SPN
101: Actividades Semanales Semana 6
Miércoles
25 de Setiembre-Miércoles 02 de Octubre 2013
(9) Present Tense of
IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular YO forms.
Miércoles 25 de Setiembre,
2013
Actividad 1. Lea (Read) Book
section: (U8: p. 90-92). Then read notes below.
Irregular verbs
in the present tense have
one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating
regular –ar, -er, and –ir verbs. The following verbs have the irregular Yo
conjugations in the present tense: A list of these verbs include: dar, decir,
hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.
Verbs that are irregular
in Yo PERSON →:
1.DAR (to
give): YO DOY (das, da,
damos, dais, dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos,
hacéis, hacen);
4.OIR (to
hear): YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE, oímos, oís, ELLOS
OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO
(pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6. SALIR (to leave): YO SALGO
(sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO
(traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO
(traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE,
venimos, venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO
(ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ
(sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO
CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)
Actividad 2. Change these
sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo
doy un examen.
1.
Tú dices la
verdad (the truth). Yo ____________ la verdad.
2.
Pepe y Chico
hacen la tarea de inglés. Yo ___________________ mi tarea de arte.
3.
Ellos oyen a sus
padres. Yo _______________ a mi abuelita.
4.
Usted pone la
música. Yo _________ la comida.
5.
Ellos salen a
las 10. Yo ____________________ a las 11.
6.
Ustedes traen la
comida (the food). Yo ____________
las bebidas (the drinks).
7.
María traduce
esta canción (song). Yo ______________
esta oración (sentence).
8.
Tú vienes a
clase a las 2. Yo __________________ a las 3.
9.
Nosotros vemos a
Miriam. Yo ______________ a Pablo.
10. Usted sabe bailar. Yo _____________ tocar la guitarra.
11. Nosotros conocemos Miami. Yo _____________ Chicago.
Actividad 3. Translate these
statements into English.
1.
¿Qué haces? Yo hago la comida.
2.
¿Pones la música?
No, yo pongo la comida.
3.
¿A qué hora
sales de la clase de trabajo social? Yo salgo
a las 10.
4.
¿Qué traes a la fiesta? Yo traigo una ensalada de frutas.
5.
¿Cuánto dinero
das? Yo doy 5 dólares.
6.
¿A quién ves en
la oficina? Yo veo a Miguel y Laura.
7.
¿Sabes dónde
está la ciudad de Arequipa? No, yo no sé.
8.
¿Conoces a
María? No, yo no conozco a María.
9.
¿Oyes? No. no oigo
nada (anything).
10. ¿Qué dice (usted)? Yo digo que voy a la fiesta.
Tarea/Homework
Write OCHO sentences with yo
irregular forms of these verbs: dar, decir,
hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer. Translate them to English.
(10)
Prepositions: A-DE
Viernes 27 de Setiembre, 2013
Actividad
1. Read Book uses “A”, “DE” (U9: p. 96; U10: p. 104) and
then notes below.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.
Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.
Actividad 2. Translate these sentences into English.
1.
Yo beso a mi gato.
2. Edwin canta “Las mañanitas”
a su mamá.
3. Ustedes hablan a la
profesora.
4. Verónica ama a sus
padres.
5. Usted escucha a su
profesora.
6. Ellos esperan al
profesor.
7. Tú llamas a tu abuela
mañana.
Preposition “DE”
1.
“DE” indicates the place from:
origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
Actividad 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
Actividad 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú.
¿De dónde es usted?
Yo soy de Hartford, KY.
Ustedes conversan de política.
Hablamos de la candidata y de los candidatos.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad.
¿De quién es este libro? Es
de Pablo.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
Tarea/Homework
Write
4 sentences using “DE” and 4 sentences using “A”. Provide the English
translation.
Lunes 30 de Setiembre
Repaso EXAMEN DE MEDIO
SEMESTRE
SPN 101-
Práctica
Examen de Medio
Semestre
A. Definite
articles:
Provide the definite articles to complete the phrases.
1. ____________ casas. 3. ___________
lapicero.
2. ____________ pizarra. 4. ___________
hombres.
B. Indefinite articles: Provide
the definite articles to complete the phrases.
1. ____________ gatos. 3. ___________
manzana
2. ____________ profesoras 4. ___________
escritorios
C. Vocabulary:
Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in
parenthesis in Spanish.
1. Verónica es
__________________ (thin).
2. Mi hermano es ________________ (short).
3. Yo soy
____________________ (brunette).
4. Esta clase es
___________________ (interesting).
5. Nosotras somos muy
___________________ (hardworking).
6. Yo soy _________________
(tall).
7. Valentina es una niña __________________
(intelligent).
8. Delia es una mujer
______________ (good).
9. Mis padres son muy
________________ (kind, nice).
10.
Vosotras sois muy ________________ (positive).
D. Verb SER: Complete the
sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present
tense.
1. ¿De dónde _____________
usted?
2. Genaro y Carmen _______________ de México.
3. Mis amigos y yo
______________ divertidos.
4. Tú _______________ mi amiga.
5. Iván y Vicky
______________ amigos.
6. ¿Qué hora es?
_______________ las cinco de la tarde (5:00pm).
E. Números: 1-100: ¿Qué hora es? Provide
the times in Spanish numbers. Write ‘de la
mañana, de la tarde, de la noche and en punto” when appropriate.
1. 6:30 pm: Son las
___________________________________________.
2. 9:20 pm: Son las
_____________________________________________.
3. 11:17 am: Son las ____________________________________________.
4. 5:45 pm: Son las _____________________________________________.
5. 1:09 am: Es la
_____________________________________________.
6. El partido de fútbol es a
las _____________________________ (5:30pm).
Answer
the questions in Spanish.
7. ¿Cuánto son cien menos cuarenta
y cinco? Son __________________________
8. ¿Cuánto son cuarenta más
diecisiete? Son _________________________
9. ¿Cuánto son doce por
seis? Son __________________________________
10. ¿Cuánto son ochenta
dividido por diez? ___________________________
F. –AR, -ER, and IR verbs: regular
conjugations: Choose
the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿___________tú español?
(hablar)
2. ¿___________usted en la
noche? (estudiar)
3. Nosotras ___________ en Best Buy. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________
salsa muy bien. (bailar)
5. Ustedes no ___________ en
la cafetería de la universidad. (comer)
6. Jazmín ___________ todas los fines
de semana. (correr)
7. Yo no _____________ bebidas
alcohólicas. (beber)
8. Ashley y yo
______________ a vivir con poco dinero. (aprender)
9. Mis amigos ________________ por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué no _____________ (tú) el libro? (abrir)
11. ¿Dónde ___________ su mamá? (vivir)
12. Yo ___________ la historia muy bien. (describir)
G. Yo irregular. Provide the YO irregular form of
the verb in parentheses.
1. Yo _____________
(DECIR) “Hola” a mi mamá.
2. Yo _____________ (HACER)
una pastel (cake) de zanahoria (carrot)
3. Yo _____________ (SALIR)
de mi casa a las 8 de la mañana.
4. Yo ____________
(TRAER) el libro a clase y mi teléfono.
5. Yo ____________
(VER) a mis amigos.
6. No, yo no
_______________ (CONOCER) a tu mamá pero sí a tu padre.
7. Yo ______________
(VENIR) a clase los lunes, miércoles y viernes.
8. ¿Sabes usar la
computadora? Sí, yo _____________ (SABER) mucho de computadoras.
9. ¿Dónde ____________
(PONER) mi tarea?
10. Yo ______________ (DAR)
regalos (gifts) a mi familia para
Navidad (Christmas).
11. Yo ______________ (OIR) la música ahora.
H. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences
with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1.Vicky y John ___________________________ la ciudad de Washington.
2.Yo no _________________ tocar la guitarra.
3.Tú ____________________a María.
4.La profesora _________________________ a todos sus estudiantes.
5.Nosotros no ______________________ bailar.
6. Ellos __________________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___________________ a la profesora Cirilio.
8.
¿______________ (tú) Miami?
I. Prepositions
“A” and “DE”.
Translate these sentences into English.
1. Carla ama a sus padres.
2. Yo conozco a Juan Carlos.
3. Esperamos a la profesora.
4. Ellos son de Ohio.
5. Ustedes hablan de
política.
6. Esta es una canción de
Selena.
J1. Cultura: Write the name of the capitals of
these countries in the Americas:
Guatemala: ___________________________ México: ____________________________
Honduras: ______________________________ Cuba: ____________________________
El Salvador:
____________________________ Puerto
Rico: ________________________
Nicaragua:
______________________________ Republica
Dominicana: ______________ Costa Rica: ____________________________ Panamá: __________________________
J2. Countries
Information:
Write three different facts (from three different countries) you have learned
from the Library Research report presentations.
J3. Cultura
geográfica: Using
the numbers placed on the map, write the names of the countries and select the
correct number and write them on the spaces provided.
1. 2. 3.
4.
5. 6. 7. 8.
9. 10.
Mid-Term Oral Reading Performances
Miércoles 02 de Setiembre
TIME:
2 minutes maximum
Individual
performances
ACTIONS: Focusing on the
Mexican song “Las mañanitas”, you
will do a dramatic reading of most of this song using your creativity, body
movements, and power and clarity of your pronunciation.
Assessment
Criteria: 100 points
Creativity: Your free to
perform another way to read (or sing, or both) the song with the emotions and
scenario you choose. Imagine a character and get into his/her emotions to
perform the song. 30-28-26-24-22
Body movements: Your body will move
in the way you want and express different emotions when you are doing your
dramatic reading and making your voice clear. Link your body movements with the
clarity of your voice. 30-28-26-24-22
Clarity: Your voice and pronunciation
of words, sentences and the whole text in Spanish have to be clear. Link your
actions with your voice, and express various emotions that some songs parts
produce in you and show them in your voice. 40-38-36-34-32
No comments:
Post a Comment