SPN 102: Spring/Primavera 2015: Actividades semanales/Weekly
Activities 6
17-19 de Febrero, 2015
Martes 17 de Febrero, 2015: Prueba
2. Reflexive verbs. Preparación Mid-Term Performance
Jueves 19 de Febrero, 2015:
2 Presentaciones. Spain
Related Information- Repaso 1 Mid-Term Exam. Preparación Mid-Term Performance.
Martes 17 de Febrero, 2015
Prueba 2. Reflexive verbs. Preparación
Mid-Term Performance
(6) Reflexive verbs
Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am). ¿A qué hora se duerme
Valentina? (At what time does Valentina fall sleep?)
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself, cepillarse: to brush oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) __me duermo______ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María __se cuida______ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_Se siente_________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos _se levantan____ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos ___se llaman____________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __se divierte_______ en las fiestas. (divertirse)
7. Flor ya __se baña_______ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself, cepillarse: to brush oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) __me duermo______ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María __se cuida______ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_Se siente_________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos _se levantan____ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos ___se llaman____________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __se divierte_______ en las fiestas. (divertirse)
7. Flor ya __se baña_______ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno. My mother
and my aunt keep themselves warm in winter.
2. ¿Se baña usted cada mañana? Do you take a shower every morning?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente. My nephew
gets sick frequently.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas. Nora and
Lilian watch out fat foods.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez? What games do you remember from your
childhood?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis. You (fem.
plural Spain) get angry when you don’t eat.
7. ¿Cómo se siente hoy? How do you feel today?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se
divierte en su tiempo libre?
Actividad 3. Translation. Translate the interaction into Spanish.
A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana? What do you do when you get up each morning?
B: Me despierto a las 5 de la mañana. I wake up five in the morning.
Luego voy
al baño. Then I go to the bathroom.
Me cepillo
los dientes. I brush my teeth.
Me preparo un jugo.I fix a juice.
Después me
baño. After that I take a shower.
Finalmente me visto y me voy a trabajar. Finally,
_____________________________
TAREA: DUE: Jueves 19 de Febrero,
2015
Write 8 sentences using ocho
different reflexive verbs. You can write a small paragraph about you do as
general activities in a day for example.
Preparación: Mid-Term Performance
MID-TERM
performance
The mid-term performance is a skit based on the
following areas: Possible situations: (1) You are meeting a person (from
a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are
presenting about in this course). One at least needs to come from another
country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker); (2) You
are two friends who see each other again and have a quick conversation on
family, university, and pastimes (topics from SPN 101). Place: The place
can be at the university, campus, over the phone, a party. It is connected to
the situation you choose. Students will be evaluated
in their creativity, body movements and voice variations, and power
and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the
course and SPN 101. You may use some notes for your skit to help you speak with
more confidence. Please see the FINAL INTERVIEW Guidelines for some possible
questions (first section). Focus this mid-term performance in using sentences
in the PRESENT TENSE. The mid-term performance will help you to get ready for
your final performance which will deal around topics about your past and
future. The models below come from SPN 101 Final Skits.
Models:SPN101FinalPerformances
Jueves 19 de Febrero:
Presentación.
Spain Related Information- Repaso Mid-Term 1. Preparación Preparación Mid-Term
Performance
SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO
SEMESTRE
Please finish writing your answers before
clase. We will check them in class.
(1)
Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3)
Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6)
Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns,
Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs
PARTE 1
A. Present
Tense. Provide
the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo __juego___________ voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _haces_________ (tú) los fines de
semana? (hacer)
3. Mi hermana ____vive_____ en Miami. (vivir)
4. ¿Qué _estudia________ usted en la
universidad? (estudiar)
5. Yo _____________
voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________
(tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________
en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted
en la universidad? (estudiar)
B. Descriptive
adjectives.
Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy ___positivos___ (positive).
2. Valentina es una bebé muy
__bonita_________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy
___amables_____________ (kind).
4. Yo soy ____bajo___________ (short).
5. Nosotros somos muy
__________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy
________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy
____________________ (kind).
8. Yo soy
______________________ (short).
C. Adverbs. Provide
the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá ____siempre_____cocina para nosotros los
domingos. (always)
2. Ellos están viviendo ___felizmente_____
en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos ___lentamente____________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de
español __mañana______. (tomorrow)
5. Mi mamá
_________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos
_____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de
español _____________. (tomorrow)
D. Tú’ Commands:
Provide
the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Estudia_______ la lección
para mañana!(estudiar)
2. ¡__Lee_______________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo
lo que quieras! (tomar)
4.
!_________________ corazón! (correr)
Provide
the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __bebas_____ más!
(beber).
2. ¡No _____________ por
favor! (hablar)
3.
¡No _____________ problemas! (hacer)
Provide
the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Haz________ tu tarea!
(hacer)
2. ¡___Ten_______ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo
e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi
casa esta Navidad! (venir)
5.
¡________________ ahora! (irse)
Provide
the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __estés____ preocupado!
(estar)
2. ¡No __vayas______ a Walmart! (ir)
3. ¡No
____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala
cara!. (dar)
E. Prepositional Pronouns. Provide the
prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan
conmigo _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin __ellas___________. (them fem.)
3. El regalo es para
_______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir
sin ______________ . (without you sing.
informal)
5. Yo voy a ir con
_____________ a la reunión. (you plural
Spain)