SPN 102 Spring
2014 Activdades semanales/Weekly Activities 4
Lunes 03-Viernes 07 de Febrero, 2014
Lunes 03-Viernes 07 de Febrero, 2014
Martes 04 de Febrero: Prueba
1. (5) Formal Commands
Jueves 06 de Febrero: (6)
Direct Object Pronouns
Martes 04 de Febrero
(5) Formal Commands
Read Book U162-164
Regular formal “Usted, Ustedes, Nosotros” commands
Regular
commands are orders directed to the person(s) who are supposed to carry them
out: Usted/Ustedes, Nosotros.
They
are formed by dropping the ‘o’ from
the first person singular of present tense of the verb. Add ‘e, en,
emos’ to ‘ar’ verbs. Add ‘a, an, amos’ to ‘er, ir’ verbs. The use of ‘Usted, Ustedes, Nosotros’ is optional.
Place Negative commands: No in front of the command.
Ejemplos:
Ejemplos:
(tomar) Yo tomo agua (I drink water) → ¡Tome agua (Usted)! (Drink water); ¡Tomen agua (Ustedes)!; ¡Tomemos agua (Nosotros)! ¡No tome
cervezas! (Don’t drink beers”)
(comer) Yo como pollo. (I eat chicken) → ¡Coma pollo! (Eat chicken); ¡Coman pollo!; ¡Comamos pollo! ¡No comamos pollo!
Práctica
A. Provide the affirmative regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)
B. Provide the negative regular formal command (ustedes) of the verb in parenthesis.
1. Están mal. ¡No ___________ más! (comer).
2. Ustedes no saben cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ arroz con pollo. (preparar)
4. No ____________ los domingos. (trabajar)
5. No _____________ de esa manera. (vivir)
(comer) Yo como pollo. (I eat chicken) → ¡Coma pollo! (Eat chicken); ¡Coman pollo!; ¡Comamos pollo! ¡No comamos pollo!
Práctica
A. Provide the affirmative regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)
B. Provide the negative regular formal command (ustedes) of the verb in parenthesis.
1. Están mal. ¡No ___________ más! (comer).
2. Ustedes no saben cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ arroz con pollo. (preparar)
4. No ____________ los domingos. (trabajar)
5. No _____________ de esa manera. (vivir)
C.
Write 4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands.
Be ready to share them with class.
Commands
that come from first yo “irregular forms” in the present tense follow the same
formation pattern: Yo digo (decir) → Diga;
Yo hago (hacer) → Haga; Yo oigo
(oír) → Oiga; Yo pongo (poner) →
Ponga; Yo salgo (salir) → Salga; Yo tengo (tener) → Tenga; Yo traigo (traer) → Traiga; Yo vengo (venir) → Venga; Yo veo (ver) → Vea.
Práctica
C.
Provide the regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ________________ ese
sónido. (oír)
2. No ___________ a mi casa
a esa hora. (venir)
3. ____________ de su
trabajo temprano. (salir)
4. ____________ su tarea con
tiempo. (hacer)
5. ____________ mucha
energía a clase. (traer)
6. No ___________ mentiras (lies). (decir)
Irregular direct
commands: These
must be memorized. Yo doy (dar) → Dé; Yo estoy (estar) → Esté; Yo voy (ir) → Vaya (but Vamos for nosotros); Yo sé
(saber) → Sepa; Yo soy (ser) → Sea.
Práctica
D.
Provide irregular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ___________ usted estas
reglas (rules). (saber)
2. No ____________ a esa
iglesia (church). (ir)
3. ___________ más amor.
(dar)
4. No ____________
deprimido. (estar)
5.
___________ paciente. (ser)
C.
Write 6 affirmative irregular formal commands and 6 negative irregular formal commands.
Be ready to share them with class.
Tarea/Homework
Write
4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands.
Write
4 affirmative irregular formal commands and 4 negative irregular formal commands.
Jueves 06 de Febrero, 2014
(6) Direct Object Pronouns (me, te, lo, las, nos, os, los, las)
Actividad 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)
Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá” in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.
Direct Object Pronouns for Things: lo (it masc), la (it fem), los (them masc), las (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. ¿Ves a la gata? No, no la veo.
3. También
me gusta levantar pesas. Las
levanto en las mañanas.
4. A: ¿Tiene Mariana los libros? B: No, ella no los tiene.
4. A: ¿Tiene Mariana los libros? B: No, ella no los tiene.
Direct Object Pronouns for Persons: me, te, lo, la/nos, os, los, las
Verónica me ve (a mí) (V sees me)
Verónica te ve (a ti) (V sees you-familiar)
Verónica lo ve (a él) (V sees him)
Verónica la ve (a ella) (V sees her)
Verónica lo, la ve (a Ud.) (V sees you-informal, masc, sing, fem, sing.-)
Verónica nos ve (a nosotros) (V sees us)
Verónica os ve (a vosotros) (V sees you (“you” plural in Spain)
Verónica los ve (a ellos) (V sees them)
Verónica las ve (a ellas) (V sees them)
Verónica los ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural)
Verónica las ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural feminine)
Direct Object Pronouns are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.
DOPs may be placed either: (a)
before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los días.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.
Actividad 2. Translate these sentences into English. Observe which direct object pronouns are used in the answer to replace the nouns from the question or previous statement.
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los días.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.
Actividad 2. Translate these sentences into English. Observe which direct object pronouns are used in the answer to replace the nouns from the question or previous statement.
1. A: ¿Ves
el libro sobre la mesa? B: No, yo no lo veo.
2. Necesito ver la foto. Quiero verla mañana.
3. El profesor pone los libros en su biblioteca. Los pone siempre allí.
4. A: ¿Practican ustedes los ejercicios cuidadosamente? B: Sí, (nosotros) los practicamos con
mucho cuidado.
5. Mis amigos juegan al fútbol americano. Ellos lo juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No, yo no las necesito más.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: Yo lo preparo a veces, no
siempre.
8. Veo al señor Palacios en la calle con frecuencia. Lo veo en la iglesia los domingos también.
9. A: ¿Lleva Nicolás a Elena a la escuela diariamente? B: Sí, la lleva a la escuela diariamente.
10. Hablo con mi mamá siempre. Intento llamarla todos los días.
2. Necesito ver la foto. Quiero verla mañana.
3. El profesor pone los libros en su biblioteca. Los pone siempre allí.
4. A: ¿Practican ustedes los ejercicios cuidadosamente? B: Sí, (nosotros) los practicamos con
mucho cuidado.
5. Mis amigos juegan al fútbol americano. Ellos lo juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No, yo no las necesito más.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: Yo lo preparo a veces, no
siempre.
8. Veo al señor Palacios en la calle con frecuencia. Lo veo en la iglesia los domingos también.
9. A: ¿Lleva Nicolás a Elena a la escuela diariamente? B: Sí, la lleva a la escuela diariamente.
10. Hablo con mi mamá siempre. Intento llamarla todos los días.
Actividad 4. Provide the Direct Object
Pronoun (me, te, lo, la, nos, os, los, las) in the blanks to replace the
underlined nouns.
11. Sandra es mi novia. Yo ___________ quiero mucho. Ella _______ quiere mucho. (a mí)
12. A: ¿Quiere Juan estudiar quechua? B: Sí, Juan quiere estudiar___________ pronto.
13. A: ¿Ve Elvis a Bruno y Maritza todos los días? B: Sí, Elvis ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron ustedes este carro? B: Sí, ___________ compramos por 2000 dólares.
15. Necesitamos practicar dos técnicas mañana. Tenemos que practicar_______ para el lunes.
16. Tu hermana está siempre contigo. Ella ___________ quiere mucho. (a ti)
11. Sandra es mi novia. Yo ___________ quiero mucho. Ella _______ quiere mucho. (a mí)
12. A: ¿Quiere Juan estudiar quechua? B: Sí, Juan quiere estudiar___________ pronto.
13. A: ¿Ve Elvis a Bruno y Maritza todos los días? B: Sí, Elvis ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron ustedes este carro? B: Sí, ___________ compramos por 2000 dólares.
15. Necesitamos practicar dos técnicas mañana. Tenemos que practicar_______ para el lunes.
16. Tu hermana está siempre contigo. Ella ___________ quiere mucho. (a ti)
17. Miguel
no vende sus libros al final
del curso? B: Generalmente ___________ conserva.
18. Verónica pregunta por vosotras. __________ quiere ver el sábado.
19. Veo películas los fines de semana. B: ___________ veo con mi amiga Piedad.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos? B: Yo ___________ visito para Navidad.
Actividad 4. Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers or sentences as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways.
18. Verónica pregunta por vosotras. __________ quiere ver el sábado.
19. Veo películas los fines de semana. B: ___________ veo con mi amiga Piedad.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos? B: Yo ___________ visito para Navidad.
Actividad 4. Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers or sentences as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways.
Tarea/Homework
Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct
object pronoun) using Direct Object Pronouns. Provide English translations.
SPN 102 Spring 2014 Activdades semanales/Weekly Activities 5
Lunes 10-Viernes 14 de Febrero, 2014
Lunes 10-Viernes 14 de Febrero, 2014
Martes 11 de Febrero: (7)
Indirect Object Pronouns. Gustar/Encantar/Doler
Jueves 13 de Febrero: End
Content. Review
5-7. Presentación: Spanish American War
Martes 11 de
Febrero, 2014
(7) Indirect
Object Pronouns
Actividad 1. Indirect Object Pronouns (Leer
LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like), encantar (to be delighted) and
doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)
Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))
Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))
Actividad 3. Translate these sentences into English. Observe which indirect object pronouns are used in the answer/sentence to replace the persons to which the action of the verb is directed in the question or previous sentence.
Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))
Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))
Actividad 3. Translate these sentences into English. Observe which indirect object pronouns are used in the answer/sentence to replace the persons to which the action of the verb is directed in the question or previous sentence.
1. A: ¿Me
vendes el diccionario (tú)? B: Sí, yo te vendo el diccionario (a ti).
2. A: Yo pago buen dinero a mis empleados. Por ejemplo le pago diez dólares la hora a Vicente.
3. El profesor habla siempre con vosotros. Él os da muchos ejercicios para practicar.
2. A: Yo pago buen dinero a mis empleados. Por ejemplo le pago diez dólares la hora a Vicente.
3. El profesor habla siempre con vosotros. Él os da muchos ejercicios para practicar.
4. Yo pido
muchos cambios al presidente. Le pido una reforma inmigratoria completa.
5. A:
¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él le escribe una carta a la
semana.
6. A: Edwin canta canciones a mucha gente. Pero él nos canta canciones los domingos a nosotros.
7. Yo siempre digo la verdad. Mi papá a veces no le dice la verdad a mi mamá.
6. A: Edwin canta canciones a mucha gente. Pero él nos canta canciones los domingos a nosotros.
7. Yo siempre digo la verdad. Mi papá a veces no le dice la verdad a mi mamá.
Actividad 4. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les)
in the blank spaces.
1. El maestro explica las tareas. Ahora ________ explica la tarea a Patricia.
2. Yo siempre escribo correos electrónicos. Yo siempre __________ escribo correos a vosotros los fines de semana.
1. El maestro explica las tareas. Ahora ________ explica la tarea a Patricia.
2. Yo siempre escribo correos electrónicos. Yo siempre __________ escribo correos a vosotros los fines de semana.
3. A: ¿Vas a
prestar (to loan, lend) cien dólares
a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ cien dólares.
4. ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Solo __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
5. Yo repito las oraciones cada día. Yo _____________ repito las oraciones a ustedes los viernes. 6. Joann vende ropa a sus amigas. Ella _________ vende ropa de México siempre.
4. ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Solo __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
5. Yo repito las oraciones cada día. Yo _____________ repito las oraciones a ustedes los viernes. 6. Joann vende ropa a sus amigas. Ella _________ vende ropa de México siempre.
7. Nora
cocina para su mamá. Siempre __________ cocina sus platos favoritos con mucho
amor.
Actividad 4. Write 4 questions and answers or sentences using Indirect Object Pronouns. Use previous exercises as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase.
(7.1) GUSTAR-ENCANTAR-DOLER
Actividad 4. Write 4 questions and answers or sentences using Indirect Object Pronouns. Use previous exercises as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase.
(7.1) GUSTAR-ENCANTAR-DOLER
Actividad 1. Read these grammar notes and make
your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)
Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).
Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
Yes/No Questions: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)
Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).
Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
Yes/No Questions: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.
Interrogative Questions: You can ask any question starting with an interrogative word
like Qué. Ejemplo: ¿Qué
deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for
what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in
singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes,
ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you
plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can
ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué
te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)? You can ask some people what is
hurting them using: ¿Qué os/les duele (a
vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain,
you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.
Actividad 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the blanks.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas. (doler)
Actividad 3. Write 10 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (3 sentences) and DOLER (3 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
Actividad 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the blanks.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas. (doler)
Actividad 3. Write 10 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (3 sentences) and DOLER (3 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
Tarea/Homework
Write 5 questions and answers (or two sentences with the second sentence) using
an indirect object pronoun. Provide English translations.
Write 5 sentences: 2 with Gustar, 2
with Encantar, and 1 with Doler.
Jueves
13 de Febrero, 2014
Tarea: Responda las preguntas. You will turn your answers at the
beginning of class.
SPN
102 Práctica Prueba 2
Formal Commands, Direct Object
Pronouns,
Indirect Object Pronouns, and
Gustar, Encantar, Doler
A. ‘Usted’ Commands
Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in
parenthesis.
1. ¡_____________ para su examen! (estudiar)
2. ¡______________ ahora! (trabajar)
3. ¡_____________ mucho para estar bien! (bailar)
4. ¡____________ más frutas y verduras! (comer)
5. ¡___________ este artículo para la próxima clase! (leer)
6. ¡No ___________ esa vida! (vivir)
7. ¡No ____________ conmigo (with
me)! (conversar)
8. ¡No ____________! (llorar)
9. !No ____________ en clase! (jugar)
10. !No ____________ mucho! (pensar)
Provide the affirmative or negative irregular ‘usted’ command of the verb
in parenthesis.
1. ¡_____________ fe! (tener)
2. ¡ No______________ eso por
favor! (hacer)
3. ¡_____________ más entusiasmo en su vida! (poner)
4. ¡____________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡No ___________ nada (anything)
a la fiesta! (traer)
6. ! ____________ sus derechos y obligaciones! (saber)
7. ¡No ___________ deprimida! (estar)
8. !____________ a su casa ahora! (ir)
9. ¡No ____________ su confianza (trust)
fácilmente! (dar)
10. ¡No ____________soberbio! (ser)
B. Direct
Object Pronoun. Provide
the Direct Object Pronoun to complete the sentences.
1.
A: Nosotros vemos a María los lunes. B: Yo
____________ veo todas las mañanas.
2.
A: Yo quiero a mi papá. B: Yo _______________ quiero
también.
3. _________ llamas en la mañana (a mí).
4. Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae en
la noche.
5. “Mamá, yo __________ quiero mucho” (a ti).
6. Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________
en Diciembre.
7. ¿Ves a tu hermana todos los
días? Sí, ______________ veo todos los días.
8. ¿Quieres mucho a tus hermanas? __________ quiero muchísimo.
9. Los estudiantes tienen libros.
_________ traen a clase todos los días.
10. Vemos películas siempre. Los domingos __________ con mis amigos.
C. Indirect Object Pronouns: Provide the Indirect Direct Object Pronoun in the sentence to signal the
indirect object in the second part of the sentence.
1. El maestro _________ dice la tarea a Elena
y Juliana.
2. Sandra ____________ explica cómo jugar póker a nosotras.
3. Yo ____________ vendo mis vestidos a vosotras.
4. El profesor siempre ________________ habla en español a ustedes.
5. Yo _____________ digo: “¿Cómo está usted?” al profesor.
6. Mi abuela ________________ paga diez dólares a ti.
7. Sí, yo _______________ canto canciones a mis padres.
8. Mi mamá con frecuencia
____________ habla de su vida a mí.
9. Las estudiantes _____________ pide una entrevista a la profesora.
10. Yo ___________ doy el dinero a Yvonne.
D. Gustar, Encantar, Doler. Re-write the
sentences using Indirect Object Pronouns, the verbs gustar, encantar, and
doler, and the words provided.
1. Yo/doler/cabeza. ____________________________________________
2. Ellos/gustar/bailar. __________________________________________
3. Mario/doler/brazos. ___________________________________________
4. La profesora/encantar/cantar. ______________________________________
5. Carlos/doler/estómago. ___________________________________________
6. Ana y Natalia/encantar/canciones románticas.
_______________________________
7. Tú/gustar/tacos. _____________________________________________
8. El director/gustar/su oficina. ______________________________________
9. La profesora/encantar/chocolates. __________________________________
10. Nosotros/gustar/beisbol. ________________________________________
Presentación:
Spanish American War
Preparación: El amor