Monday, April 21, 2014

SPN 101-1: Actividades Semanales: 22 de Abril-07 de Mayo, 2014



SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 15
Semana/Week 15: 23 de Abril-25 de Abril, 2014

Miércoles 23 de Abril: Review Index 1-8. Countries information. Practice Final Performances.
Viernes 25 de Abril: Review Index 9-14. Countries information. Practice Final Performances.

SPN 101-1 Spring 2014 Actividades Semanales/Weekly Activities 16
Semana/Week 16: 28 de Abril-02 de Mayo, 2014

Lunes 28 de Abril: Review Index 15-20. Countries information. Practice Final Performances.
Miércoles 30 de Abril: Oral assessment: Final performances.
Viernes 02 de Mayo: Feedback. Course Evaluation. Celebration.

Final Exam: Miércoles 07 de Mayo, 8:05AM-10:00 AM

PRACTICA EXAMEN FINAL
We will be working with this practice on April 23, April 25, and April 28. Prepare your answers before coming to class and indicated by the professor. Please be ready to mention two important facts about the country you presented.

A. Verbos SER/ESTAR: Complete the spaces with these verb “SER” conjugations in the present tense.
1. Nosotras _______________ salvodoreñas.
2. Juana ______________ de Guatemala.
3. Gabriela y José ___________________ amigos.
4. Mis padres ___________________ divertidos.
5. ¿De dónde _________________ tú?
6. Yo _____________ de Paducah.
7. Los estudiantes ________________ inteligentes.
8. ____________ las dos de la tarde.
9. Las clases _________________ interesantes.
10. Mi papá no ____________ alto.

Complete the spaces with one form of "ESTAR" in the present tense.
1. ¿Dónde ____________ el gimnasio?
2. Las clases ____________ interesantes.
3. Liz ____________ enamorada de Guillermo. Ellos son esposos (husband and wife).
4. Yo ____________ un poco nervioso porque tengo un examen mañana.
5. Mis hermanos Delia y Felipe trabajan todo el día. Por la noche, ____________ muy cansados.
6. Patricia, Hank y yo ____________ muy contentos porque mañana vamos a jugar baloncesto.
7. A: ¿Dónde ____________ el libro? B: Sobre el escritorio (desk). 
8. Louisville ____________ cerca de Owensboro.
9. ¿ ____________ (tú) enojada conmigo (with me)?
10. Tu habitación ____________ muy ordenada.

Translate these sentences into English. 
1. Mi hermana no es alta. ______________________
2. Ellos están aburridos. _________________________
3. El pollo está delicioso. _____________________
4. Hoy el clima está frío. _______________________

B. Present progressive: Make sentences in the present progressive with the verbs with the cues provided.
1. Elena/Pablo/hablar/mucho. _________________________
2. Tú/correr/millas. __________________________________
3. Usted/reírse. ___________________________
4. Mi mamá/dormir. ________________________________
5. María/José/estudiar/ahora. ________________________
6. Tú/comer/pizza.__________________________________
7. Usted/repetir/palabras. _____________________________
8. Nosotras/ir/a/fiesta. ________________________________

C. Present Tense Regular Verbs: Write the regular present tense conjugation of the verb in parentheses.
1. Yo ___________ todas las mañanas. (cantar)
2. Maritza y Santiago ___________ a las 6pm. (cenar)
3. Ana no ___________ la clase los viernes. (disfrutar)
4. Nosotras __________________ todos los días. (estudiar)
5. Jazmín _____________ en las mañanas. (correr)
6. Usted no __________llorar. (deber)
7. Tú _______________ agua. (beber)
8. Yo no _____________ en la cafetería. (comer)
9. Mi mamá no __________________ en Owensboro. (vivir)
10. Nosotros _________________ en la pizarra. (escribir)
11. Los estudiantes ____________ al profesor. (describir)
12. Teresa ________________ un premio (award). (recibir)

D. Irregular verbs: Grupo 1. Provide the YO irregular form in the present tense of the verb in parentheses.
1. ¿Qué traes a la fiesta? Yo ____________ (traer) las bebidas. 
2. ¿A qué hora sale a su trabajo? Yo _____________ (salir) a las 6 de la mañana.
3. ¿A quién ves? Yo ____________ (ver) a Nora en las mañanas.
4. ¿Conoces Atlanta? No, yo no _______________ (conocer) Atlanta.
5. ¿A qué hora vienes a clase? Yo ______________ (venir) a las 8.
6. ¿Qué haces? Yo ­_____________ (hacer) la comida.
7. ¿Qué pones? Yo _____________ (poner) la mesa.

E. Irregular verbs: Grupo 2, 3, 4: Provide the correct conjugation of the irregular verb (e→ie) (G2) in the present tense.
1. Yo _____________________ la clase. (entender)
2. Tú _____________________ a mi hermana. (defender)
3. Yo nunca ___________________. (mentir)
4. Ellos _________________ cereal para el desayuno. (querer)
5. Yo nunca _________________ los partidos de beisbol. (perder)
6. Nosotros __________________ que esta clase es importante. (pensar)
7. Tú ___________________ a los animales. (sentir)
8. Ustedes ________________ la clase a las 9.30am. (empezar)

Provide the correct conjugation of the irregular verbs (o→ue) (u→ue) (G3) in the present tense.
1. Yo ________________ a Shakira. (encontrar)
2. Silvia y Pepe _________________ en la cafetería. (almorzar)
3. El libro _________________ ocho dólares. (costar)
4. Yo _________________ a mi gato. (recordar)
5. Mi mamá __________________ cinco horas. (dormir)
6. Yo ________________ beisbol. (jugar)
7. Yo _________________ cantar todas las canciones. (poder)
8. Nosotros ________________ cada día. (morir)

Provide the correct conjugation of the irregular verbs (e→i) (G4)
1. El profesor ________________ las repuestas. (repetir)
2. Yo ___________ comida a mis amigos. (servir)
3. Mi papá ______________ mas café. (pedir)
4. Yo me ____________ todos los días. (reír)

F. Comparisons. Translate these sentences into Spanish.
1. This place is smaller than Owensboro.
2. These shoes are bigger than those shoes.
3. Your (tú) brother is less young than my sister.
4. Our dogs are more intelligent than your (use: usted) dogs.
5. His dad is more hardworking than your (use: tú) dad.
6. This cat is less fat than that cat.
7. Miami is less interesting than New York.
8. I am thinner than you (usted).

G. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1. Vicky y John ________________________ la ciudad de Washington.
2. Yo no _________________ tocar la guitarra.
3. Tú ____________________a María.
4. La profesora _________________________ a todos sus estudiantes.
5. Nosotros no ______________________ bailar.
6. Ellos __________________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___________________ a la profesora Cirilio.
8. ¿______________ (tú) Miami?

H. Verb IR. Complete the spaces with one conjugations of IR in the present tense.
1. A: ¿Qué ___________ (tú) a hacer mañana? B: Yo voy a estudiar.
2.Rosa ___________ a escribir su trabajo esta noche.
3.Luis y Miguel ___________ a correr mañana en la mañana.
4.Ustedes ___________ a clase todos las tardes.
5.Yo ­___________ a mi casa para Navidad.
6.Usted ­___________ a la biblioteca.
7.Mis hermanos y yo _________________ a trabajar esta noche.

I. Verb TENER. Translate the following sentences into Spanish using the correct form of the verb ‘tener’.
1. I am nineteen years old. 2. We have to study. 3. They are hungry. 4. Maria is cold.
5. Ivan is sleepy. 6. María has three classes today.

J. Provide the correct form of GUSTAR in the blanks.  
1. A mí me ________________ el color azul.
2. A mi hermana Lilian no le _________________ el pescado.
3. A ellos les ___________________ los deportes
4. A mis hermanos no les ________________________ las películas de terror.
5. A mi mamá le ___________ las manzanas.
Translate these sentences into Spanish.
1. I like dancing cumbia.
2. Do you (tú) like orange juice?
3. What type of movies does Maria like?
4. My sister doesn’t like fish.
5. Do they like to study at nights?

K. Cultura: Write the name of the capitals of these Spanish speaking countries. Choose the capitals from the list.
Caracas-Asunción-Santo Domingo-Lima-La Habana-Bogotá-La Paz-San Juan-Quito-Santiago-Buenos Aires-Montevideo
 
Cuba: ___________________; República Dominicana: _______________________;
Puerto Rico: _________________; Colombia: _________________; Venezuela: _________________; Ecuador: ______________; Perú: _________________; Bolivia: ___________________; Chile: __________________; Uruguay: ___________________; Paraguay: _____________________; Argentina: ________________________

SPN 102: Actividades semanales: 22 de Abril-05 de Mayo, 2014



SPN 102: Actividades semanales 15: 22-24 de Abril, 2014

Martes 22 de Abril: QUIZ 4: 13-15. Review content final performance. Practice final performances. Spain presentation Practice: 4 students
Jue 24  Review FINAL EXAM (1). Review Spain topics information. Practice Final Performances. Spain presentation Practice: 4 students

SPN 102: Actividades semanales 16: 29 de Abril-01 de Mayo, 2014
Martes 29 de Abril: Review FINAL EXAM (2). Review Spain topics information. Practice Final Performances
Martes 01 de Mayo: Oral assessment: Final performances. Feedback. Course Evaluation. Celebration.

Examen Final: LUNES 05 de Mayo, 2014: 3:05-5:00PM

Práctica: SPN 102 Final Exam

We will complete this Practica el jueves 24 y el martes 29 de Abril. Please complete your answers before clase. Please be ready to share the information about your Spain-related presentation in these sessions too.

Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Verónica es __________________ (thin).
2. Mi hermano es ________________ (short).
3. Yo soy ____________________ (brunette).
4. Esta clase es ___________________ (interesting).
5. Nosotras somos muy ___________________ (hardworking).

Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Nosotros no corremos _________________. (slowly)
2. Nora ________________ come carne. (never)
3. Yo ________________  duermo mucho los sábados. (always)
4. Usted comprende la situación ____________________. (perfectly)
5. Nosotros jugamos ________________. (tomorrow)

Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan con _________________. (with me)
2. Nosotros salimos sin _________________. (without them fem.)
3. El regalo es para _______________ . (for her)
4. No puedo vivir sin ______________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (with you sing. informal)

Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun in the blank space to replace the noun in parenthesis.  
1. Yo ____________ veo todas las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _______________ queremos mucho. (nuestros abuelos)
3. Tú _________ llamas en la mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae las manzanas. (las manzanas)
5. Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)

Indirect Object Pronouns. Provide the Direct Object Pronouns in the spaces.
1. Edwin ______________ canto canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora ______________ escribe cartas a Iván.
3. Nosotros _______________ prestamos 20 dólares. (a ti)
4. El profesor ________________ canta una canción. (a nosotras)
5. Liliana_________________ pido una ensalda (al mozo, waiter)

Gustar, Encantar, Doler
Fill the blanks with the conjugations in the present tense of the verbs in parenthesis.
1. A mí me __________________ las uvas (grapes) (gustar).
2. A Alejandra le _________________ el pescado frito. (encantar)
3. ¿Le _________________ el estómago a usted? (doler, ue)
Provide the Spanish translation. Use the verb in parenthesis.
1. Chico doesn’t like to write a lot. (gustar).
2. My mother likes fruits very much. (encantar)
3. My feet hurt. (doler, ue)
Rewrite the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar basketbol.
2. Nora/doler/cabeza.
3. Vosotras/encantar/chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz con pollo.
5. Nosotros/encantar/películas románticas.

Emphatic negations: Translate these sentences.  
1. Nada comimos. → _____________________________________________
2. Nadie te trajo un libro. →____________________________________
3. Tampoco estuvo Patricia en la casa. (Silvia) →________________________________
4. Ni Raquel ni Susita bailaron.  →_________________________________

Unemphatic negations: Translate these sentences.
1. Ellos no dijeron nada. →_________________________________________
2. Tú no comiste tampoco. →  __________________________________________
3. Yo no llamé a nadie. → ___________________________________
4. Serafín no vio ni a José ni a Piedad.    ________________________

Regular verbs in the present tense. Provide the conjugation of the regular verbs in parenthesis.
1. Nosotros ______________ cuatro libros de historia. (comprar)
2. ¿______________(ustedes) en la cafetería? (comer)
3. ¿ ______________ Ricardo y Mateo en Chicago? (vivir)
4. ¿Qué ______________ (usted) en la universidad? (estudiar)
5. ¿Dónde ______________ (tú) el fin de semana? (trabajar)
6. ¿Qué tipo de cerveza  ______________ Enrique? (beber)

Verbos irregulares en el tiempo presente: Irregular verbs in the present tense. Provide the conjugation of the irregular verbs in parenthesis.
1. Yo ________________ 20 años (tener).
2. Yo ________________ mi tarea cada noche (hacer)
3. ¿Qué ________________ (usted) de la muerte de Whitney Houston? (pensar)
4. Mi hermana Rosa _______________ ir a la playa. (querer)
5. Selena y Madonna ________________ voleybol. (jugar).
6. Tú _______________ las palabras. (repetir)

SER/IR: Past Tense: Translate these sentences into Spanish.
1. Where did he go last night?
2. I went to the mall one hour ago.
3. My father was an English teacher.
4. We were kind.
5. Bruno was a famous actor.

‘Tú’ Commands.
Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. _________________ la lección para mañana. (estudiar)
2. _________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
3. _________________ diez oraciones. (escribir)
Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No ___________ más! (beber).
2. No _____________ por favor. (hablar)
3. No _____________ problemas. (hacer)
Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. _________________ tu tarea. (hacer)
2. _________________ tranquilidad y paciencia. (tener)
3. _________________ justo e inteligente. (ser)
4. _________________ a mi casa esta Navidad. (venir)
Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. No _____________ preocupado. (estar)
2. No _____________ a Walmart. (ir)
3. No ____________irrespetuoso. (ser)
4. No _____________ mala cara. (dar)

‘Usted’ Commands: Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6
. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________  por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡
No _____________ de esa manera. (vivir)

Provide the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___________  estas direcciones! (saber)
2. No ____________ a esa casa! (ir)
3. ___________ más amor. (dar)
4. No ____________ deprimido. (estar)
5. ___________ paciente. (ser)

Reflexive Verbs (Verbos reflexivos). Provide the present tense conjugation of the reflexive verb in parenthesis to complete the paragraph.
La rutina de Pepe
Pepe _________________________ (despertarse) a las 6 de la mañana todos los días. Primero, ____________________ (bañarse). Luego ________________ (vestirse) y _________________ (ponerse) su ropa (clothes). Finalmente, Pepe _______________  (irse) a su oficina a las 8 de la mañana.

Provide the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Nora  ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. Yo ______________________ de mi comida. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (ustedes) mal? (sentirse)
4. Valentín ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis hermanos __________________________ Marilú y Beto. (llamarse)

Pasado/Préterito de verbos regulares: Preterite of Regular Verbs: Provide the conjugations in the preterite of the regular verbs in parenthesis.
1. Yo ______________ la cena anoche. (pagar)
2. Usted ______________ de la política actual. (hablar)
3. Alfonso y Maritza ___________ el piano maravillosamente. (tocar)
4. Tú no __________________ mucho para el examen.  (estudiar)
5. Nosotros __________________ la lección. (comprender)
6. Tú ________________ a cocinar comida mexicana. (aprender)
7. Ellas ______________ la novela “Don Quijote”. (leer)
8. Maritza _______________ trabajar más anoche. (deber)
9. Yo y mis padres ________________ en Paducah. (vivir)
10. Usted _________________ un buen informe (report). (escribir)
11. Ellos ____________________ el accidente. (describir)
12. Nosotras _________________ estudiar en grupo. (decidir)

Pretérito/Pasado de Verbos irregulars: Preterite of Irregular Verbs: Complete the blank with the irregular form of the preterite of the verb in parenthesis.
1. ¿Qué _______________ sus padres el verano pasado? (hacer)
2. ¿A dónde ______________ usted el fin de semana? (ir)
3. ¿Dónde _______________ (ellos) anoche? (estar)
4. Ana ________________ un accidente el año pasado. (tener)
5. ¿__________________ (tú) hablar con tu hermano anoche? (poder)
6. Yo no ______________ dónde ir. (saber)
7. ______________ mucha gente en la conferencia. (haber)
8. Usted no _______________ a tiempo a la clase. (venir)
9. Elena y Jeff _________________ siete horas de Owensboro a Atlanta. (conducir)
10. Nosotros ____________________ dos pizzas para la fiesta el sábado. (traer)
11. Tú __________________ las oraciones al inglés. (traducir)
12. ¿Qué _____________ usted?  (decir)  

Imperfect Tense: Tiempo imperfecto: Provide the imperfect tense conjugation of the verb in parenthesis.
1. Yo __________________ baloncesto con mis amigos. (jugar)
2. De niña, yo __________________ mucho caramelo. (comer)
3. Mi familia ___________________ con mis abuelos. (vivir)
4. Yo __________________ a la escuela en Tell City. (ir)
5. Ella ________________ doctora. (ser)
6. Yo ___________ a mi tًía todos los días. (ver)
7. Yo _______________________ todos los fines de semana. (estudiar)
8. Yo ____________________ un niño simpático. (ser)
9. Mis hermanos y mi hermana _________________ muchas películas. (ver)
10. Nosotros ____________________ en muchos restaurantes. (comer)

Tiemo futuro: Tiempo future: Provide the regular future conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para el fin de semana? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día (estar).
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Miami? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. Nosotros ___________________ en la casa de mi abuela este sábado. (comer)
7. ¿___________________ ustedes en esta zona de la ciudad? (vivir)
8. Yo _________________ de estudiar mi especialidad en Mayo del 2012. (terminar)

Provide the irregular future conjugation of the verb in parenthesis.
1. Yo no __________________ ir a la reunión. (poder)
2. ¿Crees que ___________________ mucha gente en el evento? (haber)
3. Nosotros ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
4. Nora __________________mucha energía en su trabajo. (poner)
5. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) de Owensboro para Louisville? (salir)
6. Te ____________ la verdad. (decir)
7. Tu mamá ____________ ir a la iglesia. (querer)

Conditional Tense: Tiempo Condicional
Provide the regular conditional conjugation of the verb in parenthesis.
1. ¿A qué hora _______________________ (ustedes) el partido el domingo? (jugar)
2. ¿Dónde ___________________ (tú) para Año Nuevo? (ir)
3. Mañana nosotros _____________________ estudiando todo el día. (estar)
4. ¿_________________ (tú) a tu hermana en Chicago? (visitar)
5. Yo _______________________ a escribir mi trabajo esta noche. (empezar)
6. ¿_________________ (ellos) algo a la fiesta? (traer)
7. Nosotros no ___________________ en esta zona de la ciudad. (vivir)

Provide the irregular conditional conjugation of the verb in parenthesis.
1. Usted  ____________________ que entregar el trabajo el lunes. (tener).
2. Selena __________________ un pastel para la fiesta. (hacer)
3. ¿A qué hora ____________________ (nosotros) para Louisville? (salir)
4. Te ____________ que esto es verdad. (decir)
5. Yo no _______________ ningún problema. (tener)
6. ¿A qué hora ___________________ (nosotros) de la casa? (salir)
7. Ustedes ___________________ hacer la comida (poder).

Tiempo: Presente Perfecto: Present Perfect Tense: Provide the conjugation of the perfect tense of the verb in parenthesis.
1. ¿Cuánto tiempo __________________________ (usted) en los Estados Unidos? (vivir)
2. ¿______________________________ (ustedes) sus prácticas? (hacer)
3. ¿____________________ (usted) para el examen? (estudiar)
4. ¿____________________ (tú) el vocabulario? (repetir)
5. ¿Qué ________________________ (ustedes) para la fiesta? (traer)
6. ¿______________________ (usted) la película “Little Ashes”? (ver)
7. ¿Cuánto tiempo ___________________ (usted) en Walmart? (trabajar)
8. El profesor no _______________________ nada. (decir)

Personal questions. Answer these questions in Spanish. 1. ¿Cuánto tiempo ha estudiado en esta universidad? 2. ¿Dónde ha vivido estos meses? 3. ¿Qué ha comido hoy? 4. ¿Ha trabajado hoy?  5. ¿Qué ha hecho hoy día?
               
Cultura:
Write 4 relevant and different facts about the Spain-related topics presented during the semester.   

Cultura geográfica: Using the numbers placed on the map of Spain, write the names of these regions: Cataluña, Galicia, País Vasco, Madrid, Andalucía, Valencia.  
1.                                                     2.                                 3.
4.                                                     5.                                 6.