Sunday, November 2, 2014

SPN 102-2: Actividades Semanales: 12-13: 03-14 Noviembre, 2014



SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 12:
03-07 de Noviembre, 2014

03 de Noviembre: Práctica Prueba 3
05 de Noviembre: Prueba 3
07 de Noviembre: Negative statements

Lunes 03 de Noviembre, 2014:
Repaso: Práctica Prueba 3. Práctica Final Oral Exam

POR FAVOR: Complete la práctica antes de clase. We will check the answers en clase.

Práctica for PRUEBA 3
Preterite: regular, and irregular verbs, SER/IR, and Imperfect Tense

A. Regular preterite: Provide the regular preterite form of the verb in parentheses. (10p)
1. A: ¿ ______________ (usted) libros anoche? (comprar)
B: Sí, yo los compré en Amazon anoche.
2. A: ¿Qué ______________ (usted) el fin de semana? (estudiar)
B: Estudié contabilidad y español.
3. A: ¿Dónde ______________ (usted) el fin de semana? (trabajar)
B: Trabajé en Walmart.
4. Mis amigos ______________ salsa el sábado pasado. (bailar)
5. A: ¿ ______________Diego el queso? (comer) B: Sí, todo el queso.
6. A: ¿ ______________ Enrique cervezas el sábado? (beber)
B: Sí, muchas cervezas por su cumpleaños.
7. Nosotros ¿ ______________ el año el año pasado. (correr)
8.  Tú no  ______________ la tarea anteayer. (comprender)
9.  A: ¿ ______________ (usted) en Chicago? (vivir)
B: Sí, yo viví allí de 1999 al 2001.
10. A: ¿ ______________ (usted) a algún lugar? (salir)
B: Salí a comer con mi novio.

B. Questions in the regular preterite: Answer these questions with complete sentences. (5p)
1. ¿Qué estudió el fin de semana?                 __________________________________________
2. ¿Qué comió ayer?                                       __________________________________________
3. ¿Qué música escuchó ayer?                       __________________________________________
4. ¿Habló con alguien especial anoche?            __________________________________________
5. ¿Qué comió anoche o ayer?                       ­­­­­­__________________________________________
6. ¿Fue a algún lugar especial el fin de semana?  ______________________________________
7. ¿Fue usted responsable el fin de semana? _________________________________________

C. Complete the blank with the irregular form of the preterite of the verb in parenthesis.
1. ¿Qué _______________ sus padres el verano pasado? (hacer)
2. ¿A dónde ______________ usted el fin de semana? (ir)
3. ¿Dónde _______________ (ellos) anoche? (estar)
4. Ana ________________ un accidente el año pasado. (tener)
5. ¿__________________ (tú) hablar con tu hermano anoche? (poder)
6. Yo no ______________ dónde ir. (saber)
7. Usted no _______________ a tiempo a la clase (venir)
8. Elena y Jeff _________________ siete horas de Owensboro a Atlanta (conducir)
9. Nosotros ____________________ dos pizzas para la fiesta el sábado. (traer)
10. ¿Qué _____________ usted?  (decir)  

D. Answer these questions in Spanish: ¿Qué hizo usted el fin de semana?¿Dónde estuvo usted anoche? ¿A dónde fue usted en sus últimas vacaciones?¿Qué hicieron sus padres el verano pasado? ¿A dónde fue usted el fin de semana? ¿Dónde estuvieron sus amigos anoche?

E. Ir/Ser: Translate these sentences into English.
1. ¿Dónde fue usted para el descanso del otoño?
2. Fui a ver a mi familia en Michigan.
3. Enith fue una empleada en una fábrica de zapatos.
4. Ellas fueron muy amables.
5. Hugo fue un profesor de química.
6. ¿Fueron (ellas) estudiantes responsables?
7.  ¿Cómo fue su día de trabajo? 
8. No, yo no fui a ningún sitio (anywhere).
9. Fui un estudiante en en el Community College de Owensboro el año pasado.
10. ¿Fuiste a la biblioteca el domingo pasado?

F. Imperfect Tense: Provide the imperfect tense conjugation of the verb in parenthesis.
1. Yo _______________ a la casa de mis amigas todos los días. (ir)
2. Francisca  ________________ profesora. (ser)
3. Nosotras _________________ a mis primas todos los días. (ver)
4. Mis hermanos y yo  _______________ muchos deportes. (jugar)
5. Tú ________________ muchas papas fritas. (comer)
6. Ellos _________________ en una casa en el campo. (vivir)
7. Mis padres ___________________ en un mercado. (trabajar)
8. Mi hermano __________________ fútbol. (leer)
9. Mi abuelita __________________ canciones de Los Panchos. (cantar)
10. Mis padres _________________ a Europa a veces. (ir)

F. Answer these questions in Spanish: ¿Qué le gustaba hacer de niño/a? ¿Dónde vivía? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? ¿En qué trabajaban sus padres? ¿Quiénes eran sus mejores amigos? ¿Qué hacía un día típico cuando era niño/a?

Práctica Final Oral Exam

Miércoles 05 de Noviembre: Prueba 3
Viernes 07 de Noviembre: Negative expressions.
(13) Negative Expressions: Emphatic and Unemphatic negations

Actividad 1. Lea/read these notes. Lea Libro U28: p. 265-6, 267-9.

To make a negative sentence, we usually use NO or a negative word in the sentence/statement. We have two different types of negation: one that gives emphasis to the NEGATIVE word first and then the action: Nunca me llamas (You NEVER call me). The negative word is placed before the verb. These are called EMPHATIC negations. The second gives emphasis to the action and so the negative word is placed after the verb. No is always used before the verb in this second type. These are called UNEMPHATIC negations.

Emphatic Negations

Emphatic Negations Words/Expressions: Nunca: Never! (or jamás –ever-); Nada: Nothing; Nadie: Nobody; Tampoco: Neither!; Ni…ni… neither…nor when used emphatically PRECEDE the verb like No.

Emphatic Negation Sentences (Oraciones)  
¡Nunca escucha Lilian lo que digo! = Lilian never listens to what I say
¡Nada trajeron Miguel y Ana! = Miguel and Ana brought nothing
¡Nadie me llamó! = Nobody (no one) called me
Tampoco estuvo Pablo= Neither was Pablo
¡Ni Carlos ni Pancho fueron a la fiesta! = Neither Carlos nor Pancho went to the party!

Unemphatic negations
Unemphatic Negations Words/Expressions: Nada: Nothing!; Nadie: Nobody; Tampoco: Neither!; Ni…ni… neither…nor.
Place NO before the verb; place nunca, nada, nadie, tampoco, ni..ni AFTER the verb.

Unemphatic Negation Sentences
David no llamó nunca = David never called.
No vimos nada = We saw nothing
No asistió nadie = Nobody attended
Nosotras no las invitamos tampoco = We did not invite them either
Yo no hablé ni con Esperanza ni Enrique = I did not invite either Esperanza or Enrique

Actividad 2.
Study this group of sentences. The second sentence is an emphatic negation that negates the previous sentence, or expands the previous negative sentence. Then observe the translations.  
1. Verónica no estudió. Tampoco yo estudié.
= Veronica did not study. Neither did I study.
2. Siempre veo televisión cuando estoy cansada. Nunca cocino. I always watch TV when I am tired.
I never cook.
3. Algo (Something) tienes. Algo eres. Nada tienes. Nada eres.
You have something. You are something. You have nothing. You are nothing.
4. Alguien me quiere. Alguien me llama. Nadie me quiere.  Nadie me llama.
Someone loves me. Someone calls me. Nobody loves me. Nobody calls me.
5. Yo no estuve en la fiesta.Tampoco estuvo Hugo. I was not at the party. Neither was Hugo.
6. Yo no hice la tarea. Tampoco nosotros hicimos la tarea.
I did not do the homework. Neither did we do the homework.
7. Ana no quiso bailar. Diego no quiso bailar. Ni Ana ni Katrina quisieron bailar. Ana did not want to dance. Diego did not want to dance. Neither Ana nor Diego wanted to dance.

Actividad 3. Write 4 EMPHATIC negation sentences in Spanish. Provide the English translations. Use previous sentences as examples.  

Actividad 4. Study this group of sentences. The second sentence is an unemphatic negation that negates the previous sentence, or expands the previous negative sentence.
Then observe the translations. 
1. Yo no hablé con Nora. Yo no hablé con Gaby tampoco.
I did not speak with Nora. I didn’t speak with Gaby either.
2. Ustedes hicieron algo. Ellos no hicieron nada. You (guys) did something. They did not do anything.
2. David quiso a alguien. Greg no quiso a nadie. David loved someone. Greg did not love to anyone/Greg loved nobody.
3. Nora y Aldo llamaron. Alita y María no llamaron nunca. Nora and Aldo called. Alita and Maria never called.    
4. Conocimos a alguien. Ellos no conocieron a nadie.
We met someone. They did not meet anyone.
5. Tú no conversaste con Bella. Tú no conversaste con Boots tampoco. You did not talk with Bella. You do not talk with Boots either.
6. Yo no vi a Raquel.
Yo no vi a Ana. Yo no vi ni a Raquel ni a Ana. I did not see Raquel. I did not Ana. I did not see either Raquel or Ana.

Actividad 5. Write 4 UNEMPHATIC negation sentences in Spanish. Provide the English translations. Use previous sentences as examples.  

Tarea/Homework
Write 4 EMPHATIC negation sentences in Spanish. Write 4 UNEMPHATIC negation sentences in Spanish. Provide the English translations.

SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 13:
10-14 de Noviembre, 2014

10 de Noviembre: Terminar Negative Statements
12 de Noviembre: Tiempo futuro
14 de Noviembre: Condicional

Miércoles 12 de Noviembre:
(14) The Future Tense: El tiempo futuro
Future Tense: It expresses actions to be done in the future tense. In the regular formation of the present tense, we add same endings to all verbs as done with other tenses in Spanish. In the irregular formation, we adopt a number of changes to the stems of the verbs, but we keep the same endings as done with the regular formation. (Read Libro p. 282-283-284).

Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for the future tense: é, ás, á; emos, éis, án

Ejemplos:
ESTUDIAR: Yo estudiaré, Tú estudiarás, Él, Ella, Usted estudiará; Nosotros/as estudiaremos, Vosotros/as estudiaréis, Ellos/Ellas/Ustedes estudiarán.
BEBER: beberé, beberás, beberá; beberemos, beberéis, beberán.
REPETIR: repetiré, repetirás, repetirá; repetiremos, repetiréis, repetirán.

Actividad 1. Provide the conjugations for the future of the verbs below.

jugar
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros jugaréis
ellas/os, ustedes

comer
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras comeréis
ellas/os, ustedes

vivir
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros viviréis
ellas/os, ustedes

Actividad 2. Provide the future conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para ThanksGiving? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día (estar).
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. Nosotros ___________________ en la casa de mi abuela este sábado. (comer)
7. ¿___________________ ustedes en esta zona de la ciudad? (vivir)
8. Yo _________________ de estudiar mi especialidad en Mayo del 2012. (terminar)

Irregular formation: The eleven irregular future stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer); saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir)

Ejemplos:
Querer: Yo querré, Tú querrás, Él/Ella/Usted querrá; Nosotros/as querremos, Vosotros/as querréis, Ellos/Ellas/Ustedes querrán
Haber: (only one form): habrá/n
Saber: Yo sabré, Tú sabrás, Él/Ella/Usted sabrá; Nosotros/as sabremos, Vosotros/as sabréis, Ellos/Ellas/Ustedes sabrán
Tener: Yo tendré, Tú tendrás, Él/Ella/Usted tendrá; Nosotros/as tendremos, Vosotros/as tendréis, Ellos/Ellas/Ustedes tendrán

Actividad 3. Provide the future conjugations of poder, hacer, and salir.
poder (podr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros podréis
ellas

hacer (har-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotras
vosotras haréis
ellos

salir (saldr-)
Yo

él; ella; Ud.
nosotros
vosotros saldréis
ustedes

Actividad 4.
More irregular conjugations. Provide the verb conjugation in the future tense.
1. Yo no __________________ ir a la reunión. (poder)
2. ¿Crees que ___________________ mucha gente en el evento? (haber)
3. Nosotros ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
4. Selena __________________mucha energía en su trabajo. (poner)
5. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) de Owensboro para Louisville? (salir)
6. Te ____________ la verdad. (decir)
7. ¿_____________ ir tu mamá a la iglesia? (querer)
8. ¿Cuánto _________________ estos zapatos?
(valer)

Actividad 5. Complete the blanks with the future tense of the verb in parenthesis.

Vocabulario: seguir: to continue, to follow, terminar: to finish, investigación: research, planeado: planned, entregar: hand in; próximo: next, reunión: meeting.

Antonieta: ¿Qué ______________ (hacer, tú) este fin de semana?
Elva: Nada especial. No tengo nada planeado. Pero _______________ (seguir) trabajando con mi proyecto de investigación. Y tú, ¿qué vas a hacer?
Antonieta: _________________ (terminar) un informe que debo entregar el próximo lunes. ¿Irás a la reunión de Ramón?
Elva: No sé si podré ir o no. ______________ (tener) que decidir el viernes.
Antonieta: Yo sí voy. Si tú vas nos ____________________ (ver) ahí.
Elva: Está bien.

Actividad 6. Actividades en el futuro. ¿Qué hará usted el fin de semana, para el verano, en un mes, las fiestas de fin de año, o en algunos meses? Mention at least five activities you will do or won’t do on your own or with somebody else in the short or long term.

TAREA: Write 5 sentences in the future using regular verbs. Translate them into English. Write 5 sentences in the future using irregular stem formations from certain verbs. Translate them into English.

Viernes 14 de Noviembre: Conditional  

Conditional Tense: ¿Qué harías? (What would you do?)
The conditional tense expresses the feeling of future uncertainty generally translated into English as, “would + verb”. It differs from the future tense, which expresses future certainty (Yo iré a Chile a fin de año), in that it suggests possibility were some condition met: Yo iría a Nicaragua pero no puedo (I would go to Nicaragua but I cannot). Note that when using this tense, there will usually be a “but” or an “if” or some other reason given to explain why or why not the action would be completed.

Conditional Tense: Regular formation: -AR, -ER, -IR verbs attach these endings for conditional tense: ía, ías, ía; íamos, íais, ían.
Ejemplos:
A. Provide the conjugations of the verbs in the conditional tense.
comer
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotras jugaríamos, vosotras comeriáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
estar
Yo estaría, Tú estarías, Él/Ella/Usted estaría; Nosotros/as estaríamos, Vosotros/as estaríais, Ellos/Ellas/Ustedes estarían.
jugar
Yo jugaría, tú jugarías, él; ella; Ud. jugaría
nosotros jugaríamos, vosotros jugariáis, ellas/ellos/ustedes jugarían
vivir
Yo viviría, tú viviría, él; ella; Ud. viviría
nosotros viviríamos, vosotros viviriáis, ustedes vivirían

Actividad 1. Provide the conditional conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora ______ __________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿A qué país latinoamericano ___________ (tú) en el verano? (ir)
3. Mañana nosotros ____________ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿______________ (usted) a su hermana en Miami? (visitar)
5. Yo ______________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿________________ (vosotras) algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no _______________ en esta zona de la ciudad. (vivir)
8. Nora _______________ muchas casas en Julio.  (vender)

Irregular formation: Add these irregular stems and the previous endings to form the conditional tense. The twelve irregular conditional stems are:
Podr- (from poder); querr- (from querer); habr- (from haber); sabr- (from saber); dir- (from decir); har- (from hacer); saldr- (from salir), valdr- (from valer); pondr- (from poner); tendr- (from tener); vendr- (from venir).

Ejemplos: Provide the conditional conjugations of poder, hacer, and salir.
hacer (har-)
Yo haría, tú harías, él; ella; Ud. haría
nosotras haríamos, vosotras haríais, ellas/os, ustedes harían
poder (podr-)
Yo podría, tú podrías, él; ella; Ud. podría
nosotros podríamos, vosotros podríais, ellos/ellas/ustedes podrían
salir (saldr-)
Yo saldría, tú saldrías, él; ella; Ud. saldría
nosotros saldríamos, vosotros saldríais, ellas/os, ustedes saldrían

Actividad 2.
More irregular conditional stems. Provide the verb conjugation in the conditional tense.
1. Usted ____ ________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __ _________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora __ _______ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te __ _____ la verdad. Prefiero esperar. (decir)
5. Yo no ___________ ningún inconveniente. (tener)
6. ¿A qué hora ________________ (ustedes) de la casa? (salir)
7. ¿Cuánto __________ tu silencio? (valer)
8. Vosotros ___ __________ hacer la comida (poder).

Actividad  3. Answer these questions: ¿Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like going to travel to Spanish speaking place? ¿A dónde iría? Where would you go? ¿Por qué? Why? ¿Qué le gustaría hacer allí? What would you like doing there?¿Con quién viajaría? Who would your travel? ¿Cuánto tiempo estaría? How long would you be there?

TAREA: Write 5 sentences in the conditional tense using regular verbs. Translate them into English. Write 5 sentences in the conditional tense using irregular stem formations from certain verbs. Translate them into English.


SPN 101-1: Actividades Semanas 12-13:: 03-14 Noviembre, 2014



SPN 101-1 Fall 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 11
Semana/Week 11: 03-07 de Noviembre, 2014

Lunes 03 de Noviembre: Prueba/Quiz 4 Preparación Entrevista Final
Miércoles 05 de Noviembre: Possessive Adjectives
Viernes 07 de Noviembre: Demonstrative Adjectives

Lunes 03 de Noviembre, 2014: Prueba 4
                       
Miércoles 05 de Noviembre, 2014

(19) Possesive Adjectives
Mi= My singular, Mis= My plural
Tu= Your singular; Tus=Your plural
Su= Your formal sing.; Sus = Your formal pl.
Su = His, Her sing; Sus = His, Her pl.
Nuestro/a = Our sin.; Nuestros/as = Our pl.
Vuestro/a = Your sing. Spain; Vuestros/as = Your pl. Spain
Su = Their sing. ; Sus = Their plural

Observe the translations of these sentences with possessive adjectives into English.
Steve y Serafín son mis amigos. Steve and Serafin are my friends.
¿Quién es su mamá, doctor Salas? Who is your mom, Dr. Salas?
Ellas son mis hermanos. They are my sisters.
¿Dónde está vuestra profesora? Where is your professor?
Estos son sus libros (de la profesora Brown). These are her books.

Actividad 3. Translate these sentences into Spanish.
1. My cat is more intelligent than your dog.
2. Our exams are the first week of May.
3. Their names are Alex and Pedro.
4. Your (you pl, Spain) friends are in the lobby.
5. Where are your parents? (use: tú)
6. Is this your notebook? (your formal singular)
7. They are his sisters.
8. Your orders are ready. (You pl. mas. Spain)
9. This is your bill (your informal singular)
10. Our class is intelligent.

TAREA. Write 4 sentences using possessive adjectives. Be ready to perform them to your classmates.

Viernes 07 de Noviembre, 2014

(19.1) Demonstrative adjectives
Este = This sing. masc.        Esta = This sing. fem.
Estos = These pl. masc.        Estas = These fem.
Ese = That sing. masc.         Esa = That sing. fem.
Esos = These pl. masc.         Esas = Those pl. fem

Observe the use of demonstrative adjectives in the sentences below.
1. Esta información es interesante que esa información. This piece of information is interesting. .
2. Ese color es triste. That color is sad.
3. Esas casas son pequeñas. Those houses are small.
4. Esa clase es importante. That class is important.
5. Este lugar es hermoso. This place is beautiful.

Actividad 1. Translate these sentences into Spanish.
1. These books are cheap.
2. Is that your shirt?
3. Is this your dress?
4. Are those your shoes?
5. These are my parents.
6. Are those your sisters?
7. These women are important.
8. Is that your uncle?

TAREA. Write 4 sentences using demonstrative adjectives. Be ready to perform them to your classmates.

SPN 101-1 Fall 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 12
Semana/Week 12: 10-14 de Noviembre, 2014

Lunes 10 de Noviembre: Comparisons
Miércoles 12 de Noviembre: Gustar, Doler.
Viernes 14 de Noviembre: Repaso Prueba 5

Lunes 07 de Abril, 2014: Comparisons

You make superior or inferior type comparisons between two objects, people, places using más (more) or menos (less) before an ADJECTIVE and using ‘que’ before the second object, person, animal, or place’.
Ejemplos:
Mi mamá es más divertida que mi hermana (My mother is more fun than my sister).
Esta casa es menos grande que la casa de mi abuelo.
(This house is less big than my grandfather’s house)
You can make a comparison of equality (or inequality) between two objects, people, places using tan +adjective como (as+adjective + as).
Ejemplos:
María es tan inteligente como yo (Maria is as intelligent as I am).
Estas personas no son tan interesantes como esas personas (These persons are not as interesting as those persons).

ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido =Boring; Alegre = Cheerful; Alto/a = Tall; Amable = Kind; Antipático/a = Unpleasant; Bajo = Short (in height); Bonito = Pretty; Bueno/a = Good; Delgado/a = Thin/Slender; Divertido = Fun; Difícil = Hard; difficult; Fácil Easy; Feliz Happy; Gordo= Fat; Grande = Big, large; Guapo/a = Handsome; Importante = Important; Inteligente = Inteligente; Interesante = Interesting; Joven = Young; Moreno/a = Brunette, negro; Ocioso = Lazy; Pelirrojo = Red-haired; Pequeño = Small; Rubio/a = Blond(e); Serio = Serious; Simpático = Nice, likeable; Tonto = Silly, foolish; Trabajador/a = Hardworking; Triste = Sad

Comparisons: superiority and inferiority: Observe these sentences and its translations using comparisons of inferiority and superiority.
Estos libros son más interesantes que esos libros. These books are more interesting than those books.
Ese color es menos triste que este color. That color is less sad than this color.
Tu hermana es más morena que Isabel.
Your sister is more brunette than Isabel.
Yo soy menos ocioso que tú. I am less lazy than you.

Actividad 1. Translate these sentences into English.
1. Esas casas son tan bonitas como estas casas.
2. Biología es tan difícil como Física.
3. Nuestros proyectos son más importantes que estos proyectos.
4. Este lugar es menos bonito que Owensboro.
5. Mi gato es más inteligente que tu perro.

Comparisons of equality (or inequality): Observe these translations from English to Spanish.
Héctor es tan serio como Miguel. Hector is as serious as Miguel.
This place is as small as Owensboro. Este lugar es tan pequeño que Owensboro.
These shoes are as big as those shoes. Estos zapatos son tan grandes como esos zapatos.
Your (use: tú) brother is as young as me.
Tu hermano es tan joven como yo.
Our dogs are as intelligent your (use: tú) dogs. Nuestros perros son tan inteligentes como tus perros.

Actividad 2. Translate these sentences into Spanish.
1. His dad is as hardworking as your (use: tú) dad.
2. This cat is as fat as that cat.
3. Los Angeles is as interesting as New York.
4. I am as thin as you (use: usted).
5. Those books are as interesting as these books.

TAREA. Write 3 sentences using comparisons of inferiority or superiority in Spanish. Write 3 sentences using comparisons of equality in Spanish. Translate these sentences into English. Be ready to perform them to your classmates.

Miércoles 12 de Noviembre, 2014: Verb: GUSTAR

GUSTAR (to be pleasing) is a verb that uses INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else.
In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar agrees in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation: (A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate: To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gustan los chocolates (You (formal) like (He/She likes) drinking tea, To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing) (A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).

Rules:
1. The subject of GUSTAR is the thing/action or person that is liked.
Me gustan los chocolates (I like chocolates).
Me gusta el jugo de manzana. (I like apple juice)
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs.
Les gusta el helado de fresa (They like strawberry ice cream).
Nos gusta el softbol. (We like softball).
Te gusta bailar (You like dancing).
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action:
A Nora le gusta cocinar.
A mis padres les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions: YES/NO QUESTIONS: Place the indirect object pronoun before the gustar conjugation: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le gustan las flores. INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else’s likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

Actividad 1. Provide the correct form of GUSTAR in the blanks.
1. A mí me ________________ el color azul.
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña.
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? 
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. 
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. 
Translate these sentences into Spanish.
1. My mother likes flowers.
2. Do you (usted) like dancing?  
3. I like mornings.  
4. What do they like eating?
5. Aldo doesn’t like fried chicken.

TAREA. Write 5 sentences in Spanish (with their English translations) with the verb GUSTAR.

Viernes 14 de Noviembre, 2014

Práctica Prueba 5: Do this practice before class.

A. Possessive adjectives. Translate these sentences into English.
1. Hillary y Steve son mis hermanos.
2. ¿Quién es su hermana, profesora Weeman?
3. Nuestras clases son en las mañanas.
Translate sentences into Spanish.
4. Their names are Nora and Maritza.  
5. Is this your book? (your formal singular)
6. We are our children.

B. Demonstrative adjectives. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son de historia latinoamericana.
2. Esas mujeres son amigas de mi abuelita.
3. ¿Es ese hombre tu tío?
Translate sentences into Spanish.
1. This house is very beautiful.
2. Those books are very cheap.
3. These are nice colors.

C. Comparisons. Translate these sentences into English.
1. Estos libros son más interesantes que esos libros.
2. Patricia es tan seria como Miguel.
3. Esta foto es menos triste que esa foto.
Translate these sentences into Spanish.
4. My dog is more happy than your dog.
5. You (formal singular) are as intelligent as my dad.
6. Are these places more important than those places?

D. Provide the correct form of GUSTAR in the present tense.    
1. A mí me ________________ caminar mucho. 
2. A mi hermana Maritza no le _________________ las bebidas alcohólicas.
3. ¿A ustedes les ___________________ los deportes?
Translate these sentences into Spanish.
4. My siblings like terror movies.
5. Estebán likes chocolates.  
6. We like pizza.