Saturday, January 28, 2012

SPN 102: Spring 2012 Actividades Semanales 3

SPN 102 Spring 2012 3 Weekly Activities

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PLEASE DO ALL THE WEEKLY ACTIVITIES IN THIS BLOG BEFORE COMING TO CLASE. WE WILL CLARIFY SOME GRAMMAR NOTES, CORRECT AND PERFORM THE ANSWERS FOR THE WEEKLY ACTIVITIES IN CLASE. WEEKLY HOMEWORK WILL BE ASSIGNED IN CLASE, AND WILL BE DUE THE FOLLOWING CLASE.

4. Direct Object Pronouns (me, te, lo, las, nos, os, los, las)
5. Indirect Object Pronouns (me, te, le; nos, os, les) and gustar, encantar y doler.

ACTIVIDAD 1. Direct Object Pronouns (Read LIBRO: U23: 220-222)

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
Direct Object Pronouns (DOP) stand for the nouns or persons that are the direct recipients of the verbs. For example in the sentence: “Yo quiero a mi mamá”, MI MAMÁ is the direct object of the verb. When I want to talk again about “mi mamá in my sentences, I replace this direct object with “LA”. So I can say. Yo LA llamo todos los dias (I call her everyday). Direct Object Pronouns are for THINGS and PERSONS.

Direct Object Pronouns for THINGS: LO (it masc), LA (it fem), LOS (them masc), LAS (them fem).
1. El baloncesto es mi pasatiempo favorito. Lo practico todos los fines semana.
2. También me gusta levantar pesas. Las levanto en las mañanas.
3. A: ¿Tiene Paz los libros? B: No, no los tiene.

DOPs are placed BEFORE the verb. When NO is present, it is placed BEFORE lo, la, los, las.

DIRECT OBJECT PRONOUNS for PERSONS: me, te, lo, la, nos, os, los, las
Verónica me ve (a mí)
V te ve (a ti)
V lo ve (a él)
V la ve (a ella)
V lo, la ve (a Ud.) V sees me
V sees you (fam sing)
V sees him
V sees her
V sees you (formal, masc, sing, fem, sing.)
V nos ve (a nosotros)
V os ve (a vosotros)
V los ve (a ellos)
V las ve (a ellas)
V los ve
V las ve V sees us
V sees you (fam. pl)
V sees them (masc)
V sees them (fam)
V sees you (formal, masc. plural)
V sees them (formal, fem. plural)

DOPs may be placed either: (a) before the conjugated verb or (b) attached to the infinitive. Ejemplos:
Nora quiere comer frutas. Las quiere comer todos los dias.
Nora quiere comer frutas. Quiere comerlas todos los días.

ACTIVIDAD 3. Provide the Direct Object Pronoun (ME, TE, LO, LA, NOS, OS, LOS, LAS) in the blank spaces.


1. A: ¿Ves el libro sobre la mesa? B: No, no ¬___________ veo.
2. A: ¿Necesita Flor esa fotografía? B, Sí, ella ___________ necesita urgentemente.
3. A: ¿Pone el profesor los libros en su biblioteca? B: Sí, (él)___________ pone siempre allí.
4. A: ¿Practican los ejercicios cuidadosamente? ¬B: Sí, (nosotros) ___________ practicamos con
mucho cuidado.
5. A: ¿Juegan ellos al fútbol americano? B: ___________ juegan con entusiasmo.
6. A: ¿No necesitas más estas hojas de práctica? B: No ya no ___________ necesito.
7. A: ¿Prepara usted su desayuno todas las mañanas? B: ___________ preparo a veces, no
siempre.
8. A: ¿Ve usted al señor Palacios) en la calle con frecuencia? B: Sí, ___________ veo con frecuencia.
9. A: ¿Trae Elena a Nicolás a la escuela diariamente? B: No, no ___________ trae ella. ____________________
10. A: ¿Llama a su mama todos los días? B: Intento llamar___________ todos los días.
11. A: ¿Te quiere Iván? B: Iván ___________ quiere mucho.
12. A: ¿Quiere estudiar quechua? B: Sí, quiero estudiar___________ pronto.
13. A: También Elvis ve a Bruno y Maritza todos los días? B: ___________ ve todos días.
14. A: ¿Compraron este coche? B: Sí, ___________ compramos por 2000 dólares.
15. A: ¿Necesitamos practicar dos técnicas mañana? B: Si, tenemos que practicar__________.
16. A: ¿Siempre usted prepara sus tareas todas las noches? B: Sí, yo ___________ preparo todas las noches.
17. A: ¿Vende Miguel sus libros al final del curso? B: Generalmente él no ___________ vende.
18. A: ¿No tiene ella su cartera (her purse) ahora? B: No, no ___________ tiene. No tiene
dinero para pagar la cuenta.
19. A: ¿Juegan juegos de video los fines de semana? B: nosotros ___________ jugamos cada sábado.
20. A: ¿Cuándo visitas tú a tus abuelos? B: Yo ___________ visito para Navidad.

ACTIVIDAD 4. Make 4 questions and answers using Direct Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

ACTIVIDAD 5. Indirect Object Pronouns (Leer LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like), encantar (to be delighted} and doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)

ACTIVIDAD 6. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, MI SOBRINO (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “LE”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo LE escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.

INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí)
N te escribe cartas (a ti)
N le escribe (a él)
N le escribe (a ella)
N le escribe (a Ud.) N writes letters to me
N writes letters to you (fam sing)
N writes letters to him
N writes letters to her
N writes letters to ou (formal sing)
N nos escribe (a nosotros)
N os escribe (a vosotros)
N les escribe (a ellos)
N les escribe (a ellas)
N les escribe cartas (a Uds.) N writes letters to us
N writes letters to you (fam. pl)
V writes letters to them (masc)
V writes letters to them (fam)
N writes letters to you (familiar, formal plural)

Colloquial expression: IRLE algo (something) a alguien (someone) means that something is convenient or suitable to someone, or how someone is dealing with something. For example: ¿Cómo le va con las clases a usted? means How convenient are the classes for you?; ¿Cómo les va con la tarea? means How are you dealing with the homework? “Irle bien/mal en la vida” to someone is a colloquial expression that means how well/bad someone is doing in life. A mi papá le va muy mal (en la vida). My dad is not doing very well (in life). General questions to ask someone’s wellness can be: ¿Cómo le va (a usted)? ¿Cómo le va a su famiia? ¿Cómo te va?

ACTIVIDAD 7. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.

1. A: ¿Me vendes tu diccionario? B: Sí, yo __________ vendo mi diccionario.
2. A: ¿Le paga diez dólares la hora a Manuel? B: No, yo __________ pago doce.
3. A: ¿Les habla español el profesor a ustedes? B: Sí, él __________ habla español a nosotros.
4. A: ¿Qué le pide usted a la señorita? B: Yo __________ pido una copa de vino.
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él __________ escribe una carta a la semana.
6. A: ¿Llama usted por teléfono a sus padres? B: Sí, yo __________ llamo por teléfono todos los días.
7. A: ¿Les canta canciones Edwin a ustedes? B: Sí, él __________ canta muchas canciones.
8. A: ¿Qué dice la maestra a Carmen” La maestra __________dice a Carmen cómo estudiar
para el examen.
9. A: ¿Qué explica el maestro a Gustavo? B: El maestro __________ explica una formula nueva.
10. A: ¿Qué explica el director a los maestros? B: Él __________ explica unas nuevas disposiciones.
11. A: ¿Le va bien en la vida a Fernando? B: Sí, __________ va muy bien a él.
12: ¿Cómo te va? B: __________ va más o menos (a mí).
13 A: ¿Cómo le va a sus hermanos? B: A ellos __________ va bien allá en Lima.
14 A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ esa cantidad.
15. A: ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Sí, yo __________ puedo prestar solo tres dólares.
16. A: ¿Qué le dice su consejero (advisor) a José? B: El consejero __________ dice que tome
más horas este semestre (a él).

ACTIVIDAD 8. Make 4 questions and answers using Indirect Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

GUSTAR-ENCANTAR-DOLER

ACTIVIDAD 9. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)

Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).

Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
YES/NO QUESTIONS: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Les duele la cabeza a ustedes? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no nos duele la cabeza.
INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván) asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)?. You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.

ACTIVIDAD 10. Provide the correct form of GUSTAR, ENCANTAR or DOLER in the blank spaces.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. Le duelen las piernas.
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted?
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago.
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.
15. A vosotros os ________________ las orejas.

ACTIVIDAD 11. Make 12 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (4 sentences) and DOLER (4 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.

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