself use, yo, tú (vos), usted,ustedes, vosotros. ¿Cómo se llama usted? Yo me llamo Juan. When you talk about familiar people to you and the person you are talking with, use ella, él, ellas, ellos. ¿Quiénes son ellos? ¿Dónde está él?
Use personal subject pronouns when you want to emphasize the doer of the action. Ella trabaja mucho. Be aware that personal pronouns can be omitted in the sentence. Bailamos salsa (We dance salsa). Me llamo José (I call myself José). You will find that some Spanish language dominant speakers may omit using personal pronouns compared to other speakers. It depends on the emphasis you want to put in the doer, or the emphasis on the action (so you may omit to indicate the personal pronoun).

Formation of questions: ¿Trabaja Juan en Walmart? Place the verb before the subject, include the question mark: ¿ (ALT+168) at the beginning of the question, and raise your intonation. ¿Vives (tú) en Owensboro? ¿Estudian (ellas) en la bilbioteca?

Negation.
In questions and simple sentences, place NO in front of the verb. A: ¿No estudias (tú) esta noche (tonight)? B: No, no estudio. (Use no and make a pause, and use no again before the verb in answers). Mi mamá no trabaja en el hospital.
Some –AR verbs: bailar (to dance), cantar (to dance), comprar (to buy), contestar (to answer), desear (to desire), escuchar (to listen), hablar (to speak, to talk), necesitar (to need), preguntar (to ask), trabajar (to work).

ACTIVIDAD 3. Provide the answers to these –AR exercises.
A. Provide the conjugation of the –AR verb in parenthesis.
1. Nosotros ____________ (estudiar) mucho en la clase de español.
2. El profesor siempre __________ (hablar) español.
3. Ella ____________ (preguntar) la hora.
4. Mis amigos ___________ (bailar) salsa muy bien.
5. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster?
6. Vosotras ______________ (necesitar) trabajar más.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Nosotros tocamos la guitarra. ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. ___________________________________
4. Abel habla quechua. ___________________________________
5. Ustedes desean mirar más películas en español. ___________________________________
6. Julia come en su casa. ___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo estudio biología. ___________________________________
2. Nosotros compramos huevos, pan y leche. ___________________________________
3. Ellos contestan las preguntas. ___________________________________
4. Nora toca el piano. ___________________________________
5. Ustedes escuchamos la clase. ___________________________________
6. Vosotros necesitáis más disciplina. ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-ER” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). comer (to eat): comO, comES, comE; comeMOS; comEIS; comEN; vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –ER verbs: aprender (to learn), beber (to drink), comer (to eat), comprender (to understand), correr (to run), creer (to believe), leer (to read), prometer (to promise), responder (responder), vender (to sell).

A. Provide the conjugation of the –ER verb provided.
1. Los profesores siempre __________ (aprender) de los estudiantes.
2. Tú _________ (leer) tu libro.
3. Nora ____________ (beber) agua todos los días.
4. Las alumnas _________ (comprender) los ejercicios muy bien.
5. ¿__________ (tú) (correr) todas las mañanas?
6. Ustedes ______________ (vender) manzanas chilenas.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Lilian y Nora prometen hablar más español. ___________________________________
2. Ellos corren en las tardes. ___________________________________
3. Yo bebo mucha agua. ___________________________________
4. Vosotros comprendéis los problemas. ___________________________________
5. Tú comes en tu casa. ¬___________________________________
6. Nosotros aprendemos los verbos. ¬___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it a negative sentence. negative.
1. Yo comprendo los ejercicios. ___________________________________
2. Nosotros comemos en casa. __________________________________
3. Vosotras corréis todas las mañanas. ___________________________________
4. Mi amigo Jaime lee todas las noches. ___________________________________
5. Mis padres creen en mí. ¬___________________________________
6. ¿Corres más tarde? ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –ER verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –ER verbs: abrir (to open), asistir (to attend), describir (to describe), discutir (to discuss), escribir (to write), existir (to exist), sufrir (to suffer), recibir (to receive), vivir (to live)

A. Provide the conjugation of the –IR verb provided.
1. Nosotros ___________ (asistir) a clases todos los días.
2. Tú _______________ (describir) a la profesora Escudero muy bien.
3. La música ____________ (existir) en todas los países del mundo.
4. Vosotros _____________ (escribir) mucho español todos los días.
5. Verónica ___________(recibir) mucho amor.
6. Usted ________ (abrir) la puerta.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Ellas viven en un departamento. ___________________________________
2. Genaro describe a su papá con amor. ___________________________________
3. Ellos abren las puertas. ___________________________________
5. Vosotros sufrís mucho. ___________________________________
6. Usted vive en Louisville. ___________________________________
8. Ustedes nunca discutimos. ¬___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo describo a mi familia. ___________________________________
2. Vosotras vivís en Madrid. ___________________________________
3. Mi amiga Vicky escribe bien. ___________________________________
4. Mis padres sufren mucho. ¬___________________________________
5. ¿Escribes esta noche? ___________________________________
6. Ellos asisten a clase todos los días. ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –IR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

8. INTERROGATIVE WORDS (Book U5: p. 61) AND NEGATIONS

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own notes.
Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What?, ¿Cuál? (Which one?) ¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cómo? (How?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural). For example if you ask. ¿Dónde trabajas? (Where do you (informal) work?) you want to know where this person you are talking to works.

ACTIVIDAD 2. Question-word sentences. Make a question out of the sentence using the interrogative question in parenthesis. Modelo: Yo estudio biología (Qué) ¿Qué estudias (tú)?

1. Nosotros tocamos la guitarra. (¿Qué? Ustedes) ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. (¿Qué) ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. (¿Qué?) ___________________________________
4. Abel habla quechua. (¿Qué?) ___________________________________
5. Ustedes desean mirar películas en español. (¿Qué?) _________________________________
6. Julia come en su casa. (¿Dónde?) ___________________________________
7. Lilian y Nora prometen hablar más español. (¿Qué?) ___________________________________
8. Ellos corren en las tardes. (¿Dónde?)___________________________________
9. Yo bebo mucha agua. (¿Qué? usted) ___________________________________
10. Tú comes en tu casa. ¬(¿Dónde? tú) ___________________________________
11. Nosotros aprendemos los verbos. ¬(¿Qué? Ustedes) ___________________________________
12. Ellas viven en un departamento. (¿Dónde?) ___________________________________
13. Genaro describe a su papá con amor. (A quién/To whom)___________________________________
14. Ellos abren las puertas. (¿Qué?) ___________________________________
15. Usted vive en Louisville. ¬(¿Dónde? usted) ___________________________________

ACTIVIDAD 3. Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Review for QUIZ 2

Monday, January 30, 2012

SPN 202: Primavera 2012 Actividades Semanales No. 3 antes del QUIZ 1

PLEASE DO ALL THE WEEKLY ACTIVITIES IN THIS BLOG BEFORE COMING TO CLASE. WE WILL CLARIFY SOME GRAMMAR NOTES, CORRECT AND PERFORM THE ANSWERS FOR THE WEEKLY ACTIVITIES IN CLASE. WEEKLY HOMEWORK WILL BE ASSIGNED IN CLASE, AND WILL BE DUE THE FOLLOWING CLASE.

SPN 202 S12 Actividades Semanales Semana 3 Antes de QUIZ 1.

2. C14: Commands

Actividad 1. Read grammar notes for the C14 (p. 166), browse these grammar notes and do the book ejercicios as directed. Make your own notes (highlight main points, prepare flashcards). Write at least 3 sentences for each exercise with their English translation.

Commands Forms for Ud. And Uds. The command forms of a verb(the imperative) are used to tell someone to do or not to do something. The formal command forms for Ud. And Uds. Are the same as the corresponding present subjunctive form. Escuche la música. Listen to the music. Traigan comida (Bring food).
Negative commands are formed by the addition of no before the affirmative command. No escuche lo malo (Don’t listen to the bad things). No escriban el informe todavía (Don’t write the report yet).
Haga Ejercicios: A (p. 167) y C (p. 168).

Commands Forms for nosotros (let’s, let’s not) (Libro: p. 169). The present subjunctive forms of nosotros are used as commands. Tomemos un café (Let’s drink a coffee). No hagamos nada (Let’s not do anything). The affirmative nosotros command is often replaced by vamos a + infinitive: Vamos a bailar may mean either We’re going to dance or Let’s dance. Consider context.

Vamos is used instead of vayamos for let’s go. The regular present subjunctive form is used for the negative: no vayamos. Vamos al centro commercial (Let’s go to the commercial center). No vayamos a la casa. (Let’s not go to home).

In affirmative nosotros commands, the final –s of the verb ending is dropped when the reflexive pronoun nos or the indirect object pronoun se is added and attached to the end. An accent mark is written in the third/fourth syllable. Enseñemosela (Let’s show it to them). Lavémonos (Let’s wash up). Sentémonos (Let’s sit down).
Haga Ejercicios D (p. 169) y E (p. 170-1).

Command Forms for tú and vosotros (Libro: p. 171-2). Like formal commands, negative informal commands for tú and vosotros are derived from the present subjunctive. Tú: No compres más (Don’t buy more). Vosotros: No compréis más (Don’t buy more).
Affirmative informal commands for tú and vosotros have their own endings. The affirmative tú commands are derived from the present indicative tú form minus the second person ending –s. Present Indicative: Contestas el teléfono → Contesta el teléfono.
Irregular Affirmative Commands: decir: di-no digas; hacer: haz-no hagas; ir: ve-no vayas; poner: pon-no pongas; salir: sal-no salgas; ser: sé-no seas; tener: ten-no tengas; venir: ven- no vengas.
Affirmative vosotros commands are formed by replacing the –r of the infinitve with –d. The lose their final –d when the reflexive pronoun is attached: Acordaos (Remember). Contestar→Contestad el teléfono. Vended la casa.
Haga Ejercicios G (p. 172) y H (p. 173).

The position of Object Pronouns with Command Forms (Libro: p. 174-5). In negative commands, object pronouns (direct, indirect, reflexive) are placed in their usual position before the verb. No lo hagas (Don’t do it). No se lo digas (Don’t tell it to him). No se preocupen ustedes (Please don’t worry). No nos sentemos (Let’s not sit down). No te la pongas (la=chompa) (Don’t put it on).
Haga Ejercicios L (p. 175) and M (p. 175-6).

Indirect Commands

In Spanish these commands consist of que+present subjunctive. Object and reflexive pronouns are placed before the verb. English equivalents are Let/Have him/her/it/them do something. Que pase (Have let him/her come in). Que espere (Let him/her wait). Que me llamen (Have them call me). Que lo busque en Google. Have him/her look for it with G.
Subject pronouns are added to indirect object for emphasis: Que lo haga ella. (Let her do it).
Haga Ejercicio O (p. 177).

Other Ways of Giving Commands (p. 177): Often newspaper ads for employment, recipes, and instructions, the infinitive of the verb is used as an imperative rather than the command form. This type of command is only used in formal written language. Interesados mandar curriculum vitae (Interested persons, send your CV). Enviar historial con fotografía (Send résumé with photograph). Secar las berenjenas (Dry the slices of eggplant).
Haga Ejercicio P (p. 177).

Actividad 2. Ejercicio Oral: Situaciones. Usted y sus amigos crean al menos una escena en la cual los personajes emplean el imperativo. Por ejemplo, en el consultorio, el médico aconseja a sus pacientes sobre sus problemas de salud, en casa la mamá le da órdenes a su hijo o hija. Ustedes escogen la situación y memorizan sus órdenes y la situación. Practique la situación para presentarla a clase. Su situación puede ser grabada.

3. C15: The Infinitive

Actividad 3. Read grammar notes for the C15 (p. 179), browse these grammar notes and do the book ejercicios as directed. Make your own notes (highlight main points, prepare flashcards). Write at least 3 sentences for each exercise with their English translation.

Verb + Infinitive Construction (Read Libro C15: p. 179-80). In Spanish, an important function of the verbs is to serve as a complement or completion form in verb + infinitive constructions. Many verbs can be followed directly by an infinitive. Espero verlos en la reunión (I hope to see you at the meeting). Nosotros pensamos ir (We intend to go). Yo necesito tomar una decisión (I need to make a decision). See list of verbs that can followed directly by an infinitive.
Haga Ejercicio A (p. 180) and B (p. 180-1)

Conjugated Verb + Preposition + Infinitive: Some verbs require a preposition before an infinitive. The most common prepositions are A, DE, but some require EN or POR.
Some verbs that take A before an infinitive: aprender a (Yo estoy aprendiendo a bailar salsa); acercarse a (to approach); comenzar (e-ie) (to begin to); invitar a (to invite to).
After some verbs of motion, A indicates the purpose of the action: Voy a ayudarte (I am going to help you).
Some verbs that take DE before an infinitive: insistir en (to insist on) Yo insisto en comprar esa casa; acabar de (to have just done something); acordarse de (o-ue, to remember).
Some verbs that take EN before an infinitive: dudar en (to hesitate over) Yo dudo en ir a la fiesta; empeñarse en (to be determined to); quedar en (to agree on).
Some verbs that take CON before an infinitive: amenazar con (threaten to) Yo amenazo con decir la verdad (I threaten to tell the truth); soñar (o-ue) con (to dream of/about).
Some verbs that take POR before an infinitive: empezar (e-ie) por to begin by : Empecemos por estudiar (Let’s begin by studying); esforzarse (o-ue) por/en (to strive to).
There are two verbs that use QUE as the connector to the following infinitive: Tener que hacer algo means to have to do something: Tengo que escuchar más. Hay que hacer means one must do something. Hay que trabajar más.
Haga Ejercicio C (p. 183) and D (p. 183-4)

Infinitive After Prepositions: Spanish does not allow the use of the present participle (the verb form ending in –ndo) after the preposition and requires the infinitive. The infinitive is used after many prepositions such as A, AL, A PESAR DE, ANTES DE, CON EL OBJETO DE.
Estudie más con el objeto de aprender más (Study with the purpose of learning more). Llene el formulario antes de firmarlo (Fill out the form before signing it).
Haga Ejercicio F (p. 185).


Al + Infinitive:
The construction AL + INFINITIVE can replace an adverbial clause beginning with CUANDO when the subject of both clauses is the same. Lo vieron cuando entraron → Lo vieron al entrar (They saw him when they came in). Lo perdí cuando me fui → Lo perdí al irme (I lost it when I left).
Haga Ejercicio G (p. 186).

Infinitive After Verbs of Perception: The infinitive is used after verbs of perception such as VER and OIR to signal a completed action. The gerund, rather the infinitive, is used to show an incomplete or in-progress action. Los oí cantar (I heard them sing). Los oí cantando (I heard them singing).
Haga Ejercicio I (p. 187-8).

Adjective + DE + Infinitive: This construction is used when the infinitive of a transitive verbs is not followed by an object or a clause. The DE is omitted when an object or a clause appears. El chino es muy difícil de aprender (Chinese is difficult to learn).

Actividad 4. Ejercicio Oral: Juego de expansión de oraciones. Se juega entre dos equipos. Uno de los equipos presenta una oración y un infinitivo. El otro equipo tiene que expandir la oración. Practique sus expansiones. Su situación puede ser grabada.