Tuesday, January 22, 2013

SPN 101: Weekly Actividades Spring 2013



SPN 101: Spring 2013 2 Weekly Activities
See syllabus for content. See blog for weekly activities.

Semana 2 Semana 21-25 Enero
Before doing the actividades, please listen to the PODCAST about nouns, definite and indefinite articles. Click here. PODCAST 2.

PODCAST 2: Nouns (chico, chica, hombres, mujeres).
Definite articles (la, el, las, los). Indefinite articles (un, una, unos, unas)

Read Gramática Section (BOOK) U1: p. 22-23; U2: 34-35; U6 (A-B): p. 69-70
Nouns (nombres/sustantivos) are content words that designate objects, things, ideas, or persons that are either masculine of feminine. Masculine nouns tend to end in –O (chicO), feminine nouns in –A (chicA). Nouns that follow this rule should be memorized with their articles: el or la.

PLURAL: Add –s to nouns that end in las vocales (a-e-i-o-u) with the corresponding feminine/masculine article: las casas; add –es to nouns that end in consonants: los profesores; omit the accent mark from the singular noun (canción) when adding –es: las canciones; change final Z to C before adding –es: (el lápiz): los lápices.

EXTRA NOTES ON NOUNS
Feminine nouns also end in –dad, -ción, -sión.
Ejemplos: la ciudad, la canción. Some cognates: la lección, canción, la emoción, la nación, la composición, confusión, la represión, la televisión, la pasión, la fricción, la sesión, la promoción, la ilusión.
Some feminine nouns: la calle, la clase (cognate), la frase (cognate), la luna, la mamá, la noche.

COGNATES
MASCULINE: El animal, el hospital, el hotel, el Papa, el papá, el elefante, el restaurante, el patio, el color, el oceáno, el piano, el león.
FEMININE: La patata, la papa, la cámara, la guitarra, la razón, la foto, la fotografía, la historia, la filosofía, la sicología, la biología, la matemática, la música.

Definite articles: are non-content words that help us to stand out specific nouns we are talking about. El español es importante para mi trabajo (Spanish is important for my job). The articles in español are as follows.

Artículos Definidos/Definite Articles: el, los (the) masculine – la. las (the) (feminine)
Indefinite Articles:    un (a, an), unos (some, a few) (masculine)
una (a, an), unas (some, a few) (feminine)

Compared to definite articles (el, la, los, las) that help us to focus on specific objects: (El español es importante, Spanish is important), indefinite articles (un, una= a, one, an),unos (some masc), unas (some fem.) help us to refer to non-specific objects: El gato (the cat)/Un gato(a cat). Las chicas (the girls)/Unas chicas (some girls).

ACTIVIDAD 1. Nouns in plural and definite and indefinite articles.

A. Study these groups of nouns:
La casa: teléfono, mesa, puerta, ventana, sala, cocina, comedor, gato., perro, silla, patio, cama, habitación.
El salón de clase: cuaderno, libro, cuadro, lápiz, bolígrafo/lapicero, proyector, computadora, escritorio, carpeta, mapa, pizarra.
La ciudad: policía, edificio, coche/carro, mujer, hombre, autobús/bus, cine, periódico, centro comercial, hospital, restaurante.
Los alimentos: (botella de) leche, agua, pan, cereal, pollo, pescado, carne, naranjas, manzanas, huevo, dulce, queso, jugo (de naranja, manzana), café, hamburguesa, sanguche.

B. Provide the plural of these noun phrases:
el teléfono, la mesa, la puerta, la ventana, la sala, la cocina, el gato., el perro; el cuaderno, el libro, el cuadro, el lápiz, el bolígrafo/lapicero, la computadora, el escritorio, la carpeta, el mapa; el policía, el edificio, el coche/carro, la mujer, el hombre, el autobús/bus, el cine, el periódico; (la botella de) leche/agua, el pan, el cereal, el pollo, el pescado, la carne, el huevo, el dulce, el queso, el jugo (de naranja, manzana), el café, la hamburguesa.

C. Provide the plural of these noun phrases:
un teléfono, una mesa, una puerta, una ventana, una sala, una cocina, un gato., un perro; un cuaderno, un libro, un cuadro, un lápiz, un bolígrafo/lapicero, una computadora, un escritorio, una carpeta, un mapa; un policía, un edificio, un coche/carro, una mujer, un hombre, un autobús/bus, un cine, un periódico; (la botella de) leche/agua, un pan, un cereal, un pollo, un filete de pescado, un bistec de carne, un huevo, un dulce, un queso, un jugo (de naranja, manzana), un café, una hamburguesa.

ACTIVIDAD 2. Describing specific objects at your home or in class.
A. Read and translate these ways to describe specific objects.
José mentions specific parts of his house:
Esta es mi casa.
Esta es la sala. Este es el comedor. Esta es la cocina. Este es el baño.
Selena mentions specific objects in the classroom asking herself what the object is first: ¿Qué es esto?
La puerta, la pizarra, el mapa, el escritorio, la carpeta de Juan, la computadora, el proyector.
B. Draw a picture of your house or apartment. Describe it to your partner as Juan did.
C. Describe some specific objects in class as Selena did. Ask yourself (various times) what is this? as Selena did.
D. Be ready to perform your descriptions with creativity to your classmates.

REFLECTION-SUMMARY
(1) Name five nouns in singular and plural in this vocabulary list: la casa; el salón de clase, la ciudad, los alimentos.
(2) When will you use a definite article (el, la, los, las) with these nouns? When will use an indefinite article (un, una, unos, unas) with these nouns?
(3) Describe a picture/situation in which there are specific and non-specific objects in Spanish.
(4) Translate into Spanish: What is this?; This is the door; This is the window.  

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