SPN 102 Spring
2013 4 Weekly Activities
See syllabus for content. See blog for weekly activities.
See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Semana 4: 04-08
Febrero, 2013
(5)
Indirect Object Pronouns
ACTIVIDAD
1. Indirect Object Pronouns (Leer LIBRO: U24:229-231) and verbs: gustar (to like),
encantar (to be delighted) and doler (to hurt) (Leer LIBRO: U25: 238-239)
ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))
Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))
ACTIVIDAD 3. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.
1. A: ¿Me vendes tu diccionario? B: Sí, yo __________ vendo mi diccionario (a ti)
2. A: ¿Le paga usted diez dólares la hora a Manuel? B: No, yo __________ pago doce (a él)
3. A: ¿Les habla español a ustedes el profesor? B: Sí, él __________ habla español (a nosotros).
4. A: ¿Qué le pide usted a la señorita? B: Yo __________ pido una copa de vino (a ella).
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él __________ escribe una carta a la semana (a ella)
6. A: ¿Llama usted por teléfono a sus padres? B: Sí, yo __________ llamo por teléfono todos los días (a ellos).
7. A: ¿Les canta canciones Edwin a ustedes? B: Sí, él __________ canta muchas canciones (a nosotros)
8. A: ¿Qué dice la maestra a Sandro? La maestra __________dice a Sandro cómo estudiar
para el examen.
9. A: ¿Qué explica el maestro a Delia? B: El maestro __________ explica una formula nueva a Delia.
10. A: ¿Qué explica el director a los maestros? B: Él __________ explica unas nuevas disposiciones (a ellos).
11 A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ esa cantidad (a él).
12. A: ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Sí, yo __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
13. A: ¿Qué le dice su consejero (advisor) a José? B: El consejero __________ dice (a él) que tome más horas este semestre.
ACTIVIDAD 4. Make 4 questions and answers using Indirect Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
(5.1) GUSTAR-ENCANTAR-DOLER
ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make flashcards).
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Indirect Object Pronouns stand for the nouns to whom, and for whom, the action of the verb is intended. For example in the sentence: “Yo escribo cartas a mi sobrino”, mi sobrino (my nephew) is the indirect object noun of the verb “escribo”. When I want to talk again about “mi sobrino” in my sentences, I replace this indirect object with “le”, which is the indirect object pronun. So I can say. Yo le escribo cartas todos los meses (I write letters to him every month). Look at this table.
INDIRECT OBJECT PRONOUNS: me, te, le; nos, os, les
Nora me escribe cartas (a mí) (Nora writes letters to me) (to me: for emphasis)
Nora te escribe cartas (a ti) (Nora writes letters to you) (fam sing)
Nora le escribe cartas (a él) (Nora writes letters to him)
Nora le escribe cartas (a ella) (Nora writes letters to her)
Nora le escribe cartas (a Ud.) (Nora writes letters to you (formal sing))
Nora nos escribe cartas (a nosotros) Nora writes letters to us (to us: for emphasis)
Nora os escribe (a vosotros) (Nora writes letters to you (you pl. Spain))
Nora les escribe (a ellos) (Nora writes letters to them (masc))
Nora les escribe (a ellas) (Nora writes letters to them (fem))
Nora les escribe cartas (a Uds.) (Nora writes letters to you (pl))
ACTIVIDAD 3. Provide the Indirect Direct Object Pronoun (me, te, le, nos, os, les) in the blank spaces.
1. A: ¿Me vendes tu diccionario? B: Sí, yo __________ vendo mi diccionario (a ti)
2. A: ¿Le paga usted diez dólares la hora a Manuel? B: No, yo __________ pago doce (a él)
3. A: ¿Les habla español a ustedes el profesor? B: Sí, él __________ habla español (a nosotros).
4. A: ¿Qué le pide usted a la señorita? B: Yo __________ pido una copa de vino (a ella).
5. A: ¿Cuántas cartas escribe Carlos a Verónica? B: Él __________ escribe una carta a la semana (a ella)
6. A: ¿Llama usted por teléfono a sus padres? B: Sí, yo __________ llamo por teléfono todos los días (a ellos).
7. A: ¿Les canta canciones Edwin a ustedes? B: Sí, él __________ canta muchas canciones (a nosotros)
8. A: ¿Qué dice la maestra a Sandro? La maestra __________dice a Sandro cómo estudiar
para el examen.
9. A: ¿Qué explica el maestro a Delia? B: El maestro __________ explica una formula nueva a Delia.
10. A: ¿Qué explica el director a los maestros? B: Él __________ explica unas nuevas disposiciones (a ellos).
11 A: ¿Vas a prestar (to loan, lend) cien dólares a Alex? B: Sí, yo voy a prestar__________ esa cantidad (a él).
12. A: ¿Me puedes prestar cinco dólares? B: Sí, yo __________ puedo prestar solo tres dólares (a ti).
13. A: ¿Qué le dice su consejero (advisor) a José? B: El consejero __________ dice (a él) que tome más horas este semestre.
ACTIVIDAD 4. Make 4 questions and answers using Indirect Object Pronouns. Use previous questions and answers as guides. Practice the pronunciation of your questions and answers in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
(5.1) GUSTAR-ENCANTAR-DOLER
ACTIVIDAD
1. Read these grammar notes and make your own notes (e.g. highlight notes, make
flashcards).
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)
Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).
Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
YES/NO QUESTIONS: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.
INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)? You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.
ACTIVIDAD 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the spaces.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas. (doler)
ACTIVIDAD 3. Make 12 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (4 sentences) and DOLER (4 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
GUSTAR means to be pleasing. ENCANTAR (to be very pleasing), and DOLER (o-ue verb) (to hurt) are verbs that use INDIRECT OBJECT pronouns (me, te, le; nos, os, les) when they are used to state what is pleasing to you or someone else, what is very pleasing to you or someone else, or what hurts you or someone. In English GUSTAR conveys the meaning of the English verb TO LIKE. Gustar/Encantar/Doler agree in number with its direct object noun (the following noun or noun phrase after the conjugated form of gustar).
Formation:
(A mí) me gusta el chocolate (I like chocolate; To me chocolate is pleasing)
(A ti) te gustan los chocolates (You like chocolates; To you chocolates are pleasing)
(A usted/A él/A ella) le gusta tomar té (You (formal) like (He/She likes) drinking tea; To you, him, her drinking tea is pleasing.
(A nosotros) nos gustan las naranjas (We like oranges; To us oranges are pleasing).
(A vosotras) os gusta el pollo frito (You -plural, Spain- like fried chicken; To you fried chicken is pleasing)
(A ustedes, ellos, ellas) les gustan comer carne asada (They/You like eating roast beef; To you, them eating roast beef is pleasing).
DOLER (o-ue verb present): Me duele/Te duele/Le duele/Nos duele/Os duele/Les duele
Ejemplos: Me duele el corazón (My heart hurts; is hurting); Nos duelen las piernas (Our legs hurt; are hurting); ¿Os duele la cabeza? (Does your head hurt?; is your head hurting); A José le duele el estómago (Juan’s stomach hurts him; is hurting him)
Vocabulario: El cuerpo humano (The Human Body): el ojo/los ojos (eye). La cabeza (head). El estómago (stomach). El pie/los pies (foot). La pierna/Las piernas (leg). La mano/Las manos (hand). El pecho (chest). La espalda (back). La cara (face). La boca (mouth). Los labios (lips). La oreja derecha (right ear). La oreja izquierda (left ear). Las orejas (ears). El brazo (arm). Los brazos. La rodilla (knee). El hombro (shoulder). El corazón (heart).
Rules:
1. The subject of GUSTAR/ENCANTAR/DOLER is the thing/action or person that is pleased, that is liked, that is liked a lot, or that hurts. Me gustan los chocolates (chocolates, plural noun)/A mi papá le encanta bailar (dancing, singular noun). Nos duelen las piernas (legs, plural noun).
2. The indirect object pronouns (me, te, le, nos, os, les) always stand before these verbs. Les gusta el helado de fresa . Nos gusta el softbol. Te gusta bailar.
3. A (mí, ti, usted, él, ella, nosotros, vosotros, ustedes, ellos, X person) can be placed anywhere in the sentence to make clear who likes the thing/action: A Nora le gusta cocinar. Les gusta escuchar música romántica a mis padres.
4. Questions:
YES/NO QUESTIONS: ¿Te gustan los chocolates? (Are chocolates pleasing to you?); ¿Le encantan las flores a su mamá? (Are flowers very pleasing to your mother); ¿Le duele la cabeza a usted? (Do your heads hurt you -plural-?) asks for YES/NO answers. You can answer with sí o no in front of the indirect object pronoun: No, no me gustan los chocolates; Sí, a mi mamá le encantan las flores; No, no mes duele la cabeza.
INTERROGATIVE QUESTIONS: You can ask any question starting with an interrogative word like Qué. Ejemplo: ¿Qué deporte/comida/pasatiempo te/le gusta (a usted, a Nora, a Iván)? asks for what sport/food/pastimes you (informal/formal), or someone else likes in singular. Note the use of the te/le in the question. ¿Qué deporte/comida/pasatiempo os/les gusta (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what sport/food/pastimes you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question. You can ask someone what is hurting him/her using: ¿Qué te/le duele (a usted, a Nora, a Iván)? You can ask some people what is hurting them using: ¿Qué os/les duele (a vosotros, ustedes, ellos, ellas)? asks for what hurts you (plural Spain, you plural, they (masc, fem). Note the use of the os/les in the question.
ACTIVIDAD 2. Provide the form of “gustar, encantar or doler” in the spaces.
1. A mí me ________________ el color azul. (gustar)
2. A mi hermana Nora no le _________________ la piña. (gustar)
3. ¿Qué colores les ___________ a ustedes? (gustar)
4. A mis padres les ___________ ir al cine los fines de semana. (gustar)
5. A mi mamá le ___________ las películas románticas. (encantar)
6. ¿Le _______________ bailar salsa (a usted)? (gustar)
7. Me ____________________ las mañanas. encantar)
8. A mi abuelita Verónica no le ______________ la cabeza. (doler)
9. ¿Qué parte del cuerpo ___________________ a usted? (doler)
10. A nosotras nos _______________________ las canciones de Selena. (encantar)
11. A mi papá y a mi tío les _________________________ jugar golf. (encantar)
12. ¿Qué te _______________________ hacer en tu tiempo libre? (encantar)
13. No me _____________________ el estómago. (doler)
14. A mi hermano le ________________ la espalda y el hombro izquierdo.(doler)
15. A vosotros os ________________ las orejas. (doler)
ACTIVIDAD 3. Make 12 sentences in Spanish (with their English translations) with GUSTAR (4 sentences); ENCANTAR (4 sentences) and DOLER (4 sentences). Practice the pronunciation of your sentences in different ways. Memorize your sentences. Be ready to perform them in clase, and ready to record your sentences.
No comments:
Post a Comment