Saturday, September 14, 2013

SPN 102-2 Actividades semanales: 17-19-24 Setiembre, 2013



SPN 102 Otoño/Fall 2013 Actividades semanales/Weekly Activities

Setiembre (Semana/Week 5-6)
Martes 17 de Setiembre: Direct Object Pronouns
Report 5: Spain: Current Government
Jueves 19 de Setiembre: Indirect Object Pronouns, Gustar/Encantar/Doler
Report 6: The Arabs
Martes 24 de Setiembre: Terminar/End Gustar/Encantar/Doler; Práctica Prueba 2
Report 7: Spanish American War-Report 8: Franco

(6) Direct Object Pronouns (me, te, lo, las, nos, os, los, las)
Martes 17 de Setiembre

Actividad 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá” in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.

Direct Object Pronouns for Things: lo (it masc), la (it fem), los (them masc), las (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. ¿Ves a la gata? No, no la veo.
3. También me gusta levantar pesas. Las levanto en las mañanas.
4. A: ¿Tiene Mariana los libros?
B: No, ella no los tiene.

Direct Object Pronouns for Persons: me, te, lo, la/nos, os, los, l
as
Verónica me ve (a mí) (V sees me)
Verónica te ve (a ti) (V sees you-familiar)
Verónica lo ve (a él) (V sees him)
Verónica la ve (a ella) (V sees her)
Verónica lo, la ve (a Ud.) (V sees you-informal, masc, sing, fem, sing.-)

Verónica nos ve (a nosotros) (V sees us)
Verónica os ve (a vosotros) (V sees you (“you” plural in Spain)
Verónica los ve (a ellos) (V sees them)
Verónica las ve (a ellas) (V sees them)
Verónica los ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural)
Verónica las ve (a ustedes) (V sees you (“you” plural feminine)

Direct Object Pronouns are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.

DOPs may be placed either: (a) before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los días.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.

Actividad 2. Translate these sentences into English. Observe which direct object pronouns are used in the answer to replace the nouns from the question or previous statement.

1. A: ¿Ves el libro sobre la mesa? B: No, yo no lo veo.
2. Necesito ver la foto. Quiero verla mañana.

3. El profesor pone los libros en su biblioteca. Los pone siempre allí.
4. A: ¿Practican ustedes los ejercicios cuidadosamente? B: Sí, (nosotros) los practicamos con
mucho cuidado.
5. Mis amigos juegan al fútbol americano. Ellos lo juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No, yo no las necesito más.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: Yo lo preparo a veces, no
siempre.
8. Veo al señor Palacios en la calle con frecuencia. Lo veo en la iglesia los domingos también.  
9. A: ¿Lleva Nicolás a Elena a la escuela diariamente? B: Sí, la lleva a la escuela diariamente.
10. Hablo con mi mamá siempre. Intento llamarla todos los días.

Actividad 4. Provide the Direct Object Pronoun (me, te, lo, la, nos, os, los, las) in the blanks to replace the underlined nouns. 

11. Sandra es mi novia. Yo ___________ quiero mucho. Ella _______ quiere mucho. (a mí)
12. A: ¿Quiere Juan estudiar quechua? B: Sí, Juan quiere estudiar___________ pronto.
13. A: ¿Ve Elvis a Bruno y Maritza todos los días? B: Sí, Elvis ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron ustedes este carro? B: Sí,  ___________ compramos por 2000 dólares.
15. Necesitamos practicar dos técnicas mañana. Tenemos que practicar_______ para el lunes.
16. Tu hermana está siempre contigo. Ella ___________ quiere mucho. (a ti)
17. Miguel no vende sus libros al final del curso? B: Generalmente ___________ conserva.
18. Verónica  pregunta por vosotras. __________ quiere ver el sábado.  
19. Veo películas los fines de semana. B: ___________ veo con mi amiga Piedad.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos?
B: Yo ___________ visito para Navidad.

Actividad 4. Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers or sentences as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways.

Tarea/Homework
Write 8 questions and answers (or two sentences with the second using a direct object pronoun) using Direct Object Pronouns. Provide English translations.
(7) Indirect Object Pronouns
Jueves 19 de Setiembre, 2013

Actividad 1. Indirect Object Pronouns (Leer LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like), encantar (to be delighted) and doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.

INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))

Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))

Actividad 3. Translate these sentences into English. Observe which indirect object pronouns are used in the answer/sentence to replace the persons to which the action of the verb is directed in the question or previous sentence.  
1. A: ¿Me vendes el diccionario (tú)? B: Sí, yo te vendo el diccionario (a ti).
2. A: Yo pago buen dinero a mis empleados. Por ejemplo le pago diez dólares la hora a Vicente.  
3. El profesor habla siempre con vosotros. Él os da muchos ejercicios para practicar.
4. Yo pido muchos cambios al presidente. Le pido una reforma inmigratoria completa.
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él le escribe una carta a la semana.
6. A: Edwin canta canciones a mucha gente. Pero él nos canta canciones los domingos a nosotros.
7. Yo siempre digo la verdad. Mi papá a veces no le dice la verdad a mi mamá.

Actividad 4. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.
1. El maestro explica las tareas. Ahora ________ explica la tarea a Patricia.  
2. Yo siempre escribo correos electrónicos. Yo siempre __________ escribo correos a vosotros los fines de semana.
3. A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ cien dólares.
4. ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Solo  __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
5. Yo repito las oraciones cada día. Yo _____________ repito las oraciones a ustedes los viernes.
6. Joann vende ropa a sus amigas. Ella _________ vende ropa de México siempre.
7. Nora cocina para su mamá. Siempre __________ cocina sus platos favoritos con mucho amor.

Actividad 4. Write 4 questions and answers or sentences using Indirect Object Pronouns. Use previous exercises as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase.  

(7.1) GUSTAR-ENCANTAR-DOLER
Martes 24 de Setiembre, 2013

Actividad 1. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza?
(Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)

Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye).
La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).

Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts.
Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
Yes/No Questions: ¿Te gustan los chocolates?
(Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.

Interrogative Questions: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)? You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

Actividad 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the blanks.  
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas.
(doler)

Actividad 3. Write 10 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (3 sentences) and DOLER (3 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

Tarea/Homework
Write 5 questions and answers (or two sentences with the second sentence) using an indirect object pronoun. Provide English translations.
Write 5 sentences: 2 with Gustar, 2 with Encantar, and 1 with Doler.

SPN 102 Práctica Prueba 2
24 de Setiembre, 2013

Prepositional Pronouns, Direct Object Pronouns,
Indirect Object Pronouns, and Gustar, Encantar, Doler
                                                                                                              
A.    Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1.          Ellos trabajan _________________ (with me).
2.          José siempre en __________________  (to you plural in Spain).
3.          Nosotros salimos sin _________________ (them fem.).
4.      El regalo es para _______________ (her).
5.      No puedo vivir sin ______________ .(you sing. informal).
6.      Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you sing. informal).
7.      Elena lejos vive cerca de _______________ (you sing. formal).
8.      Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9.      Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

B. Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun to complete the sentences.
1.     A: Nosotros vemos a María los lunes. B: Yo ____________ veo todas las mañanas.
2.     A: Yo quiero a mi papá. B: Yo _______________ quiero también.
3.   _________ llamas en la mañana (a mí).
4.   Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae en la noche. 
5.  “Mamá, yo __________ quiero mucho” (a ti).  
6.   Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________ en Diciembre.
7.   ¿Ves a tu hermana todos los días? Sí, ______________ veo todos los días.
8.  ¿Quieres mucho a tus hermanas?   __________ quiero muchísimo.
9.   Los estudiantes tienen libros. _________ traen a clase todos los días.
10. Vemos películas siempre. Los domingos __________ con mis amigos.

C. Indirect Object Pronouns: Provide the Indirect Direct Object Pronoun in the sentence to signal the indirect object in the second part of the sentence.
1. El maestro _________ dice la tarea a Elena y Juliana.
2. Sandra ____________ explica cómo jugar póker a nosotras.
3. Yo ____________ vendo mis vestidos a vosotras. 
4. El profesor siempre ________________ habla en español a ustedes.
5. Yo _____________ digo: “¿Cómo está usted?” al profesor.
6. Mi abuela ________________ paga diez dólares a ti.
7. Sí, yo _______________ canto canciones a mis padres.
8. Mi mamá con frecuencia  ____________ habla de su vida a mí.
9. Las estudiantes _____________ pide una entrevista a la profesora.
10. Yo ___________ doy el dinero a Yvonne.

D. Gustar, Encantar, Doler. Re-write the sentences using Indirect Object Pronouns, the verbs gustar, encantar, and doler, and the words provided. 
1. Yo/doler/cabeza. ____________________________________________
2. Ellos/gustar/bailar. __________________________________________
3. Mario/doler/brazos. ___________________________________________
4. La profesora/encantar/cantar. ______________________________________
5. Carlos/doler/estómago. ___________________________________________
6. Ana y Natalia/encantar/canciones románticas. _______________________________
7. Tú/gustar/tacos. _____________________________________________    
8. El director/gustar/su oficina. ______________________________________
9. La profesora/encantar/chocolates. __________________________________
10. Nosotros/gustar/beisbol. ________________________________________


SPN 101-1 Otoño/Fall 2012: Semana 16-23 Setiembre, 2013



SPN 101: Actividades Semanales Semana 16-23 Setiembre, 2013
Semana/Week 5: 16-23 Setiembre, 2013

Lunes/Monday 16 de Setiembre, 2013
-ER, -IR Verbs
Costa Rica presentation
Tarea

Miércoles/Wednesday 18 de Setiembre, 2013
(8) Interrogative Words
Presentación: Panamá
Tarea

Viernes/Friday 20 de Setiembre, 2013
Review Prueba 2

Lunes 23 de Setiembre, 2013
Prueba 2
Presentación: Cuba
Prepare Mid-Term Performance

Lunes/Monday 16 de Setiembre, 2013

Tarea/Homework
Write FOUR sentences with four different  regular–AR verbs in the present tense, FOUR with four different regular –ER verbs, and FOUR with four different regular –IR verbs. See previous exercises and verbs used. Provide the English translations.

Miércoles/Wednesday 18 Setiembre, 2013
(8) Interrogative Words (Book U5: p. 61)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own.

Actvidad 2. After doing Actividad 1, please listen to the PODCAST about Question Words.   Click here:  https://app.box.com/s/c3nzsymvyekbgajqp88i

Inicio/Start

Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What? ¿Cuál? (Which one?) ¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? (Why) ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural).
Listen to these questions and answers.

A: ¿Qué es esto? (What is this?) Esta es una mesa (This is a table).
A: ¿Cuál es su casa? (Which one is your house?) B: Esta es mi casa (This is my house).
A: ¿Cuáles son sus colores favoritos? (Which are your favorite colors?) B: El celeste, el blanco y el verde. (Light blue, white, and green).
A: ¿Cómo estás (tú) hoy? (How are you (doing) today? B: Muy bien (very well).
A: ¿Dónde trabajas (tú)? B: Yo trabajo en una casa. 
A: ¿Cuánto es la cuenta?
(How much is the bill?) B: Son cincuenta dólares (It is fifty dollars).
A: ¿Cuántas mujeres hay en clase? (How many women are there in class?) B: Hay catorce mujeres (There are fourteen).
A: ¿Por qué estudias? (Why do you study?) B: Estudio para ser libre. (I study to be free).
B: ¿Quién es la profesora Fernández? (Who is professor Fernandez?? B: Ella es la profesora Fernández. (She is Professor Hernandez).

Fin/End

Actividad 2. Translate these questions into English.
1. ¿Cómo está usted hoy?
2. ¿De dónde es usted?
3. ¿Por qué trabaja en las noches?
4. ¿Qué estudia en la universidad?
5. ¿Cómo se llama usted?
6. ¿Cuál es su/tu nombre?
7. ¿Cuál es su apellido materno (mother’s last name)?
8. ¿Cuál es su apellido paterno? (father’s last name)?
9. ¿Cómo escribe su nombre?
10. ¿Cómo escribe su apellido?
11. ¿Dónde vive (usted)?
12. ¿Quién es el profesor Torres?
13. ¿Cuándo es su cumpleaños?
14. ¿Cuál es su curso favorito?
15. ¿Qué fecha es hoy?
16. ¿Qué hora es por favor?
17. ¿Dónde come en la noche?            

Actividad 2. Questios-words. Use the following question-word to complete the question: Cómo, Cuál, Cuáles, Cuántas/Cuántos, Cuándo, Quién, Dónde, Qué, Quién, Quiénes.
Observe the answer to make your decision. Use the question word as many times as necessary.  Modelo: A:  ¿_Qué___ estudias (tú)? B: Yo estudio biología.

1. A:¿____________ son tus amigos? B: Serafín, Piedad y Nora son mis amigos.  

2. A: ¿__________ compro? B: Tú compras la leche y los huevos.
3. A: ¿____________estudiantes hay en la universidad. B: Hay novecientos estudiantes.
4. A: ¿____________ habla Abel? B: Abel habla quechua.  
5. A: ¿____________ personas hay en su familia? B: Hay dos personas en mi familia.
6. A: ¿__________ miran (ustedes)? B: Miramos películas en español.
7. A: ¿____________ Estefania y Diego? B: Ellos comen en sus casas.
8. A: ¿____________ es Nora? B: Ella es Nora.
9. A: ¿_____________ estudian María y Raquel? B: Ellas estudian en las tardes. 
10. A: ¿_______________ hora es? B: Son las nueve de la mañana.
11. A: ¿_____________ trabaja tu papá? Él trabaja en TJ Max.
12. A: ¿_______________ aprendéis vosotras? B: Nosotras aprendemos los verbos.
13. A; ¿___________vive  su mamá? B: Ella vive en Lima, Perú.
14. A: ¿____________ son sus hermanos? B: Grant y Verónica son mis hermanos.
15. A: ¿____________ es su nombre? B: Mi nombre es Miguel.
16. A: ¿_____________ se llama su mamá? Su mamá Se llama Patricia.
17. A: ¿ ___________ viven sus padres? Ellos viven en Elizabethtown.
18. ¿____________ son tus pasatiempos favoritos? B: Mis pasatiempos son el teatro, leer y escribir.

Actividad 3. Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Tarea/Homework: Viernes Friday 20 de Setiembre.
Complete the answers for the Quiz 2 Practice. You will turn them at the beginning of class.
                  
Viernes/Friday 20 Setiembre
Review

SPN 101- Práctica Prueba 2

A. ¿Qué hora es? Provide the times in Spanish numbers. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche or en punto” when appropriate.
1. 4:00 pm: Son las ___________________________________________.
2. 8:20 pm: Son las _____________________________________________.
3. 11:12 am: Son las ____________________________________________.
4. 2:45 pm: Son las _____________________________________________.
5. 1:05 am: Es la _____________________________________________.

B. ¿A qué hora? Provide the time in Spanish for the events. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche or en punto” when appropriate.
1. La fiesta de Verónica es a la ____________________________ (1:00 pm).
2. El partido de fútbol es a las _____________________________ (5:30pm).
3. Las clases son a las ______________________________ (7:00 am).
4. El partido es a las _______________________ (3:50 pm)

C. Answer the questions in Spanish.
1. ¿Cuándo es su cumpleaños? ________________________________
2. ¿Qué día es mañana?  ____________________________________
3. ¿Cuánto es treinta y dos más veinticinco? Es __________________________
4. ¿Cuánto es cincuenta más dieciocho? Es _________________________
5. ¿Cuánto es quince más ochenta y tres? Es __________________________________

D. Choose the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿___________usted español? (hablar)
2. ¿___________tú en la noche? (estudiar)
3. Mi hermana Nora no ___________ en un hospital. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________ salsa muy bien. (bailar)
5. Nosotros no ___________ en la cafetería de la universidad. (comer)
6. Guillermo ___________ todas las mañanas. (correr)
7. Yo no _____________ alcohol. (beber)
8. Ashley y usted ______________ el español muy bien. (aprender)
9. Iván y yo no ________________ por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué _____________ (ustedes) la puerta) (abrir)
11. Sara no ___________ en Lima. (vivir)
12. Usted ___________ la historia muy bien. (describir)

E. Question-words. Provide the question-word in Spanish to complete the sentence.
1. ¿_____________ compras? (What)  
2. ¿_____________ comen Dora y Diego? (Where)
3. ¿_____________ es tu papá? (Who)
4. ¿____________ es su apellido? (Which)
5. ¿___________ cursos estudia este semestre? (How many)
6. ¿____________ come pescado? (Why)

Lunes 23 Setiembre
Prueba 2
Prepare Mid-Term Performance
Cuba presentation