Monday, February 27, 2012

SPN 102: Oral Text and Performances

ORAL TEXT AND PERFORMANCES SPN 102

Using the sentences you have written so far in the semester, create one TEXT: a small dialogue/skit, or a personal description, a song, or a poem. This ONE text can have some questions and answers and descriptions at the same time. Be creative and reuse the sentences you have created and imagine a situation in which you use Spanish language. This text will be recorded. Remember to re-use the grammar structures used so far in the course (see below). Possible topics: Getting to ready for summer break; Eating in a Mexican restaurant, Job Interview, etc. The text needs to have at minimum of nine sentences/ 90 words. Write in English/Spanish the context of your text (a small summary of the situation for the dialogue/skit or description).

GRAMMAR ESTRUCTURAS SPN 102 Mid Semester

1. Review of Present Tense: Regular and Irregular forms; 2. Review of nouns, descriptive adjectives, adverbs; 3. Prepositional pronouns; 4. Direct Object Pronouns; 5. Indirect Object Pronouns; 6. Reflexive verbs; 7. Preterite of regular –AR, -ER, and –IR verbs.

Grading
This text will be recorded and will be graded according to this rubric: (1) Pronunciation (2 points); (2) Enunciation (2 points); (3) Vocabulary (2 points); (4) Academic/Cultural content (2 points); (5) Grammar Estructuras (minimum 3 estructuras) (2 points).

Modelo
Spring 2011 SPN 102 Oral Performance Text

http://www.youtube.com/watch?v=eqSzFfvgeGY
http://www.youtube.com/watch?v=eqSzFfvgeGY

Students are having a conversation about their summer break in their last day of classes.

N- ¡Hola Jorge!
J- ¡Qué sorpresa! ¡Hola Natalia!
N- ¿Como estás? (Present Tense of ESTAR)
J- Ehhh más o menos.
N- ¿Por qué? ¿Que está mal?
J- Nada. me preocupado sobre mis vacaciones de verano.
N- ¿Qué? Repite por favor.
J. Nada… me preocupado sobre mis vacaciones de verano.
N- Oooohhh summer Break!
J- Si… ¿Dónde debo ir? (Present Tense of DEBER (-ER verb))
N. I know! The beach!
J. ¿Beach?
N. ¡La playa!
J- ¡Ohhhh! ¡Sí!
J y N- ¡Vamos a la playa! (Present Tense of Regular IR)
J- ¡Sí. Es una gran idea!
N- ¡Hasta luego Brescia!
J- ¡Hasta luego clases!

SPN 101: Oral Text and Performances

ORAL TEXT AND PERFORMANCES SPN 101

Using the sentences you have written so far in the semester, create one TEXT: a small dialogue/skit, or a personal description. This ONE text can have some questions and answers and descriptions at the same time. Be creative and reuse the sentences you have created and imagine a situation in which you use Spanish language. This text will be recorded. Remember to re-use the grammar structures used so far in the course (see below). Possible topics: Getting to know a new student/person from a Spanish-speaking country in Owensboro, Describing where you come from, what you study at Brescia University, Describing some members of your familia, etc. The text needs to have at minimum of six sentences/ 60 words. Write in English/Spanish the context of your text (a small summary of the situation for the dialogue/skit or description).

GRAMMAR ESTRUCTURAS SPN 101 Mid Semester
1. Nouns and Definite and Indefinite Articles; 2. Verb SER in the present tense; 3. Descriptive Adjectives; 4. Cardinal Numbers 1-1000; 5. Time, days, dates, months, seasons, 6. Regular –AR, -ER, -IR verbs endings in the present tense; 7. Interrogative questions and negations; 8. Uses of “A” and “DE”.


Grading
This text will be recorded and will be graded according to this rubric: (1) Pronunciation (2 points); (2) Enunciation (2 points); (3) Vocabulary (2 points); (4) Academic/Cultural content (2 points); (5) Grammar Estructuras (minimum 3 estructuras) (2 points).

Modelo
SPN 101 Spring 2011

http://www.youtube.com/watch?v=yZrAOOyYA-A&feature=youtube_gdata

http://www.youtube.com/watch?v=yZrAOOyYA-A&feature=youtube_gdata

Two students meet at a new student fiesta at Brescia University.

A: Hola, ¿Cómo te llamas? (Use of QUESTION WORD)
D: Hola. Me llamo Diego. ¿Cómo se llama usted?
A: Me llamo Andrés. ¿De dónde es usted?
D: Soy de Honduras. ¿De dónde es? (Use of SER for origin) (Use of “DE” origin)
A: Soy de Elizabethtown, KY. Do you speak Enlglish?
D: No hablo inglés. (Negation of sentence)
A: ¿Qué estudia en la universidad? (Use of –AR verb ESTUDIAR)
D: Estudio matemáticas.
A: ¡Qué bueno! ¡Qué bueno! ¿Practica deportes?
D: Si. Yo juego el golf en la Universidad de Brescia. ¿Y tú?
A: Si, Yo corro para la Universidad de Brescia. ¿Por qué estás solo?
D: Soy un estudiante nuevo. No tengo amigos.
A: Soy TU AMIGO. ¿Quieres bailar?
D: Yo no quiero bailar porque no puedo bailar.
A: Te puedo enseñar cómo.
D: No. No.
A: Sí, sí. Mueve tus caderas. Todo está en las caderas. Todo está en las caderas.
D: Me siento tonto.
A: OK. ¿Vamos a ir a comer?
D: Sí, muchísimo…

SPN 202: Oral Text and Performances

ORAL TEXT AND PERFORMANCES SPN 202

Using the sentences you have written so far in the semester, create one TEXT: a small dialogue/skit, or a personal description (poem, reflection, song). This ONE text can have some questions and answers, or monologues. Be creative and reuse the sentences you have created and imagine a situation in which you use Spanish language. This text will be recorded. Remember to re-use the grammar structures used so far in the course (see below). Possible topics: Entrevista para una visa para EEUU, Deseos para el futuro, o Descripciones de mis mejores amigos. The text needs to have at minimum of fifteen sentences/150 words/half paragraph (single space). Write in English/Spanish the context of your text (a small summary of the situation).

GRAMMAR ESTRUCTURAS SPN 202 Mid Semester
A. Uses of the Subjunctive: (1) Desire; (2) Ignorance; (3) Impersonal opinion; (4) Uncompleted; (5) Vague or indefinite antecedent; (6) Maybe/perhaps; B. Commands: Usted, Ustedes, Nosotros; C. Uses of the Infinitive after verbs and prepositions; D. Nouns and Articles; E. Adjectives


GRADING
This text will be recorded and will be graded according to this rubric: (1) Pronunciation (2 points); (2) Enunciation (2 points); (3) Vocabulary (2 points); (4) Academic/Cultural content (2 points); (5) Grammar Estructuras (minimum 3 estructuras) (2 points).

Modelo
Students SPN 202 Spring 2011
Interview at U.S. Embassy to request a travel visa


Oficial: ¿Que necesita hoy, señora?
Rosaura: Buenos días, señor. Me gustaría ir a los EEUU.
O: ¿A qué parte de los EEUU quiere ir?
R: Me gustaría ir a Los Ángeles, California.
O: ¿Por qué quiere ir allí?
R: Porque quiero visitar a mi hermana.
O: ¿Cuál es su ocupación?
R: Soy la dueña de un salón de belleza.
O: ¿Tiene comprobantes?
R: Solamente tengo un documento.
O: Uhmmm. Pues pienso que necesita mostrar más pruebas.
R: (nervously) Tengo mi cuenta bancaria.
O: Déjeme verla. (Command: Usted)
R: Aquí la tiene, señor.
O: Parece que depositó una cantidad muy grande.
R: Si, es un regalo de mi papá.
O: Necesita enseñar más solvencia.
R: Señor, mi hermana está muy enferma. Necesito estar con ella.
O: (shuffling papers) Todos dicen lo mismo.
R: Por favor, señor, estoy diciendo la verdad. Le suplico me ayude. (Subjunctive: Desire)
O: No será posible esta vez. Regrese cuando tenga más evidencia que pruebe su solvencia económica. ¡El siguiente! (Command: Usted)- (Subjunctive: uncompleted action)