Tuesday, January 13, 2015

SPN 102: Spring 2015: Weekly Activities: Jan 13-15, 2015



SPN 102 Spring 2015 Activdades semanales/Weekly Activities 1
C. Martin Vélez Salas

Semana/Week 1: 11-13 de Enero, 2015: Actividades semanales/Weekly Activities 1
Martes 13 de Enero: Intro to the course syllabus: Review Present Tense (SPN 101)
Jueves 15 de Enero: Practice. Research Training: Library (10:00-10:50AM)

Introduction Course
Personal Information-Interview Times
Syllabus: Library Research Report: Power Point of a Spain-related topic: Bring a ONE page summary of this presentation. Choose Topic and Date.
Mid-Term and Final Performances of a skit-Read modelos.  
Final Interview with Instructor
TAREA/HOMEWORK: Please keep a notebook/binder with all homework
Quizzes-Exams

METODO
Grammar content and communication exercises: See blog for weekly activities, classwork and homework. 
Integrating the Arts and Second Language Learning: Follow us in Facebook on this integration:

Further suggestions for learning a second language
(1) Learning a Second Language: Focus on another way to express meanings. Spanish: Functions in the US and Spanish speaking countries.
(2) How?: Discovery of meanings in different contexts by observing new words, sentences, paragraphs, stories, images, movements, people in different situations and from various countries, regions, listening to music, eating food with people, dancing, working with other people, interacting with people.
(3) Structure Learning: Focus on how these meanings work in language in context (e.g. newspaper, film, face-to-face interaction, text message). Grammar as a starting point. Look at your grammar: Noun-Adjective-Verb-Adverb. Sentence: Subject-Verb-Complement
(4) Techniques: Use a diary to reflect on your learning. Use flashcards to learn new words, new verbs combinations. Use a notebook to classify your new words and write new sentences. Start observing new words around you, books, written materials in the new language, start listening to songs, dance, movies, TV programs. Watch a movie with the captions in Spanish or English. Start exploring new meanings in different texts and materials.
(5) Use the language with creativity. Start playing with language right away. Read the words, phrases, and sentences, lines, and paragraphs stressing different emotions. Make a link between your words and your physical movements. Improvise. Create new ways to express language, meanings and emotions.

(1) Review of Present Tense verbs: ‘-ar, -er, -ir” verbs (regular and irregular)

A. Verbs in the present have these endings: trabajar (trabajO, trabajAS, trabajA; trabajAMOS, trabajAN); comer (comO, comES, comE; comEMOS; comEN), vivir (vivO, vivES, vivE; vivIMOS, vivEN). Some verbs change their stem in the present tense: Group 1: Yo irregular: yo hago, yo tengo, etc; Grupo 2: e˃ie: pensar, cerrar, empezar, querer, entender; Grupo 3: o˃ue: almorzar, encontrar, recordar, poder, volver; u˃ue: jugar. Grupo 4: e>i: pedir, repetir, servir.

B. Make two sentences with two regular verbs and two with each group of the irregular verbs.
Yo como en la cafetería todos los días.
Nosotros trabajamos estudiando.
¿Qué piensas de esta situación?
Verónica puede cantar en Quechua.

C. ¿Ser or estar? Escoge a verb conjugation of ser (soy-eres-es-somos-son) o estar (estoy-estás-está-estamos-están) para completar las oraciones: 1. Los libros ___están__ en la mesa; 2. Margarita tiene 20 años. Ella ____es___ alta y delgada; 3. Josefina y yo __estamos__ muy contentos; 4. Hoy _es__ martes; 5. Yo no ___soy__ el presidente de la nación; 6. ¿De dónde en México __es_ usted?; 7. Gaby y yo __somos__ amigos.

D. Completa los espacios: 1. Elisa _____vive_____ en Central City (vivir); 2. David ___trabaja__ (trabajar) en Sara Lee; 3. Nosotros __comemos___ (comer) en ese restaurante una vez al mes; 4. Juan __comienza___ (comenzar) a trabajar a las ocho. 5. Los chicos ___quieren___ (querer) practicar más español; 6. ¿Qué __piensas___(pensar) tú de la situación política?

E. Translation. Traduzca estas oraciones al inglés. 1. Me gusta su camisa: I like your shirt. 2. Podemos bailar muy bien: We can dance very well.
3. Planeo ir al restaurante italiano: I plan/I am planning to go to the Italian restaurant. 4. Ellos no quieren ir a la fiesta: They don’t want to go to the party. 5. Mi hermana Nora tiene 50 años de edad: My sister Nora is 50 years old. 6. Yo tengo que estudiar esta tarde: I have to study this afternoon. 7. María y yo vamos a trabajar este fin de semana: Maria and I are going to work this weekend. 8. ¿Va usted a su oficina ahora?: Are you going to your office now?

F. Responda estas preguntas. 1. ¿Cómo está usted?; 2. ¿Qué estudia en la universidad?; 3. ¿Qué cursos toma los miércoles?; 5. ¿Qué va a hacer este fin de semana? 6. ¿Tiene que trabajar o estudiar esta noche?; 7. ¿Qué come usted en la mañana? Luego (then) haga las preguntas a un/a compañera/o. Be ready to report his/her answers to the whole clase. Be ready to perform these questions in an interview style.

Summary-Reflection
(1) What are some of your ideas, methods, and techniques to learn Spanish?
(2) What are some useful questions/possible answers using the present tense?
(3) What are the regular forms for the present tense verbs in Spanish? What are some of the verbs in the irregular groups? Mention some verbs in both groups. 

Jueves 15 de Enero, 2015
Practice: Please have this ready for Jueves 15 de Enero. Provide English translations.
(1) Write 4 sentences using 4 different regular verbs in the present tense.
(2) Write 4 sentences using 4 different regular verbs in the present tense.
(3) Write 4 sentences using SER in the present tense.
(4) Write 4 sentences using ESTAR in the present tense.

Research training: 10:00-10:50AM Library

SONGS FOR SEMESTER
Corazón partío –Alejandro Sanz

A quien le importa – Alaska y Dinarama

Corazón partío
Tiritas pa este corazón partío.
tiri-ti-tando de frío.
tiritas pa este corazón partío.
pa este corazón.

Ya lo ves, que no hay dos sin tres,
que la vida va y viene y que no se detiene...
y, que sé yo,
pero miénteme aunque sea, dime que algo queda
entre nosotros dos, que en tu habitación
nunca sale el sol, ni existe el tiempo,
ni el dolor.

Llévame si quieres a perder,
a ningún destino, sin ningún porqué.

Ya lo sé, que corazón que no ve
es corazón que no siente,
o corazón que te miente amor.
pero, sabes que en lo más profundo de mi alma
sigue aquel dolor por creer en ti.
¿qué fue de la ilusión y de lo bello que es vivir?

¿Para qué me curaste cuando estaba herío,
si hoy me dejas de nuevo el corazón partío?

¿Quién me va a entregar sus emociones?,
¿quién me va a pedir que nunca le abandone?,
¿quién me tapara esta noche si hace frío?,
¿quién me va a curar el corazón partío?,
¿quién llenara de primaveras este enero,
y bajará la luna para que juguemos?
Dime, si tú te vas, dime, cariño mío,
¿quién me va a curar el corazón partío?

Tiritas pa este corazón partío.
tiritas pa este corazón partío.

Dar solamente aquello que te sobra
nunca fue compartir, sino dar limosna, amor.
si no lo sabes tu, te lo digo yo.
después de la tormenta siempre llega la calma,
pero, sé que después de ti,
después de ti no hay nada.

¿Para qué me curaste cuando estaba herío,
si hoy me dejas de nuevo el corazón partío?

¿Quién me va a entregar sus emociones?,
¿quién me va a pedir que nunca le abandone?,
¿quién me tapara esta noche si hace frío?,
¿quién me va a curar el corazón partío?,
¿quién llenara de primaveras este enero,
y bajará la luna para que juguemos?
Dime, si tú te vas, dime, cariño mío,
¿quién me va a curar el corazón partío?

¿Quién me va a entregar..
A quien le importa – Alaska y Dinarama

La gente me señala
Me apuntan con el dedo
Susurran a mis espaldas
Y a mí me importa un bledo

Que más me da
Si soy distinta a ellos
No soy de nadie
No tengo dueño

Yo sé que me critican
Me consta que me odian
La envidia les corroe
Mi vida les agobia

¿Por qué será?
Yo no tengo la culpa
Mis circunstancias les insultan
Mi destino es el que yo decido
El que yo elijo para mi

A quién le importa lo que yo haga
A quién le importa lo que yo diga
Yo soy así y así seguiré
Nunca cambiaré

A quién le importa lo que yo haga
A quién le importa lo que yo diga
Yo soy así y así seguiré
Nunca cambiaré

Quizá la culpa es mía
Por no seguir la norma
Ya es demasiado tarde
Para cambiar ahora

Me mantendré firme en mis convicciones
Reforzaré mis posiciones
Mi destino es el que yo decido
El que yo elijo para mí

A quién le importa lo que yo haga
A quién le importa lo que yo diga
Yo soy así y así seguiré
Nunca cambiaré

A quién le importa lo que yo haga
A quién le importa lo que yo diga
Yo soy así y así seguiré
Nunca cambiaré

No comments:

Post a Comment