Monday, November 4, 2013

SPN 102: Actividades semanales Nov 05, Nov 07, 2013



SPN 102: The Future Tense: El tiempo futuro
Martes 05 de Noviembre, 2013

Future Tense: It expresses actions to be done in the future tense. In the regular formation of the present tense, we add same endings to all verbs as done with other tenses in Spanish. In the irregular formation, we adopt a number of changes to the stems of the verbs, but we keep the same endings as done with the regular formation. (Read Libro p. 282-283-284).

Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for the future tense: é, ás, á; emos, éis, án

Ejemplos:
ESTUDIAR: Yo estudiaré, Tú estudiarás, Él, Ella, Usted estudiará; Nosotros/as estudiaremos, Vosotros/as estudiaréis, Ellos/Ellas/Ustedes estudiarán.
BEBER: beberé, beberás, beberá; beberemos, beberéis, beberán.
REPETIR: repetiré, repetirás, repetirá; repetiremos, repetiréis, repetirán.

Actividad 1. Provide the conjugations for the future of the verbs below.

jugar
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros jugaréis
ellas/os, ustedes

comer
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras comeréis
ellas/os, ustedes

vivir
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros viviréis
ellas/os, ustedes

Actividad 2. Provide the future conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para ThanksGiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día (estar).
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. Nosotros ___________________ en la casa de mi abuela este sábado. (comer)
7. ¿___________________ ustedes en esta zona de la ciudad? (vivir)
8. Yo _________________ de estudiar mi especialidad en Mayo del 2012. (terminar)

Irregular formation: The eleven irregular future stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer); saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir)

Ejemplos:
Querer: Yo querré, Tú querrás, Él/Ella/Usted querrá; Nosotros/as querremos, Vosotros/as querréis, Ellos/Ellas/Ustedes querrán
Haber: (only one form): habrá/n
Saber: Yo sabré, Tú sabrás, Él/Ella/Usted sabrá; Nosotros/as sabremos, Vosotros/as sabréis, Ellos/Ellas/Ustedes sabrán
Tener: Yo tendré, Tú tendrás, Él/Ella/Usted tendrá; Nosotros/as tendremos, Vosotros/as tendréis, Ellos/Ellas/Ustedes tendrán

Actividad 3. Provide the future conjugations of poder, hacer, and salir.
poder (podr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros podréis
ellas

hacer (har-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras haréis
ellos

salir (saldr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros saldréis
ustedes

Actividad 4.
More irregular conjugations. Provide the verb conjugation in the future tense.
1. Yo no __________________ ir a la reunión. (poder)
2. ¿Crees que ___________________ mucha gente en el evento? (haber)
3. Nosotros ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
4. Selena __________________mucha energía en su trabajo. (poner)
5. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) de Owensboro para Louisville? (salir)
6. Te ____________ la verdad. (decir)
7. ¿_____________ ir tu mamá a la iglesia? (querer)
8. ¿Cuánto _________________ estos zapatos?
(valer)

Actividad 5. Complete the blanks with the future tense of the verb in parenthesis.

Vocabulario: seguir: to continue, to follow, terminar: to finish, investigación: research, planeado: planned, entregar: hand in; próximo: next, reunión: meeting.

Antonieta: ¿Qué ______________ (hacer, tú) este fin de semana?
Elva: Nada especial. No tengo nada planeado. Pero _______________ (seguir) trabajando con mi proyecto de investigación. Y tú, ¿qué vas a hacer?
Antonieta: _________________ (terminar) un informe que debo entregar el próximo lunes. ¿Irás a la reunión de Ramón?
Elva: No sé si podré ir o no. ______________ (tener) que decidir el viernes.
Antonieta: Yo sí voy. Si tú vas nos ____________________ (ver) ahí.
Elva: Está bien.

Actividad 6. Actividades en el futuro. ¿Qué hará usted el fin de semana, para el verano, en un mes, las fiestas de fin de año, o en algunos meses? Mention at least five activities you will do or won’t do on your own or with somebody else in the short or long term.

TAREA: Write 5 sentences in the future using regular verbs. Translate them into English. Write 5 sentences in the future using irregular stem formations from certain verbs. Translate them into English.


SPN 102: The Conditional Tense: ¿Qué harías? (What would you do?)
Jueves 07 de Noviembre, 2013

The conditional tense expresses the feeling of future uncertainty generally translated into English as, “would + verb”. It differs from the future tense, which expresses future certainty (Yo iré a Chile a fin de año), in that it suggests possibility were some condition met: Yo iría a Nicaragua pero no puedo (I would go to Nicaragua but I cannot). Note that when using this tense, there will usually be a “but” or an “if” or some other reason given to explain why or why not the action would be completed.

Conditional Tense: Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for conditional tense: ía, ías, ía; íamos, íais, ían.
Ejemplos:
A. Provide the conjugations of the verbs in the conditional tense.
comer
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotras jugaríamos, vosotras comeriáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
estar
Yo estaría, Tú estarías, Él/Ella/Usted estaría; Nosotros/as estaríamos, Vosotros/as estaríais, Ellos/Ellas/Ustedes estarían.
jugar
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotros jugaríamos, vosotros jugariáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
vivir
Yo viviría, tú viviría, él; ella; Ud. viviría
nosotros viviríamos, vosotros viviriáis, ustedes vivirían

Actividad 1. Provide the conditional conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora ______ __________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿A qué país latinoamericano ___________ (tú) en el verano? (ir)
3. Mañana nosotros ____________ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿______________ (usted) a su hermana en Miami? (visitar)
5. Yo ______________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿________________ (vosotras) algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no _______________ en esta zona de la ciudad. (vivir)
8. Nora _______________ muchas casas en Julio.  (vender)

Irregular formation: Add these irregular stems and the previous endings to form the conditional tense. The twelve irregular conditional stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer); saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).

Ejemplos: Provide the conditional conjugations of poder, hacer, and salir.
hacer (har-)
Yo haría, tú harías, él; ella; Ud. haría
nosotras haríamos, vosotras haríais, ellas/os, ustedes harían
poder (podr-)
Yo podría, tú podrías, él; ella; Ud. podría
nosotros podríamos, vosotros podríais, ellos/ellas/ustedes podrían
salir (saldr-)
Yo saldría, tú saldrías, él; ella; Ud. saldría
nosotros saldríamos, vosotros saldríais, ellas/os, ustedes saldrían

Actividad 2. More irregular conditional stems. Provide the verb conjugation in the conditional tense.
1. Usted ____ ________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __ _________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora __ _______ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te __ _____ la verdad. Prefiero esperar. (decir)
5. Yo no ___________ ningún inconveniente. (tener)
6. ¿A qué hora ________________ (ustedes) de la casa? (salir)
7. ¿Cuánto __________ tu silencio? (valer)
8. Vosotros ___ __________ hacer la comida (poder).

Actividad  3. Answer these questions: ¿Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like going to travel to Spanish speaking place? ¿A dónde iría? Where would you go? ¿Por qué? Why? ¿Qué le gustaría hacer allí? What would you like doing there?¿Con quién viajaría? Who would your travel? ¿Cuánto tiempo estaría? How long would you be there?

TAREA: Write 5 sentences in the conditional tense using regular verbs. Translate them into English. Write 5 sentences in the conditional tense using irregular stem formations from certain verbs. Translate them into English.

Sunday, November 3, 2013

SPN 101: Actividades Nov 04-Dic 04, 2013



SPN 101: Actividades Semanales: Possessive Adjectives-Demonstrative Adjectives, Comparisons
Nov 04, Nov 06, Nov 08 2013

Lunes 04 de Noviembre, 2013

Possesive Adjectives
Mi= My singular, Mis= My plural
Tu= Your singular; Tus=Your plural
Su= Your formal sing.; Sus = Your formal pl.
Su = His, Her sing; Sus = His, Her pl.
Nuestro/a = Our sin.; Nuestros/as = Our pl.
Vuestro/a = Your sing. Spain; Vuestros/as = Your pl. Spain
Su = Their sing. ; Sus = Their plural

Observe the translations of these sentences with possessive adjectives into English.
Steve y Serafín son mis amigos. Steve and Serafin are my friends.
¿Quién es su mamá, doctor Salas? Who is your mom, Dr. Salas?
Ellas son mis hermanos. They are my sisters.
¿Dónde está vuestra profesora? Where is your professor?
Estos son sus libros (de la profesora Brown). These are her books.

Translate these sentences into Spanish.
Is this your notebook? (your formal singular)
They are his sisters.
Your orders are ready. (You pl. mas. Spain)
This is your bill (your informal singular)
Our class is intelligent.

TAREA. Write 4 sentences using possessive adjectives. Be ready to perform them to your classmates.

Miércoles 06 de Noviembre, 2013

Demonstrative adjectives
Este = This sing. masc.        Esta = This sing. fem.
Estos = These pl. masc.        Estas = These fem.
Ese = That sing. masc.         Esa = That sing. fem.
Esos = These pl. masc.         Esas = Those pl. fem

Observe the use of possessive adjectives and demonstrative adjectives in the sentences below.
1.     Esta información es interesante que esa información. This piece of information is more interesting than that piece of information. .
2.     Ese color es menos triste que este color. That color is less sad than this color.
3.     Esas casas son más pequeñas que estas casas. Those houses are smaller than these houses.
4.     Esa clase es menos pequeña que esta clase. That classroom is less small than this classroom.
5.     Este lugar es menos bonito que Owensboro. This place is less nice than Owensboro.

Trasnslate these sentences into Spanish.

1.     My cat is more intelligent than your dog.
2.     Our exams are the first week of May.
3.     Their names are Alex and Pedro.
4.     Your (you pl, Spain) friends are in the lobby.
5.     Where are your parents? (use: tú)

TAREA. Write 4 sentences using demonstrative adjectives. Be ready to perform them to your classmates.

SPN 101: Comparisons
Viernes 08 de Noviembre, 2013

You make superior or inferior type comparisons between two objects, people, places using más (more) or menos (less) before an ADJECTIVE and using ‘que’ before the second object, person, animal, or place’.
Ejemplos:
Mi mamá es más divertida que mi hermana (My mother is more fun than my sister).
Esta casa es menos grande que la casa de mi abuelo.
(This house is less big than my grandfather’s house)
You can make a comparison of equality (or inequality) between two objects, people, places using tan +adjective como (as+adjective + as).
Ejemplos:
María es tan inteligente como yo (Maria is as intelligent as I am).
Estas personas no son tan interesantes como esas personas (These persons are not as interesting as those persons).

ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido =Boring; Alegre = Cheerful; Alto/a = Tall; Amable = Kind; Antipático/a = Unpleasant; Bajo = Short (in height); Bonito = Pretty; Bueno/a = Good; Delgado/a = Thin/Slender; Divertido = Fun; Difícil = Hard; difficult; Fácil Easy; Feliz Happy; Gordo= Fat; Grande = Big, large; Guapo/a = Handsome; Importante = Important; Inteligente = Inteligente; Interesante = Interesting; Joven = Young; Moreno/a = Brunette, negro; Ocioso = Lazy; Pelirrojo = Red-haired; Pequeño = Small; Rubio/a = Blond(e); Serio = Serious; Simpático = Nice, likeable; Tonto = Silly, foolish; Trabajador/a = Hardworking; Triste = Sad

Observe these sentences and its translations using comparisons of inferiority and superiority and of equality.
1. Estos libros son más interesantes que esos libros. These books are more interesting than those books.
2. Héctor es tan serio como Miguel. Hector is as serious as Miguel.
3. Ese color es menos triste que este color. That color is less sad than this color.
4. Tu hermana es más morena que Isabel. Your sister is more brunette than Isabel.
5. Yo soy menos ocioso que tú. I am less lazy than you.

Actividad 1. Translate these sentences into English.
6. Esas casas son tan bonitas como estas casas.
7. Biología es tan difícil como Física.
8. Nuestros proyectos son más importantes que estos proyectos.
9. Este lugar es menos bonito que Owensboro.
10. Mi gato es más inteligente que tu perro.

Observe these translations from English to Spanish.
1. This place is smaller than Owensboro. Este lugar es más pequeño que Owensboro.
2. These shoes are bigger than those shoes. Estos zapatos son más grandes que esos zapatos.
3. Your (use: tú) brother is as young as me. Tu hermano es tan joven como yo.
4. Our dogs are more intelligent than your (use: tú) dogs. Nuestros perros son más inteligentes que tus perros.
5.
Maria is as pretty as Miriam. María es tan bonita como Miriam.

Actividad 2. Translate these sentences into Spanish.
6. His dad is more hardworking than your (use: tú) dad.
7. This cat is less fat than that cat.
8. Miami is less interesting than New York.
9. I am thinner than you (use: usted).
10. Those books are as interesting as these books.

TAREA. Write 3 sentences using comparisons of inferiority or superiority in Spanish. Write 3 sentences using comparisons of equality in Spanish. Translate these sentences into English. Be ready to perform them to your classmates.

SPN 101: Verb: GUSTAR
Lunes 11 de Noviembre, 2013

GUSTAR (to be pleasing) is a verb that uses INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else.
In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar agrees in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation: (A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate: To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gustan los chocolates (You (formal) like (He/She likes) drinking tea, To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing) (A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).

Rules:
1. The subject of GUSTAR is the thing/action or person that is liked.
Me gustan los chocolates (I like chocolates).
Me gusta el jugo de manzana. (I like apple juice)
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs.
Les gusta el helado de fresa (They like strawberry ice cream).
Nos gusta el softbol. (We like softball).
Te gusta bailar (You like dancing).
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action:
A Nora le gusta cocinar.
A mis padres les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions: YES/NO QUESTIONS: Place the indirect object pronoun before the gustar conjugation: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le gustan las flores. INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else’s likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

Actividad 1. Provide the correct form of GUSTAR in the blanks.
1. A mí me ________________ el color azul.
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña.
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? 
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. 
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. 
Translate these sentences into Spanish.
1. My mother likes flowers.
2. Do you (usted) like dancing?  
3. I like mornings.  
4. What do they like eating?
5. Aldo doesn’t like fried chicken.

TAREA. Write 5 sentences in Spanish (with their English translations) with the verb GUSTAR.

Práctica Prueba 5
Viernes 15 de Noviembre, 2013

Do this practice before class.

A. Posessive adjectives. Translate these sentences into English.
1. Hillary y Steve son mis hermanos.
2. ¿Quién es su hermana, profesora Weeman?
3. Nuestras clases son en las mañanas.
Translate sentences into Spanish.
4. Their names are Nora and Maritza.  
5. Is this your book? (your formal singular)
6. We are our children.

B. Demonstrative adjectives. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son de historia latinoamericana.
2. Esas mujeres son amigas de mi abuelita.
3. ¿Es ese hombre tu tío?
Translate sentences into Spanish.
1. This house is very beautiful.
2. Those books are very cheap.
3. These are nice colors.

C. Comparisons. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son más interesantes que esos libros.
2. Patricia es tan seria como Miguel.
3. Esta foto es menos triste que esa foto.
Translate these sentences into Spanish.
4. My dog is more happy than your dog.
5. You (formal singular) are as intelligent as my dad.
6. Are these places more important than those places?

D. Provide the correct form of GUSTAR in the present tense.    
1. A mí me ________________ caminar mucho.  
2. A mi hermana Maritza no le _________________ las bebidas alcohólicas.
3. ¿A ustedes les ___________________ los deportes?
Translate these sentences into Spanish.
4. My siblings like terror movies.
5. Estebán likes chocolates.  
6. We like pizza.

SPN 101 Fall 2013
Prueba 5: Lunes 18 de Noviembre

Práctica FINAL EXAM
Final performances practice
20-22-25 Nov 02 Diciembre

Final performance
Miércoles 04 de Diciembre

PRACTICA EXAMEN FINAL
We will be working with this practice on Nov 20, 22, 15 and Dec 02. Prepare your answers before coming to class and indicated by the professor.
A. Verbos SER/ESTAR: Complete the spaces with these verb “SER” conjugations in the present tense.
1. Nosotras _______________ salvodoreñas.
2. Juana ______________ de Guatemala.
3. Gabriela y José ___________________ amigos.
4. Mis padres ___________________ divertidos.
5. ¿De dónde _________________ tú?
6. Yo _____________ de Paducah.
7. Los estudiantes ________________ inteligentes.
8. ____________ las dos de la tarde.
9. Las clases _________________ interesantes.
10. Mi papá no ____________ alto.

Complete the spaces with one form of "ESTAR" in the present tense.
1. ¿Dónde ____________ el gimnasio?
2. Las clases ____________ interesantes.
3. Liz ____________ enamorada de Guillermo. Ellos son esposos (husband and wife).
4. Yo ____________ un poco nervioso porque tengo un examen mañana.
5. Mis hermanos Delia y Felipe trabajan todo el día. Por la noche, ____________ muy cansados.
6. Patricia, Hank y yo ____________ muy contentos porque mañana vamos a jugar baloncesto.
7. A: ¿Dónde ____________ el libro? B: Sobre el escritorio (desk). 
8. Louisville ____________ cerca de Owensboro.
9. ¿ ____________ (tú) enojada conmigo (with me)?
10. Tu habitación ____________ muy ordenada.

Translate these sentences into English. 
1. Mi hermana no es alta. ______________________
2. Ellos están aburridos. _________________________
3. El pollo está delicioso. _____________________
4. Hoy el clima está frío. _______________________

B. Present progressive: Make sentences in the present progressive with the verbs with the cues provided.
1. Elena/Pablo/hablar/mucho. _________________________
2. Tú/correr/millas. __________________________________
3. Usted/reírse. ___________________________
4. Mi mamá/dormir. ________________________________
5. María/José/estudiar/ahora. ________________________
6. Tú/comer/pizza.__________________________________
7. Usted/repetir/palabras. _____________________________
8. Nosotras/ir/a/fiesta. ________________________________

C. Present Tense Regular Verbs: Write the regular present tense conjugation of the verb in parentheses.
1. Yo ___________ todas las mañanas. (cantar)
2. Maritza y Santiago ___________ a las 6pm. (cenar)
3. Ana no ___________ la clase los viernes. (disfrutar)
4. Nosotras __________________ todos los días. (estudiar)
5. Jazmín _____________ en las mañanas. (correr)
6. Usted no __________llorar. (deber)
7. Tú _______________ agua. (beber)
8. Yo no _____________ en la cafetería. (comer)
9. Mi mamá no __________________ en Owensboro. (vivir)
10. Nosotros _________________ en la pizarra. (escribir)
11. Los estudiantes ____________ al profesor. (describir)
12. Teresa ________________ un premio (award). (recibir)

D. Irregular verbs: Grupo 1. Provide the YO irregular form in the present tense of the verb in parentheses.
1. ¿Qué traes a la fiesta? Yo ____________ (traer) las bebidas. 
2. ¿A qué hora sale a su trabajo? Yo _____________ (salir) a las 6 de la mañana.
3. ¿A quién ves? Yo ____________ (ver) a Nora en las mañanas.
4. ¿Conoces Atlanta? No, yo no _______________ (conocer) Atlanta.
5. ¿A qué hora vienes a clase? Yo ______________ (venir) a las 8.
6. ¿Qué haces? Yo ­_____________ (hacer) la comida.
7. ¿Qué pones? Yo _____________ (poner) la mesa.

E. Irregular verbs: Grupo 2, 3, 4: Provide the correct conjugation of the irregular verb (e→ie) (G2) in the present tense.
1. Yo _____________________ la clase. (entender)
2. Tú _____________________ a mi hermana. (defender)
3. Yo nunca ___________________. (mentir)
4. Ellos _________________ cereal para el desayuno. (querer)
5. Yo nunca _________________ los partidos de beisbol. (perder)
6. Nosotros __________________ que esta clase es importante. (pensar)
7. Tú ___________________ a los animales. (sentir)
8. Ustedes ________________ la clase a las 9.30am. (empezar)

Provide the correct conjugation of the irregular verbs (o→ue) (u→ue) (G3) in the present tense.
1. Yo ________________ a Shakira. (encontrar)
2. Silvia y Pepe _________________ en la cafetería. (almorzar)
3. El libro _________________ ocho dólares. (costar)
4. Yo _________________ a mi gato. (recordar)
5. Mi mamá __________________ cinco horas. (dormir)
6. Yo ________________ beisbol. (jugar)
7. Yo _________________ cantar todas las canciones. (poder)
8. Nosotros ________________ cada día. (morir)

Provide the correct conjugation of the irregular verbs (e→i) (G4)
1. El profesor ________________ las repuestas. (repetir)
2. Yo ___________ comida a mis amigos. (servir)
3. Mi papá ______________ mas café. (pedir)
4. Yo me ____________ todos los días. (reír)

F. Comparisons. Translate these sentences into Spanish.
1. This place is smaller than Owensboro.
2. These shoes are bigger than those shoes.
3. Your (tú) brother is less young than my sister.
4. Our dogs are more intelligent than your (use: usted) dogs.
5. His dad is more hardworking than your (use: tú) dad.
6. This cat is less fat than that cat.
7. Miami is less interesting than New York.
8. I am thinner than you (usted).

G. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1. Vicky y John ________________________ la ciudad de Washington.
2. Yo no _________________ tocar la guitarra.
3. Tú ____________________a María.
4. La profesora _________________________ a todos sus estudiantes.
5. Nosotros no ______________________ bailar.
6. Ellos __________________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___________________ a la profesora Cirilio.
8. ¿______________ (tú) Miami?

H. Verb IR. Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1. A: ¿Qué ___________ (tú) a hacer mañana? B: Yo voy a estudiar.
2.Rosa ___________ a escribir su trabajo esta noche.
3.Luis y Miguel ___________ a correr mañana en la mañana.
4.Ustedes ___________ a clase todos las tardes.
5.Yo ­___________ a mi casa para Navidad.
6.Usted ­___________ a la biblioteca.
7.Mis hermanos y yo _________________ a trabajar esta noche.

I. Verb TENER. Translate the following sentences into Spanish using the correct form of the verb ‘tener’.
1. I am nineteen years old. 2. We have to study. 3. They are hungry. 4. Maria is cold.
5. Ivan is sleepy. 6. María has three classes today.

J. Provide the correct form of GUSTAR in the blanks.  
1. A mí me ________________ el color azul.
2. A mi hermana Lilian no le _________________ el pescado.
3. A ellos les ___________________ los deportes
4. A mis hermanos no les ________________________ las películas de terror.
5. A mi mamá le ___________ las manzanas.
Translate these sentences into Spanish.
1. I like dancing cumbia.
2. Do you (tú) like orange juice?
3. What type of movies does Maria like?
4. My sister doesn’t like fish.
5. Do they like to study at nights?

K. Cultura: Write the name of the capitals of these Spanish speaking countries. Choose the capitals from the list.
Caracas-Asunción-Santo Domingo-Lima-La Habana-Bogotá-La Paz-San Juan-Quito-Santiago-Buenos Aires-Montevideo
 
Cuba: ___________________; República Dominicana: _______________________;
Puerto Rico: _________________; Colombia: _________________; Venezuela: _________________; Ecuador: ______________; Perú: _________________; Bolivia: ___________________; Chile: __________________; Uruguay: ___________________; Paraguay: _____________________; Argentina: ________________________

Countries Information: Write three different facts (from three different countries from the above list) you have learned from the Library Research report presentations.

Cultura geográfica: Using the numbers placed on the map, write the names of the countries from the above list.