Saturday, February 14, 2015

SPN 102: Spring 2015: Weekly Actividades 6: 17-19 Feb



SPN 102:  Spring/Primavera 2015: Actividades semanales/Weekly Activities 6
17-19 de Febrero, 2015

Martes 17 de Febrero, 2015: Prueba 2. Reflexive verbs. Preparación Mid-Term Performance
Jueves 19 de Febrero, 2015: 2 Presentaciones. Spain Related Information- Repaso 1 Mid-Term Exam. Preparación Mid-Term Performance.

Martes 17 de Febrero, 2015
Prueba 2. Reflexive verbs. Preparación Mid-Term Performance

(6) Reflexive verbs

Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am).  ¿A qué hora se duerme Valentina?  (At what time does Valentina fall sleep?)

Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.

Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself;  enojarse: to get angry;  ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up;  llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself, cepillarse: to brush oneself

Actividad 2.
Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) __me duermo______ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María __se cuida______ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_Se siente_________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos _se levantan____ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos ___se llaman____________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __se divierte_______ en las fiestas. (divertirse)
7. Flor ya __se baña_______ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana.
(ponerse)

Actividad 4. Translate these sentences/questions into English. 
1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno. My mother and my aunt keep themselves warm in winter.
2. ¿Se baña usted cada mañana? Do you take a shower every morning?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente. My nephew gets sick frequently.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas. Nora and Lilian watch out fat foods.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez? What games do you remember from your childhood?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis. You (fem. plural Spain) get angry when you don’t eat.
7. ¿Cómo se siente hoy? How do you feel today?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se divierte en su tiempo libre?

Actividad 3. Translation. Translate the interaction into Spanish.

A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana? What do you do when you get up each morning?  
B: Me despierto a las 5 de la mañana. I wake up five in the morning.
Luego voy al baño.  Then I go to the bathroom.
Me cepillo los dientes. I brush my teeth.
Me preparo un jugo.I fix a juice.
Después me baño. After that I take a shower.
Finalmente me visto y me voy a trabajar. Finally, _____________________________

TAREA: DUE: Jueves 19 de Febrero, 2015

Write 8 sentences using ocho different reflexive verbs. You can write a small paragraph about you do as general activities in a day for example.

Preparación: Mid-Term Performance

MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the following areas: Possible situations: (1) You are meeting a person (from a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about in this course). One at least needs to come from another country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker); (2) You are two friends who see each other again and have a quick conversation on family, university, and pastimes (topics from SPN 101). Place: The place can be at the university, campus, over the phone, a party. It is connected to the situation you choose. Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the course and SPN 101. You may use some notes for your skit to help you speak with more confidence. Please see the FINAL INTERVIEW Guidelines for some possible questions (first section). Focus this mid-term performance in using sentences in the PRESENT TENSE. The mid-term performance will help you to get ready for your final performance which will deal around topics about your past and future. The models below come from SPN 101 Final Skits.

Models:SPN101FinalPerformances

Jueves 19 de Febrero:
Presentación. Spain Related Information- Repaso Mid-Term 1. Preparación Preparación Mid-Term Performance

SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO SEMESTRE

Please finish writing your answers before clase. We will check them in class.

(1) Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3) Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6) Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs

PARTE 1
A. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo __juego___________ voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _haces_________ (tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ____vive_____ en Miami. (vivir)
4. ¿Qué _estudia________ usted en la universidad? (estudiar)
5. Yo _____________ voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)

B. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy ___positivos___ (positive).
2. Valentina es una bebé muy __bonita_________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy ___amables_____________ (kind).
4. Yo soy ____bajo___________ (short).
5. Nosotros somos muy __________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
8. Yo soy ______________________ (short).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá ____siempre_____cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo  ___felizmente_____ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos ___lentamente____________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de español __mañana______. (tomorrow)
5. Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos _____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)

D. Tú’ Commands: Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Estudia_______ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡__Lee_______________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __bebas_____ más! (beber).
2. ¡No _____________ por favor! (hablar)
3. ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Haz________ tu tarea! (hacer)
2. ¡___Ten_______ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ahora! (irse)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __estés____ preocupado! (estar)
2. ¡No __vayas______ a Walmart! (ir)
3. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala cara!. (dar)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan conmigo _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin __ellas___________. (them fem.)
3. El regalo es para _______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir sin ______________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you plural Spain)

Preparación Preparación Mid-Term Performance

SPN 101-1: Spring 2015: Weekly Actividades 6: 16-20 Febrero



SPN 101-1 Spring 2015: Actividades Semanales/Weekly Activities 6
Semana/Week 6: 16-20 de Febrero, 2015

Lunes/Monday 16 de Febrero: Quiz/ Prueba 2. Preparación: Performance Mid-Term
Miércoles/Wednesday 24 de Setiembre: (9) Grupo 1 Irregular: Yo “irregular”. Preparación Performance Mid-Term. Panamá.
Viernes/Friday 26 de Setiembre: (10) Prepositions: A-DE. Preparación Performance Mid-Term. Cuba

Lunes/Monday 16 de Febrero, 2015

Preparation for MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the following areas: Situation: You are meeting a person (from a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about in this course). One at least needs to come from another country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker). Place: The place can be at the university, campus, over the phone, a party. Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the course. The instructor will show some models for FINAL PERFORMANCES from previous SPN 101 courses. The mid-term performance will help you to get ready for your final performance. See models below.

ModelsforSkits for FINAL PERFORMANCES

Quiz/ Prueba 2

Miércoles/Wednesday 18 de Febrero, 2015
(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular YO  forms. 
Presentación: Panamá

Actividad 1. Lea (Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then read notes below.

Irregular verbs in the present tense have one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating regular –ar, -er, and –ir verbs. The following verbs have the irregular Yo conjugations in the present tense: A list of these verbs include: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.

Verbs that are irregular in Yo PERSON →:
1.DAR (to give): YO DOY (das, da, damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos, hacéis, hacen);
4.OIR (to hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO (pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6. SALIR (to leave): YO SALGO (sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO (traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO (traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE, venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO (ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ (sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)

Actividad 2. Change these sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo doy un examen.
1.     Tú dices la verdad (the truth). Yo __digo___ la verdad.
2.     Pepe y Chico hacen la tarea de inglés. Yo __hago____ mi tarea de arte.
3.     Ellos oyen a sus padres. Yo __oigo_____ a mi abuelita. 
4.     Usted pone la música. Yo _pongo___ la comida.
5.     Ellos salen a las 10. Yo __salgo______ a las 11.
6.     Ustedes traen la comida (the food). Yo ___traigo___ las bebidas (the drinks).
7.     María traduce esta canción (song). Yo _traduzco______ esta oración (sentence).
8.     Tú vienes a clase a las 2. Yo __vengo____ a las 3.
9.     Nosotros vemos a Miriam. Yo ______________ a Pablo.
10.  Usted sabe bailar. Yo _____________ tocar la guitarra.
11.  Nosotros conocemos Miami. Yo _____________ Chicago.

Actividad 3. Translate these statements into English.  
1.     ¿Qué haces? Yo hago la comida.    What are you doing? I am making the dishes.
2.     ¿Pones la música? No, yo pongo la comida. Will you get the music? No, I will get the food.        
3.     ¿A qué hora sales de la clase de trabajo social?  Yo salgo a las 10.             What time do you leave/are you leaving? I leave/I am leaving at 10.
4.     ¿Qué traes a la fiesta?  Yo traigo una ensalada de frutas. What are you bringing to the party? I am bringing a fruit salad.
5.     ¿Cuánto dinero das? Yo doy 5 dólares. How much money are you giving? I am giving 5 dollars.
6.     ¿A quién ves en la oficina? Yo veo a Miguel y Laura. Who do you see in the office? I see Miguel and Laura.
7.     ¿­Sabes dónde está la ciudad de Arequipa? No, yo no sé.
8.     ¿Conoces a María? No, yo no conozco a María.
9.     ¿Oyes? No. no oigo nada (anything).
10.  ¿Qué dice (usted)? Yo digo que voy a la fiesta.  What are you saying? I am saying I am going to the party.

Tarea/Homework: DUE Friday 20 de Febrero, 2015
Write OCHO sentences with yo irregular forms of these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer. Translate them to English.

Presentación: Panamá
Preparación: Mid-Term Performance.

Viernes/Friday 20 de Febrero, 2015
(10) Prepositions: A-DE
Presentación: Cuba

Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.

1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes.
(I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno?
(Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia.
(We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)

2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra.
(Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)

The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.

Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. Yo beso a mi gato. I Kiss my cat.
2. Edwin canta “Las mañanitas” a su mamá. Edwin sings “Las mañanitas” to his mom.
3. Ustedes hablan a la profesora. You guys talk with the professor/teacher.
4. Verónica ama a sus padres.
5. Usted escucha a su amigo.  
6. Ellos esperan al profesor. They are wating to the professor.
7. Tú llamas a tu abuela mañana. You call/are calling to your grandma tomorrow.

Preposition “DE”

1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.

2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur.
They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.

3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes.
It’s the students’.

4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas.
The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?

Actividad 1. Translate these sentences.

Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú. My friend Patricia is from Trujillo, Peru.
¿De dónde es usted? Where are you from?
Yo soy de Hartford, KY. I am from Hartford, KY.
Ustedes conversan de política. You guys converse about politics.
Hablamos de la candidata y de los candidatos. We talk about the candidate and the candidate.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad. Maritza’s daughter has a nice personality.
¿De quién es este libro? Es de Pablo. Whose is this book?
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.

Presentación: Cuba
Preparación: Mid-Term Performance

Tarea/Homework: DUE Monday Feb 23, 2015
Write 4 sentences using “DE” and 4 sentences using “A” in Spanish. Provide the English translation.