Saturday, January 31, 2015

SPN 102: Spring 2015: 4 Weekly Activities: 02-06 de Febrero



SPN 102 Spring 2015: Activdades semanales/Weekly Activities 4
Semana/Week 4: 02-06 de Febrero

Martes 03 de Febrero: Quiz # 1: Index 1-4. (5) Formal Commands: Ud. U16: p. 158.
Jueves 05 de Febrero: (6) Direct Object Pronoun uses U23: p. 217. Report 3: Current gov. Kings and Queens, political influence

Martes 03 de Febrero, 2015
(5) Formal Commands
Read Book U162-164

Regular  formal “Usted, Ustedes, Nosotros” commands

Regular commands are orders directed to the person(s) who are supposed to carry them out: Usted/Ustedes, Nosotros.
They are formed by dropping the ‘o’ from the first person singular of present tense of the verb. Add ‘e, en, emos’ to ‘ar’ verbs. Add ‘a, an, amos’ to ‘er, ir’ verbs. The use of ‘Usted, Ustedes, Nosotros’ is optional. Place Negative commands: No in front of the command.
Ejemplos:
(tomar) Yo tomo agua (I drink water) → ¡Tome agua (Usted)! (Drink water); ¡Tomen agua (Ustedes)!; ¡Tomemos agua (Nosotros)! ¡No tome cervezas! (Don’t drink beers”)
(comer) Yo como pollo.
(I eat chicken) → ¡Coma pollo! (Eat chicken); ¡Coman pollo!; ¡Comamos pollo! ¡No comamos pollo!

Práctica
A. Provide the affirmative regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ¡____Camine______ una hora todos los días! (caminar)
2. _____Tome_____ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _____Estudie______ la lección para mañana. (estudiar)
4. ____Lea________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5. _________________ diez oraciones. (escribir)

B. Provide the negative regular formal command (usted) of the verb in parenthesis.
1. Está mal. ¡No __coma_________ más! (comer).
2. Usted no sabe cantar. No __cante_____ por favor. (cantar)
3. No __prepare_____ arroz con pollo. (preparar)
4. No _trabaje______ los domingos. (trabajar)
5.
No _____________ de esa manera. (vivir)

C. Write 4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands. Be ready to share them with class.

Commands that come from first yo “irregular forms” in the present tense follow the same formation pattern: Yo digo (decir) → Diga; Yo hago (hacer) → Haga; Yo oigo (oír) → Oiga; Yo pongo (poner) → Ponga; Yo salgo (salir) → Salga; Yo tengo (tener) → Tenga; Yo traigo (traer) → Traiga; Yo vengo (venir) → Venga; Yo veo (ver) → Vea.

Práctica
C. Provide the regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ____Oiga________ ese sónido. (oír)
2. No __venga___ a mi casa con ellos. (venir)
3. ____Salga___ de su trabajo temprano. (salir)
4. __Haga______ su tarea con tiempo. (hacer)
5. __Traiga_____ mucha energía a clase. (traer)
6. No ___________ mentiras (lies). (decir)

Irregular direct commands: These must be memorized. Yo doy (dar) → ; Yo estoy (estar) → Esté; Yo voy (ir) → Vaya (but Vamos for nosotros); Yo sé (saber) → Sepa; Yo soy (ser) → Sea.

Práctica
D. Provide irregular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ____Sepa__ usted estas reglas (rules). (saber)
2. No __vaya_____ a esa iglesia (church). (ir)
3. _______ más amor. (dar)
4. No ___esté____ deprimido. (estar)
5. ___________ paciente. (ser)

C. Write 6 affirmative irregular formal commands and 6 negative irregular formal commands. Be ready to share them with class.

Tarea/Homework: DUE: Jueves 05 de Febrero, 2015
Write 4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands.
Write 4 affirmative irregular formal commands and 4 negative irregular formal commands.

Jueves 05 de Febrero, 2015
(6) Direct Object Pronoun uses U23: p. 217. Report 3: Current gov. Kings and Queens, political influence
                                                                                           
Actividad 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá” in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.

Direct Object Pronouns for Things: lo (it masc), la (it fem), los (them masc), las (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. ¿Ves a la gata? No, no la veo.
3. También me gusta levantar pesas. Las levanto en las mañanas.
4. A: ¿Tiene Mariana los libros?
B: No, ella no los tiene.

Direct Object Pronouns for Persons: me, te, lo, la/nos, os, los, l
as
Verónica me ve (a mí) (V sees me)
Verónica te ve (a ti) (V sees you-familiar)
Verónica lo ve (a él) (V sees him)
Verónica la ve (a ella) (V sees her)
Verónica lo, la ve (a Ud.) (V sees you-informal, masc, sing, fem, sing.-)

Verónica nos ve (a nosotros) (V sees us)
Verónica os ve (a vosotros) (V sees you (“you” plural in Spain)
Verónica los ve (a ellos) (V sees them)
Verónica las ve (a ellas) (V sees them)
Verónica los ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural)
Verónica las ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural feminine)

Direct Object Pronouns are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.

DOPs may be placed either: (a) before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los días.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.
Actividad 3. Provide the Direct Object Pronoun (me, te, lo, la, nos, os, los, las) in the blanks to replace the underlined nouns. 

1. Cecilia es mi novia. Yo ___la___ quiero mucho. Ella _me___ quiere mucho. (a mí)
2. A: ¿Quiere Juan estudiar quechua? B: Sí, Juan quiere estudiarlo____ pronto.
3. A: ¿Ve Elvis a Bruno y Maritza todos los días? B: Sí, Elvis __los___ ve todos días.
4. A: ¿Venden ustedes este carro? B: Sí,  ___lo_____ vendemos por 2000 dólares.
5. Necesitamos practicar dos técnicas mañana. Tenemos que practicarlas__ para el lunes.
6. Tu hermana está siempre contigo. Ella __te____ quiere mucho. (a ti)
7. Miguel no vende sus libros al final del curso? B: Generalmente Miguel los__ conserva.
8. Verónica  pregunta por vosotras. Ella os___ quiere ver el sábado.  
9. Veo películas los fines de semana. B: Yo las__ veo con mi amiga Piedad.
10. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos?
B: Yo ___________ visito para Navidad.

Actividad 4. Translate these sentences into English. Observe which direct object pronouns are used in the answer to replace the nouns from the question or previous statement.

1. A: ¿Ves el libro sobre la mesa? B: No, yo no lo veo. Do you see the book on the table? No, I do not see it.
2. Necesito ver la foto. Quiero verla mañana. I need to see the picture. I want to see it tomorrow.
3. El profesor pone los libros en su biblioteca. Los pone siempre allí. The teacher puts the books in his bookshelf. He always puts them there.
4. A: ¿Practican ustedes los ejercicios cuidadosamente? B: Sí, (nosotros) los practicamos con
mucho cuidado.
Do you practice the exercises carefully? Yes, we practice them with lots of care.
5. Mis amigos juegan al fútbol americano. Ellos lo juegan con entusiasmo. My friends play American football. They play it with enthusiasm.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No, yo no las necesito más. Don’t  you need these practice sheets? No, I don’t need them more.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: Yo lo preparo a veces, no siempre. Do you prepare your breakfast every morning? I prepare it sometimes, not always.
8. Veo al señor Palacios en la calle con frecuencia. Lo veo en la iglesia los domingos también.  I see Mr. Palacios on the street frequently. I see him at church on Sundays too.
9. A: ¿Lleva Nicolás a Elena a la escuela diariamente? B: Sí, la lleva a la escuela diariamente.
____________________________________
10. Hablo con mi mamá siempre.
Intento llamarla todos los días. ____________________

Actividad 4. Write 8 sentences (you may write two sentences to make clear the use of the Direct Object Pronouns as presented in the previous actividades). Be ready to share them with the class.  

Tarea/Homework: DUE: Martes 10 de Febrero, 2015
Write 8 sentences (you may write two sentences to make clear the use of the Direct Object Pronouns as presented in the previous actividades). Provide English translations.

SPN 101-1: Spring 2015: Weekly Activities 4: 02-06 de Febrero, 2015



SPN 101-1 Spring 2015 Actividades Semanales/Weekly Activities 4
Semana/Week 4:02-06 de Febrero, 2015

LunesMonday 02 de Febrero: (5) Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)
Miércoles/Wednesday 04 de Febrero: (6) Time, days, months (U7: p. 73). Reporte 2: México.  
Viernes/Friday 06 de Febrero: (7) Regular verbs “AR-ER-IR” endings (U3: p. 38; U4: p. 47). Reporte 3: Guatemala 

Lunes/Monday 02 de Febrero, 2015

(5) Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44).
Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

After doing the Actividades 1 and 2, please listen to the PODCAST about Cardinal Numbers.  
Click here: https://app.box.com/s/9ek9k8c1r9m39dictx5q

A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.

B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001= mil y un (o,a).

C. Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes (There are forty-seven students).

D. Cien mesas, cien perros (one hundred tables, one hundred dogs);
ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).

E. Hay cien chicos y doscientas chicas en el grupo (There are one hundred boys and two-hundred girls in the group).

F.
Mil (1000):
Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university).

Fin/End
Actividad 3. Write the numbers in Spanish in the blanks.

1. ¿Cuánto es diez (10) más trece (13)? Es _veintitrés__. (How much is ten plus thirteen? It’s _twenty-three )
2. ¿Cuánto es quince (15) más dieciocho (18)? Es __treinta y tres  (33)____________.
3. ¿Cuánto es veintiuno (21) más treinta y tres (33)? Es _cincuenta y cuatro (54)___.
4. ¿Cuánto es cuarenta y ocho (48) más cincuenta (50)? Es __noventa y ocho (98)___.
5. ¿Cuánto es setenta y seis (76) y ochenta y dos (82)? Es _cincuenta y ocho (158)___.
6. Hay (There are) __trescientos cincuenta_____ (350) estudiantes chinos.
7. Hay __ochocientos treinta y seis_______ (836) mujeres peruanas.
8. Hay __quinientos ochenta y ocho_____ (588) carros americanos.
9. Hay __cien_____ (100) clases interesantes.
10. Hay _mil ______ (1000) noches felices.
11. Mi cuenta (payment) de luz (electricity) es __doscientos cincuenta_ (250) dólares.
12. Mi cuenta de cable es ________________ (65) dólares al mes (monthly).
13. Su (His,Her, Your formal) cuenta de celular es _______________ (98) dólares.
14. Tu (Your informal) cuenta de celular es ________________ (55) dólares.

Actividad 4. Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Tarea/Homework: DUE Miércoles/Wednesday 04 de Febrero, 2015
Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations.

Miércoles/Wednesday 04 de Febrero: (6) Time, days, months (U7: p. 73). 1-4.  Reporte 2: México.  

(6) Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)

Actividad 2.
Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

A. Tellling time: ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the evening); PM (post meridian) can mean: de la tarde (afternoon with sunlight) or de la noche (evening with moonlinght); de la mañana (in the early morning, morning sunlight). 11:00 am: Son las once de la mañana en punto (sharp, o’clock). 12:00 pm: mediodía (midday, noon); 12:00am (medianoche, midnight).

B. At What Time: ¿A qué hora?
Use “a” in front of “qué hora” to express the time of an event followed by “la” or “las” and the number.
¿A qué hora es tu clase de español? Mi clase es a las nueve y media de la mañana. At what time is your (informal) Spanish class? My class is at nine and a half in the morning.

C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays). Los domingos son divertidos (Sundays are fun). Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).

D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.

E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today? 01/11/2011: Hoy es el primero (first) de noviembre del dos mil once, (November first, twenty eleven); 05/03/1978: Mañana es catorce de febrero (14/2/2012) del dos mil doce (2012) (Tomorrow is February fourteeen twenty twelve). Personal questions: ¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños?
(What day is your birthday?) Es el 08 de julio. It’s on July 08. ¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday?) Mi cumpleaños es en Julio. ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth? La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho (My birthdate is March 05, 1978)

F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring).
Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring).

After doing Actividades 1 and 2, listen to the podcast on numbers, times, days and seasons.
Click here: https://app.box.com/s/bsoq8qtvuo96iqvrppzh

A. ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); 1:10 pm: Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the morning);

B. At what Time: ¿A qué hora?
¿A qué hora es tu clase de español? (At what time is your (informal) Spanish class?)
Mi clase es a las nueve y media de la mañana. My class is at nine and a half in the morning.

C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays).
Los domingos son divertidos (Sundays are fun).
Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).

D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.

E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today?
08/02/2013: Hoy es el ocho de Febrero del dos mil trece, (November first, twenty thirteen);
14/02/2013: Mañana es catorce de Febrero (14/2) del dos mil trece (2013) (Tomorrow is February fourteeen twenty thirteen).
Personal questions:
¿Qué día es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? (What day is your birthday?) Es el 08 de Julio. It’s July 08.
¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday?)
Mi cumpleaños es en Julio. My birthday is in July.
¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth?)
La fecha de mi nacimiento es el 05 de Marzo de mil novecientos setenta y ocho (My birthdate is March 05, 1978)

F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring).
Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring).

Fin/End

Actividad 3. Provide the complete sentence with the times in Spanish and other time expressions if needed; personal answers to important dates, and the seasons and months in the US. See modelos.

1. ¿Qué hora es? Modelo: 3:00 pm: Son las tres (en punto) de la tarde.
5:25pm: Son las cinco y veinticinco de la tarde.
7:30pm: Son las siete y treinta/media de la noche.
9:15am: Son las nueve y quince de la mañana.
11:20am: Son las once y veinte de la mañana.
4:00am: _______________
1:20pm: _______________
8:45pm: _______________

2. ¿A qué hora? Modelo: (Fiesta: 9pm): La fiesta es a las nueve de la noche.
(The party is at 9pm). (Clases: 8am): Las clases son a las ocho de la mañana.
(Partido (game): 6:00pm): El partido es a las seis de la tarde.
(Conferencia: 5pm): La conferencia es a las cinco de la tarde.
(Reunión/meeting: 7.30pm):
(Almuerzo/lunch: 12.00pm).

3. Answer these questions:
¿Qué día es hoy? Hoy es lunes.
¿Qué día es mañana?
¿Qué día es su cumpleaños? Mi cumpleaños es el 23 de Setiembre.
¿En qué mes es su cumpleaños? Es en setiembre.
¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? 23 de Setiembre de 1980.
¿Cuándo es la fecha de nacimiento de su mamá? 05 de Marzo de 1955.
¿En qué estación del año es el cumpleaños de su mamá? Es en el verano en el Perú.

4. Provide the names of the seasons in Spanish in the blanks: Los meses del __verano____ en Estados Unidos son junio, julio y agosto. Los meses del __otoño__ son setiembre, octubre y noviembre. Los meses del __invierno___ son diciembre, enero y febrero. Finalmente los meses de la __________ son marzo, abril y mayo.

Actividad 4. Write six sentences in Spanish: two asking the time, two asking at what time two events are and two based on personal information. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Tarea/Homework: DUE: Viernes/Friday 06 de Febrero, 2015
Write six sentences in Spanish: two asking the time, two asking at what time two events are and two based on personal information. Provide the English translations.

Viernes/Friday 06 de Febrero, 2015: (7) Regular verbs “AR-ER-IR” endings (U3: p. 38; U4: p. 47). Reporte 3: Guatemala 

(7) Regular verbs “-AR,-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular Verbs “-AR,” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2).  

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

After doing Actividades 1 and 2, listen to the podcast on Regular –AR, -ER and –IR verbs in the present tense: https://app.box.com/s/9n6dbmrdqs1dvehz06cs

Inicio/Start

Verbs (verbos) are content words that designate actions. Verbs in Spanish have –AR, -ER, and –IR endings: estudiar (to study), comer (to eat), vivir (to live). To conjugate a verb in the present tense, you take the stem of the verb with no –ar, -er, -ir ending and you add an ending (see below) according to the subject personal pronoun, or noun of the sentence. In other words, you conjugate the verbs according to the person or subject, personal pronoun doing the action/activity in the sentence.

Subject Personal Pronouns (SPPs). The SPPs are Yo (I), TÚ (You informal) (VOS en América Central), Ella (She), Él (He), USTED (You formal) (singular); Nosotros/as, Vosotras/ Vosotros, Ustedes (You plural), Ellos (They masc.), Ellas (They fem)  

Present Tense conjugations -AR conjugation -ER conjugation -IR conjugation
Infinitive: estudiar –comer- vivir
Singular
Yo/I → estudiO, comO, vivO.
Tú (Vos en Centroamérica), You (fam)→ estudiAS, comES, vivES
Ella (she); él (he); Usted (Ud.) You (formal)→ estudiA, comE, vivE
Plural
Nosotras/os (We f/m)→ estudiAMOS, comEMOS,vivIMOS
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiÁIS, comÉIS, vivÍS
Ustedes (Uds.)
(You f/m familiar/formal); Ellas/Ellos (They f/m) →
estudiAN, comEN, vivEN

Rules. The present tense en español (marked in the verb conjugation according to the subject of the sentence) indicates an action, activity, or state of being that occurs at the present time.
Yo estudio español en la universidad (I am studying Spanish at the university).
Mi mamá vive en Lima (My mother lives in Lima).
Comemos en la cafetería (We eat at the cafeteria).

Formation of questions: ¿Trabaja Juan en Walmart? Place the verb before the subject, include the question mark: ¿ (ALT+168) at the beginning of the question, and raise your intonation.
¿Vives (tú) en Owensboro? ¿Estudian (ellas) en la biblioteca?

Negation.
In questions and simple sentences, place NO in front of the verb. A: ¿No estudias (tú) esta noche (tonight)? B: No, (yo) no estudio. (Use no and make a pause, and use no again before the verb in answers). Mi mamá no trabaja en el hospital.

Fin/End

More on Subject Personal Pronouns
These pronouns replace nouns already familiar to us within the context of the sentences we are writing or speaking about. . For example: Bryce y Natalia trabajan en la librería. Ellos hablan español muy bien. (Bryce y Natalia work at the library. They speak Spanish very well). We use ELLOS to replace Bryce y Natalia and for not repeating the names again). When you address people or talk about yourself use, yo, tú (vos), usted,ustedes, vosotros. ¿Cómo se llama usted? Yo me llamo Juan. When you talk about familiar people to you and the person you are talking with, use ella, él, ellas, ellos. ¿Quiénes son ellos? ¿Dónde está él?
Use personal subject pronouns when you want to emphasize the doer of the action. Ella trabaja mucho. Be aware that personal pronouns can be omitted in the sentence. Bailamos salsa (We dance salsa). Me llamo José (I call myself José). You will find that some Spanish language dominant speakers may omit using personal pronouns compared to other speakers. It depends on the emphasis you want to put in the doer, or the emphasis on the action (so you may omit to indicate the personal pronoun).

Some –AR verbs: bailar (to dance), cantar (to dance), comprar (to buy), contestar (to answer), desear (to desire), escuchar (to listen), hablar (to speak, to talk), necesitar (to need), preguntar (to ask), trabajar (to work).

Yo bailo, Tú bailas, Ella baila, Nosotras bailamos, Vosotras bailáis. Ustedes bailan.

Actividad 3. Provide the answers to these –AR exercises.
1. Nosotros ___estudiamos __ (estudiar) mucho en la clase de español.
2. El profesor siempre __habla____ (hablar) español.
3. Ella __pregunta____ (preguntar) la hora.
4. Mis amigos __bailan____ (bailar) salsa muy bien.
5. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster?
6. Vosotras ______________ (necesitar) trabajar más.

Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Nosotros tocamos la guitarra._¿Tocamos nosotros la guitarra?_______________
2. Tú compras la leche y los huevos. _¿Compras (tú) la leche y los huevos? _____
3. Ellas contestan las preguntas. __________________________________
4. Abel habla quechua. __¿Habla Abel quechua? ___
5. Ustedes desean mirar más películas en español.
_¿Desean ustedes mirar más películas en español? __
6. Julia come en su casa.
_________________

Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo estudio biología. ___Yo no estudio biología.______
2. Nosotros compramos huevos, pan y leche. ___Nosotros no compramos huevos, pan y leche.
3. Ellos contestan las preguntas. ________________
4. Nora toca el piano. __Nora no toca el piano. ____
5. Ustedes escuchamos la clase. _________________
6. Vosotros necesitáis más disciplina.
_Vosotras no necesitáis más discplina. _____

Actividad 4. Write SEIS sentences with seis different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Tarea/Homework: DUE: Lunes/Monday 09 de Febrero, 2015
Write SEIS different sentences (affirmative, negative and question) with SEIS with different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. Provide the English translations.