Friday, September 12, 2014

SPN 102:: Otoño 2014: Actividades semanales: 15-22 Septiembre, 2014




SPN 102 FALL/OTOÑO 2014 Activdades semanales/Weekly Activities 5/6
Lunes 15-Viernes 22 de Setiembre, 2014



Lunes 15 de Setiembre:  (7) Indirect Object U24: p. 226. Report 3: Current gov. Kings and Queens, political influence
Miércoles 17 de Setiembre: Gustar, encantar, doler U25: p. 235. Report 4: The Arabs:  Invasion and influence in Spanish culture
V 19    End content – Start preparing Mid-Term Skit
L 22     Review 5-7. Report 5: Spanish American War: Cuba, Puerto Rico

Materiales: Donwload them when necessary.

HojadeTrabajoDirectObjectPronoun

KEYHojadeTrabajoDirectOP

HojadeTrabajoIndirectObjectPronoun/Gustar

KEY HojadeTrabajoIndirectObjectPronoun/Gustar

PrácticaPrueba2

GuideforOralPerformances

Lunnes 15 de Setiembre, 2014
Indirect Object Pronouns

Actividad 1. Indirect Object Pronouns (Leer LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like), encantar (to be delighted) and doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)

Actividad 2.
Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.

INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))

Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))

Actividad 3. Translate these sentences into English. Observe which indirect object pronouns are used in the answer/sentence to replace the persons to which the action of the verb is directed in the question or previous sentence. 
1. A: ¿Me vendes el diccionario (tú)? B: Sí, yo te vendo el diccionario (a ti).
2. A: Yo pago buen dinero a mis empleados. Por ejemplo le pago diez dólares la hora a Vicente. 
3. El profesor habla siempre con vosotros. Él os da muchos ejercicios para practicar.
4. Yo pido muchos cambios al presidente. Le pido una reforma inmigratoria completa.
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él le escribe una carta a la semana.
6. A: Edwin canta canciones a mucha gente. Pero él nos canta canciones los domingos a nosotros.
7. Yo siempre digo la verdad. Mi papá a veces no le dice la verdad a mi mamá.

Actividad 4. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.
1. El maestro explica las tareas. Ahora ________ explica la tarea a Patricia. 
2. Yo siempre escribo correos electrónicos. Yo siempre __________ escribo correos a vosotros los fines de semana.
3. A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ cien dólares.
4. ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Solo  __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
5. Yo repito las oraciones cada día. Yo _____________ repito las oraciones a ustedes los viernes.
6. Joann vende ropa a sus amigas. Ella _________ vende ropa de México siempre.
7. Nora cocina para su mamá. Siempre __________ cocina sus platos favoritos con mucho amor.

Actividad 4. Write 4 questions and answers or sentences using Indirect Object Pronouns. Use previous exercises as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase.  

Miércoles 17 de Setiembre, 2014
(7.1)
GUSTAR-ENCANTAR-DOLER

Actividad 1. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza?
(Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)

Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye).
La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).

Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts.
Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
Yes/No Questions: ¿Te gustan los chocolates?
(Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.

Interrogative Questions: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)? You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

Actividad 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the blanks.  
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas. (doler)

Actividad 3. Write 10 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (3 sentences) and DOLER (3 sentences).
Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

Tarea/Homework
Write 5 questions and answers (or two sentences with the second sentence) using an indirect object pronoun. Provide English translations.
Write 5 sentences: 2 with Gustar, 2 with Encantar, and 1 with Doler.

Viernes 19 de Setiembre, 2014:
Terminar Contenidos. Preparar Mid-Term Skits.

Lunes 22 de Setiembre, 2014

Tarea: Responda las preguntas antes de clase.  

SPN 102 Práctica Prueba 2: Formal Commands, Direct Object Pronouns,
Indirect Object Pronouns, and Gustar, Encantar, Doler
                                                                                                              
A. ‘Usted’ Commands
Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_____________ para su examen! (estudiar)
2. ¡______________ ahora! (trabajar)
3. ¡_____________ mucho para estar bien! (bailar)
4. ¡____________ más frutas y verduras! (comer)
5. ¡___________ este artículo para la próxima clase! (leer)
6. ¡No ___________ esa vida! (vivir)
7. ¡No ____________ conmigo (with me)! (conversar)
8. ¡No ____________! (llorar)
9. !No ____________ en clase! (jugar)
10. !No ____________ mucho! (pensar)

Provide the affirmative or negative irregular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_____________ fe! (tener)
2. ¡ No______________  eso por favor! (hacer)
3. ¡_____________ más entusiasmo en su vida! (poner)
4. ¡____________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡No ___________ nada (anything) a la fiesta! (traer)
6. ! ____________ sus derechos y obligaciones! (saber)
7. ¡No ___________ deprimida! (estar)
8. !____________ a su casa ahora! (ir)
9. ¡No ____________ su confianza (trust) fácilmente! (dar)
10. ¡No ____________soberbio! (ser)

B. Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun to complete the sentences.
1. A: Nosotros vemos a María los lunes. B: Yo ____________ veo todas las mañanas.
2. A: Yo quiero a mi papá. B: Yo _______________ quiero también.
3.   _________ llamas en la mañana (a mí).
4.   Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae en la noche. 
5.  “Mamá, yo __________ quiero mucho” (a ti). 
6.   Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________ en Diciembre.
7. ¿Ves a tu hermana todos los días? Sí, ______________ veo todos los días.
8.  ¿Quieres mucho a tus hermanas?   __________ quiero muchísimo.
9. Los estudiantes tienen libros. _________ traen a clase todos los días.
10. Vemos películas siempre. Los domingos __________ con mis amigos.

C. Indirect Object Pronouns: Provide the Indirect Direct Object Pronoun in the sentence to signal the indirect object in the second part of the sentence.
1. El maestro _________ dice la tarea a Elena y Juliana.
2. Sandra ____________ explica cómo jugar póker a nosotras.
3. Yo ____________ vendo mis vestidos a vosotras. 
4. El profesor siempre ________________ habla en español a ustedes.
5. Yo _____________ digo: “¿Cómo está usted?” al profesor.
6. Mi abuela ________________ paga diez dólares a ti.
7. Sí, yo _______________ canto canciones a mis padres.
8. Mi mamá con frecuencia  ____________ habla de su vida a mí.
9. Las estudiantes _____________ pide una entrevista a la profesora.
10. Yo ___________ doy el dinero a Yvonne.

D. Gustar, Encantar, Doler. Re-write the sentences using Indirect Object Pronouns, the verbs gustar, encantar, and doler, and the words provided.  See modelo.
1. Yo/doler/cabeza. ___(A mí) me duele la cabeza. _______________
2. Ellos/gustar/bailar. __________________________________________
3. Mario/doler/brazos. ___________________________________________
4. La profesora/encantar/cantar. ______________________________________
5. Carlos/doler/estómago. ___________________________________________
6. Ana y Natalia/encantar/canciones románticas. _______________________________
7. Tú/gustar/tacos. _____________________________________________          
8. El director/gustar/su oficina. ______________________________________
9. La profesora/encantar/chocolates. __________________________________
10. Nosotros/gustar/beisbol. ________________________________________


Thursday, September 11, 2014

SPN 101: Weekly Activities Week 5: 15-19 Sep, 2014



SPN 101-1 Fall 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 5
Semana/Week 5: 15-19 de Setiembre, 2014

Lunes/Monday 15 de Setiembre: Finish Verbs AR-ER-IR (7). Reporte 4: Honduras - Reporte 5: El Salvador Miércoles/Wednesday 17 de Setiembre: (8) Interrogative questions (U5: p. 58). Reporte 6: Nicaragua
Viernes/Friday 14 de Febrero. Review Grammar Index 5-8. Prepare your mid-term skit performance. Reporte 7: Costa Rica

Materiales: Follow links. Download documents if necessary.

WorksheetVerbosAR-ER-IR

KEYWorksheetVerbosAR-ER-IR

WorksheetQuestionWords

KeyQuestionWords

PrácticaforQuiz/Prueba2

ModelsforSkits

Lunes/Monday 15 de Setiembre
Finish AR-ER-IR verbs
TAREA

Miércoles 17 de Setiembre
(8) Interrogative Words (Book U5: p. 61)
TAREA

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own.

Actvidad 2. After doing Actividad 1, please listen to the PODCAST about Question Words.   Click here:  https://app.box.com/s/c3nzsymvyekbgajqp88i

Inicio/Start

Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What? ¿Cuál? (Which one?) ¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? (Why) ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural).
Listen to these questions and answers.

A: ¿Qué es esto? (What is this?) Esta es una mesa (This is a table).
A: ¿Cuál es su casa? (Which one is your house?) B: Esta es mi casa (This is my house).
A: ¿Cuáles son sus colores favoritos? (Which are your favorite colors?) B: El celeste, el blanco y el verde. (Light blue, white, and green).
A: ¿Cómo estás (tú) hoy? (How are you (doing) today? B: Muy bien (very well).
A: ¿Dónde trabajas (tú)? B: Yo trabajo en una casa. 
A: ¿Cuánto es la cuenta?
(How much is the bill?) B: Son cincuenta dólares (It is fifty dollars).
A: ¿Cuántas mujeres hay en clase? (How many women are there in class?) B: Hay catorce mujeres (There are fourteen).
A: ¿Por qué estudias? (Why do you study?) B: Estudio para ser libre. (I study to be free).
B: ¿Quién es la profesora Fernández? (Who is professor Fernandez?? B: Ella es la profesora Fernández. (She is Professor Hernandez).

Fin/End

Actividad 2. Translate these questions into English.
1. ¿Cómo está usted hoy?
2. ¿De dónde es usted?
3. ¿Por qué trabaja en las noches?
4. ¿Qué estudia en la universidad?
5. ¿Cómo se llama usted?
6. ¿Cuál es su/tu nombre?
7. ¿Cuál es su apellido materno (mother’s last name)?
8. ¿Cuál es su apellido paterno? (father’s last name)?
9. ¿Cómo escribe su nombre?
10. ¿Cómo escribe su apellido?
11. ¿Dónde vive (usted)?
12. ¿Quién es el profesor Torres?
13. ¿Cuándo es su cumpleaños?
14. ¿Cuál es su curso favorito?
15. ¿Qué fecha es hoy?
16. ¿Qué hora es por favor?
17. ¿Dónde come en la noche?            

Actividad 2. Questios-words. Use the following question-word to complete the question: Cómo, Cuál, Cuáles, Cuántas/Cuántos, Cuándo, Quién, Dónde, Qué, Quién, Quiénes.
Observe the answer to make your decision. Use the question word as many times as necessary.  Modelo: A:  ¿_Qué___ estudias (tú)? B: Yo estudio biología.

1. A:¿____________ son tus amigos? B: Serafín, Piedad y Nora son mis amigos.  

2. A: ¿__________ compro? B: Tú compras la leche y los huevos.
3. A: ¿____________estudiantes hay en la universidad. B: Hay novecientos estudiantes.
4. A: ¿____________ habla Abel? B: Abel habla quechua.  
5. A: ¿____________ personas hay en su familia? B: Hay dos personas en mi familia.
6. A: ¿__________ miran (ustedes)? B: Miramos películas en español.
7. A: ¿____________ comen Estefania y Diego? B: Ellos comen en sus casas.
8. A: ¿____________ es Nora? B: Ella es Nora.
9. A: ¿_____________ estudian María y Raquel? B: Ellas estudian en las tardes. 
10. A: ¿_______________ hora es? B: Son las nueve de la mañana.
11. A: ¿_____________ trabaja tu papá? Él trabaja en TJ Max.
12. A: ¿_______________ aprendéis vosotras? B: Nosotras aprendemos los verbos.
13. A; ¿___________vive  su mamá? B: Ella vive en Lima, Perú.
14. A: ¿____________ son sus hermanos? B: Grant y Verónica son mis hermanos.
15. A: ¿____________ es su nombre? B: Mi nombre es Miguel.
16. A: ¿_____________ se llama su mamá? Su mamá Se llama Patricia.
17. A: ¿ ___________ viven sus padres? Ellos viven en Elizabethtown.
18. ¿____________ son tus pasatiempos favoritos? B: Mis pasatiempos son el teatro, leer y escribir.

TAREA
Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Viernes/Friday 19 de Setiembre, 2014

Complete the answers for the Quiz 2 Practice before coming to clase.  
                  
SPN 101- Práctica Prueba 2

A. ¿Qué hora es? Provide the times in Spanish numbers. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche or en punto” when appropriate.
1. 4:00 pm: Son las ___________________________________________.
2. 8:20 pm: Son las _____________________________________________.
3. 11:12 am: Son las ____________________________________________.
4. 2:45 pm: Son las _____________________________________________.
5. 1:05 am: Es la _____________________________________________.

B. ¿A qué hora? Provide the time in Spanish for the events. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche or en punto” when appropriate.
1. La fiesta de Verónica es a la ____________________________ (1:00 pm).
2. El partido de fútbol es a las _____________________________ (5:30pm).
3. Las clases son a las ______________________________ (7:00 am).
4. El partido es a las _______________________ (3:50 pm)

C. Answer the questions in Spanish.
1. ¿Cuándo es su cumpleaños? ________________________________
2. ¿Qué día es mañana?  ____________________________________
3. ¿Cuánto es treinta y dos más veinticinco? Es __________________________
4. ¿Cuánto es cincuenta más dieciocho? Es _________________________
5. ¿Cuánto es quince más ochenta y tres? Es __________________________________

D. Choose the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿___________usted español? (hablar)
2. ¿___________tú en la noche? (estudiar)
3. Mi hermana Nora no ___________ en un hospital. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________ salsa muy bien. (bailar)
5. Nosotros no ___________ en la cafetería de la universidad. (comer)
6. Guillermo ___________ todas las mañanas. (correr)
7. Yo no _____________ alcohol. (beber)
8. Ashley y usted ______________ el español muy bien. (aprender)
9. Iván y yo no ________________ por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué _____________ (ustedes) la puerta) (abrir)
11. Sara no ___________ en Lima. (vivir)
12. Usted ___________ la historia muy bien. (describir)

E. Question-words. Use the question word to make a question out of the previous sentence.
1. Tú compras la leche. (Qué). ¿_Qué compras tú_________?
2. Julia come en su casa. (Dónde) ¿______________________________?
3. Cien más cien es doscientos. (Cuánto) ¿_______________________________?
4. Mis colores favoritos son el azul y el rojo. (Cuáles)¿_______________sus__________?

F. Question words: Use Qué-Dónde-Quién-Cuál-Cuándo to complete the question.
1. Tú compras la leche. ¿_____________ compras (tú)?
2. Julia come en su casa. ¿________________ come Julia?
3. Mi papá es Victor. ¿__________________ es su papá?
4. Mi cumpleaños es mañana. ¿________________ es su cumpleaños?
5. Este es mi libro. ¿_______________ es su libro?