Monday, February 11, 2013

SPN 101: Actividades Semanales 5; Feb 11-15, 2013



SPN 101: Actividades Semanales Semana 5 Feb 11-15, 2013

See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Week/Semana 5 Semana 11-15 Febrero

(7) Regular verbs “-AR,-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): REGULAR VERBS “-AR,” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2): estudiO, estudias, estudia; estudiAMOS, estudiAIS, estudiAN

ACTIVIDAD 2.
Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

Verbs (verbos) are content words that designate actions. Verbs in Spanish have –AR, -ER, and –IR endings: estudiar (to study), comer (to eat), vivir (to live). To conjugate a verb in the present tense, you take the stem of the verb with no –ar, -er, -ir ending and you add an ending (see below) according to the subject personal pronoun, or noun of the sentence. In other words, you conjugate the verbs according to the person or subject, personal pronoun doing the action/activity in the sentence.

Present Tense conjugations -AR conjugation -ER conjugation -IR conjugation
Infinitive estudiar comer vivir
Subject Pronouns for EMPHASIS
Singular
Yo/I → estudiO, comO, vivO.
Tú (Vos en Centroamérica), You (fam)→ estudiAS, comES, vivES
Ella (she); él (he); Usted (Ud.) You (formal)→ estudiA, comE, vivE
Plural
Nosotras/os (We f/m)→ estudiAMOS, comEMOS,vivIMOS
Vosotras/os (You fam used in España) → estudiáis, coméis, vivís
Ustedes (Uds.)
(You f/m familiar/formal); Ellas/Ellos (They f/m) →
estudiAN, comEN, vivEN

Rules. The present tense en español (marked in the verb conjugation according to the subject of the sentence) indicates an action, activity, or state of being that occurs at the present time.
Yo estudio español en la universidad (I am studying Spanish at the university).
Mi mamá vive en Lima (My mother lives in Lima).
Comemos en la cafetería (We eat at the cafeteria).

Subject Personal Pronouns (SPPs).
The SPPs are YO, TÚ (VOS en América Central), ELLA, ÉL, USTED (SINGULAR); NOSOTRAS/OS, VOSOTRAS/VOSOTROS, USTEDE , ELLOS, ELLAS (PLURAL). These pronouns replace nouns already familiar to us within the context of the sentences we are writing or speaking about. . For example: Bryce y Natalia trabajan en la librería. Ellos hablan español muy bien. (Bryce y Natalia work at the library. They speak Spanish very well). We use ELLOS to replace Bryce y Natalia and for not repeating the names again). When you address people or talk about yourself use, yo, tú (vos), usted,ustedes, vosotros. ¿Cómo se llama usted? Yo me llamo Juan. When you talk about familiar people to you and the person you are talking with, use ella, él, ellas, ellos. ¿Quiénes son ellos? ¿Dónde está él?
Use personal subject pronouns when you want to emphasize the doer of the action. Ella trabaja mucho. Be aware that personal pronouns can be omitted in the sentence. Bailamos salsa (We dance salsa). Me llamo José (I call myself José). You will find that some Spanish language dominant speakers may omit using personal pronouns compared to other speakers. It depends on the emphasis you want to put in the doer, or the emphasis on the action (so you may omit to indicate the personal pronoun).

Formation of questions: ¿Trabaja Juan en Walmart? Place the verb before the subject, include the question mark: ¿ (ALT+168) at the beginning of the question, and raise your intonation.
¿Vives (tú) en Owensboro? ¿Estudian (ellas) en la bilbioteca?

Negation.
In questions and simple sentences, place NO in front of the verb. A: ¿No estudias (tú) esta noche (tonight)? B: No, no estudio. (Use no and make a pause, and use no again before the verb in answers). Mi mamá no trabaja en el hospital.

Some –AR verbs: bailar (to dance), cantar (to dance), comprar (to buy), contestar (to answer), desear (to desire), escuchar (to listen), hablar (to speak, to talk), necesitar (to need), preguntar (to ask), trabajar (to work).

ACTIVIDAD 3. Provide the answers to these –AR exercises.
1. Nosotros ____________ (estudiar) mucho en la clase de español.
2. El profesor siempre __________ (hablar) español.
3. Ella ____________ (preguntar) la hora.
4. Mis amigos ___________ (bailar) salsa muy bien.
5. ¿__________ usted (trabajar) en Red Lobster?
6. Vosotras ______________ (necesitar) trabajar más.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Nosotros tocamos la guitarra. ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. ___________________________________
4. Abel habla quechua. ___________________________________
5. Ustedes desean mirar más películas en español.
___________________________________
6. Julia come en su casa. ___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo estudio biología. ___________________________________
2. Nosotros compramos huevos, pan y leche. ___________________________________
3. Ellos contestan las preguntas. ___________________________________
4. Nora toca el piano. ___________________________________
5. Ustedes escuchamos la clase. ___________________________________
6. Vosotros necesitáis más disciplina.
___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –AR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-ER” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-ER, -IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2).
Comer (to eat): comO, comES, comE; comeMOS; comEIS; comEN
Vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –ER verbs: aprender (to learn), beber (to drink), comer (to eat), comprender (to understand), correr (to run), creer (to believe), leer (to read), prometer (to promise), responder (responder), vender (to sell).

A. Provide the conjugation of the –ER verb provided.
1. Los profesores siempre __________ (aprender) de los estudiantes.
2. Tú _________ (leer) tu libro.
3. Nora ____________ (beber) agua todos los días.
4. Las alumnas _________ (comprender) los ejercicios muy bien.
5. ¿__________ (tú) (correr) todas las mañanas?
6. Ustedes ______________ (vender) manzanas chilenas.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Lilian y Nora prometen hablar más español. ___________________________________
2. Ellos corren en las tardes. ___________________________________
3. Yo bebo mucha agua. ___________________________________
4. Vosotros comprendéis los problemas. ___________________________________
5. Tú comes en tu casa. ¬___________________________________
6. Nosotros aprendemos los verbos. ¬___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it a negative sentence. negative.
1. Yo comprendo los ejercicios. ___________________________________
2. Nosotros comemos en casa. __________________________________
3. Vosotras corréis todas las mañanas. ___________________________________
4. Mi amigo Jaime lee todas las noches. ___________________________________
5. Mis padres creen en mí. ¬___________________________________
6. ¿Corres más tarde? ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –ER verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences.
See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

REGULAR VERBS “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2)

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Regular verbs “-IR” endings (U3: p. 42-3; U4: p. 51-2). vivir (to live): vivO; vivES, vivE; vivIMOS, vivIS, vivEN.

Some –IR verbs: abrir (to open), asistir (to attend), describir (to describe), discutir (to discuss), escribir (to write), existir (to exist), sufrir (to suffer), recibir (to receive), vivir (to live)

A. Provide the conjugation of the –IR verb provided.
1. Nosotros ___________ (asistir) a clases todos los días.
2. Tú _______________ (describir) a la profesora Escudero muy bien.
3. La música ____________ (existir) en todas los países del mundo.
4. Vosotros _____________ (escribir) mucho español todos los días.
5. Verónica ___________(recibir) mucho amor.
6. Usted ________ (abrir) la puerta.

B. Interrogative Sentences. Change the following sentences to questions.
1. Ellas viven en un departamento. ___________________________________
2. Genaro describe a su papá con amor. ___________________________________
3. Ellos abren las puertas. ___________________________________
4. Vosotros sufrís mucho. ___________________________________
5. Usted vive en Louisville.
___________________________________
6. Ustedes nunca discuten.  ___________________________________

C. Negative statements. Rewrite each sentence, making it negative.
1. Yo describo a mi familia. ___________________________________
2. Vosotras vivís en Madrid. ___________________________________
3. Mi amiga Vicky escribe bien. ___________________________________
4. Mis padres sufren mucho. ¬___________________________________
5. ¿Escribes esta noche? ___________________________________
6. Ellos asisten a clase todos los días. ___________________________________

ACTIVIDAD 4. Write SEIS sentences with seis different –IR verbs in the present tense: DOS affirmative sentences; DOS questions; and DOS negative sentences.
See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

8. INTERROGATIVE WORDS (Book U5: p. 61) AND Negative forms

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): U4: p. 61. Read notes below and make your own notes.
Interrogative words: request specific information the asker does not know. The following are common interrogative words: ¿Qué? What? ¿Cuál? (Which one?)
¿Cuáles? (Which ones?), ¿Cómo? (How), ¿Dónde? (Where?), ¿Cómo? (How?), ¿Cuánto? (How much masc.), ¿Cuánta (How much fem.?), ¿Cuántos? (How many masc?) ¿Cuántas? (How many fem.?) ¿Por qué? ¿Quién? (Who singular) ¿Quiénes? (Who plural). For example if you ask. ¿Dónde trabajas? (Where do you (informal) work?) you want to know where this person you are talking to works.



ACTIVIDAD 2. Question-word sentences. Make a question out of the sentence using the interrogative question in parenthesis to replace the underlined time, place, subject or object. Modelo: Yo estudio biología (Qué): ¿Qué estudias (tú)?

1. Nosotros tocamos la guitarra. (¿Qué? Ustedes) ___________________________________
2. Tú compras la leche y los huevos. (¿Qué) ___________________________________
3. Ellas contestan las preguntas. (¿Qué?) ___________________________________
4. Abel habla quechua. (¿Qué?) ___________________________________
5. Ustedes desean mirar películas en español. (¿Qué?) _________________________________
6. Julia come en su casa. (¿Dónde?) ___________________________________
7. Lilian y Nora prometen hablar más español. (¿Qué?) _________________________________
8. Ellos corren en las tardes. (¿Cuándo?)___________________________________
9. Yo bebo mucha agua. (¿Qué? usted) ___________________________________
10. Tú comes en tu casa. (¿Dónde? tú) ___________________________________
11. Nosotros aprendemos los verbos. (¿Qué? Ustedes) _________________________________
12. Ellas viven en un departamento. (¿Dónde?) ___________________________________
13. Genaro describe a su papá con amor. (A quién/To whom_____________________________
14. Ellos abren las puertas. (¿Qué?) ___________________________________
15. Usted vive en Louisville.
(¿Dónde? usted) ___________________________________
16. Mi nombre es Emilio. (¿Cuál)) __________________________________________
17. Mis pasatiempos favoritos son leer y escribir. (¿Cuáles?) _______________________

ACTIVIDAD 3. Write SEIS questions and their answers in Spanish. See previous models and verbs. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

No comments:

Post a Comment