SPN 101-1 Spring
2015: Actividades Semanales/Weekly Activities 7
Semana/Week 7: 23-27 de Febrero, 2015
Lunes/Monday
23 de Febrero: Cuba, Panamá. Quiz/ Prueba 2. Preparación: Performance Mid-Term
Miércoles/Wednesday
25 de Febrero: (9) Grupo 1 Irregular: Yo “irregular”. (10) Prepositions: A-DE. Preparación
Performance Mid-Term.
Viernes/Friday
27 de Febrero: Preparación Performance Mid-Term.
Lunes/Monday 23 de Febrero,
2015
Preparation
for MID-TERM performance
The mid-term performance is a skit based on the
following areas: Situation: You are meeting a person (from a similar age
or different) from a Spanish-speaking country (the one you are presenting about
in this course). One at least needs to come from another country or US region
(such as Texas, or be a heritage Spanish speaker). Place: The place can
be at the university, campus, over the phone, a party. Students will be evaluated
in their creativity, body movements and voice variations, and power
and clarity of their pronunciation. Please use the grammar used so far in the
course. The instructor will show some models for FINAL PERFORMANCES from
previous SPN 101 courses. The mid-term performance will help you to get ready
for your final performance. See models below.
ModelsforSkits for FINAL PERFORMANCES
Quiz/ Prueba 2
Miércoles/Wednesday 25 de
Febrero, 2015
(9) Present Tense of IRREGULAR verbs: GRUPO 1: Verbs with irregular
YO forms.
Presentación: Panamá
Actividad 1. Lea
(Read) Book section: (U8: p. 90-92). Then read notes below.
Irregular verbs in
the present tense have
one or more forms that differ from the patterns learned from conjugating
regular –ar, -er, and –ir verbs. The following verbs have the irregular Yo
conjugations in the present tense: A list of these verbs include: dar, decir,
hacer, oír, poner, salir; traer, traducir, venir, ver; saber, conocer.
Verbs that are
irregular in Yo PERSON →:
1.DAR (to give):
YO DOY (das, da, damos, dais,
dan)
2.DECIR (to tell): YO DIGO, TÚ DICES, ELLA DICE, decimos, decís
3.HACER (to make, do): YO HAGO (haces, hace, hacemos,
hacéis, hacen);
4.OIR (to hear):
YO OIGO, TÚ OYES, ÉL OYE,
oímos, oís, ELLOS OYEN
5. PONER (to put, to place): YO PONGO
(pones, pone, ponemos, ponéis, ponen
6. SALIR (to leave): YO SALGO
(sales, sale, salimos, salís, salen).
7. TRAER(to bring): YO TRAIGO
(traes, trae, traemos, traéis, traen)
8.TRADUCIR (translate): YO TRADUZCO
(traduces, traduce, traducimos, traducís, traducen)
9. VENIR (to come): YO VENGO, TÚ VIENES, UD. VIENE, venimos,
venís, ELLAS VIENEN
10. VER (to see): YO VEO
(ves, ve, vemos, véis, ven)
11. SABER (to know facts): YO SÉ
(sabes, sabe, sabemos, sabéis, saben)
12. CONOCER (to know places, people): YO
CONOZCO (conoces, conoce, conocemos, conocéis, conocen)
Actividad 2. Change these
sentences to the new subject using the same verb of the first sentence.. See modelo. .
Modelo: José da un examen. Yo
doy un examen.
1.
Tú dices la verdad
(the truth). Yo __digo___ la verdad.
2.
Pepe y Chico hacen
la tarea de inglés. Yo __hago____ mi
tarea de arte.
3.
Ellos oyen a sus
padres. Yo __oigo_____ a mi
abuelita.
4.
Usted pone la
música. Yo _pongo___ la comida.
5.
Ellos salen a las
10. Yo __salgo______ a las 11.
6.
Ustedes traen la
comida (the food). Yo ___traigo___ las bebidas (the drinks).
7.
María traduce esta
canción (song). Yo _traduzco______ esta oración (sentence).
8.
Tú vienes a clase
a las 2. Yo __vengo____ a las 3.
9.
Nosotros vemos a
Miriam. Yo ______________ a Pablo.
10. Usted sabe bailar. Yo _____________ tocar la guitarra.
11. Nosotros conocemos Miami. Yo _____________ Chicago.
Actividad 3. Translate these
statements into English.
1.
¿Qué haces? Yo hago la comida. What
are you doing? I am making the dishes.
2.
¿Pones la música?
No, yo pongo la comida. Will you get the
music? No, I will get the food.
3.
¿A qué hora sales
de la clase de trabajo social? Yo salgo
a las 10. What
time do you leave/are you leaving? I leave/I am leaving at 10.
4.
¿Qué
traes a la fiesta? Yo traigo una ensalada de frutas. What are you bringing to the party? I am bringing a
fruit salad.
5.
¿Cuánto dinero das?
Yo doy 5 dólares. How much money are
you giving? I am giving 5 dollars.
6.
¿A quién ves en la
oficina? Yo veo a Miguel y Laura. Who do you see in
the office? I see Miguel and Laura.
7.
¿Sabes dónde está
la ciudad de Arequipa? No, yo no sé.
8.
¿Conoces a María?
No, yo no conozco a María.
9.
¿Oyes? No. no oigo
nada (anything).
10.
¿Qué dice (usted)?
Yo digo que voy a la fiesta. What are you
saying? I am saying I am going to the party.
Tarea/Homework:
DUE Friday 27 de Febrero, 2015
Write
CINCO sentences with yo irregular forms of
these verbs: dar, decir, hacer, oír, poner, salir; traer, traducir,
venir, ver; saber, conocer. Translate them to
English.
Preparación:
Mid-Term Performance.
(10) Prepositions: A-DE
Actividad 1. Read Book uses “A”, “DE”
(U9: p. 96; U10: p. 104) and then notes below.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.
Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. “A” indicates direction toward or to.
Voy al cine una vez al mes. (I go to the movies once a month)
¿Viaja a El Salvador, Dr. Moreno? (Are you going to El Salvador, Dr. Moreno)
Nosotros caminamos a la iglesia. (We are going to walk to church)
Él da cinco dólares a mi hermana. (He gives five dollars to my sister)
2. Personal “A”
When a human being or person is the direct object of the verb, the direct object/person must be preceded by the word “A”. This “A”, which is not strictly a preposition, is known as the personal “A”, or “A” personal.
Human Being/Person as Direct Object Nonhuman as Direct Object
Yo veo a Sandra. (Yo veo a Sandra) Yo veo a la gata. (I see the cat)
Tú ves al doctor. (You see the doctor) Tú ves el carro del doctor. (You see the doctor’s car)
The following verbs take “A” personal: amar, describir, hablar, escuchar, esperar, preguntar, besar, cantar, ver.
Actividad 2. Translate these sentences into English.
1. Yo beso a mi gato. I kiss my cat.
2. Edwin canta “Las mañanitas”
a su mamá. Edwin sings “Las mañanitas”
to his mom.
3. Ustedes hablan a la
profesora. You guys talk with
the professor/teacher.
4. Verónica ama a sus padres.
5. Usted escucha a su
amigo.
6. Ellos esperan al profesor. They are wating to the professor.
7. Tú llamas a tu abuela
mañana. You call/are calling to your
grandma tomorrow.
Preposition “DE”
1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
Actividad 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú. My friend Patricia is from Trujillo, Peru.
¿De dónde es usted? Where are you from?
Yo soy de Hartford, KY. I am from Hartford, KY.
Ustedes conversan de política. You guys converse about politics.
Hablamos de la candidata y de los candidatos. We talk about the candidate and the candidate.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad. Maritza’s daughter has a nice personality.
1. “DE” indicates the place from: origin, the topic of or about.
¿De dónde son ustedes? Origin: from Where are you (pl) from?
Somos de San Martín. Origin: from We are from San Martín.
¿De qué hablan ellos? Topic: of, about. What are they talking about?
Hablamos de la clase. Topic: of, about. They are speaking of/about the class.
2. DE + EL= DEL (from the; of the; about the). DE+ LA, DE+ LOS, DE+ LAS
Ellos son del sur. They are from the south.
Hablo de la película. I am speaking about the movie.
3. DE indicates the owner (possessor) of Spanish just as ‘S indicates the owner in English.
Es de Natalia. No es de Rubí. It’s Natalia’s. It is not Rubi’s.
Es de los estudiantes. It’s the students’.
4. DE indicates ownership word order
The “possession” –the object owned- stands before DE and the owner, unlike English.
La oficina del profesor Salazar. Professor Salazar’s office.
Los libros de las chicas. The girls’ books.
¿De quién es la tarea? Whose is the homework?
Actividad 1. Translate these sentences.
Mi amiga Patricia es de Trujillo, Perú. My friend Patricia is from Trujillo, Peru.
¿De dónde es usted? Where are you from?
Yo soy de Hartford, KY. I am from Hartford, KY.
Ustedes conversan de política. You guys converse about politics.
Hablamos de la candidata y de los candidatos. We talk about the candidate and the candidate.
La hija (daughter) de Maritza tiene una linda (nice) personalidad. Maritza’s daughter has a nice personality.
¿De quién es este libro? Es de
Pablo. Whose is this book?
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
¿Cuántos años tiene la hermana de Pedro?
Bailamos salsa los fines de semana.
Tarea/Homework:
DUE Friday Feb 27, 2015
Write
3 sentences using “DE” and 3 sentences using “A” in Spanish. Provide the
English translation.
Preparación:
Mid-Term Performance
Viernes/Friday 27 de Febrero, 2015: Repaso EXAMEN DE MEDIO SEMESTRE
Please
complete the blanks before coming to clase.
SPN 101- Práctica-Examen de Medio Semestre
A. Definite
articles:
Provide the definite articles to complete the phrases.
1. __las______ casas 3. ____el_______ lapicero
2. ___la_________ pizarra 4.
____los_______ hombres
B. Indefinite
articles:
Provide the indefinite articles to complete the phrases.
1. ___unos_________ gatos 3.
__una________ manzana
2. ___unas_________ profesoras 4.
__unos_______ escritorios
C. Vocabulary:
Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in
parenthesis in Spanish.
1. Verónica es ____delgada__________ (thin).
2. Mi hermano es ___bajo_____________ (short).
3. Yo soy ______morena______________ (brunette).
4. Esta clase es ____interesante_______ (interesting).
5. Nosotras somos muy __trabajadoras__________ (hardworking).
6. Yo soy ___alto______________ (tall).
7. Valentina es una niña ____inteligente______ (intelligent).
8. Maritza es una mujer
______________ (good).
9. Mis padres son muy ___amables, simpáticos_______ (kind, nice).
10.
Vosotras sois muy ________________ (positive).
D. Verb SER: Complete the
sentence with the corresponding conjugation of the verb SER in the present
tense.
1. ¿De dónde ___es______ usted?
2. Genaro y Carmen ____son___________
de México.
3. Mis amigos y yo __somos____________ divertidos.
4. Tú ___eres________ mi amiga.
5. Iván y Vicky ______________
amigos.
6. ¿Qué hora es?
_______________ las cinco de la tarde (5:00pm).
E. Números: 1-100: ¿Qué hora es? Provide
the times in Spanish numbers. Write ‘de la
mañana, de la tarde, de la noche and en punto” when appropriate.
1. 6:30 pm: Son las ___seis y treinta de la tarde__________.
2. 9:20 pm: Son las ___nueve y veinte de la noche______________.
3. 11:17 am: Son las __once y diecisiete de la mañana_______.
4. 5:45 pm: Son las ___cinco y cuarenta y cinco de la tarde__________.
5. 1:09 am: Es la
_____________________________________________.
6. El partido de fútbol es a
las _____________________________ (5:30pm).
Answer
the questions in Spanish.
7. ¿Cuánto son cien menos cuarenta
y cinco (100-45)? Son ___cincuenta y
cinco______.
8. ¿Cuánto son cuarenta más
diecisiete (40+17)? Son __cincuenta y
siete_________.
9. ¿Cuánto son doce más seis
(12+6)? Son __dieciséis ____________.
10. ¿Cuánto son ochenta menos
diecisiete (80-17)? Son __________________.
F. –AR, -ER, and IR verbs: regular
conjugations: Choose
the conjugation of the verb provided in the present tense.
1. ¿__Hablas_____tú español? (hablar)
2. ¿__Estudia____usted en la noche? (estudiar)
3. Nosotras __trabajamos_____ en Best Buy. (trabajar)
4. Julio y Martha ___________ salsa
muy bien. (bailar)
5. Ustedes no ___comen____ en la cafetería de la
universidad. (comer)
6. Jazmín __corre_________ todas los fines de semana. (correr)
7. Yo no __bebo______ bebidas alcohólicas. (beber)
8. Ashley y yo ______________ a
vivir con poco dinero. (aprender)
9. Mis amigos ____sufren_____
por los problemas del Perú. (sufrir)
10. ¿Por qué no __abres______
(tú) el libro? (abrir)
11. ¿Dónde __vive______ su mamá? (vivir)
12. Yo ___________ la historia muy bien. (describir)
G. Yo irregular. Provide the YO irregular form of
the verb in parentheses.
1. Yo __digo______ (DECIR) “Hola” a mi mamá.
2. Yo __hago_____ (HACER) un pastel (cake) de zanahoria (carrot)
3. Yo __salgo_____ (SALIR) de mi casa a las 8 de la mañana.
4. Yo __traigo_____ (TRAER) el libro a clase y
mi teléfono.
5. Yo ___veo___ (VER) a mis amigos.
6. No, yo no ___conozco_______ (CONOCER) a tu mamá pero
sí a tu padre.
7. Yo ___vengo________ (VENIR) a clase los
lunes, miércoles y viernes.
8. ¿Sabes usar la
computadora? Sí, yo ___sé___ (SABER)
mucho de computadoras.
9. ¿Dónde _pongo___________ (PONER) yo mi tarea?
10. Yo ______________ (DAR)
regalos (gifts) a mi familia para
Navidad (Christmas).
11. Yo ______________ (OIR) la música ahora.
H. Verb SABER and CONOCER: Complete the following sentences
with the correct present forms of the verbs ‘saber’ or ‘conocer’.
1.Vicky y John _____conocen_________ la ciudad de Washington.
2.Yo no ____sé________ tocar la guitarra.
3.Tú ___conoces______a María.
4.La profesora ____conoce______ a todos sus estudiantes.
5.Nosotros no _____________ bailar.
6. Ellos _____saben________ dónde están tus hermanos.
7. Usted no ___conocen__________ a la profesora Cirilio.
8.
¿______________ (tú) Miami?
I. Prepositions
“A” and “DE”.
Translate these sentences into English.
1. Carla ama a sus padres. Carla lover her parents.
2. Yo conozco a Juan Carlos.
3. Esperamos a la profesora. We are waiting for the professor.
4. Ellos son de Ohio. They are from Ohio.
5. Ustedes hablan de política.
You talk about politics.
6. Esta es una canción de
Selena.
J1. Cultura: Write the name of the capitals of
these countries in the Americas:
Guatemala: __Ciudad de Guatemala______ México: __Ciudad de México_________
Honduras: ___Tegucigalpa_______________ Cuba: __La Habana________
El Salvador: ____San Salvador___________ Puerto Rico: __San Juan__________
Nicaragua: __Managua__________ Republica Dominicana: _Santo Domingo________
Costa Rica: ___San José_____________ Panamá: ____Ciudad de Panamá_____
J2. Countries
Information:
Write three different facts (from three different countries including the US)
you have learned from the Library Research report presentations.
J3. Cultura geográfica:
Using
the numbers placed on the map, write the names of the countries and select the
correct number and write them on the spaces provided.
1. 2. 3.
4.
5. 6. 7. 8.
9. 10.
Preparación: Mid-Term Performance
No comments:
Post a Comment