Saturday, January 18, 2014

SPN 102-2: Actividades semanales: 2/3: Jan 21-30 Spring 2014



SPN 102 Spring 2014 Activdades semanales/Weekly Activities 2-3
Enero (Semana/Week 2)
Mar 21            (3) Familiar commands
Jue 23  Práctica. Library Research Training.

(3) Familiar Commands
Martes 21 de Enero, 2014

Read Book 317-319
Regular affirmative “tú” commands
They are formed by dropping the ‘s’ from the present tense of the verb in the tú person. The use of ‘tú’ is optional.
Ejemplos: Tú tomas agua (You drink water) → ¡Toma agua! (Drink water)
comes pollo. (You eat chicken) → ¡Come pollo! (Eat chicken)

Regular negative “tú” commands
They are formed from the present tense stem of the first person ‘yo’. Then you replace the ‘o’ ending with ‘es’ for –ar verbs and with ‘as’ for –er, and –ir verbs.
Ejemplos: Yo tomo (tomar, I drink) → ¡No tomes!.
Yo las como, (comer, I eat them) → No las comas.
Yo digo (decir, I tell/say) → No digas mentiras.

Práctica
A. Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ una hora todos los días! (caminar)
2. _________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. _________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5.
_________________ diez oraciones. (escribir)

B. Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. Estás mal. ¡No ___________ más! (beber).
2. Tú no sabes cantar. No _____________ por favor. (cantar)
3. No _____________ problemas. (hacer)
4. No ____________ a las 8. (venir)
5. No _____________ de tu casa.
Está muy frío afuera. (salir)

C. Write 4 affirmative regular ‘tú’ commands, and 4 negative regular ‘tú’ commands. Be ready to share them with class.

Irregular affirmative “tú” commands
Memorize this list of SIETE irregular affirmative “tú” commands.
Decir. ¡Di ‘hola’! Say ‘hola’!./Hacer. ¡Haz buenas cosas!. Do good things. Oír. ¡Oye esto! Hear this. Poner. ¡Pon energía!. Put energy. Salir. ¡Sal de mi casa!. Get out of my house./Tener. ¡Ten paciencia!. Have patience./ Venir. ¡Ven a mi casa!. Come to my house.

Irregular negative “tú” commands
Memorize this list of CUATRO irregular negative “tú” commands (3 have an affirmative command)
Dar.
Da cinco dólares. Give five dollars! ¡No des diez dólares! (Don’t give ten dollars!)
Estar. ¡No estés triste¡. Don’t be sad.
Ser. ¡Sé honesto!. Be honest. No seas mentiroso. Don’be a liar.
Ir. ¡Vé a clase!.
Go to class. No vayas a tu casa. Don’t go to your house.

Práctica
A. Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡Abre la boca y _________________ ‘teléfono! (decir)
2. _________________ tu tarea. (hacer)
3. _________________ tranquilidad y paciencia. (tener)
4. _________________ justo e inteligente. (ser)
5. _________________ a mi casa esta Navidad.
(venir)
6. ¡______________mi vida! (oír)

B. Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. No _____________ preocupado. (estar)
2. No _____________ a Walmart. (ir)
3. No ____________impaciente. (ser)
4.
No _____________ mala cara. (dar)

C. Write 4 affirmative irregular ‘tú’ commands, and 4 negative irregular ‘tú’ commands. Be ready to share them with class.

Tarea/Homework
Write 4 affirmative regular ‘tú’ commands and 4 negative regular ‘tú’ commands.
Write 4 affirmative irregular ‘tú’ commands and 4 negative irregular ‘tú’ commands

Jueves 23 de Enero, 2014
Práctica.  Library Research Training.

SPN 102 Primavera/Spring 2014 Activdades semanales/Weekly Activities: 3
Enero (Semana/Week 3)
Mar 27            : Prepositional Pronouns. Reporte 1: Spain: Geographical Zones
Jue 29: Review 1-4 Grammar index: Present Tense, Adjectives, Adverbs, Commands, Prepositional Pronouns. Reporte 2: Spain: Languages. Religion

Martes 27 de Enero, 2014
(4) Prepositional Pronouns
Reporte: Spain. Geographical Zones

U22: Prepositional Pronouns: “Para mí, para ti, para ellos”
Read Book U22: p. 213-214

Personal Pronouns (yo, tú (vos), usted, él, ella; nosotros, vosotros, ustedes, ellos) usually start sentences: Yo trabajé todo el verano. Prepositional pronouns are pronouns used after a preposition. There are two types of prepositions: simple prepositions (ej. con (with) and prepositional phrases (ej. al lado de = next to). Here we focus on what pronouns we use after these prepositions when we want to refer to people we are familiar with in the context of the sentence.

*Use: mí, ti and the previous personal pronouns after the simple prepositions: a (to), para (for), con, (with), sin (without), sobre (over).
Ejemplos:
¿Son estos paquetes para mí? Are these packages for me?
Estoy hablando sobre ellos. I am talking about them.
Sin ti me vuelvo loco. Without you I get crazy.
No esté sobre mí por favor. Don’t be over me please.
Yo voy con ella a la boda. I am going with her to the wedding.

*The preposition CON with MI and TI→ conmigo, contigo. Con remains separate from the other personal pronouns. Ejemplos:
Nora va contigo a la fiesta. Nora is going to the party with you.
¿Quiere hablar conmigo, profesor? Do you want to talk with me, professor?

*Some prepositional phrases: fuera de (outside); dentro de (inside of); delante de (in front of), detrás de (behind); cerca de (near); al lado de (next to); lejos de (far from); debajo de (under); encima de (on top of),
Estamos cerca a la casa de ella. We are close to her house.
Vivo muy lejos de ti. I live very far from you.
Con ellos vamos al partido este domingo.
We are going with them to the game this Sunday.
Trabajamos sin ellas. We work without them.

Actividad 1. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Ellos trabajan con _________________ (with me).
2. José siempre en __________________  (to you plural in Spain).
3. Nosotros salimos sin _________________ (without them fem.).
4. El regalo es para _______________ (for her).
5. No puedo vivir sin ______________ .(without you sing. informal).
6. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (with you sing. informal).
7. Elena lejos vive cerca de _______________ (you sing. formal).
8. Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9. Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. Estoy cerca de ti.
2. ¿Quiere bailar conmigo?
3. Habla con él.
4. Quiero estar muy lejos de ella.
5. ¿Van a ir sin ellos a la fiesta?
6. ¿Es este regalo para mí?
7. Estoy hablando sobre ellos.
8. Sin ti me vuelvo loco.
9. Ven cerca de nosotros.
10. Con ellos vamos al partido este domingo.

Tarea/Homework
Write 8 sentences using prepositional pronouns. Use simple and prepositional phrases. Provide the English translation. 

Jueves 29 de Enero, 2014
Review. Complete the spaces before clase.
Reporte 2: Spain: Languages, Religions

SPN 102 Práctica Prueba 1
Adjectives, Present Tense, Adverbs, Informal and Formal Commands
                                                                                                              
A. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1.     Verónica es __________________ (intelligent).
2.     Mi hermano es ________________ (short).
3.     Yo soy muy ____________________ (positive).
4.     Esta clase es ___________________ (interesting).
5.     Nora y Antonieta son muy ___________________ (kind).
6.     Dora y yo somos_______________ (tall).
7.     La casa ____________ está cerca de mi casa (white).
8.     Mi hermana ___________ es divertida (older).
9.     Mi hermano ___________ es atlético (younger).
10.  Mi amigo Enrique es muy ______________  (hardworking).

B. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1.     Mi hermano Beto ______________ treintiún años (tener).
2.     Yo __________________ poco  (trabajar).
3.     ¿ Con quién ______________ usted? (vivir)
4.     ¿Qué ______________ (tú) en la universidad? (estudiar)
5.     Miguel no _______________ su tarea a la clase de español (traer).
6.     ¿Qué _____________ tú hoy? (hacer)
7.     Nosotros __________ al cine este fin de semana (ir).
8.     Yo ____________ cerca (close) a ella (estar).
9.     Me ___________ mis clases mucho (gustar).
10.  ¿Por qué nunca _____________ (tú) de tus problemas? (hablar).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1.     La chica corre _________________ (slowly).
2.     Dora ________________ come en la noche (never).
3.     Yo ________________  duermo en las tardes (always).
4.     Juan es tímido y habla _____________________ (timidly).
5.     María comprende la situación ____________________ (perfectly).
6.     Nosotros jugamos ________________ (tomorrow).
7.     Mi mamá están muy ________________ (well).
8.     El examen es _________________ difícil (horribly).
9.     El super mercado está ______________ de la casa (far).
10.  El examen es ____________ en la mañana (early).

D. ‘Tú’ Commands
Provide the affirmative or negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)
5. ¡_______________ tu vida! (vivir)
6. ¡No ___________ más! (beber).
7. ¡No _____________ por favor! (hablar)
8. ¡No _____________ problemas! (hacer)
9. ¡No _____________ lo mismo! (repetir)
10, ¡No ____________ la camisa azul! (comprar)

Provide the affirmative or negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ mi nombre! (decir)
6. !____________ tu area en la mesa! (poner)
7. ¡No _____________ preocupado! (estar)
8. ¡No _____________ a Walmart! (ir)
9. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
10. ¡No _____________ mala cara! (dar)

E.    Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1.          Ellos trabajan _________________ (with me).
2.          José siempre en __________________  (to you plural in Spain).
3.          Nosotros salimos sin _________________ (them fem.).
4.      El regalo es para _______________ (her).
5.      No puedo vivir sin ______________ .(you sing. informal).
6.      Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you sing. informal).
7.      Elena lejos vive cerca de _______________ (you sing. formal).
8.      Usted puede ir con ____________ más tarde (him).
9.      Sin ___________ mi amor es tonto. (you sing. informal)
10.  Ustedes están lejos de _________________ (Mara y yo). (we feminine)

F. Spain-related information: Write two important facts of two of the following topics:
Spain: Geographical zones and Spain: Religion, languages.

SPN 101-1: Weekly Activities/Actividades semanales 2-3 Jan 22-31, 2014



SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 2
22-24 Enero, 2014

Power Power Presentation of a country and page summary: samples
Sample PP presentation of a country:  https://app.box.com/s/ycagtr1fsoubh97xrspe
Sample ONE page summary of a country: https://app.box.com/s/3bzg69ua6ea6udt2a5v8

Miércoles/Wednesday 22 de Enero, 2014
Nouns and Articles: Review. Intro to Verb SER

Verb “Ser”

Before doing the actividades, please listen to Podcast 3. Click here:

Inicio/Start

Podcast 3: VERBO “SER”
SER Indicates a fixed nature of TO BE in Spanish. Irregular verb conjugations in the PRESENT TENSE are as follows: Yo soy (I am), Tú eres (You –informal- are), Usted es (You-formal-are), él es (he is), ella es (she is); Nosotros/Nosotras somos (We –masc. fem.-are), Vosotros/Vosotras sois (You –masc. fem plural in Spain- are), Ustedes (You –plural in the Americas-are) son, Ellos/ellas son (they –masc. fem.- are).

USES


1. SER is used to mention specific and non-specific objects, describe identifications, relationships, professions, occupations, nationalities/places of origin.
¿Qué es esto? (What is this) (general question)
Es una manzana. It is an apple. Esta es una manzana. This is an apple.
Yo soy Carlos. I am Carlos.
Ellos son mis padres. They are my parents.
Luis es mecánico. Luis is
mechanic.
Martha es puertorriqueña. Martha is Puerto Rican.
2. SER is used to describe personality and physical characteristics.
¿Cómo eres tú? (en tu personalidad). What are you like? (in your personality)
Soy alegre, positivo y amable. I am cheerful, positive, and kind.
¿Cómo es su papá? (en su físico) What is your father like? (in his physical appearance)
Nuestro papá es alto, moreno y guapo. Our father is tall, dark, and handsome.
3. SER is used to describe possession, date, time, events (where they take place, or occur)
Este libro es de Natalia.
This book is Natalia’s. It is not Rubi’s.
¿Qué día es hoy? Hoy es domingo. What day is today? Today is Sunday.
¿Qué hora es? Son las 2. What time is it? It’s 2.
¿Dónde es la fiesta? La fiesta es en la casa de Delia. Where is the party? The party is at Delia’s house.

Fin/End

Viernes/Friday 24 de Enero/January 24, 2014
México: Presentation and Page Summary

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK) U11: p. 116-118; U13: 135-137

Actividad 2.
Provide the conjugation of the verb “SER” in the blanks to complete the sentences.
1. Yo ___________ peruano, de Lima, Perú.
2. Esta (this) ___________________ la cocina.
3. Ellos _______________ mis amigos.
4. ________________ una silla.
5. Nosotras _________________ de Lewisport, Kentucky.
6. ¿De dónde ___________ ustedes?
7. Juana ______________ de Guatemala.
8. Estas (these) __________________ las mesas.
9. Este (this)______________ un león.
10. ¿De dónde ________________ tú?

Actividad 3. Write 5 sentences in Spanish (with their English translation) using SER as in the previous actividades. Be ready to share them in class.

Summary/Reflection
(1) What are the uses of the verb “SER” in Spanish?
(2) Translate: I am from Kentucky. Where are you (usted) from? I am a student. This is my book.
(3) Mention two of your favorite sentences using the verb SER. Use your creativity to mention these sentences (use movements for example, voice inflections, etc.).
(4) What are your learning points for the week? What are your reflections for this week’s learning points?

Tarea/Homework
Write ______ sentences in Spanish (with their English translations) using the verb “ser” in the present tense.

SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 3
Semana/Week 3: 27-31 Enero, 2014

Lunes/Mon 27: Descriptive Adjectives with SER. México: Report
Miércoles/Wed 29: Review QUIZ 1. Guatemala-Honduras: Reports
Viernes 31/Fri: QUIZ 1. Numbers 1-1000.

Lunes/Mon 27

(4) Descriptive Adjectives

Before doing the actividades, please listen to the PODCAST about descriptive adjectives. Click here: https://app.box.com/s/yfm26tiqikk3o2kx8avd

Podcast 4: Descriptive adjectives
Descriptive Adjectives (DAs) are words that describe people, places, and things. In Spanish, these adjectives are used with the verb SER to point out characteristics as nationality, size, color, shape, personality, and appearance.
1. Descriptive adjectives agree with gender and/or number with the nouns or pronouns they describe.
Olga es simpática (Olga is nice). Iván es simpático (Iván is nice). Ellos son simpáticos (They are nice).
2. Adjectives that end in –O have four different forms: (a) the feminine singular is formed by changing the –O to –A. The plural is formed by adding –S to the singular form.
El chico alto (the tall boy); Los chicos altos (the tall boys). La chica alta (the tall girl) Las chicas altas (the tall girls).
3. Adjectives that end in –e or a consonant have the same masculine and feminine forms.
El estudiante inteligente (The intelligent male student); Los estudiantes inteligentes (The intelligent male students)
La estudiante inteligente The intelligent female student); Las estudiantes inteligentes (The intelligent female students)
4. Adjectives that end in –or are variable in both gender and number
El empleado (employee) trabajador (the hardworking male employee); los empleados trabajadores (the hardworking male employees)
La empleada trabajadora (the hardworking female employee); las empleadas trabajadoras (the hardworking female employees)
5. Adjectives that refer to nouns of different genders use the masculine plural form.
Julio es alto (Julio es tall). Selena es alta (Selena is tall). Julio y Selena son altos (Julio y Selena son altos).
Position of adjectives
Descriptive adjectives and adjectives of nationality generally follow the nouns they modify.
El hombre bajo es hondureño. The short man is from Honduras. La mujer salvadoreña es simpática. The Salvadorean woman is likeable.

Adjetivos descriptivos comunes
Aburrido Boring Difícil Hard; difficult Moreno/a Brunette, negro; Alegre Cheerful Fácil Easy Ocioso Lazy, Alto/a Tall Feliz Happy Pelirrojo Red-haired; Amable Kind Gordo Fat Pequeño Small; Antipático/a Unpleasant Grande Big, large Rubio/a Blond(e); Bajo Short (in height) Guapo/a Handsome Serio Serious, Bonito Pretty Importante Important Simpático Nice, likeable; Bueno/a Good Inteligente Inteligente Tonto Silly, foolish; Delgado/a Thin/Slender Interesante Interesting Trabajador/a Hardworking, Divertido Fun Joven Young Triste Sad

Some adjectives of nationality
Alemania alemán, Argentina argentino, Bolivia boliviano, Brasil brasileño, Chile chileno, China chino, Canadá canadiense, Colombia colombiano, Costa Rica costarricense, Cuba cubano, Ecuador ecuatoriano, El Salvador salvadoreño, Estados Unidos estadounidense, España español, Francia francés Guatemala guatemalteco, Haití haitiano, Honduras hondureño, Italia italiano, India hindú, Inglaterra inglés, Japón japonés, Nicaragua nicaragüense, Panamá panameño, Paraguay paraguayo, Perú peruano, Puerto Rico puertorriqueño, Republica Dominicana dominicano, Rusia ruso, Venezuela venezolano

Fin/End

More on position of adjectives
1. Descriptive adjectives and adjectives of nationality generally follow the nouns they modify.
El hombre bajo es hondureño (The short man is from Honduras). La mujer salvadoreña es simpática (The Salvadorean woman is nice, likeable).
2. Unlike descriptive adjectives, adjectives of quantity are placed before the modified noun.
Hay muchos libros en la biblioteca (There are many books in the library). Hay dos turistas peruanas (There are two Peruvian tourists).
3. Bueno/a and malo/a can be placed before and after a noun. When placed before a masculine singular noun, the forms are shortened: bueno → buen; malo → mal.
Víctor es un buen amigo = Víctor es un amigo bueno (Victor is a good friend)
Hoy es un mal día = Hoy es un día malo (Today is a bad day)
4.
When grande appears before a singular noun, it is shortened to gran, and the meaning of the word changes: gran = great and grande = big, large.
Doña Gladys es una gran mujer (Mrs. Gladys is a great woman) Doña Gladys es una mujer grande (Mrs. Gladys is a big woman)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK) U13: p. 132)

Actividad 2. Complete the blank with the descriptive adjective in parenthesis in Spanish.
1. La clase es ____________________. (interesting)
2. Mi mamá es muy (very) ______________________. (fun)
3. Nora es una persona _____________________. (likeable, nice)
4. Las clases de química son ____________________. (difficult)
5. El profesor Torres y la profesora Escudero son _____________________. (cheerful)
6. Los elefantes son ______________________. (big)
7. Juan es alto y _______________________ (slim/slender)
8. Juana es de Guatemala. Ella es __________________________ (Guatemalan-feminine).
9. ¿Eres (tú) ___________________? (Mexican –male)
10. Nosotros somos ______________________ .(Peruvian)
11. Ellas son _______________________. (Brazilian)
12. Yo soy ________________________ .
(Salvadorean-female)

Actividad 3.
A family member/A friend description
A. Write a small description of a member of your familia or un amigo o una amiga physically and in terms of their personalities. Imagine you are describing a picture to your partner.
Vocabulario: amigo (male friend), amiga (female friend), hermana (sister), hermano (brother), padre (father), madre (mother), papá (padre-informal); mamá (madre-informal)
Modelo:
Mi hermana se llama Nora.
Nora es rubia. Ella es muy inteligente. Mi otra hermana es Lilian. Ella es morena. Ella es muy divertida. Los amigos de Nora son mexicanos y norteamericanos.
 
(My sister calls herself Nora. She is blonde. She is very intelligent. My other sister is Lilian. She is brunette. She is very fun. Nora’s friends are Mexicans and North Americans).

B. Be ready to read this to your partner y a la clase.

Actividad 4. Write 8 sentences in Spanish (with their English translation) using 8 different descriptive adjectives (including adjectives of nationality).

Summary/Reflection
(1) What are descriptive adjectives?
(2) Mention two of your favorite sentences using the descriptive adjectives including adjectives of nationality. Use your creativity to mention these sentences (use movements for example, voice inflections, etc.). Be ready to mention these to your classmates.
(3) What are your reflections for this week’s learning points?

Tarea/Homework
Write 8 sentences in Spanish (with their English translations) using 8 different descriptive adjectives (including adjectives of nationality).

Miércoles/Wednesday 29 de Enero, 2014

Complete the blanks before clase.

SPN 101- Práctica Quiz 1/Prueba 1
Articles, Descriptive Adjectives, and Verb SER

A. Definite articles: Provide the definite articles to complete the phrases.
1.____________ casa - 4. ___________ lapiceros
2. ____________ pizarras - 5 ___________ hombre
3. ____________ mapa - 6. ___________ jugo de naranja

B.Indefinite articles: Provide the indefinite articles to complete the phrases.
1. ____________ gato            - 4. ___________ manzanas
2. ____________ profesora - 5. ___________ escritorio     
3. ____________ clase - 6. ___________ comedor                         

C. Verb SER: Complete the sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present tense.
1. ¿De dónde _____________ usted?                       
2. Nosotras _______________ de México.
3. Este ____________ el baño.         
4. ¿ ______________ (tú) mi amiga?
5. Estos ______________ libros.
6. ¿A qué hora ________________ la fiesta?
7. Yo ________________ alegre y comunicativo.
8. ¿Qué ___________ esto?
9. Vosotras  _____________ empleadas de Walmart.
10. ¿Cuál ________ su nombre?

D. Vocabulary: Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in parenthesis in Spanish.
1. Verónica es __________________ (thin).
2. Mi hermano es ________________ (short).
3. Yo soy ____________________ (brunette).
4. Esta clase es ___________________ (interesting).
5. Susana  y yo somos muy ___________________ (hardworking).
6. El hombre es super ____________________ (nice, likeable).
7. Serafín es un profesor ___________________ (tall).
8. Yo soy un estudiante __________________ (happy).
9. Este examen es muy ________________ (easy).
10. Las clases son ____________________ (difficult).

Viernes/Friday 31 de Enero, 2014

QUIZ 1
(5) Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)

Actividad 1. Read Gramática Section (BOOK): Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44).

Actividad 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

After doing the Actividades 1 and 2, please listen to the PODCAST about Cardinal Numbers.  
Click here: https://app.box.com/s/9ek9k8c1r9m39dictx5q

A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.

B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001= mil y un (o,a).

C. Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes (There are forty-seven students).

D. Cien mesas, cien perros (one hundred tables, one hundred dogs);
ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).

E. Hay cien chicos y doscientas chicas en el grupo (There are one hundred boys and two-hundred girls in the group).

F.
Mil (1000):
Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university).

Fin/End
Actividad 3. Write the numbers in Spanish in the blanks.

1. ¿Cuánto es diez más trece? Es _________. (How much is ten plus thirteen? It’s ___________)
2. ¿Cuánto es quince más dieciocho? Es ______________.
3. ¿Cuánto es veintiuno más treinta y tres? Es ____________________.
4. ¿Cuánto es cuarenta y ocho más cincuenta? Es _______________.
5. ¿Cuánto es setenta y seis y ochenta y dos? Es ________________.
6. Hay (There are) ________________ (350) estudiantes chinos.
7. Hay ______________________ (836) mujeres peruanas.
8. Hay _____________________ (588) carros americanos.
9. Hay __________________ (100) clases interesantes.
10. Hay ______________________ (1001) noches felices.
11. Mi cuenta (payment) de luz (electricity) es ___________ (250) dólares.
12. Mi cuenta de cable es ________________ (65) dólares al mes (monthly).
13. Su (His,Her, Your formal) cuenta de celular es _______________ (98) dólares.
14. Tu (Your informal) cuenta de celular es ________________ (55) dólares.

Actividad 4. Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

Tarea/Homework
Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations.