SPN 101: Actividades
Semanales Semana 6 Feb 18-22, 2013
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Week/Semana 6 Semana 18-22 Febrero
Week/Semana 6 Semana 18-22 Febrero
(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1:
Verbs with irregular YO forms.
Actividad 1. Lea
(Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then lea notes below.
Irregular verbs
in the present tense have
one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating
regular –ar, -er, and –ir verbs. A list of these
verbs include: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir,
ver; saber, conocer.
Verbs that are
are irregular in one PERSON → YO:
1.DAR (to
give): YO DOY (das, da,
damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos,
hacéis, hacen);
4.OIR (to
hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS
OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO
(pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6.SALIR (to leave): YO SALGO
(sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO
(traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO
(traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE,
venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO
(ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ
(sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO
CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)
Actividad 2. Change these
sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo
doy un examen.
1.
Nosotros damos
un regalo a Maria. Shakira __________________ un examen. .
2.
Tú dices la
verdad (the truth). Yo no _______________________________ la verdad.
3.
Pepe y Chico
hacen la tarea de inglés. Yo ___________________ mi tarea de arte.
4.
Ellos oyen a sus
padres. Yo _______________ a mi abuelita.
5.
Yo pongo la
mesa. Usted ___________________ la música.
6.
Ellos salen a
las 10. Yo ____________________ a las 11.
7.
Ustedes traen la
comida (the food). Yo _____________________ las bebidas (the drinks).
8.
María traduce
esta canción (song). Yo ____________________ esta oración (sentence).
9.
Tú vienes a
clase a las 2. Yo __________________ a las 3.
10. Nosotros vemos a Miriam. Yo ______________ a Pablo.
11. Usted sabe bailar. Yo _________________ tocar la
guitarra.
12. Nosotros conocemos Miami. Yo ___________________
Chicago.
Actividad 3. Provide the yo
irregular of the verb in the question or answer:
1. A: ¿Qué haces?
B: Yo ___________ mi tarea.
2. A: ¿Pones la mesa? (Would you set the
table)
B: Por supuesto (Of course) yo ___________ la mesa.
3. A: ¿A qué hora sales de la clase de trabajo social?
B: Yo ___________ a las 10.
4. A: ¿Qué traes a la reunión?
B: Yo ___________ una ensalada de frutas.
5. A: ¿Cuánto dinero das a la iglesia?
A: Yo ___________ 5 dólares.
6. A: ¿A quién ves en la oficina?
B: Yo ___________ a Miguel y Laura.
7. A: ¿Sabes dónde está la ciudad de Arequipa?
B: No, yo no ___________.
8. A: ¿Conoces a María?
B: No, yo no ___________ a María.
9. A: ¿Oye usted?
B: No. Yo no _____________nada (anything)
10. A: ¿Qué dices tú?
B: Yo ______________ que te quiero. (I love you)
Actividad
4. Write one sentence with YO with these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver;
saber, conocer. Memorize
five of your sentences. Be ready to perform them in class (with voice and
body).
(10)
Prepositions: A-DE
Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take A personal: amar, hablar, escuchar, buscar, esperar, esperar, preguntar, besar, cantar, molestar, matar, pegar, cuidar, deber, contestar, describir y ver.
3. “A” is used after certain verbs and before an infinitive that complements the idea of the sentence. (enseñar-to teach, ayudar – to help, aprender-to learn).
Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take A personal: amar, hablar, escuchar, buscar, esperar, esperar, preguntar, besar, cantar, molestar, matar, pegar, cuidar, deber, contestar, describir y ver.
3. “A” is used after certain verbs and before an infinitive that complements the idea of the sentence. (enseñar-to teach, ayudar – to help, aprender-to learn).
1. Corro a comprar el nuevo
diccionario. I
am running to buy the new dictionary.
2. Vamos a escribir el trabajo de historia. We are going to write my history paper.
3. Ellos enseñan a leer a los niños. They teach the children to read.
4. Ud. ayuda a mi hermana a leer bien. You are helping my sister to read well.
5. Tú aprendes a hablar español. You are learning to speak Spanish.
ACTIVIDAD 2. Write ten sentences in Spanish using the personal A. Use the verbs mentioned in 2 above.
Preposition “DE”
2. Vamos a escribir el trabajo de historia. We are going to write my history paper.
3. Ellos enseñan a leer a los niños. They teach the children to read.
4. Ud. ayuda a mi hermana a leer bien. You are helping my sister to read well.
5. Tú aprendes a hablar español. You are learning to speak Spanish.
ACTIVIDAD 2. Write ten sentences in Spanish using the personal A. Use the verbs mentioned in 2 above.
Preposition “DE”
1.
“DE” indicates the place from:
origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
ACTIVIDAD 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
A: ¿De quién es este libro? B: Es de Pablo.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
ACTIVIDAD 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
A: ¿De quién es este libro? B: Es de Pablo.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
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