Thursday, September 26, 2013

SPN 102: Otoño 2013: Actividades Semanales: 26Sep-03Octubre, 2013



SPN 102: Actividades semanales 26 de Setiembre-03 de Octubre, 2013
Jueves 26 de Setiembre: Prueba 2-Reflexive verbs
Martes 01 de Octubre: Repaso Mid-Term
Jueves 03 de Octubre: Mid-Term Oral Performances
Mid-Term

Mid-Term Oral Reading Performances
Jueves 03 de Octubre, 2013

TIME: 2 minutes maximum
Individual performances

ACTIONS: Focusing on the Mexican song “Las mañanitas”, you will do a dramatic reading of most of this song using your creativity, body movements, and power and clarity of your pronunciation.
Assessment Criteria: 100 points
Creativity: Your free to perform another way to read (or sing, or both) the song with the emotions and scenario you choose. Imagine a character and get into his/her emotions to perform the song. 30-28-26-24-22
Body movements: Your body will move in the way you want and express different emotions when you are doing your dramatic reading and making your voice clear. Link your body movements with the clarity of your voice. 30-28-26-24-22
Clarity: Your voice and pronunciation of words, sentences and the whole text in Spanish have to be clear. Link your actions with your voice, and express various emotions that some songs parts produce in you and show them in your voice. 40-38-36-34-32

(6) Reflexive verbs
Jueves 26 de Setiembre, 2013

Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am).  ¿A qué hora se duerme Valentina?  (At what time does Valentina fall sleep?)

Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.

Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself;  enojarse: to get angry;  ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up;  llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself

Actividad 2.
Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana.
(ponerse)

Actividad 4. Translate these sentences/questions into English. 
       1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno.
       2. ¿Se baña usted cada mañana?
       3. Mi sobrina se enferma frecuentemente.
       4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas.
       5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez?
       6. Vosotras os enojáis cuando no coméis.
       7. ¿Cómo se siente hoy?
       8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
       9. Yo me duermo a la una de la mañana.
       10. ¿Cómo se divierte en su tiempo libre?

Actividad 3. Translation. What do you do early in the morning? Translate the interaction into Spanish.

A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana?
B: Me despierto a las 5 de la mañana. Luego voy al baño. Me lavo los dientes. Me preparo un jugo. Después me baño. Finalmente me visto y me voy a trabajar.

Actividad 4. ¿Qué hace usted cuando se levanta?
Mention five things you do in the morning. Use reflexive verbs as in A3.

SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO SEMESTRE
Martes 01 de Octubre

(1) Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3) Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6) Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs

A.    Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1.     Yo _____________ voleybol. (jugar)
2.     ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
3.     Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
4.     ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)
5.     Yo _____________ voleybol. (jugar)
6.     ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
7.     Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
8.     ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)

B.    Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1.     Nosotros somos muy __________________ (positive).
2.     Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
3.     Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
4.     Yo soy ______________________ (short).
5.     Nosotros somos muy __________________ (positive).
6.     Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
7.     Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
8.     Yo soy ______________________ (short).

C.    Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1.     Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
2.     Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
3.     Nosotras corremos _____________________. (slowly)
4.     Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)
5.     Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6.     Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
7.     Nosotras corremos _____________________. (slowly)
8.     Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)

D.    Tú’ Commands: Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1.     ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2.     ¡_________________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3.     ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4.     !_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
5.     ¡No ___________ más! (beber).
6.     ¡No _____________ por favor! (hablar)
7.     ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
8.     ¡_________________ tu tarea! (hacer)
9.     ¡_________________ tranquilidad y paciencia! (tener)
10.  ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
11.  ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
12.  ¡________________ ahora! (irse)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
13.  ¡No _____________ preocupado! (estar)
14.  ¡No _____________ a Walmart! (ir)
15.  ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
16.  ¡No _____________ mala cara!. (dar)

E.    ‘Usted’ Commands: Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6
. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________  por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡
No _____________ de esa manera. (vivir)

Provide the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___________  estas direcciones! (saber)
2. No ____________ a esa casa! (ir)
3. ___________ más amor. (dar)
4. No ____________ deprimido. (estar)
5. ¡___________ paciente! (ser)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan con _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin _________________. (them fem.)
3. El regalo es para _______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir sin ______________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you plural Spain)

F. Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun in the blank space to refer to the noun mentioned in parenthesis or in the previous sentence.   
1. Yo ____________ veo todas las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _______________ queremos mucho( a nuestros abuelos)
3. Tú _________ llamas en la mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae en la mañana.
5. Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)

F. Indirect Object Pronouns. Provide the Direct Object Pronouns in the spaces to refer to the person in the sentence.
1. Edwin ______________ canto canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora ______________ escribe cartas a Iván.
3. Nosotros _______________ prestamos 20 dólares a ti.
4  El profesor ________________ canta una canción a nosotras
5. Liliana_________________ pide una prueba a la profesora.

G. Gustar, Encantar, Doler. Rewrite the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar basketbol.
2. Nora/doler/cabeza.
3. Vosotras/encantar/chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz con pollo.
5. Nosotros/encantar/películas románticas.
6. Tú/doler/estómago.

H. Reflexive Verbs. Provide the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Verónica   ______________________ a las once. (dormirse).
2. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
3. Larry ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
4. Yolanda siempre __________________________ en sus clases. (divertirse)
5. Valentina  ______________________ sola a los 4 años. (bañarse)
6. Yo no ________________________ (enfermarse).
7. Teodora ____________________ su ropa en la mañana. (ponerse)
8. Valentina todavía no _______________  (peinarse) sola.

I. Cultura: Write ONE relevant and different fact about THREE of these Spain-related topics: Spain: Geographic zones, Spain: Spain: Current Government, The Arabs in Spain, Francisco Franco.
 
Cultura Geográfica: Write the names of the countries, the mountains, the cities, the ocean and the sea in the numbers of the map of España.   


Mid-Term Oral Reading Performances
Jueves 03 de Octubre, 2013

TIME: 2 minutes maximum
Individual/Pair performances

ACTIONS: Focusing on the Mexican song “Las mañanitas”, or the song “El Amor” you will do a dramatic reading of most of this song using your creativity, body movements, and power and clarity of your pronunciation.
Assessment Criteria: 100 points
Creativity: Your free to perform another way to read (or sing, or both) the song with the emotions and scenario you choose. Imagine a character and get into his/her emotions to perform the song. 30-28-26-24-22
Body movements: Your body will move in the way you want and express different emotions when you are doing your dramatic reading and making your voice clear. Link your body movements with the clarity of your voice. 30-28-26-24-22
Clarity: Your voice and pronunciation of words, sentences and the whole text in Spanish have to be clear. Link your actions with your voice, and express various emotions that some songs parts produce in you and show them in your voice. 40-38-36-34-32

Mid-Term Exam

Tuesday, September 24, 2013

SPN 101: Fall 2013 Actividades semanales 25 Setiembre-O2 Octubre



SPN 101: Actividades Semanales Semana 6
Miércoles 25 de Setiembre-Miércoles 02 de Octubre 2013

(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular YO  forms. 
Miércoles 25 de Setiembre, 2013
Actividad 1. Lea (Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then read notes below.

Irregular verbs in the present tense have one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating regular –ar, -er, and –ir verbs. The following verbs have the irregular Yo conjugations in the present tense: A list of these verbs include: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.

Verbs that are irregular in Yo PERSON →:
1.DAR (to give): YO DOY (das, da, damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos, hacéis, hacen);
4.OIR (to hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO (pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6. SALIR (to leave): YO SALGO (sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO (traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO (traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE, venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO (ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ (sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)

Actividad 2. Change these sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo doy un examen.
1.     Tú dices la verdad (the truth). Yo ____________ la verdad.
2.     Pepe y Chico hacen la tarea de inglés. Yo ___________________ mi tarea de arte.
3.     Ellos oyen a sus padres. Yo _______________ a mi abuelita. 
4.     Usted pone la música. Yo _________ la comida.
5.     Ellos salen a las 10. Yo ____________________ a las 11.
6.     Ustedes traen la comida (the food). Yo ____________ las bebidas (the drinks).
7.     María traduce esta canción (song). Yo ______________ esta oración (sentence).
8.     Tú vienes a clase a las 2. Yo __________________ a las 3.
9.     Nosotros vemos a Miriam. Yo ______________ a Pablo.
10.  Usted sabe bailar. Yo _____________ tocar la guitarra.
11.  Nosotros conocemos Miami. Yo _____________ Chicago.

Actividad 3. Translate these statements into English.  
1.     ¿Qué haces? Yo hago la comida.    
2.     ¿Pones la música? No, yo pongo la comida.
3.     ¿A qué hora sales de la clase de trabajo social?  Yo salgo a las 10.            
4.     ¿Qué traes a la fiesta?  Yo traigo una ensalada de frutas.
5.     ¿Cuánto dinero das? Yo doy 5 dólares.
6.     ¿A quién ves en la oficina? Yo veo a Miguel y Laura.
7.     ¿­Sabes dónde está la ciudad de Arequipa? No, yo no sé.
8.     ¿Conoces a María? No, yo no conozco a María.
9.     ¿Oyes? No. no oigo nada (anything).
10.  ¿Qué dice (usted)? Yo digo que voy a la fiesta.  

Tarea/Homework
Write OCHO sentences with yo irregular forms of these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer. Translate them to English.

(10) Prepositions: A-DE
Viernes 27 de Setiembre, 2013

Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.

1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes.
(I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno?
(Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia.
(We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)

2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra.
(Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)

The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.

Actividad 2.
Translate these sentences into English.
1. Yo beso a mi gato.
2. Edwin canta “Las mañanitas” a su mamá.
3. Ustedes hablan a la profesora.
4. Verónica ama a sus padres.
5. Usted escucha a su profesora.
6. Ellos esperan al profesor.
7. Tú llamas a tu abuela mañana.

Preposition “DE”

1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.

2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur.
They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.

3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes.
It’s the students’.

4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas.
The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?

Actividad 1. Translate these sentences.

Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
¿De quién es este libro? Es de Pablo.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.

Tarea/Homework
Write 4 sentences using “DE” and 4 sentences using “A”. Provide the English translation.

Lunes 30 de Setiembre
Repaso EXAMEN DE MEDIO SEMESTRE

SPN 101- Práctica
Examen de Medio Semestre

A. Definite articles: Provide the definite articles to complete the phrases.
1. ____________ casas.                                 3. ___________ lapicero.
2. ____________ pizarra.                               4. ___________ hombres.

B. Indefinite articles: Provide the definite articles to complete the phrases.
1. ____________ gatos.                                 3. ___________ manzana
2. ____________ profesoras                          4. ___________ escritorios                                       

C. Vocabulary: Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in parenthesis in Spanish.
1. Verónica es __________________ (thin).
2. Mi hermano es ________________ (short).
3. Yo soy ____________________ (brunette).
4. Esta clase es ___________________ (interesting).
5. Nosotras somos muy ___________________ (hardworking).
6. Yo soy _________________ (tall).
7. Valentina es una niña __________________ (intelligent).
8. Delia es una mujer ______________ (good).
9. Mis padres son muy ________________ (kind, nice).
10. Vosotras sois muy ________________ (positive).

D. Verb SER: Complete the sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present tense.
1. ¿De dónde _____________ usted?                       
2. Genaro y Carmen  _______________ de México.
3. Mis amigos y yo ______________ divertidos.    
4. Tú _______________ mi amiga.
5. Iván y Vicky ______________ amigos.  
6. ¿Qué hora es? _______________ las cinco de la tarde (5:00pm). 

E. Números: 1-100: ¿Qué hora es? Provide the times in Spanish numbers. Write ‘de la mañana, de la tarde, de la noche and en punto” when appropriate.
1. 6:30 pm: Son las ___________________________________________.
2. 9:20 pm: Son las _____________________________________________.
3. 11:17 am: Son las ____________________________________________.
4. 5:45 pm: Son las _____________________________________________.
5. 1:09 am: Es la _____________________________________________.
6. El partido de fútbol es a las _____________________________ (5:30pm).

Answer the questions in Spanish.
7. ¿Cuánto son cien menos cuarenta y cinco? Son __________________________
8. ¿Cuánto son cuarenta más diecisiete? Son _________________________
9. ¿Cuánto son doce por seis? Son __________________________________
10. ¿Cuánto son ochenta dividido por diez?  ___________________________

F. –AR, -ER, and IR verbs: regular conjugations: Choose the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿___________tú español? (hablar)
2. ¿___________usted en la noche? (estudiar)
3. Nosotras ___________ en Best Buy. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________ salsa muy bien. (bailar)
5. Ustedes no ___________ en la cafetería de la universidad. (comer)
6. Jazmín ___________ todas los fines de semana. (correr)
7. Yo no _____________ bebidas alcohólicas. (beber)
8. Ashley y yo ______________ a vivir con poco dinero. (aprender)
9. Mis amigos ________________ por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué no _____________ (tú) el libro? (abrir)
11. ¿Dónde ___________ su mamá?  (vivir)
12. Yo ___________ la historia muy bien. (describir)

G. Yo irregular. Provide the YO irregular form of the verb in parentheses.
1. Yo _____________ (DECIR) “Hola” a mi mamá.
2. Yo ­_____________ (HACER) una pastel (cake) de zanahoria (carrot)
3. Yo _____________ (SALIR) de mi casa a las 8 de la mañana.
4. Yo ____________ (TRAER) el libro a clase y mi teléfono.
5. Yo ____________ (VER) a mis amigos.
6.  No, yo no _______________ (CONOCER) a tu mamá pero sí a tu padre.
7. Yo ______________ (VENIR) a clase los lunes, miércoles y viernes.
8. ¿Sabes usar la computadora? Sí, yo _____________ (SABER) mucho de computadoras.
9. ¿Dónde ____________ (PONER) mi tarea?
10. Yo ______________ (DAR) regalos (gifts) a mi familia para Navidad (Christmas). 
11. Yo ______________  (OIR) la música ahora.

H. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1.Vicky y John ___________________________ la ciudad de Washington.
2.Yo no _________________ tocar la guitarra.
3.Tú ____________________a María.
4.La profesora _________________________ a todos sus estudiantes.
5.Nosotros no ______________________ bailar.
6. Ellos __________________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___________________ a la profesora Cirilio.
8. ¿______________ (tú) Miami?

I. Prepositions “A” and “DE”. Translate these sentences into English.
1. Carla ama a sus padres.
2. Yo conozco a Juan Carlos.
3. Esperamos a la profesora.
4. Ellos son de Ohio.
5. Ustedes hablan de política.
6. Esta es una canción de Selena.

J1. Cultura: Write the name of the capitals of these countries in the Americas:  
Guatemala:     ___________________________      México: ____________________________
Honduras: ______________________________      Cuba: ____________________________
El Salvador: ____________________________       Puerto Rico: ________________________
Nicaragua: ______________________________     Republica Dominicana: ______________ Costa Rica: ____________________________   Panamá: __________________________

J2. Countries Information: Write three different facts (from three different countries) you have learned from the Library Research report presentations.

J3. Cultura geográfica: Using the numbers placed on the map, write the names of the countries and select the correct number and write them on the spaces provided.                                                 1.                                 2.                                 3.                                 4.    
5.                                 6.                                 7.                                 8. 
9.                                 10.                    

Mid-Term Oral Reading Performances
Miércoles 02 de Setiembre

TIME: 2 minutes maximum
Individual performances

ACTIONS: Focusing on the Mexican song “Las mañanitas”, you will do a dramatic reading of most of this song using your creativity, body movements, and power and clarity of your pronunciation.
Assessment Criteria: 100 points
Creativity: Your free to perform another way to read (or sing, or both) the song with the emotions and scenario you choose. Imagine a character and get into his/her emotions to perform the song. 30-28-26-24-22
Body movements: Your body will move in the way you want and express different emotions when you are doing your dramatic reading and making your voice clear. Link your body movements with the clarity of your voice. 30-28-26-24-22
Clarity: Your voice and pronunciation of words, sentences and the whole text in Spanish have to be clear. Link your actions with your voice, and express various emotions that some songs parts produce in you and show them in your voice. 40-38-36-34-32