SPN 101: Spring 2012 4-5 Weekly Activities
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5. Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)
6. Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44).
ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.
A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.
B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001 y un (o,a);
C. Y is placed after the decades 30 through 90 adding one through nine: treinta-cuarenta-cincuenta-sesenta-setenta-ochenta-noventa y un(o), dos, tres, etc.: Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes: There are forty-seven students.
D. Ciento (100) shortens to CIEN in front of masculine and feminine nouns: cien mesas, cien perros, but remains ciento in front of smaller numbers than 100: ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).
E. Doscientos, trescientos, cuatrocientos, quinientos, seiscientos, setecientos, ochocientos, novecientos change their endings to AS when describing feminine nouns: Hay doscientas chicas en el grupo.
F. Mil (1000). One is not expressed after mil. Y is not generally used after mil. Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la Universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university.)
ACTIVIDAD 3. Write the numbers in Spanish in the blanks.
1. ¿Cuánto es diez más trece? Es __________________________________ (How much is ten plus thirteen? It’s ___________)
2. ¿Cuánto es quince más dieciocho? Es __________________________________.
3. ¿Cuánto es veintiuno más treinta y tres? Es __________________________________.
4. ¿Cuánto es cuarenta y ocho más cincuenta? Es __________________________________.
5. ¿Cuánto es setenta y seis y ochenta y dos? Es __________________________________.
6. Hay (There are) ________________________________ (350) estudiantes chinos.
7. Hay ____________________________________________ (836) mujeres peruanas.
8. Hay _________________________________________ (588) carros americanos.
9. Hay _________________________________ (100) clases interesantes.
10. Hay _____________________________________ (1001) noches felices.
11. Mi cuenta (payment) de luz (electricity) es ___________________________ (250) dólares.
12. Mi cuenta de cable es _____________________________ (65) dólares al mes (monthly).
13. Su (His,Her, Your formal) cuenta de celular es ____________________________ (98) dólares.
14. Tu (Your informal) cuenta de celular es ____________________________ (55) dólares.
ACTIVIDAD 4. Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
6. Time, Days, Dates, Months, Seasons
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)
ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.
A. Tellling time: ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the evening); PM (post meridian) can mean: de la tarde ( afternoon with sunlight) or de la noche (evening with moonlinght); de la mañana (in the early morning, morning sunlight). 11:00 am: Son las once de la mañana en punto (sharp, o’clock). 12:00 pm: mediodía (midday, noon); 12:00am (medianoche, midnight).
B. At What Time: ¿A qué hora? Use “a” in front of “qué hora” to express the time of an event followed by “la” or “las” and the number. ¿A qué hora es tu clase de español? Mi clase es a las nueve y media de la mañana. At what time is your (informal) Spanish class? My class is at nine and a half in the morning.
C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays). Los domingos son divertidos (Sundays are fun). Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).
D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.
E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today? 01/11/2011: Hoy es el primero (first) de noviembre del dos mil once, (November first, twenty eleven); 05/03/1978: Mañana es catorce de febrero (14/2/2012) del dos mil doce (2012) (Tomorrow is February fourteeen twenty twelve). Personal questions: ¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? What day is your birthday? Es el 08 de julio. It’s on July 08. ¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday? Mi cumpleaños es en Julio. ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth? La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho My birthdate is March 05, 1978.
F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring). Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring).
ACTIVIDAD 3. Provide the complete sentence with the times in Spanish and other time expressions if needed; personal answers to important dates, and the seasons and months in the US. See modelos.
1. ¿Qué hora es? Modelo: 3:00 pm: Son las tres (en punto) de la tarde; 5:25pm; 7:30pm; 9:15am; 11:20am; 4:00am; 1:20pm, 8:45pm.
2. ¿A qué hora? Modelo: (Fiesta: 9pm): La fiesta es a las 9 de la noche. (The party is at 9pm). (Clases: 8am); (Partido (game): 6:00pm); (Conferencia: 5pm); (Reunión/meeting: 7.30pm); (Almuerzo/lunch: 12.00pm).
3. Answer these questions: ¿Qué día es hoy? ¿Qué día es mañana? ¿Qué día es su cumpleaños? ¿En qué mes es su cumpleaños? ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? ¿Cuándo es la fecha de nacimiento de su mamá? ¿En que estación del año es su cumpleaños?
4. Provide the names of the seasons in Spanish in the blanks: Los meses del _________________________ en Estados Unidos son junio, julio y agosto. Los meses del _______________________ son setiembre, octubre y noviembre. Los meses del _______________________ son diciembre, enero y febrero. Finalmente los meses de la _________________________ son marzo, abril y mayo.
ACTIVIDAD 4. Write six sentences in Spanish: two asking the time, two asking at what time two events are and two based on personal information. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
SPN 101: Spring 2012 5 Weekly Activities
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7. Regular verbs “-AR,-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): REGULAR VERBS “-AR,” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2): estudiO, estudias, estudia; estudiAMOS, estudiAIS, estudiAN
ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.
Verbs (verbos) are content words that designate actions. Verbs in Spanish have –AR, -ER, and –IR endings: estudiar (to study), comer (to eat), vivir (to live). To conjugate a verb in the present tense, you take the stem of the verb with no –ar, -er, -ir ending and you add an ending (see below) according to the subject personal pronoun, or noun of the sentence. In other words, you conjugate the verbs according to the person or subject, personal pronoun doing the action/activity in the sentence.
Present Tense conjugations -AR conjugation -ER conjugation -IR conjugation
Infinitive estudiar comer vivir
Subject Pronouns for EMPHASIS
Singular
Yo/I → estudiO, comO, vivO.
Tú (Vos en CA), You (fam)→ estudiAS, comES, vivES
Ella (she); él (he); Usted (Ud.) You (formal)→ estudiA, comE, vivE
Plural
Nosotras/os (We f/m)→ estudiAMOS, comEMOS,vivIMOS
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiáis, coméis, vivís
Ustedes (Uds.) (You f/m familiar/formal); Ellas/Ellos (They f/m) →
estudiAN, comEN, vivEN
Rules. The present tense en español (marked in the verb conjugation according to the subject of the sentence) indicates an action, activity, or state of being that occurs at the present time. Yo estudio español en la universidad (I am studying Spanish at the university). Mi mamá vive en Lima (My mother lives in Lima). Comemos en la cafetería (We eat at the cafeteria).
Subject Personal Pronouns (SPPs). The SPPs are YO, TÚ (VOS en América Central), ELLA, ÉL, USTED (SINGULAR); NOSOTRAS/OS, VOSOTRAS/VOSOTROS, USTEDES , ELLOS, ELLAS (PLURAL). These pronouns replace nouns already familiar to us within the context of the sentences we are writing or speaking about. . For example: Bryce y Natalia trabajan en la librería. Ellos hablan español muy bien. (Bryce y Natalia work at the library. They speak Spanish very well). We use ELLOS to replace Bryce y Natalia and for not repeating the names again). When you address people or talk about yourself use, yo, tú (vos), usted,ustedes, vosotros. ¿Cómo se llama usted? Yo me llamo Juan. When you talk about familiar people to you and the person you are talking with, use ella, él, ellas, ellos. ¿Quiénes son ellos? ¿Dónde está él?
Use personal subject pronouns when you want to emphasize the doer of the action. Ella trabaja mucho. Be aware that personal pronouns can be omitted in the sentence. Bailamos salsa (We dance salsa). Me llamo José (I call myself José). You will find that some Spanish language dominant speakers may omit using personal pronouns compared to other speakers. It depends on the emphasis you want to put in the doer, or the emphasis on the action (so you may omit to indicate the personal pronoun).
Formation of questions: ¿Trabaja Juan en Walmart? Place the verb before the subject, include the question mark: ¿ (ALT+168) at the beginning of the question, and raise your intonation. ¿Vives (tú) en Owensboro? ¿Estudian (ellas) en la bilbioteca?
Negation. In questions and simple sentences, place NO in front of the verb. A: ¿No estudias (tú) esta noche (tonight)? B: No, no estudio. (Use no and make a pause, and use no again before the verb in answers). Mi mamá no trabaja en el hospital.
Some –AR verbs: bailar (to dance), cantar (to dance), comprar (to buy), contestar (to answer), desear (to desire), escuchar (to listen), hablar (to speak, to talk), necesitar (to need), preguntar (to ask), trabajar (to work).
ACTIVIDAD 3. Provide the answers to these –AR exercises.
A. Provide the conjugation of the –AR verb in parenthesis.
1. Nosotros ____________ (estudiar) mucho en la clase de español.
2. El profesor siempre __________ (hablar) español.
3. Ella ____________ (preguntar) la hora.
4. Mis amigos ___________ (bailar) salsa muy bien.
5. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster?
6. Vosotras ______________ (necesitar) trabajar más.
B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Nosotros tocamos la guitarra. ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. ___________________________________
4. Abel habla quechua. ___________________________________
5. Ustedes desean mirar más películas en español. ___________________________________
6. Julia come en su casa. ___________________________________
C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo estudio biología. ___________________________________
2. Nosotros compramos huevos, pan y leche. ___________________________________
3. Ellos contestan las preguntas. ___________________________________
4. Nora toca el piano. ___________________________________
5. Ustedes escuchamos la clase. ___________________________________
6. Vosotros necesitáis más disciplina. ___________________________________
ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
REGULAR VERBS “-ER” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). comer (to eat): comO, comES, comE; comeMOS; comEIS; comEN; vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.
Some –ER verbs: aprender (to learn), beber (to drink), comer (to eat), comprender (to understand), correr (to run), creer (to believe), leer (to read), prometer (to promise), responder (responder), vender (to sell).
A. Provide the conjugation of the –ER verb provided.
1. Los profesores siempre __________ (aprender) de los estudiantes.
2. Tú _________ (leer) tu libro.
3. Nora ____________ (beber) agua todos los días.
4. Las alumnas _________ (comprender) los ejercicios muy bien.
5. ¿__________ (tú) (correr) todas las mañanas?
6. Ustedes ______________ (vender) manzanas chilenas.
B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Lilian y Nora prometen hablar más español. ___________________________________
2. Ellos corren en las tardes. ___________________________________
3. Yo bebo mucha agua. ___________________________________
4. Vosotros comprendéis los problemas. ___________________________________
5. Tú comes en tu casa. ¬___________________________________
6. Nosotros aprendemos los verbos. ¬___________________________________
C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it a negative sentence. negative.
1. Yo comprendo los ejercicios. ___________________________________
2. Nosotros comemos en casa. __________________________________
3. Vosotras corréis todas las mañanas. ___________________________________
4. Mi amigo Jaime lee todas las noches. ___________________________________
5. Mis padres creen en mí. ¬___________________________________
6. ¿Corres más tarde? ___________________________________
ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –ER verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
REGULAR VERBS “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.
Some –ER verbs: abrir (to open), asistir (to attend), describir (to describe), discutir (to discuss), escribir (to write), existir (to exist), sufrir (to suffer), recibir (to receive), vivir (to live)
A. Provide the conjugation of the –IR verb provided.
1. Nosotros ___________ (asistir) a clases todos los días.
2. Tú _______________ (describir) a la profesora Escudero muy bien.
3. La música ____________ (existir) en todas los países del mundo.
4. Vosotros _____________ (escribir) mucho español todos los días.
5. Verónica ___________(recibir) mucho amor.
6. Usted ________ (abrir) la puerta.
B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Ellas viven en un departamento. ___________________________________
2. Genaro describe a su papá con amor. ___________________________________
3. Ellos abren las puertas. ___________________________________
5. Vosotros sufrís mucho. ___________________________________
6. Usted vive en Louisville. ___________________________________
8. Ustedes nunca discutimos. ¬___________________________________
C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo describo a mi familia. ___________________________________
2. Vosotras vivís en Madrid. ___________________________________
3. Mi amiga Vicky escribe bien. ___________________________________
4. Mis padres sufren mucho. ¬___________________________________
5. ¿Escribes esta noche? ___________________________________
6. Ellos asisten a clase todos los días. ___________________________________
ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –IR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
8. INTERROGATIVE WORDS (Book U5: p. 61) AND NEGATIONS
ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own notes.
Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What?, ¿Cuál? (Which one?) ¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cómo? (How?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural). For example if you ask. ¿Dónde trabajas? (Where do you (informal) work?) you want to know where this person you are talking to works.
ACTIVIDAD 2. Question-word sentences. Make a question out of the sentence using the interrogative question in parenthesis. Modelo: Yo estudio biología (Qué) ¿Qué estudias (tú)?
1. Nosotros tocamos la guitarra. (¿Qué? Ustedes) ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. (¿Qué) ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. (¿Qué?) ___________________________________
4. Abel habla quechua. (¿Qué?) ___________________________________
5. Ustedes desean mirar películas en español. (¿Qué?) _________________________________
6. Julia come en su casa. (¿Dónde?) ___________________________________
7. Lilian y Nora prometen hablar más español. (¿Qué?) ___________________________________
8. Ellos corren en las tardes. (¿Dónde?)___________________________________
9. Yo bebo mucha agua. (¿Qué? usted) ___________________________________
10. Tú comes en tu casa. ¬(¿Dónde? tú) ___________________________________
11. Nosotros aprendemos los verbos. ¬(¿Qué? Ustedes) ___________________________________
12. Ellas viven en un departamento. (¿Dónde?) ___________________________________
13. Genaro describe a su papá con amor. (A quién/To whom)___________________________________
14. Ellos abren las puertas. (¿Qué?) ___________________________________
15. Usted vive en Louisville. ¬(¿Dónde? usted) ___________________________________
ACTIVIDAD 3. Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.
Review for QUIZ 2
Friday, February 3, 2012
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