Thursday, October 24, 2013

SPN 101: Actividades semanales 24 Octubre-01 Noviembre, 2013



SPN 101: Actividades semanales: Irregular Verbs Groups 3-4 in the Present Tense, IR, TENER, Práctica Prueba 4

24 Octubre-01 Noviembre, 2013

(14) Group 3: Present Tense of Irregular Verbs (o→ ue)
Viernes 24 Octubre, 2013

These verbs change their ‘o’ stem to ‘ue’ in most of their present conjugations. These verbs are:
almorzar (to have lunch), costar (to cost); contar (to count); encontrar (to meet, to find); mostrar (to show); recordar (to remember); volar (to fly); sonar (to sound), soñar (to dream); llover (to rain); mover (to move); poder (to be able, can); volver (to return); dormir (to sleep); morirse (to die)
Only (u→ ue) verb: jugar (to play a sport): Yo juego, tú juegas, él juega; N jugamos, V jugais, Ellos juegan
Some conjugations:
Yo almuerzo, Tú almuerzas, Usted almuerza; N almorzamos; Vosotros almorzáis, Ellos almuerzan.
(Mostly in the third person; Cuesta (It costs); Cuestan (They cost)
Yo encuentro, Tú encuentras, Ella encuentra; N encontramos, V encontráis; Ellas encuentran.
More conjugations
Ejemplos

Actividad 1. Provide the correct conjugation of the irregular verb (o→ ue) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.     Ana y Natalia _________________________  en la cafetería. (almorzar)
2.     Estos zapatos _________________________  50 dólares. (costar)
3.     Yo ______________________ a mi novio esta noche. (encontrar)
4.     Grace ____________________ con Diego. (soñar)
5.     Mi mamá ______________________ a Genaro mucho. (recordar)
6.     En Lima no _________________________mucho. (llover)
7.     Ustedes ______________________ estudiar más. (poder)
8.     Tú ______________________ a casa a las 10 de la noche. (volver)
9.     Yo  ________________________ con mi perro y mi gato. (dormir)
10.  Edgar y Ramón ________________ baloncesto. (jugar)

Actividad 2.  Creativity. Write 5 sentences with six different irregular verbs (o→ ue) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
(15) Group 4: Present Tense of Irregular Verbs (e→ i)
Viernes 24 Octubre, 2013

These verbs change their ‘e’ stem to ‘i’ in most of their present conjugations. These four verbs are: repetir (to repeat), reírse (to laugh); pedir (to ask for, to request); servir (to serve).
Some conjugations:
Yo repito, Tú repites, Usted repite; N repetimos; Vosotros repetís, Ellos repiten
Yo río, Tú ríes, Usted ríe, N reímos, V reís; Ellas ríen.
More conjugations
Ejemplos

Actividad 3. Provide the correct conjugation of the irregular verb (e→ i) in the present tense of the verb in parenthesis.

1.     Valentina y Verónica _________________________ las palabras. (repetir)
2.     Carlos  _________________________  de sus problemas. (reírse)
3.     Yo ______________________ más tiempo para el examen. (pedir)
4.     Mi mamá siempre ____________________ el almuerzo a la 1. (servir)

Actividad 4.  Creativity. Write 3 sentences with three different irregular verbs (e→ i) from the previous list. Provide the English translations. Pronounce these sentences.  Be ready to share and perform them (with voice and body) with your classmates.
TAREA
Write 5 sentences with three different irregular verbs (o→ ue) and three sentences with three different irregular verbs (e→ i) in the present tense.

SPN 101: Actividades semanales: Irregular Verbs: IR and TENER, and Práctica Prueba 4
28 de Octubre-01 Noviembre, 2013

Lunes 28 de Octubre, 2013

(16) Irregular IR in the present tense:
Yo voy ( I go/I am going)                               Nosotros vamos (We go/We are going)
Tú vas (You go/You are going-familiar)       Vosotras vais (You go/You are going-Spain)
Usted va (You go/You are going-formal)      Ellas van (They g/They are going)

Actividad 1. Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1.     A: ¿Qué ___________ (tú) a hacer mañana? B: Yo voy a estudiar.
2.     Rosa ___________ a escribir su trabajo esta noche.
3.     Luis y Miguel ___________ a correr mañana en la mañana.
4.     Ustedes ___________ a clase todos las tardes.
5.     Yo ­___________ a mi casa para Navidad.
6.     Usted ­___________ a la biblioteca.
7.     Mis hermanos y yo _________________ a trabajar esta noche.

Actividad 2. Write 5 sentences using IR. Be ready to share these with your classmates.

TAREA
Write 5 sentences using IR. Provide the English translations.

(17) Irregular TENER in the present tense: (to have, to possess)

Miércoles 30 de Octubre, 2013

Yo tengo ( I have)                               Nosotros tienen (We have)
Tú tienes (You have-familiar)                       Vosotras teneis (You have-Spain)
Usted tiene (You have-formal)          Ellas van (They have)

Expressions with TENER: Tener hambre=To be hungry; tener sed=to be thirsty; tener calor=tener calor; tener frío=to be cold; tener sueño=to be sleepy; tener vergüenza=to be ashamed; tener miedo=to be afraid; tener X años=to be X years old
Actividad 1. Complete the spaces with conjugations of TENER in the present tense.
1.     Nosotros ___________ un examen el lunes.
2.     Mi hermana (sister) ___________ una linda (nice) personalidad.
3.     ¿ ___________ (tú) un libro sobre historia mexicana?
4.     Yo _____________ un gato. 
5.     Iván y Gustavo _______________ un partido de baloncesto este domingo.
6.     El profesor Salazar ___________ unos minutos para conversar en su oficina.
7.     Verónica _______________ dos amigas en Chile.

Actividad 2. Translate these sentences into Spanish.
1. We are hungry. 2. Miguel is sleepy. 3. I am not ashamed. 4. Maria is cold. 5. They are
hot. 6. I am afraid. 7. You are thirsty. 8. Valentina is 10 months old. 9. I am thirsty.

TAREA
Write four sentences with TENER (to have) with four different subjects, and four sentences with expressions with TENER with four different subjects in Spanish. Provide the English translations.

SPN 101: Práctica 4: Irregular Verbs: Grupos 3, 4, Ir, Tener

Viernes 01 de Noviembre, 2013

TAREA: PLEASE MAKE SURE YOU DO THIS PRACTICA BEFORE FRIDAY Nov 01.  

A. O→UE verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (o→ue) (u→ue) in the present tense.
1. Ellas no _________________ a su profesor en el restaurante. (encontrar)
2. Muchas personas ________________ en el hospital. (morir)
3. Mi mamá __________________ con mi perro. (dormir)
4. ¿_____________(tú) jugar baloncesto? (poder)
5. Usted no _________________ la tarea de español. (recordar)
6. Yo ________________ con mi novia. (almorzar)
7. ¿_______________ Amorina y Liliana vóley? (jugar)
8. Los pantalones _________________ 50 dólares. (costar)

B. E→I verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (e→i) in the present tense.
1. Usted _______________ la clase. (repetir)
2. Yo no ______________ al profesor más ejercicios. (pedir)
3. Nosotros _______________ la comida (servir)
4. ¿Se _____________ (ellas) de la música country. (reír)
5. Mi hermana no se _________________ mucho. (reír)
6. Nosotros ___________________ el trabajo. (repetir)
7. Yo _________________ más baloncesto. (pedir)
8. ¿ _______________ (tú) la comida? (servir)

C.
Verb IR: Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1. Tú _______________a estudiar mañana. 
2. Nosotros no ____________ a Indiana el sábado.
3. Yo ­___________ a Paducah para Navidad. 
4. ¿___________ a tu casa ahora? (tú)
5. Lisa y Maritza no _______________ a comer a la cafeteria.
6. ¿Dónde ____________ ahora? (ustedes)
7. Iván y yo _______________ a correr este fin de semana.
8. Catalina no ____________ a Miami en Diciembre.

D. Verb TENER: Complete the spaces with the correct form of TENER in the present tense.
1. Mi mamá __________________ 70 años.
2. Nosotras __________________ que jugar un partido mañana.
3. Yo _____________ frío.
4. Ellos _____________ hambre.
5. Juan y Shakira ___________________ que trabajar más.
6. ¿_______________ miedo? (usted)
7. ¿Qué ____________ que hacer esta semana? (tú)
8. Todos ________________ sed de amor.

E. Personal questions: Answer these questions in Spanish.
1. ¿Dónde almuerza todos los días?
2. ¿Quién sirve la comida en su casa?
3. ¿Qué va a hacer para las fiestas de fin de año?
4. ¿Cuántos años tiene usted?


Tuesday, October 22, 2013

SPN 102: Actividades semanales: 22-24 Octubre



SPN 102: (12) The Imperfect Tense: trabajaba; comía, tenía…
Martes 22 de Octubre, 2013
 
Actividad 1. Lea/read these notes. Lea Libro U27: p. 275-6.

Imperfect Tense: In contrast to the preterit tense that describes a past action already finished and completed in the past, the imperfect tense describes:
(a) an action or activity that was continous, repeated, customary, without a specific end or completion: e.g. Yo siempre vendía limones (I would always sell limes); Todos los días yo iba a la escuela (I would go to school everyday).
(b) a past condition, state of being, or description where no act took place, e.g. Yo quería ser empresario (I wanted to be a businessman); mi mamá era muy trabajadora (My mother was very hardworking).

Regular formation:
AR verbs: Remove –AR; Add: aba, abas, aba, ábamos, abais, aban.
-ER/IR verbs; Remove –ER/IR; Add: ía, ías, ía, íamos, íais, ían.

Ejemplos: jugar
Yo jugaba
tú jugabas
él; ella; Ud. jugaba
nosotros jugábamos
vosotros jugabais
ellas/os, ustedes jugaban

comer
Yo comía
tú comías
él; ella; Ud. comía
nosotras comíamos
vosotras comíais
ellas/os, ustedes comían

vivir
Yo vivía
tú vivías
él; ella; Ud. vivía
nosotros vivíamos
vosotros vivíais
ellas/os, ustedes vivían

Irregular verbs in the imperfect tense
IR-to go:
Yo iba (I was going, I used to go)
ibas
él; ella; Ud. iba
nosotros íbamos
vosotros ibais
ellas/os, ustedes iban

Ser-to be
Yo era (I used to be, I was being, I was)
eras
él; ella; Ud. era
nosotras éramos
vosotras erais
ellas/os, ustedes eran

Ver-to see
Yo veía (I used to see; I was seeing)
veías
él; ella; Ud. veía
nosotros veíamos
vosotros veíais
ellas/os, ustedes veían

Actividad 2.
Provide the verb conjugation in the imperfect tense in parenthesis.
1. De niña, yo _______________ mucha pizza. Me gustaba mucho. (comer).
2. Nosotros _________________ en Florida. (vivir)
3. Mis padres ______________________ en una escuela. (trabajar)
4. Los dos __________________ maestros. (ser)
5. Mi mamá _________________ ciencias naturales. (enseñar).
6. Mi papá __________________español. (enseñar)
7. Siempre nosotros ________________ a la casa de mis abuelos los domingos (ir)
8. A veces mis primos de Kentucky nos __________________ en los veranos. (visitar).
9. Mis mejores amigas _________________ Connie y Yolanda. (ser).
10.Connie y Yolanda _______________ cerca a mi casa. (vivir).
11. Yo ______________ mucho pero también jugaba con mis amigas. (estudiar).
12. Siempre nosotros ____________ televisión después de hacer la tarea.
(ver)

Actividad 3. Translate this paragraph into English.

Vocabulario: empezar=to start; enseñar=to teach; llevar= to carry; mercado=market; cana
sta=basket; limón=lemon; puesto=stand; verduras=vegetables

A: ¿Qué hacías de niño?
B: Empecé a trabajar a los 10 años. Todos los días íbamos con mi mamá al mercado. Trabajaba de lunes a viernes. Vendía limones en las mañanas. Los llevaba en una canasta. Siempre vendía todo. En las tardes iba a la escuela. En las noches estudiaba.
A: ¡Eras muy trabajador!
B: Mi mamá me enseñó la importancia del trabajo. Ella era muy trabajadora. Ella tenía su puesto de verduras y yo la ayudaba. Fueron días de mucho aprendizaje.

Tarea/Homework
Answer these questions with complete sentences. ¿Qué le gustaba hacer de niño/a? ¿Dónde vivía? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? ¿En qué trabajaban sus padres? ¿Quiénes eran sus mejores amigos? ¿Qué hacía un día típico cuando era niño/a?

SPN 102: Actvididades semanales
Jueves 24 de Octubre

Práctica: Preterite: regular, and irregular verbs, SER/IR, and Imperfect Tense
Práctica: Canciones y performance
Presentaciones relacionadas a España