SPN 102:
Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 6: 17-21 de Febrero, 2014
Martes 18 de Febrero: Prueba
2- Presentación: Spanish American War-Preparación: El amor
Jueves 20 de febrero: Reflexive
verbs- Preparación:
El amor
Martes 18 de Febrero
Terminar Repaso Prueba 2
PRUEBA 2
Presentación: Spanish
American War
Preparación: El amor
Jueves 20 de Febrero, 2014
(6)
Reflexive verbs
Yo me
levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am). ¿A qué hora
se duerme Valentina? (At what time does Valentina fall
sleep?)
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
1. Mi
mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno.
2. ¿Se baña usted cada mañana?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis.
7. ¿Cómo se siente hoy?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se divierte en su tiempo
libre?
Actividad 3. Translation. What do you do early in the morning? Translate the interaction into Spanish.
A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana?
B: Me despierto a las 5 de la mañana. Luego voy al baño. Me lavo los
dientes. Me preparo un jugo. Después me baño. Finalmente me visto
y me voy a trabajar.
Actividad 4. ¿Qué hace
usted cuando se levanta?
Mention five things you do in the
morning. Use reflexive verbs as in A3.
Preparación: El amor
TAREA: Please write your answers for PRACTICA FOR MID-TERM in a sheet
of paper and write your name at the top of it. We will check your answers in
class.
SPN 102:
Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 7: 24-28 de Febrero, 2014
Martes 25 de Febrero: Oral
Mid-Term Performances
Repaso Mid-Term-Oral Performances
Jueves 27 de Febrero: Mid-Term
Examination
Martes 25 de Febrero, 2014
Mid-Term
Oral Performances
TIME:
2 minutes maximum
ACTIONS: Focusing on the
song “El amor”, you will do a
dramatic reading of most of this song using your creativity, body movements,
and power and clarity of your pronunciation.
Assessment
Criteria: 100 points
Creativity: Your free to
perform another way to read (or sing, or both) the song with the emotions and
scenario you choose. Imagine a character and get into his/her emotions to
perform the song. 30-28-26-24-22
Body movements: Your body will
move in the way you want and express different emotions when you are doing your
dramatic reading and making your voice clear. Link your body movements with the
clarity of your voice. 30-28-26-24-22
Clarity: Your voice and
pronunciation of words, sentences and the whole text in Spanish have to be
clear. Link your actions with your voice, and express various emotions that
some songs parts produce in you and show them in your voice. 40-38-36-34-32
SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO
SEMESTRE
Please write your answers in a sheet
of paper and write your name at the top of it. We will check your answers in
class.
(1)
Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3)
Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6)
Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar,
Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs
A. Present
Tense. Provide
the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo _____________
voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _________________
(tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ______________
en Miami. (vivir)
4. ¿Qué ______________ usted
en la universidad? (estudiar)
5. Yo _____________
voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________
(tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________
en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted
en la universidad? (estudiar)
B. Descriptive adjectives. Complete the
sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy
__________________ (positive).
2. Valentina es una bebé muy
________________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy
____________________ (kind).
4. Yo soy ______________________ (short).
5. Nosotros somos muy
__________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy
________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy
____________________ (kind).
8.
Yo soy ______________________ (short).
C. Adverbs. Provide the Spanish
translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá
_________________cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo ________________ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos
_____________________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de
español _____________. (tomorrow)
5. Mi mamá
_________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos
_____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de
español _____________. (tomorrow)
D. Tú’ Commands: Provide the
affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡_________________ estas
páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo
lo que quieras! (tomar)
4. !_________________
corazón! (correr)
Provide
the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No ___________ más! (beber).
2. ¡No _____________ por
favor! (hablar)
3. ¡No _____________
problemas! (hacer)
Provide
the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________
tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo
e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi
casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ahora! (irse)
Provide
the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No _____________ preocupado! (estar)
2. ¡No _____________ a
Walmart! (ir)
3. ¡No
____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala
cara!. (dar)
E. Prepositional Pronouns. Provide the
prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan
con _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin
_________________. (them fem.)
3. El regalo es para _______________
. (her)
4. Ricardo no puede vivir
sin ______________ . (without you sing.
informal)
5. Yo voy a ir con
_____________ a la reunión. (you plural
Spain)
F. ‘Usted’ Commands: Provide the
affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________ por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡No _____________ de esa manera. (vivir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________ por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡No _____________ de esa manera. (vivir)
Provide
the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___________ estas direcciones! (saber)
2. No ____________ a esa
casa! (ir)
3. ___________ más amor.
(dar)
4. No ____________ deprimido.
(estar)
5. ¡___________ paciente!
(ser)
G. Direct Object Pronoun. Provide the Direct Object Pronoun in the
blank space to refer to the noun mentioned in parenthesis or in the previous
sentence.
1. Yo ____________ veo todas
las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _______________
queremos mucho( a nuestros abuelos)
3. Tú _________ llamas en la
mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas.
Ella ______________ trae en la mañana.
5. Quiero comprar un carro.
Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)
H. Indirect
Object Pronouns. Provide
the Direct Object Pronouns in the spaces to refer to the person in the
sentence.
1. Edwin ______________ canto
canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora ______________
escribe cartas a Iván.
3. Nosotros _______________
prestamos 20 dólares a ti.
4 El profesor ________________ canta una
canción a nosotras
5. Liliana_________________
pide una prueba a la profesora.
I. Gustar,
Encantar, Doler. Rewrite
the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar
basketbol.
2. Nora/doler/cabeza.
3.
Vosotras/encantar/chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz
con pollo.
5. Nosotros/encantar/películas
románticas.
6. Tú/doler/estómago.
J. Reflexive
Verbs. Provide
the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Verónica ______________________ a las once. (dormirse).
2. ¿_______________________
(usted) mal? (sentirse)
3. Larry ________________________
a las 5 de la mañana. (levantarse)
4. Yolanda siempre
__________________________ en sus clases. (divertirse)
5. Valentina ______________________ sola a los 4 años. (bañarse)
6. Yo no ________________________
(enfermarse).
7. Teodora
____________________ su ropa en la mañana. (ponerse)
8. Valentina todavía no
_______________ (peinarse) sola.
K. Cultura: Write TWO facts
about the Spanish American war.
Cultura
Geográfica: Write
the names of the countries, the mountains, the cities, the ocean and the sea in
the numbers of the map of España.
Jueves 27 de
Febrero, 2014
Mid-Term Examination