Monday, February 18, 2013

SPN 102: Mid-Term Performances: March 05, 13



SPN 102: Mid-Term Performances Martes/Tuesday 05 Marzo, 2013

Using the sentences you have written so far in the semester and the grammar exercises, create with another classmate a performance SCRIPT: a dialogue/skit to be performed in front of class. This SCRIPT (in Spanish and English) will have questions and answers related to the content and grammar structures covered so far (see below). Be creative and reuse the sentences you have created and imagine a situation in which you use Spanish language to get to know someone more.  Main Topic: GETTING TO KNOW SOMEONE IN MORE DETAIL. Possible scenarios/sub-topics: getting to know your new amiga/o from another country or region, and bilingual attending Brescia, or who lives in Owensboro. The script needs to have a minimum of twelve sentences/ 120 words. Write in English/Spanish the context of your script (a small summary of the situation for the dialogue/skit). See modelo below for a FINAL semester performance. 

Possible questions (Use or modify them to the situation/context of your skit)
1. Buenos días/tardes/noches. ¿Cómo está hoy? (How are you (doing)?; 2. ¿De dónde es usted? (Where are you from?); 3. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué? (Are you tired? Why?); 4. ¿Qué estudia en la universidad? (What do you study at college?); 5. ¿Cómo se llama usted? (How do you call yourself?); ¿Cuál es su/tu nombre? (What is your name?) 6. ¿Cuál es su apellido materno? (What is your mother’s last name?) 7. ¿Cuál es su apellido paterno? (What is your father’s last name?) 8. ¿Cómo se escribe su nombre? (How do you write you name?); 9. ¿Cómo describe a su familia? (How do you describe your family) 9. ¿Dónde vive usted? (Where do you live?); 10. ¿Trabaja? (Do you work?); 11.¿Dónde come todos los días? (Where do you eat everyday? ); 12. ¿Qué va a hacer este fin de semana? (What are you going to do this weekend?); 13. ¿Cómo se describe usted en su personalidad? (How do you describe your personality?); 14 ¿Cómo son sus clases este semestre? (How are your classes this semester?);  15. ¿Qué le gusta hacer los domingos? (What do you like doing on Sundays?); 16. ¿Está su casa lejos de aquí? (Is your house far from here?); 17. ¿Duerme usted siempre tarde los domingos? (Do you always sleep late on Sundays?); 18. ¿Con quién estudia usted? (Who do you study with?); 19. ¿Siempre habla con sus padres de sus problemas? (Do you always talk about your problems with your parents?); 20. ¿Ves a tu mamá todos los días? (Do you see your mother everyday?); 21. ¿Quieres mucho a tu mamá? (Do you love your mom a lot?); 22. ¿Llamas a tus padres frecuentemente? (Do you call your parents frequently?); 23. ¿Le presta usted dinero a su hermano, hermana, o sus amigos? (Do you loan money to your brother, sister, or your friends?); 24. ¿Les habla el profesor español a ustedes? (Does your professor speak Spanish to you?); 25. ¿Qué le pide usted a Dios? (What do you ask God?); 26. ¿Qué le encanta hacer en su tiempo libre? (What do you really like doing in your free time?); 27. ¿Qué le duele ahora? (What part of your body hurts you?); 28.¿Se enferma usted frecuentemente? (Do you get sick frequently?); 29. ¿Se cuida usted de las grasas? (Do you watch fats?); 30. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez? (What games do you recall from your childhood?)

GRAMMAR ESTRUCTURAS OR CONTENT SPN 101 Mid Semester
(1) Present Tense (regular and irregular forms); (2) Nouns, descriptive adjectives, adverbs; (3) Prepositional pronouns; (4) Direct Object Pronouns; (5) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler; (6) Reflexive Verbs; (7) Preterite Regular; (8) Preterite of SER and IR.

Grading
This PERFORMANCE AND SCRIPT will be graded according to this rubric: RELEVANCE (20) (The script is connected to getting to know someone), CREATIVITY (30) (Students use different means (body, props, voice) to make an interesting and unique dialogue), LANGUAGE (40) (Students use clear pronunciation of words and intonation of sentences), and SCRIPT (10) (Students hand in a hard copy of script in Spanish and English).

Modelo (The following modelo is a FINAL performance of a group of BU students for the Spring 2011 semester. See the use of grammar structures indicated. Make sure you use the grammar estructuras and content used so far. Don’t write the estructuras or content used in your SCRIPT as below).

http://www.youtube.com/watch?v=eqSzFfvgeGY

Students are having a conversation about their summer break in their last day of classes.

N- ¡Hola Jorge!
J- ¡Qué sorpresa! ¡Hola Natalia!
N- ¿Cómo estás? (Present Tense of ESTAR)
J- Ehhh más o menos.
N- ¿Por qué? ¿Que está mal?
J- Nada. me preocupado sobre mis vacaciones de verano.
N- ¿Qué? Repite por favor.
J. Nada… me preocupado sobre mis vacaciones de verano.
N- Oooohhh summer Break!
J- Si… ¿Dónde debo ir? (Present Tense of DEBER (-ER verb))
N. I know! The beach!
J. ¿Beach?
N. ¡La playa!
J- ¡Ohhhh! ¡Sí!
J y N- ¡Vamos a la playa! (Present Tense of Regular IR)
J- ¡Sí. Es una gran idea!
N- ¡Hasta luego Brescia!
J- ¡Hasta luego clases!

SPN 102: Repaso Prueba 2: 26 Feb 13



SPN 102 Práctica Prueba 2
Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
Reflexive Verbs, and Regular Preterite Tense

A. Indirect Object Pronouns: Provide the Indirect Direct Object Pronoun in the sentence to signal the indirect object in the second part of the sentence.
1. El maestro _________ dice la tarea a Elena y Juliana.
2. Sandra ____________ explica cómo jugar póker a nosotras.
3. Yo ____________ vendo mis vestidos a vosotras. 
4. El profesor siempre ________________ habla en español a ustedes.
5. Yo _____________ digo: “¿Cómo está usted?” al profesor.
6. Mi abuela ________________ paga diez dólares a ti.
7. Sí, yo _______________ canto canciones a mis padres.
8. Mi mamá con frecuencia  ____________ habla de su vida a mí.
9. Las estudiantes _____________ pide una entrevista a la profesora.
10. Yo ___________ doy el dinero a Yvonne.

B. Gustar, Encantar, Doler. Re-write the sentences using Indirect Object Pronouns, the verbs gustar, encantar, and doler, and the words provided.  
1. Yo/doler/cabeza. ____________________________________________
2. Ellos/gustar/bailar. __________________________________________
3. Mario/doler/brazos. ___________________________________________
4. La profesora/encantar/cantar. ______________________________________
5. Carlos/doler/estómago. ___________________________________________
6. Ana y Natalia/encantar/canciones románticas. _______________________________
7. Tú/gustar/tacos. _____________________________________________           
8. El director/gustar/su oficina. ______________________________________
9. La profesora/encantar/chocolates. __________________________________
10. Nosotros/gustar/beisbol. ________________________________________

C1. Reflexive Verbs. Provide the present tense conjugation of the reflexive verb in parenthesis to complete the paragraph.
La rutina de Pepe
Pepe ____________ (despertarse) a las 6 de la mañana todos los días. Primero, ______________ (bañarse). Luego ______________ (vestirse) y ________________ (ponerse). Finalmente, _______________  a su oficina a las 8 de la mañana.

C2. Reflexive Verbs: Provide the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis. (5 x 5 = 25 points)
1. Yo ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
2. Mis primos _____________________________ Beto y Edwin. (llamarse)
3. Yolanda __________________________ mal. (sentirse)
4. Usted no __________________________ de mí. (acordarse)
5. Felizmente (Luckily) yo no ________________________ (enfermarse).

D. Preterite of Regular Verbs: Provide the conjugations in the preterite of the regular verbs in parenthesis.
1. Yo ______________ la cena anoche. (pagar)
2. Usted ______________ de la política actual. (hablar)
3. Yo ___________ el piano maravillosamente. (tocar)
4. Tú no __________________ mucho para el examen.  (estudiar)
5. Nosotros __________________ la lección. (comprender)
6. Tú ________________ a cocinar comida mexicana. (aprender)
7. Ellas ______________ la novela “Don Quijote”. (leer)
8. Maritza _______________ trabajar más anoche. (deber)
9. Yo y mis padres ________________ en Paducah. (vivir)
10. Usted _________________ un buen informe (report) (escribir)
11. Ellos ____________________ el accidente. (describir)
12. Nosotras _________________ estudiar en grupo. (decidir)


SPN 101: Mid-TERM Performances Friday March 01, 2013



SPN 101: Mid-Term Performances Viernes/Friday 01 Marzo, 2013

Using the sentences you have written so far in the semester and the grammar exercises, create with another classmate a performance SCRIPT: a dialogue/skit to be performed in front of class. This SCRIPT (in Spanish and English) will have questions and answers related to the content and grammar structures covered so far (see below). Be creative and reuse the sentences you have created and imagine a situation in which you use Spanish language to get to know someone.  Main Topic: GETTING TO KNOW SOMEONE. Possible scenarios/sub-topics: getting to know a new student/person from a Spanish-speaking country in Owensboro, describing where you come from, what you study at Brescia University, and describing some members of your familia. The script needs to have a minimum of eight sentences/ 80 words. Write in English/Spanish the context of your script (a small summary of the situation for the dialogue/skit). See modelo below for a FINAL semester performance.  

Possible questions:
1. Buenos días/tardes/noches. ¿Cómo está hoy? (How are you (doing)?; 2. ¿De dónde es usted? (Where are you from?); 3. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué? (Are you tired? Why?); 4. ¿Qué estudia en la universidad? (What do you study at college?); 5. ¿Cómo se llama usted? (How do you call yourself?); ¿Cuál es su/tu nombre? (What is your name?) ¿Cuál es su apellido materno? (What is your mother’s last name?) ¿Cuál es su apellido paterno? (What is your father’s last name?) 6. ¿Cómo se escribe su nombre? (How do you write you name?); 7. ¿Cómo se escribe su apellido? (How do you write your last name?); 8. ¿Dónde vive usted? (Where do you live?); 9. ¿Trabaja? (Do you work?); 10. ¿Cuándo es su cumpleaños? (When is your birthday?); 11. ¿Cuál es su curso favorito? (What is your favorite course/subject (at college)?); 12. ¿Qué fecha es hoy? (What date is today?); 13. ¿Qué hora es por favor? (What time is it please?); 14 ¿Estudia biología? (Do you study biology?); 15. ¿Dónde come en la noche? (Where do you eat in the evenings?)        

GRAMMAR ESTRUCTURAS OR CONTENT SPN 101 Mid Semester
(1/2) Nouns and Definite and Indefinite Articles; (3) Verb SER in the present tense; (4) Descriptive Adjectives; (5) Cardinal Numbers 1-1000; (6) Time, days, dates, months, seasons, (7) Regular –AR, -ER, -IR verbs endings in the present tense; (8) Interrogative questions and negative forms; (9)Irregular present tense: verbs Group 1: “Yo”; (10) Uses of prepositions: “A” and “DE”.

Grading
This PERFORMANCE AND SCRIPT will be graded according to this rubric: RELEVANCE (20) (The script is connected to getting to know someone), CREATIVITY (30) (Students use different means (body, props, voice) to make an interesting and unique dialogue), LANGUAGE (40) (Students use clear pronunciation of words and intonation of sentences), and SCRIPT (10) (Students hand in a hard copy of script in Spanish and English).

Modelo (The following modelo is a FINAL performance of a group of BU students for the Spring 2011 semester. See the use of grammar structures indicated. Make sure you use the grammar estructuras and content used so far. Don’t write the estructuras or content used in your SCRIPT as below).

http://www.youtube.com/watch?v=yZrAOOyYA-A&feature=youtube_gdata

Two students meet at a new student fiesta at Brescia University.

A: Hola, ¿Cómo te llamas? (Use of QUESTION WORD) (Hi. How do you call yourself)
D: Hola.
Me llamo Diego. (I call myself Diego)
A: Me llamo Andrés. ¿De dónde es usted? (I call myself Andres. Where do you come from?)
D: Soy de Honduras. ¿De dónde es?
(Use of SER for origin) (Use of “DE” origin) (I am from Honduras. Where are you from?)
A: Soy de Elizabethtown, KY. Do you speak Enlglish? (I am from Elizabethtown, KY)
D: No hablo inglés.
(Negation of sentence) (I don’t speak English)
A: ¿Qué estudia en la universidad? (Use of –AR verb: ESTUDIAR) (What are you studying at college)
D: Estudio matemáticas. (I am studying math)
A: ¡Qué bueno!
¡Qué bueno! ¿Practica deportes? (That’s good! That’s good! Do you practice any sports?)
D: Si. Yo juego al golf en la Universidad de Brescia. ¿Y tú? (Yes. I play golf at BU. And you?)
A: Si, Yo corro para la Universidad de Brescia. ¿Por qué estás solo? (Yes, I run for BU. Why are you alone?)
D: Soy un estudiante nuevo. No tengo amigos. (I am a new student. I don’t have friends).
A: Soy TU AMIGO. ¿Quieres bailar? (I am YOUR FRIEND. Do you want to dance?)
D: Yo no quiero bailar porque no puedo bailar.
(I don’t want to dance because I cannot dance)
A: Te puedo enseñar cómo. (I can teach you how)
D: No. No.
A: Sí, sí. Mueve tus caderas. Todo está en las caderas. Todo está en las caderas. (Yes, yes.
Move your hips. Everything is in the hips. Everything is in the hips.)
D: Me siento tonto. (I feel silly.)
A: OK. ¿Vamos a ir a comer?
(OK. Are going to eat?)
D: Sí, muchísimo… (Yes, a lot…)



SPN 101: Actividades Semanales 6: 18-22 Feb 2013



SPN 101: Actividades Semanales Semana 6 Feb 18-22, 2013

See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Week/Semana 6 Semana 18-22 Febrero

(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular YO  forms. 

Actividad 1. Lea (Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then lea notes below.

Irregular verbs in the present tense have one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating regular –ar, -er, and –ir verbs. A list of these verbs include: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.

Verbs that are are irregular in one PERSON → YO:
1.DAR (to give): YO DOY (das, da, damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos, hacéis, hacen);
4.OIR (to hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO (pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6.SALIR (to leave): YO SALGO (sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO (traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO (traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE, venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO (ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ (sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)

Actividad 2. Change these sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo doy un examen.
1.      Nosotros damos un regalo a Maria. Shakira __________________ un examen. .
2.      Tú dices la verdad (the truth). Yo no _______________________________ la verdad.
3.      Pepe y Chico hacen la tarea de inglés. Yo ___________________ mi tarea de arte.
4.      Ellos oyen a sus padres. Yo _______________ a mi abuelita. 
5.      Yo pongo la mesa. Usted ___________________ la música.
6.      Ellos salen a las 10. Yo ____________________ a las 11.
7.      Ustedes traen la comida (the food). Yo _____________________ las bebidas (the drinks).
8.      María traduce esta canción (song). Yo ____________________ esta oración (sentence).
9.      Tú vienes a clase a las 2. Yo __________________ a las 3.
10.  Nosotros vemos a Miriam. Yo ______________ a Pablo.
11.  Usted sabe bailar. Yo _________________ tocar la guitarra.
12.  Nosotros conocemos Miami. Yo ___________________ Chicago.

Actividad 3. Provide the yo irregular of the verb in the question or answer:
1.         A: ¿Qué haces?                                  
            B: Yo ___________ mi tarea.  
2.         A: ¿Pones la mesa? (Would you set the table)           
            B: Por supuesto (Of course) yo ___________ la mesa.
3.         A: ¿A qué hora sales de la clase de trabajo social? 
            B: Yo ___________ a las 10.                                                            
4.         A: ¿Qué traes a la reunión? 
            B: Yo ___________ una ensalada de frutas.
5.         A: ¿Cuánto dinero das a la iglesia? 
            A: Yo ___________ 5 dólares.
6.         A: ¿A quién ves en la oficina?
            B: Yo ___________ a Miguel y Laura.
7.         A: ¿­Sabes dónde está la ciudad de Arequipa?
            B: No, yo no ___________.  
8.         A: ¿Conoces a María?
            B: No, yo no ___________ a María.
9.         A: ¿Oye usted?
            B: No. Yo no _____________nada (anything)
10.       A: ¿Qué dices tú?
B: Yo ______________  que te quiero. (I love you)

Actividad 4. Write one sentence with YO with these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer. Memorize five of your sentences. Be ready to perform them in class (with voice and body). 

(10) Prepositions: A-DE

Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.

1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes.
(I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno?
(Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia.
(We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)

2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra.
(Yo veo a Sandra) Yo veo la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)

The following verbs take A personal: amar, hablar, escuchar, buscar, esperar, esperar, preguntar, besar, cantar, molestar, matar, pegar, cuidar, deber, contestar, describir y ver.

3. “A” is used after certain verbs and before an infinitive that complements the idea of the sentence. (enseñar-to teach, ayudar – to help, aprender-to learn).

1. Corro a comprar el nuevo diccionario. I am running to buy the new dictionary.
2. Vamos a escribir el trabajo de historia. We are going to write my history paper.
3. Ellos enseñan a leer a los niños. They teach the children to read.
4. Ud. ayuda a mi hermana a leer bien. You are helping my sister to read well.
5. Tú aprendes a hablar español. You are learning to speak Spanish.

ACTIVIDAD 2. Write ten sentences in Spanish using the personal A. Use the verbs mentioned in 2 above.

Preposition “DE”

1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.

2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.

3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes.
It’s the students’.

4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas.
The girls’ books.
¿De quién es la tarea?
Whose is the homework?

ACTIVIDAD 1. Translate these sentences.

Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
A: ¿De quién es este libro? B: Es de Pablo.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.