Saturday, February 14, 2015

SPN 102: Spring 2015: Weekly Actividades 6: 17-19 Feb



SPN 102:  Spring/Primavera 2015: Actividades semanales/Weekly Activities 6
17-19 de Febrero, 2015

Martes 17 de Febrero, 2015: Prueba 2. Reflexive verbs. Preparación Mid-Term Performance
Jueves 19 de Febrero, 2015: 2 Presentaciones. Spain Related Information- Repaso 1 Mid-Term Exam. Preparación Mid-Term Performance.

Martes 17 de Febrero, 2015
Prueba 2. Reflexive verbs. Preparación Mid-Term Performance

(6) Reflexive verbs

Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am).  ¿A qué hora se duerme Valentina?  (At what time does Valentina fall sleep?)

Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.

Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself;  enojarse: to get angry;  ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up;  llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself, cepillarse: to brush oneself

Actividad 2.
Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) __me duermo______ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María __se cuida______ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_Se siente_________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos _se levantan____ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos ___se llaman____________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __se divierte_______ en las fiestas. (divertirse)
7. Flor ya __se baña_______ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana.
(ponerse)

Actividad 4. Translate these sentences/questions into English. 
1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno. My mother and my aunt keep themselves warm in winter.
2. ¿Se baña usted cada mañana? Do you take a shower every morning?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente. My nephew gets sick frequently.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas. Nora and Lilian watch out fat foods.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez? What games do you remember from your childhood?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis. You (fem. plural Spain) get angry when you don’t eat.
7. ¿Cómo se siente hoy? How do you feel today?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se divierte en su tiempo libre?

Actividad 3. Translation. Translate the interaction into Spanish.

A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana? What do you do when you get up each morning?  
B: Me despierto a las 5 de la mañana. I wake up five in the morning.
Luego voy al baño.  Then I go to the bathroom.
Me cepillo los dientes. I brush my teeth.
Me preparo un jugo.I fix a juice.
Después me baño. After that I take a shower.
Finalmente me visto y me voy a trabajar. Finally, _____________________________

TAREA: DUE: Jueves 19 de Febrero, 2015

Write 8 sentences using ocho different reflexive verbs. You can write a small paragraph about you do as general activities in a day for example.

Preparación: Mid-Term Performance

MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the following areas: Possible situations: (1) You are meeting a person (from a similar age or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about in this course). One at least needs to come from another country or US region (such as Texas, or be a heritage Spanish speaker); (2) You are two friends who see each other again and have a quick conversation on family, university, and pastimes (topics from SPN 101). Place: The place can be at the university, campus, over the phone, a party. It is connected to the situation you choose. Students will be evaluated in their creativity, body movements and voice variations, and power and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the course and SPN 101. You may use some notes for your skit to help you speak with more confidence. Please see the FINAL INTERVIEW Guidelines for some possible questions (first section). Focus this mid-term performance in using sentences in the PRESENT TENSE. The mid-term performance will help you to get ready for your final performance which will deal around topics about your past and future. The models below come from SPN 101 Final Skits.

Models:SPN101FinalPerformances

Jueves 19 de Febrero:
Presentación. Spain Related Information- Repaso Mid-Term 1. Preparación Preparación Mid-Term Performance

SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO SEMESTRE

Please finish writing your answers before clase. We will check them in class.

(1) Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3) Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6) Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs

PARTE 1
A. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo __juego___________ voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _haces_________ (tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ____vive_____ en Miami. (vivir)
4. ¿Qué _estudia________ usted en la universidad? (estudiar)
5. Yo _____________ voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)

B. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy ___positivos___ (positive).
2. Valentina es una bebé muy __bonita_________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy ___amables_____________ (kind).
4. Yo soy ____bajo___________ (short).
5. Nosotros somos muy __________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
8. Yo soy ______________________ (short).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá ____siempre_____cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo  ___felizmente_____ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos ___lentamente____________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de español __mañana______. (tomorrow)
5. Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos _____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)

D. Tú’ Commands: Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Estudia_______ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡__Lee_______________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __bebas_____ más! (beber).
2. ¡No _____________ por favor! (hablar)
3. ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡___Haz________ tu tarea! (hacer)
2. ¡___Ten_______ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ahora! (irse)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No __estés____ preocupado! (estar)
2. ¡No __vayas______ a Walmart! (ir)
3. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala cara!. (dar)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan conmigo _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin __ellas___________. (them fem.)
3. El regalo es para _______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir sin ______________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you plural Spain)

Preparación Preparación Mid-Term Performance

No comments:

Post a Comment