Monday, March 10, 2014

Guidelines and Topics for Final Oral Exam SPN 102: Spring 2014



Guidelines and Topics for Final Oral Exam SPN 102

You will have 10 min. for an oral interview with the instructor before the semester ends (Mid-April)

ASSESSMENT: Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation (20 p) (How well you pronounce your words and sentences). Proficiency (30 p) (How accurate is your word, sentence and discourse formation), Vocabulary (use of different words) (20 p) and Creative Communication Skills (30 p) (How you negotiate meanings in English and Spanish, strategies for clarification, body and facial language). TOTAL: 100 points.

First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer any of these questions.

Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?          11. ¿Cuánto tiempo ha estudiado en esta Universidad? 12. ¿Qué ha hecho recientemente?

Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). We will pick a second topic when your first one is not strong enough to be assessed. Please prepare your answers for these topics.

Tema 1: Su pasado reciente/Your recent past Dígame qué hizo la semana pasada o recientemente/Tell me what you did last week or recently. Describa lo que hizo/Describe what you did. Algunas preguntas Some questions: ¿Qué hizo el sábado pasado? What did you do last Saturday? ¿Qué hizo para las fiestas del fin de año pasado? ¿Qué hizo el fin de semana?  What did you do on the weekend? ¿Qué hizo anoche? What did you do last night? ¿Qué hizo ayer? What did you do yesterday? ¿Fue a algún lugar especial? Did you go to any special place? ¿Con quién fue? Who did you go with? Haga algún comentario final. Make a final comment about your recent past.  

Tema 2: Su niñez/Your childhood. Dígame algunos eventos importantes de su niñez. Tell me some important events from childhood. Describa lo que hacía de niña/o. Describe what you used to do when you were a child. Algunas preguntas: Some questions: ¿Qué le gustaba hacer de niño/a?  What did you like when you were a child? ¿Qué juegos jugaba? What games did you use to play? ¿Qué hacía usted los veranos con su familia? What did you used to do in the summers with your family? ¿Dónde iba? Where would you use to go? ¿Qué le gustaba hacer? What did you like doing? ¿Por qué? Why? ¿Dónde vivía? Where would you use t olive? Haga algún comentario final. Make a final comment about your childhood.  

Tema 3: Su futuro/Your future. Dígame qué planes tiene para su futuro cercano o lejano. Tell me about your plans for the (near or far ) future. Algunas preguntas: Some questions: ¿Qué planes tiene para este fin de año? What plans do you have for the end of the year?  ¿Qué va a hacer? What are you going to do? ¿Cuándo se va a graduar? When are you going to graduate? ¿Dónde va ir de vacaciones? Where are you going on vacations? ¿Con quién va a ir? Who are going with? ¿Le gustaría viajar a un lugar hispano hablante? Would you like going to travel to Spanish speaking place? ¿Qué le gustaría hacer allí? What would you like doing there? Haga algún comentario final. Make a final comment about your future.  

SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 11 Semana/Week 11: 24-28 de Marzo, 2014



SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 11
Semana/Week 11: 24-28 de Marzo, 2014

Lunes/Monday 24 de Marzo: (15) Irregular IR in the present tense.  Bolivia.
Miércoles/Wednesday 26 de Marzo: (16) Verb TENER in the present tense. Chile.
Viernes/Friday 21 de Marzo: Review Prueba 4: Grammar 14-16. (17). Uruguay.  

Lunes 24 de Marzo, 2014

(16) Irregular IR in the present tense:
Yo voy ( I go/I am going)                               Nosotros vamos (We go/We are going)
Tú vas (You go/You are going-familiar)       Vosotras vais (You go/You are going-Spain)
Usted va (You go/You are going-formal)      Ellas van (They g/They are going)

Actividad 1. Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1.     A: ¿Qué ___________ (tú) a hacer mañana? B: Yo voy a estudiar.
2.     Rosa ___________ a escribir su trabajo esta noche.
3.     Luis y Miguel ___________ a correr mañana en la mañana.
4.     Ustedes ___________ a clase todos las tardes.
5.     Yo ­___________ a mi casa para Navidad.
6.     Usted ­___________ a la biblioteca.
7.     Mis hermanos y yo _________________ a trabajar esta noche.

Actividad 2. Write 5 sentences using IR. Be ready to share these with your classmates.

TAREA
Write 5 sentences using IR. Provide the English translations.

Presentación: Bolivia

Miércoles 26 de Marzo, 2014

(17) Irregular TENER in the present tense: (to have, to possess)

Yo tengo ( I have)                               Nosotros tienen (We have)
Tú tienes (You have-familiar)                       Vosotras teneis (You have-Spain)
Usted tiene (You have-formal)          Ellas van (They have)

Expressions with TENER: Tener hambre=To be hungry; tener sed=to be thirsty; tener calor=tener calor; tener frío=to be cold; tener sueño=to be sleepy; tener vergüenza=to be ashamed; tener miedo=to be afraid; tener X años=to be X years old
Actividad 1. Complete the spaces with conjugations of TENER in the present tense.
1.     Nosotros ___________ un examen el lunes.
2.     Mi hermana (sister) ___________ una linda (nice) personalidad.
3.     ¿ ___________ (tú) un libro sobre historia mexicana?
4.     Yo _____________ un gato. 
5.     Iván y Gustavo _______________ un partido de baloncesto este domingo.
6.     El profesor Salazar ___________ unos minutos para conversar en su oficina.
7.     Verónica _______________ dos amigas en Chile.

Actividad 2. Translate these sentences into Spanish.
1. We are hungry. 2. Miguel is sleepy. 3. I am not ashamed. 4. Maria is cold. 5. They are
hot. 6. I am afraid. 7. You are thirsty. 8. Valentina is 10 months old. 9. I am thirsty.

Presentación: Chile

TAREA
Write four sentences with TENER (to have) with four different subjects, and four sentences with expressions with TENER with four different subjects in Spanish. Provide the English translations.

Viernes 28 de Marzo, 2014

SPN 101: Práctica 4: Irregular Verbs: Grupos 3, 4, Ir, Tener

TAREA: PLEASE MAKE SURE YOU DO THIS PRACTICA BEFORE CLASS.   

A. O→UE verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (o→ue) (u→ue) in the present tense.
1. Ellas no _________________ a su profesor en el restaurante. (encontrar)
2. Muchas personas ________________ en el hospital. (morir)
3. Mi mamá __________________ con mi perro. (dormir)
4. ¿_____________(tú) jugar baloncesto? (poder)
5. Usted no _________________ la tarea de español. (recordar)
6. Yo ________________ con mi novia. (almorzar)
7. ¿_______________ Amorina y Liliana vóley? (jugar)
8. Los pantalones _________________ 50 dólares. (costar)

B. E→I verbs: Provide the conjugation of the irregular verbs (e→i) in the present tense.
1. Usted _______________ la clase. (repetir)
2. Yo no ______________ al profesor más ejercicios. (pedir)
3. Nosotros _______________ la comida (servir)
4. ¿Se _____________ (ellas) de la música country. (reír)
5. Mi hermana no se _________________ mucho. (reír)
6. Nosotros ___________________ el trabajo. (repetir)
7. Yo _________________ más baloncesto. (pedir)
8. ¿ _______________ (tú) la comida? (servir)

C.
Verb IR: Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1. Tú _______________a estudiar mañana. 
2. Nosotros no ____________ a Indiana el sábado.
3. Yo ­___________ a Paducah para Navidad. 
4. ¿___________ a tu casa ahora? (tú)
5. Lisa y Maritza no _______________ a comer a la cafeteria.
6. ¿Dónde ____________ ahora? (ustedes)
7. Iván y yo _______________ a correr este fin de semana.
8. Catalina no ____________ a Miami en Diciembre.

D. Verb TENER: Complete the spaces with the correct form of TENER in the present tense.
1. Mi mamá __________________ 70 años.
2. Nosotras __________________ que jugar un partido mañana.
3. Yo _____________ frío.
4. Ellos _____________ hambre.
5. Juan y Shakira ___________________ que trabajar más.
6. ¿_______________ miedo? (usted)
7. ¿Qué ____________ que hacer esta semana? (tú)
8. Todos ________________ sed de amor.

E. Personal questions: Answer these questions in Spanish.
1. ¿Dónde almuerza todos los días?
2. ¿Quién sirve la comida en su casa?
3. ¿Qué va a hacer para las fiestas de fin de año?
4. ¿Cuántos años tiene usted?

Presentación: Uruguay

Final Oral Interview SPN 101 Guidelines and Topics



Final Oral Interview SPN 101
Guidelines and Topics  

You will have DIEZ minutos to have an oral interview with the instructor before the semester ends (Mid-April)

ASSESSMENT: Your answers for both parts will be assessed according to these dimensions: Pronunciation (20 POINTS) (How well you pronounce your words and sentences). Proficiency (30 POINTS) (How accurate is your word, sentence and discourse formation), Vocabulary (use of different words) (20 POINTS) and Creative Communication Skills (30 POINTS) (How you negotiate meanings in English and Spanish, strategies for clarification, body and facial language). TOTAL: 100 points.

First part: It consists of general questions about your academic and personal life. Be ready to answer any of these questions.

Buenos días/tardes/noches. 1. ¿Cómo está hoy?; 2. ¿Está usted cansada/o? ¿Por qué?; 3. ¿De dónde es usted?; 4. ¿Dónde vive usted? 5. ¿Cómo escribe su nombre?; 6. ¿Cómo escribe su apellido?; 7. ¿Trabaja?; 8. ¿Cuándo es su cumpleaños?; 9. ¿Qué fecha es hoy?; 10. ¿Qué hora es por favor?         

Second part: We will pick ONE topic for your interview (see below). We will pick a second topic when your first topic is not strong enough to be assessed. Please prepare your answers for these topics.

Tema 1: La universidad. Dígame acerca de sus estudios universitarios/Tell me about your college studies. Algunas preguntas/Some questions: ¿Qué estudia aquí en la universidad? (What do you study/are you studying here at school?¿Qué clases toma en la semana? What classes/course are you taking? ¿Cuáles son sus cursos favoritos? Which are your favorite courses/subjects?  ¿Por qué? Why. Haga algún comentario final. Make some final comment abour your college life.

Tema 2: La familia. Dígame de su familia/Tell me about your familia. Algunas preguntas: ¿Cuántas personas hay en su familia? How many people/persons are there in your family?¿Dónde viven? Where do they live? ¿Con quién vive usted? Who do you live with? ¿Cuándo visita a sus padres? When do you visit your parents? ¿Cómo se llaman sus padres? What are your parents’ names? Haga algún comentario final de su familia. Make a final comment about your familia. 

Tema 3: Los pasatiempos. Dígame de sus pasatiempos/Tell me about your pastimes. Algunas preguntas Some questions: ¿Qué hace en su tiempo libre? What do you do in your free time? ¿Cuál es su deporte o pasatiempo favorito? What is your favorite pastime or sport?¿Por qué? Why? ¿Qué hace con sus amigos o con su familia? What do you do with your friends or with your family? ¿Qué va a hacer este fin de año? What are you going to do for the end of the year/end of year holidays. Haga algún comentario final acerca de sus pasatiempos. Make a final comment about your pastimes.