Thursday, August 28, 2014

SPN 102: Actividades Semanales: 2, 3, 4: 29 de Agosto; Set 3, 5, 8, 10, 12



SPN 102 Otoño/Fall 2014 Actividades semanales/Weekly Activities:
Agosto (Semana/Week 2: 29 de Agosto)

Viernes/Friday 29 de Agosto, 2014
(4) Prepositional pronouns U22: p. 210

U22: Prepositional Pronouns: “Para mí, para ti, para ellos”
Read Book U22: p. 213-214

Personal Pronouns (yo, tú (vos), usted, él, ella; nosotros, vosotros, ustedes, ellos) usually start sentences: Yo trabajé todo el verano. Prepositional pronouns are pronouns used after a preposition. There are two types of prepositions: simple prepositions (ej. con (with) and prepositional phrases (ej. al lado de = next to). Here we focus on what pronouns we use after these prepositions when we want to refer to people we are familiar with in the context of the sentence.

*Use: mí, ti and the previous personal pronouns after the simple prepositions: a (to), para (for), con, (with), sin (without), sobre (over).
Ejemplos:
¿Son estos paquetes para mí? Are these packages for me?
Estoy hablando sobre ellos. I am talking about them.
Sin ti me vuelvo loco. Without you I get crazy.
No esté sobre mí por favor. Don’t be over me please.
Yo voy con ella a la boda. I am going with her to the wedding.

*The preposition CON with MI and TI→ conmigo, contigo. Con remains separate from the other personal pronouns. Ejemplos:
Nora va contigo a la fiesta. Nora is going to the party with you.
¿Quiere hablar conmigo, profesor? Do you want to talk with me, professor?

*Some prepositional phrases: fuera de (outside); dentro de (inside of); delante de (in front of), detrás de (behind); cerca de (near); al lado de (next to); lejos de (far from); debajo de (under); encima de (on top of),
Estamos cerca a la casa de ella. We are close to her house.
Vivo muy lejos de ti. I live very far from you.
Con ellos vamos al partido este domingo.
We are going with them to the game this Sunday.
Trabajamos sin ellas. We work without them.

Actividad 1. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Ellos trabajan con _________________ (with me).
2. José siempre en __________________  (to you plural in Spain).
3. Nosotros salimos sin _________________ (without them fem.).
4. El regalo es para _______________ (for her).
5. No puedo vivir sin ______________ .(without you sing. informal).
6. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (with you sing. informal).
7. Elena lejos vive cerca de _______________ (you sing. formal).
8. Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9. Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. Estoy cerca de ti.
2. ¿Quiere bailar conmigo?
3. Habla con él.
4. Quiero estar muy lejos de ella.
5. ¿Van a ir sin ellos a la fiesta?
6. ¿Es este regalo para mí?
7. Estoy hablando sobre ellos.
8. Sin ti me vuelvo loco.
9. Ven cerca de nosotros.
10. Con ellos vamos al partido este domingo.

Tarea/Homework
Write 8 sentences using prepositional pronouns. Use simple and prepositional phrases. Provide the English translation. 

SPN 102 Otoño/Fall 2014 Activdades semanales/Weekly Activities:
Setiembre (Semana/Week 3: 3-5 de Setiembre)

Miércoles 03 de Setiembre, 2014
Library Research training: Kathy Eby Meet at the computer lab basement
Viernes/Friday 05 de Setiembre, 2014
Review Grammar Index (1)-(4): Grammar index: Present Tense, Adjectives, Adverbs, Informal Commands, Prepositional Pronouns.

Complete the spaces before clase.

SPN 102 Práctica Prueba 1
Adjectives, Present Tense, Adverbs, Informal and Formal Commands
                                                                                                              
A. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1.     Verónica es __________________ (intelligent).
2.     Mi hermano es ________________ (short).
3.     Yo soy muy ____________________ (positive).
4.     Esta clase es ___________________ (interesting).
5.     Nora y Antonieta son muy ___________________ (kind).
6.     Dora y yo somos_______________ (tall).
7.     La casa ____________ está cerca de mi casa (white).
8.     Mi hermana ___________ es divertida (older).
9.     Mi hermano ___________ es atlético (younger).
10.  Mi amigo Enrique es muy ______________  (hardworking).

B. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1.     Mi hermano Beto ______________ treintiún años (tener).
2.     Yo __________________ poco  (trabajar).
3.     ¿ Con quién ______________ usted? (vivir)
4.     ¿Qué ______________ (tú) en la universidad? (estudiar)
5.     Miguel no _______________ su tarea a la clase de español (traer).
6.     ¿Qué _____________ tú hoy? (hacer)
7.     Nosotros __________ al cine este fin de semana (ir).
8.     Yo ____________ cerca (close) a ella (estar).
9.     Me ___________ mis clases mucho (gustar).
10.  ¿Por qué nunca _____________ (tú) de tus problemas? (hablar).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1.     La chica corre _________________ (slowly).
2.     Dora ________________ come en la noche (never).
3.     Yo ________________  duermo en las tardes (always).
4.     Juan es tímido y habla _____________________ (timidly).
5.     María comprende la situación ____________________ (perfectly).
6.     Nosotros jugamos ________________ (tomorrow).
7.     Mi mamá están muy ________________ (well).
8.     El examen es _________________ difícil (horribly).
9.     El super mercado está ______________ de la casa (far).
10.  El examen es ____________ en la mañana (early).

D. ‘Tú’ Commands
Provide the affirmative or negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)
5. ¡_______________ tu vida! (vivir)
6. ¡No ___________ más! (beber).
7. ¡No _____________ por favor! (hablar)
8. ¡No _____________ problemas! (hacer)
9. ¡No _____________ lo mismo! (repetir)
10, ¡No ____________ la camisa azul! (comprar)

Provide the affirmative or negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ mi nombre! (decir)
6. !____________ tu area en la mesa! (poner)
7. ¡No _____________ preocupado! (estar)
8. ¡No _____________ a Walmart! (ir)
9. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
10. ¡No _____________ mala cara! (dar)

E.    Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1.          Ellos trabajan _________________ (with me).
2.          José siempre en __________________  (to you plural in Spain).
3.          Nosotros salimos sin _________________ (them fem.).
4.      El regalo es para _______________ (her).
5.      No puedo vivir sin ______________ .(you sing. informal).
6.      Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you sing. informal).
7.      Elena lejos vive cerca de _______________ (you sing. formal).
8.      Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9.      Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

SPN 102 Spring 2014 Activdades semanales/Weekly Activities
Setiembre (Semana/Week 4: 08-12 de Setiembre)

Lunes 08 de Setiembre: Quiz # 1: Index 1-4
Miércoles 10 de Setiembre: (5) Formal Commands: Ud. U16: p. 158. Report 1: Spain: Geographical zones
Viernes 12 de Setiembre: (6) Direct Object Pronoun uses U23: p. 217. Report 2: Spain: Religion, languages

Miércoles 10 de Setiembre
(5) Formal Commands. Report 1: Spain: Geographical zones

Read Book U162-164

Regular  formal “Usted, Ustedes, Nosotros” commands

Regular commands are orders directed to the person(s) who are supposed to carry them out: Usted/Ustedes, Nosotros.
They are formed by dropping the ‘o’ from the first person singular of present tense of the verb. Add ‘e, en, emos’ to ‘ar’ verbs. Add ‘a, an, amos’ to ‘er, ir’ verbs. The use of ‘Usted, Ustedes, Nosotros’ is optional. Place Negative commands: No in front of the command.
Ejemplos:
(tomar) Yo tomo agua (I drink water) → ¡Tome agua (Usted)! (Drink water); ¡Tomen agua (Ustedes)!; ¡Tomemos agua (Nosotros)! ¡No tome cervezas! (Don’t drink beers”)
(comer) Yo como pollo.
(I eat chicken) → ¡Coma pollo! (Eat chicken); ¡Coman pollo!; ¡Comamos pollo! ¡No comamos pollo!

Práctica
A. Provide the affirmative regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5.
_________________ diez oraciones. (escribir)

B. Provide the negative regular formal command (ustedes) of the verb in parenthesis.
1. Están mal. ¡No ___________ más! (comer).
2. Ustedes no saben cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ arroz con pollo. (preparar)
4. No ____________ los domingos. (trabajar)
5.
No _____________ de esa manera. (vivir)

C. Write 4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands. Be ready to share them with class.

Commands that come from first yo “irregular forms” in the present tense follow the same formation pattern: Yo digo (decir) → Diga; Yo hago (hacer) → Haga; Yo oigo (oír) → Oiga; Yo pongo (poner) → Ponga; Yo salgo (salir) → Salga; Yo tengo (tener) → Tenga; Yo traigo (traer) → Traiga; Yo vengo (venir) → Venga; Yo veo (ver) → Vea.

Práctica
C. Provide the regular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ________________ ese sónido. (oír)
2. No ___________ a mi casa a esa hora. (venir)
3. ____________ de su trabajo temprano. (salir)
4. ____________ su tarea con tiempo. (hacer)
5. ____________ mucha energía a clase. (traer)
6. No ___________ mentiras (lies). (decir)

Irregular direct commands: These must be memorized. Yo doy (dar) → ; Yo estoy (estar) → Esté; Yo voy (ir) → Vaya (but Vamos for nosotros); Yo sé (saber) → Sepa; Yo soy (ser) → Sea.

Práctica
D. Provide irregular formal (Usted) command of the verb in parenthesis.
1. ___________ usted estas reglas (rules). (saber)
2. No ____________ a esa iglesia (church). (ir)
3. ___________ más amor. (dar)
4. No ____________ deprimido. (estar)
5. ___________ paciente. (ser)

C. Write 6 affirmative irregular formal commands and 6 negative irregular formal commands. Be ready to share them with class.

Tarea/Homework

Write 4 affirmative regular formal commands and 4 negative regular formal commands.
Write 4 affirmative irregular formal commands and 4 negative irregular formal commands.
Viernes 12 de Setiembre
(6) Direct Object Pronoun uses U23: p. 217. Report 2: Spain: Religion, languages
                                                                                           
Actividad 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá” in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.

Direct Object Pronouns for Things: lo (it masc), la (it fem), los (them masc), las (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. ¿Ves a la gata? No, no la veo.
3. También me gusta levantar pesas. Las levanto en las mañanas.
4. A: ¿Tiene Mariana los libros?
B: No, ella no los tiene.

Direct Object Pronouns for Persons: me, te, lo, la/nos, os, los, l
as
Verónica me ve (a mí) (V sees me)
Verónica te ve (a ti) (V sees you-familiar)
Verónica lo ve (a él) (V sees him)
Verónica la ve (a ella) (V sees her)
Verónica lo, la ve (a Ud.) (V sees you-informal, masc, sing, fem, sing.-)

Verónica nos ve (a nosotros) (V sees us)
Verónica os ve (a vosotros) (V sees you (“you” plural in Spain)
Verónica los ve (a ellos) (V sees them)
Verónica las ve (a ellas) (V sees them)
Verónica los ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural)
Verónica las ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural feminine)

Direct Object Pronouns are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.

DOPs may be placed either: (a) before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los días.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.

Actividad 2. Translate these sentences into English. Observe which direct object pronouns are used in the answer to replace the nouns from the question or previous statement.

1. A: ¿Ves el libro sobre la mesa? B: No, yo no lo veo.
2. Necesito ver la foto. Quiero verla mañana.

3. El profesor pone los libros en su biblioteca. Los pone siempre allí.
4. A: ¿Practican ustedes los ejercicios cuidadosamente? B: Sí, (nosotros) los practicamos con
mucho cuidado.
5. Mis amigos juegan al fútbol americano. Ellos lo juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No, yo no las necesito más.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: Yo lo preparo a veces, no
siempre.
8. Veo al señor Palacios en la calle con frecuencia. Lo veo en la iglesia los domingos también.  
9. A: ¿Lleva Nicolás a Elena a la escuela diariamente? B: Sí, la lleva a la escuela diariamente.
10. Hablo con mi mamá siempre. Intento llamarla todos los días.

Actividad 4. Provide the Direct Object Pronoun (me, te, lo, la, nos, os, los, las) in the blanks to replace the underlined nouns. 

11. Sandra es mi novia. Yo ___________ quiero mucho. Ella _______ quiere mucho. (a mí)
12. A: ¿Quiere Juan estudiar quechua? B: Sí, Juan quiere estudiar___________ pronto.
13. A: ¿Ve Elvis a Bruno y Maritza todos los días? B: Sí, Elvis ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron ustedes este carro? B: Sí,  ___________ compramos por 2000 dólares.
15. Necesitamos practicar dos técnicas mañana. Tenemos que practicar_______ para el lunes.
16. Tu hermana está siempre contigo. Ella ___________ quiere mucho. (a ti)
17. Miguel no vende sus libros al final del curso? B: Generalmente ___________ conserva.
18. Verónica  pregunta por vosotras. __________ quiere ver el sábado.  
19. Veo películas los fines de semana. B: ___________ veo con mi amiga Piedad.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos?
B: Yo ___________ visito para Navidad.

Actividad 4. Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers or sentences as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways.

Tarea/Homework
Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Provide English translations.