Tuesday, February 23, 2010

SPN 101 Practice Mid-Term Exam S10

SPN 101 PRACTICE MID-SEMESTER EXAM SPRING 2010

A. FOCUS ON FORM and MEANING: Consider your 30 questions/answers to include them as sentences below. Work with a partner to explain the meaning of your sentences.

Lección 1: Hola, ¿qué tal?
Greetings
Escribe a small interacion to get to know a new person. Practice it with your partner.
Nouns and articles (L1.1)
Write the plural of the following nouns: palabra-lápiz-fotografía-mujer-mapa. Now write the articles before these nouns.
Present Tense of SER (L1.2)
Write a sentence with the present tense of SER and with the following subjects: tú-Verónica-ellos-la profesora-Yo y mi hermano. Explain the meaning of the sentences, and how the present of SER is formed.
Telling Time (L1.3)
Escribe una oración con las siguientes preguntas: (a) ¿Qué hora es?, y,(b) ¿A qué hora es tu clase de _______? Explain the difference between the two questions/answers.

Lección 2: En la Universidad
Present Tense of –AR verbs (L2.1)
Escribe una oración con los siguientes verbos: preguntar-contestar-amar-practicar-desear. Explain the meaning of the sentences, and how the present tense of –AR verbs is formed.
Forming questions (L2.2)
Escribe una oración with the following question words: qué-cuál-dónde-de dónde-quién. Explain the meaning of the questions and answers.
Present Tense of ESTAR (L2.3)
Escribe una oración with the present tense of ESTAR and with the following subjects or pronouns: tú-Verónica-ellos-la profesora-yo y mi hermana. Explain the meaning of the sentences, and how the present of ESTAR is formed.

Lección 3: La familia
Descriptive adjectives (L3.1)
Escribe una oración con los siguientes adjetivos descriptivos: altos-trabajadora-buenos-simpaticas-bonita. Explain the meaning of the sentences, and how these adjectives agree with their subjects.
Possessive adjectives (L3.2)
Escribe una oración con los siguientes adjetivos posesivos: mis-tu-su (his)-nuestro-La casa de ellos. Explain the meaning of the sentences, and how the adjectives agree with their subjects, and why we need to use the last phrase to express possession.
Present Tense of –ER and –IR verbs (L3.3)
Escribe una oración con los siguientes verbos: leer-vivir-comer-deber-escribir. Explain the meaning of the sentences, and how the present tense of -ER, and -IR verbs is formed.
Present Tense of TENER and VENIR (L3.4)
Finish these sentences: (a) Tengo ____________ años; (b) ¿De dónde vienes? _______________; (c) ¿Tienes _________? Si, la clase es a las 10. Son las 9:50; (d) Mis padres tienen __________________; (e) Nosotros venimos ________________. Explain the meaning of these questions/answers.


B. FOCUS ON PERFORMANCE: Write a small skit interaction using the estructuras and sentences practiced in (A). Provide a scenario and the characters.

PRACTICA EXAMEN DE MEDIO SEMESTRE SPN 102

PRACTICE MID-SEMESTER EXAM SPRING 2010
A. FOCUS ON FORM and MEANING: Consider your 30 questions/answers to include them as sentences below. Work with a partner to explain your sentences.

Preliminary Lesson
Regular Preterite (L6.3): De compras
Escribe una oración con los siguientes verbos: visitar-terminar-escribir-comprar-estudiar. Explain the meaning of the sentences, and how the regular preterite of verbs is formed.
Preterite of Ser/Ir (L7.3): La rutina diaria
Escribe tres oraciones con SER y tres oraciones con IR en el preterite. Explain the meaning of the sentences, and how the preterite of SER/IR is formed.
Stem-changing verb preterite (L.8.1): La comida
Escribe una oracion con los siguientes verbos: pedir-servir-dormir-morir-sentirse-repetir. Explain the meaning of the sentences, and how the preterite of these verbs is formed.
Irregular preterite (L9.1): Las fiestas
Escribe una oración con los siguientes verbos: decir-estar-hacer-tener-traer. Explain the meaning of the sentences, and how the irregular preterite of these verbs is formed.

Lección 10: En el consultorio
The imperfect tense (10.1)
Escribe una oración con los siguientes verbos: cenar-tener-escribir-ir-ser-ver. Explain the meaning of the sentences, and how the (regular/irregular) imperfect tense of these verbs is formed.
The preterite and the imperfect (10.2)
Escribe dos oraciones (una en el imperfect y otra en el preterite) con los siguientes verbos: bailar-escribir-ser-haber-ver. Explain the meaning of the sentences, and how the imperfect and the preterite contrast each other.
Constructions with SE (10.3)
Escribe una oración con IMPERSONAL SE con los siguientes verbos: hablar-vender-buscar. Escribe una oración con SE FOR UNPLANNED EVENTS con los siguientes verbos: perder-olvidarse-romper. Explain the meaning of the sentences, and how these SE constructions contrast each other.
Adverbs (10.4)
Cambia estos adjetivos: lento-amable-frecuente-normal a adverbios. Luego escribe una oración con el adverbio. Explain the meaning of the sentences, and how these adverbs are formed.
Escribe una oración con otros adverbios y expresiones como: con frecuencia-despacio-a tiempo-rápido.

Lección 11: La tecnología
Familiar commands (11.1)
Escribe una oración con un COMANDO positivo con los siguientes verbos: hablar-prender-volver-hacer-ser-tener-ir. Then make un COMANDO negativo with each of them. Explain the meaning of the sentences, and how these SE constructions contrast each other.
Por/Para (11.2)
Escribe tres oraciones con POR y tres con PARA. Explain the meaning of the sentences, and how these prepositions contrast each other.
Reciprocal reflexives (11.3)
Escribe una oración con los siguientes reciprocal verbs: verse-encontrarse-ayudarse-saludarse-saludarse. Explain the meaning of the sentences, and how they are formed with reciprocal verbs.

B. FOCUS ON PERFORMANCE: Write a small skit interaction using the estructuras and sentences practiced before in (A). Provide a scenario and the characters.

Monday, February 22, 2010

PRACTICA EXAMEN DE MEDIO SEMESTRE SPN 305

PRACTICA EXAMEN MEDIO SEMESTRE
La practica tiene dos objetivos:
Analisis de un texto de un compañera/o.
Traduccion de un texto personal en español al inglés.
ANALISIS DE UN TEXTO NO PERSONAL
Escoga un texto de un companero suyo y responda las siguientes preguntas. Organice su ensayo de acuerdo a los puntos presentados.
A. Introducción
Explicar brevemente la razón o razones que tuvo para escoger el texto.
B. Resumen crítico breve sobre el texto. Responda:
1. ¿Cuál es el tema/argumento/idea principal del autor?
2. ¿Qué evidencias (datos, hechos, estudios realizados…) presenta el autor para respaldar su
argumento y cuán confiable es ésta?
C. Relaciones intratextuales. Responda:
1. ¿Qué palabras/metáforas/frases parecen importantes para el autor?
2. ¿Qué estructuras gramaticales (uso de pronombres, oraciones pasivas/activas, preguntas,
etc.) son usadas para construir los sentidos/significados de las ideas principales?
3. ¿Qué hace al texto coherente? ¿Cómo está estructurado? ¿Qué géneros o tipos de textos hay?
D. Crítica del estudiante. Responda:
1. ¿Está usted de acuerdo con las conclusiones del autor? Explique su respuesta.
2. Las recomendaciones del autor, si algunas, ¿son apropiadas?
3. ¿Qué implicaciones, si algunas, tienen los hallazgos o recomendaciones del autor para la sociedad o para usted en particular?