Monday, April 8, 2013

SPN 102: Actividades 09-18 Abril, 2013 QUIZ 4: 18 ABRIL, 23 Abril: Conditional and REPASO starts



SPN 102 The Future Tense: El tiempo futuro
Martes 09- Jueves 11 de Abril, 2013

Future Tense: It expresses actions to be done in the future tense. In the regular formation of the present tense, we add same endings to all verbs as done with other tenses in Spanish. In the irregular formation, we adopt a number of changes to the stems of the verbs, but we keep the same endings as done with the regular formation. (Read Libro p. 282-283-284).

Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for the future tense: é, ás, á; emos, éis, án
Ejemplos:
ESTUDIAR: Yo estudiaré, Tú estudiarás, Él, Ella, Usted estudiará; Nosotros/as estudiaremos, Vosotros/as estudiaréis, Ellos/Ellas/Ustedes estudiarán.
BEBER: beberé, beberás, beberá; beberemos, beberéis, beberán.
REPETIR: repetiré, repetirás, repetirá; repetiremos, repetiréis, repetirán.

Ejercicio 1. Provide the conjugations of the verbs in the future tense.

jugar
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros jugaréis
ellas/os, ustedes

comer
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras comeréis
ellas/os, ustedes

vivir
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros viviréis
ellas/os, ustedes

Ejercicio 2. Provide the future conjugation of the verb in parentheses.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para ThanksGiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día (estar).
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. Nosotros ___________________ en la casa de mi abuela este sábado. (comer)
7. ¿___________________ ustedes en esta zona de la ciudad? (vivir)
8. Yo _________________ de estudiar mi especialidad en Mayo del 2012.
(terminar)

Irregular formation: The eleven irregular future stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber)
dir- (from decir); har- (from hacer)
saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).

Ejemplos:
Querer: Yo querré, Tú querrás, Él/Ella/Usted querrá; Nosotros/as querremos, Vosotros/as querréis, Ellos/Ellas/Ustedes querrán
Haber: (only one form): habrá/n
Saber: Yo sabré, Tú sabrás, Él/Ella/Usted sabrá; Nosotros/as sabremos, Vosotros/as sabréis, Ellos/Ellas/Ustedes sabrán
Tener: Yo tendré, Tú tendrás, Él/Ella/Usted tendrá; Nosotros/as tendremos, Vosotros/as tendréis, Ellos/Ellas/Ustedes tendrán

Ejercicio 3. Provide the future conjugations of poder, hacer, and salir.
poder (podr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros podréis
ellas

hacer (har-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras haréis
ellos

salir (saldr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros saldréis
ustedes

Ejercicio 4. More irregular conjugations. Provide the verb conjugation in the future tense.
1. Yo no __________________ ir a la reunión. (poder)
2. ¿Crees que ___________________ mucha gente en el evento? (haber)
3. Nosotros ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
4. Selena __________________mucha energía en su trabajo. (poner)
5. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) de Owensboro para Louisville? (salir)
6. Te ____________ la verdad. (decir)
7. ¿_____________ ir tu mamá a la iglesia? (querer)
8. ¿Cuánto _________________ estos zapatos?
(valer)

Ejercicio 5. Complete the blanks with the future of the verb in parenthesis.

Vocabulario: seguir: to continue, to follow, terminar: to finish, investigación: research, planeado: planned, entregar: hand in; próximo: next, reunión: meeting.

Antonieta: ¿Qué ______________ (hacer, tú) este fin de semana?
Elva: Nada especial. No tengo nada planeado. Pero _______________ (seguir) trabajando con mi proyecto de investigación. Y tú, ¿qué vas a hacer?
Antonieta: _________________ (terminar) un informe que debo entregar el próximo lunes. ¿Irás a la reunión de Ramón?
Elva: No sé si podré ir o no. ______________ (tener) que decidir el viernes.
Antonieta: Yo sí voy/ Si tú vas nos ____________________ (ver) ahí.
Elva: Está bien.

Ejercicio 6. Creatividad. Write 6 sentences in the future using regular verbs. Translate them into English. Write 6 sentences in the future using irregular stem formations from certain verbs. Translate them into English.

Ejercicio 7. Actividades en el futuro. ¿Qué hará usted el fin de semana, para el verano, en un mes, las fiestas de fin de año, o en algunos meses?
Mention at least five activities you will do or won’t do on your own and somebody else in the short and long term.

SPN 102: Informal Commands
Martes 16 deAbril, 2012

Read Book 317-319
Regular affirmative “tú” commands
They are formed by dropping the ‘s’ from the present tense of the verb in the tú person. The use of ‘tú’ is optional.
Ejemplos: Tú tomas agua (You drink water) → ¡Toma agua! (Drink water)
Tú comes pollo. (You eat chicken) → Come pollo (Eat chicken)

Regular negative “tú” commands
They are formed from the present tense stem of the first person ‘yo’. Then you replace the ‘o’ ending with ‘es’ for –ar verbs and with ‘as’ for –er, and –ir verbs.
Ejemplos: Yo tomo (tomar, I drink) → ¡No tomes!.
Yo las como, (comer, I eat them) → No las comas.
Yo digo (decir, I tell/say) → No digas mentiras.

Práctica
A. Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)

B. Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. Estás mal. ¡No ___________ más! (beber).
2. Tú no sabes cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ problemas. (hacer)
4. No ____________ a las 8. (venir)
5. No _____________ de tu casa.
Está muy frío afuera. (salir)

C. Write 5 affirmative regular ‘tú’ commands, and 5 negative regular ‘tú’ commands.

Irregular affirmative “tú” commands
Memorize this list of SEIS irregular affirmative “tú” commands.
Decir. ¡Di ‘hola’! Say ‘hola’!./Hacer. Haz buenas cosas. Do good things./Poner. Pon energía. Put energy.
Salir. Sal de mi casa. Get out of my house./Tener. Ten paciencia. Have patience./ Venir. Ven a mi casa. Come to my house.

Irregular negative “tú” commands
Memorize this list of CUATRO irregular negative “tú” commands (3 have an affirmative command)
Dar.
Da cinco dólares. Give five dollars! ¡No des diez dólares! (Don’t give ten dollars!)
Estar. No estés triste. Don’t be sad.
Ser. Sé honesto. Be honest. No seas mentiroso. Don’be a liar.
Ir. Vé a clase.
Go to class. No vayas a tu casa. Don’t go to your house.

Práctica
A. Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡ Abre la boca y _________________ ‘teléfono! (decir)
2. _________________ tu tarea. (hacer)
3. _________________ tranquilidad y paciencia. (tener)
4. _________________ justo e inteligente. (ser)
5. _________________ a mi casa esta Navidad.
(venir)

B. Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. No _____________ preocupado. (estar)
2. No _____________ a Walmart. (ir)
3. No ____________impaciente. (ser)
4.
No _____________ mala cara. (dar)

C. Write 5 affirmative irregular ‘tú’ commands, and 5 negative irregular ‘tú’ commands.

SPN 102 Práctica Prueba 4:  Future and “Tú” Commands
To hand in: April 18, 2013
QUIZ 4: April 18, 2013

FUTURE TENSE

A. Provide the regular future conjugation of the verb in parentheses.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para Thanksgiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día (estar).
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. Nosotros ___________________ en la casa de mi abuela este sábado. (comer)
7. ¿___________________ ustedes en esta zona de la ciudad? (vivir)
8. Yo _________________ de estudiar mi especialidad en Mayo del 2012. (terminar)

B. Provide the irregular future conjugation of the verb in parenthesis.
1. Yo no __________________ ir a la reunión. (poder)
2. ¿Crees que ___________________ mucha gente en el evento? (haber)
3. Nosotros ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
4. Nora __________________mucha energía en su trabajo. (poner)
5. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) de Owensboro para Louisville? (salir)
6. Te ____________ la verdad. (decir)
7. Tu mamá ____________ ir a la iglesia. (querer)

C. Personal questions: Answer these questions with complete sentences in Spanish.
1. ¿Qué hará este fin de semana?
2. ¿Qué hará usted para el verano?
3. ¿Estudiará más tarde?
4. ¿Qué tendrá que hacer más tarde?
5. ¿Trabajará esta noche?

D. ‘Tú’ Commands
Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1.¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2.¡_________________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3.¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4.!_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No ___________ más! (beber).
2. ¡No _____________ por favor! (hablar)
3. ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ya! (irse)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No _____________ preocupado! (estar)
2. ¡No _____________ a Walmart! (ir)
3. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala cara!. (dar)

SPN 102: The Conditional Tense: ¿Qué harías? (What would you do?)
Martes 23 Abril, 2013

The conditional tense expresses the feeling of future uncertainty generally translated into English as, “would + verb”. It differs from the future tense, which expresses future certainty (Yo iré a Chile a fin de año), in that it suggests possibility were some condition met: Yo iría a Nicaragua pero no puedo (I would go to Nicaragua but I cannot). Note that when using this tense, there will usually be a “but” or an “if” or some other reason given to explain why or why not the action would be completed.

Conditional Tense: Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for conditional tense: ía, ías, ía; íamos, íais, ían.
Ejemplos:
A. Provide the conjugations of the verbs in the conditional tense.
comer
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotras jugaríamos, vosotras comeriáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
estar
Yo estaría, Tú estarías, Él/Ella/Usted estaría; Nosotros/as estaríamos, Vosotros/as estaríais, Ellos/Ellas/Ustedes estarían.
jugar
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotros jugaríamos, vosotros jugariáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
vivir
Yo viviría, tú viviría, él; ella; Ud. viviría
nosotros viviríamos, vosotros viviriáis, ustedes vivirían

B. Provide the conditional conjugation of the verb in parentheses.
1. ¿A qué hora ______jugarían__________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿A qué país latinoamericano ___irías________ (tú) en el verano? (ir)
3. Mañana nosotros ____estaríamos____ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿_Visitaría______ (usted) a su hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _____empezaría___ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿___Traerías_________ (vosotras) algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no ___viviríamos______ en esta zona de la ciudad. (vivir)
8. Nora __vendería____ muchas casas en Julio.  (vender)

Irregular formation: Add these irregular stems and the previous endings to form the conditional tense.
The twelve irregular conditional stems are:
Po
dr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer)
Saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).

Ejemplos: Provide the conditional conjugations of poder, hacer, and salir.
hacer (har-)
Yo haría, tú harías, él; ella; Ud. haría
nosotras haríamos, vosotras haríais, ellas/os, ustedes harían
poder (podr-)
Yo podría, tú podrías, él; ella; Ud. podría
nosotros podríamos, vosotros podríais, ellos/ellas/ustedes podrían
salir (saldr-)
Yo saldría, tú saldrías, él; ella; Ud. saldría
nosotros saldríamos, vosotros saldríais, ellas/os, ustedes saldrían

D. More irregular conditional stems. Provide the verb conjugation in the conditional tense.
1. Usted ____tendría________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __haría_________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora __saldríamos_______ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te __diría_____ la verdad. Prefiero esperar. (decir)
5. Yo no ___tendría________ ningún inconveniente. (tener)
6. ¿A qué hora ____saldrían_______________ (ustedes) de la casa? (salir)
7. ¿Cuánto ___valdría______ tu silencio? (valer)
8. Vosotros ___podríais___________ hacer la comida (poder).

Actividad.
1. Translate the previous sentences in the conditional into English.
2. Answer these questions: Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like going to travel to Spanish speaking place? ¿Qué le gustaría hacer allí? What would you like doing there?

Sunday, April 7, 2013

SPN 101: Actvidades Semanales 08 Abril-19 Abril



SPN 101: Weekly Actividades; Irregular Verbs Groups 3-4 in the Present Tense
Semana 13: 08-10-12 Abril-12, 2013

Group 3: Present Tense of Irregular Verbs (o→ ue): These verbs change their ‘o’ stem to ‘ue’ in most of their present conjugations. These verbs are:
almorzar (to have lunch), costar (to cost); contar (to count); encontrar (to meet, to find); mostrar (to show); recordar (to remember); volar (to fly); sonar (to sound), soñar (to dream); llover (to rain); mover (to move); poder (to be able, can); volver (to return); dormir (to sleep); morirse (to die)
Only (u→ ue) verb: jugar (to play a sport): Yo juego, tú juegas, él juega; N jugamos, V jugais, Ellos juegan
Some conjugations:
Yo almuerzo, Tú almuerzas, Usted almuerza; N almorzamos; Vosotros almorzáis, Ellos almuerzan.
(Mostly in the third person; Cuesta (It costs); Cuestan (They cost)
Yo encuentro, Tú encuentras, Ella encuentra; N encontramos, V encontráis; Ellas encuentran.
More conjugations
Ejemplos

Actividad C. Provide the correct conjugation of the irregular verb (o→ ue) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.      Ana y Natalia _________________________  en la cafetería. (almorzar)
2.      Estos zapatos _________________________  50 dólares. (costar)
3.      Yo ______________________ a mi novio esta noche. (encontrar)
4.      Grace ____________________ con Diego. (soñar)
5.      Mi mamá ______________________ a Genaro mucho. (recordar)
6.      En Lima no _________________________mucho. (llover)
7.      Ustedes ______________________ estudiar más. (poder)
8.      Tú ______________________ a casa a las 10 de la noche. (volver)
9.      Yo  ________________________ con mi perro y mi gato. (dormir)
10.  Edgar y Ramón ________________ baloncesto. (jugar)

Actividad D.  Creativity. Write 6 sentences with six different irregular verbs (o→ ue) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
Group 4: Present Tense of Irregular Verbs (e→ i): These verbs change their ‘e’ stem to ‘i’ in most of their present conjugations. These four verbs are:
repetir (to repeat), reírse (to laugh); pedir (to ask for, to request); servir (to serve).
Some conjugations:
Yo repito, Tú repites, Usted repite; N repetimos; Vosotros repetís, Ellos repiten.
Yo río, Tú ríes, Usted ríe, N reímos, V reís; Ellas ríen.
More conjugations
Ejemplos

Actividad E. Provide the correct conjugation of the irregular verb (e→ i) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.      Valentina y Verónica _________________________ las palabras. (repetir)
2.      Carlos  _________________________  de sus problemas. (reírse)
3.      Yo ______________________ más tiempo para el examen. (pedir)
4.      Mi mamá siempre ____________________ el almuerzo a la 1. (servir)

Actividad F.  Creativity. Write 3 sentences with six different irregular verbs (e→ i) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
SPN 101: Actividades Semanales; Irregular Verbs: IR and TENER
Viernes 12 Abril
Semana 14: Lunes 15 Abril, Miércoles 17 Abril
QUIZ 19 Abril

Irregular IR in the present tense:
Yo voy ( I go/I am going)                               Nosotros vamos (We go/We are going)
Tú vas (You go/You are going-familiar)         Vosotras vais (You go/You are going-Spain)
Usted va (You go/You are going-formal)       Ellas van (They g/They are going)

Ejercicio 1. Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1.      A: ¿Qué ___________ (tú) a hacer mañana? B: Yo voy a estudiar.
2.      Rosa ___________ a escribir su trabajo esta noche.
3.      Luis y Miguel ___________ a correr mañana en la mañana.
4.      Ustedes ___________ a clase todos las tardes.
5.      Yo ­___________ a mi casa para Navidad.
6.      Usted ­___________ a la biblioteca.
7.      Mis hermanos y yo _________________ a trabajar esta noche.

Irregular TENER in the present tense: (to have, to possess)
Yo tengo ( I have)                               Nosotros tienen (We have)
Tú tienes (You have-familiar)             Vosotras teneis (You have-Spain)
Usted tiene (You have-formal)           Ellas van (They have)

Expressions with TENER: Tener hambre=To be hungry; tener sed=to be thirsty; tener calor=tener calor; tener frío=to be cold; tener sueño=to be sleepy; tener vergüenza=to be ashamed; tener miedo=to be afraid; tener X años=to be X years old
Ejercicio 2. Complete the spaces with conjugations of TENER in the present tense.
1.      Nosotros ___________ un examen el lunes.
2.      Mi hermana (sister) ___________ una linda (nice) personalidad.
3.      ¿ ___________ (tú) un libro sobre historia mexicana?
4.      Yo _____________ un gato. 
5.      Iván y Gustavo _______________ un partido de baloncesto este domingo.
6.      El profesor Salazar ___________ unos minutos para conversar en su oficina.
7.      Verónica _______________ dos amigas en Chile.

Ejercicio 3. Translate these sentences into Spanish.
1. We are hungry. 2. Miguel is sleepy. 3. I am not ashamed. 4. Maria is cold. 5. They are
hot. 6. I am afraid. 7. You are thirsty. 8. Valentina is 10 months old. 9. I am thirsty.

Ejercicio 4. Write four sentences with IR with four different subjects, 4 sentences with TENER (to have) with four different subjects, and four sentences with expressions with TENER with four different subjects in Spanish. Provide the English translations.

SPN 101
Práctica 4: Irregular Verbs: Grupos 3, 4, Ir, Tener
TAREA: Bring this Práctica on Viernes 19 de Abril, 2013

A. O→UE verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (o→ue) (u→ue) in the present tense.
1. Ellas no _________________ a su profesor en el restaurante. (encontrar)
2. Muchas personas ________________ en el hospital. (morir)
3. Mi mamá __________________ con mi perro. (dormir)
4. ¿_____________(tú) jugar baloncesto? (poder)
5. Usted no _________________ la tarea de español. (recordar)
6. Yo ________________ con mi novia. (almorzar)
7. ¿_______________ Amorina y Liliana vóley? (jugar)
8. Los pantalones _________________ 50 dólares. (costar)

B. E→I verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (e→i) in the present tense.
1. Usted _______________ la clase. (repetir)
2. Yo no ______________ al profesor más ejercicios. (pedir)
3. Nosotros _______________ la comida (servir)
4. ¿Se _____________ (ellas) de la música country. (reír)
5. Mi hermana no se _________________ mucho. (reír)
6. Nosotros ___________________ el trabajo. (repetir)
7. Yo _________________ más baloncesto. (pedir)
8. ¿ _______________ (tú) la comida? (servir)

C.
Verb IR: Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1. Tú _______________a estudiar mañana. 
2. Nosotros no ____________ a Indiana el sábado.
3. Yo ­___________ a Paducah para Navidad.  
4. ¿___________ a tu casa ahora? (tú)
5. Lisa y Maritza no _______________ a comer a la cafeteria.
6. ¿Dónde ____________ ahora? (ustedes)
7. Iván y yo _______________ a correr este fin de semana.
8. Catalina no ____________ a Miami en Diciembre.

D. Verb TENER: Complete the spaces with the correct form of TENER in the present tense.
1. Mi mamá __________________ 70 años.
2. Nosotras __________________ que jugar un partido mañana.
3. Yo _____________ frío.
4. Ellos _____________ hambre.
5. Juan y Shakira ___________________ que trabajar más.
6. ¿_______________ miedo? (usted)
7. ¿Qué ____________ que hacer esta semana? (tú)
8. Todos ________________ sed de amor.

E. Personal questions: Answer these questions in Spanish.
1. ¿Dónde almuerza todos los días?
2. ¿Quién sirve la comida en su casa?
3. ¿Qué va a hacer para las fiestas de fin de año?
4. ¿Cuántos años tiene usted?

SPN 101: Actividades Semanales: Possessive Adjectives; Demonstrative Adjectives
Semana 15: Lunes 22 Abril, 2013
REPASOS EMPIEZAN
RVIEWS START

Possesive Adjectives
Mi= My singular, Mis= My plural
Tu= Your singular; Tus=Your plural
Su= Your formal sing.; Sus = Your formal pl.
Su = His, Her sing; Sus = His, Her pl.
Nuestro/a = Our sin.; Nuestros/as = Our pl.
Vuestro/a = Your sing. Spain; Vuestros/as = Your pl. Spain
Su = Their sing. ; Sus = Their plural

Demonstrative adjectives
Este= This sing. masc.          Esta= This sing. fem.
Estos = These pl.                   Estas = These fem.
Ese = That sing. masc.          Esa = That sing. fem.
Esos = These pl. masc.          Esas = Those pl. fem

Observe the use of possessive adjectives and demonstrative adjectives in the sentences below.
1.      Estos libros son más interesantes que esos libros. These books are more interesting than those books.
2.      Ese color es menos triste que este color. That color is less sad than this color.
3.      Esas casas son más pequeñas que estas casas. Those houses are smaller than these houses.
4.      Esa clase es menos pequeña que esta clase. That classroom is less small than this classroom.
5.      Este lugar es menos bonito que Owensboro. This place is less nice than Owensboro.
6.      Mi gato es más inteligente que tu perro. My cat is more intelligent than your dog.
7.      Nuestros exámenes son la primera semana de Mayo.  Our exams are the first week of May.
8.      Sus nombres son Alex y Pedro. Their names are Alex and Pedro.
9.      Vuestras amigas están en el lobby. Your friends are in the lobby.
10.  ¿Dónde están tus padres? Where are your parents?