Monday, February 4, 2013

SPN 101: Actividades Semanales 4 Spring 2013



SPN 101: Actividades Semanales Semana 4 Feb 06-08, 2013

See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Week/Semana 4 Semana 06-08 Febrero

5. Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44)
6. Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)


ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Cardinal Numbers: 1-1000 (U7: p. 76) (U14: 143-44).

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes.
Highlight main points, make your flashcards.

A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.

B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001 = mil y un (o,a);

C. Y is placed after the decades 30 through 90 adding one through nine: treinta-cuarenta-cincuenta-sesenta-setenta-ochenta-noventa y un(o), dos, tres, etc.: Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes (There are forty-seven students).

D. Ciento (100) shortens to CIEN in front of masculine and feminine nouns: cien mesas, cien perros, (one hundred tables, one hundred dogs) but remains ciento in front of smaller numbers than 100: ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).

E. Doscientos, trescientos, cuatrocientos, quinientos, seiscientos, setecientos, ochocientos, novecientos change their endings to AS when describing feminine nouns: Hay doscientas chicas en el grupo (There are two-hundred girls in the group)

F. Mil (1000).
One is not expressed after mil. Y is not generally used after mil. Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la Universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university.) 


Podcast 5. Listen and repeat the numbers and sentences after Actividad 1 and 2. (Script below)

A. Cardinal Numbers 1-30: 1 uno (un, una), 2 dos, 3 tres, 4 cuatro, 5 cinco, 6 seis, 7 siete, 8 ocho, 9 nueve, 10 diez, 11 once, 12 doce, 13 trece, 14 catorce, 15 quince, 16 dieciséis, 17 diecisiete, 18 dieciocho, 19 diecinueve, 20 veinte, 21 veintiuno, 22 veintidós, 23 veintitrés, 24 veinticuatro, 25 veinticinco, 26 veintiséis, 27 veintisiete, 28 veintiocho, 29 veintinueve, 30 treinta.

B. Cardinal Numbers: 31-1000: (One ending only): 20 veinte, 30 treinta, 40 cuarenta, 50 cincuenta, 60 sesenta, 70 setenta, 80 ochenta, 90 noventa, 100 ciento (cien); 101 ciento uno; (masculine, feminine endings for 200-900) 200 doscientos/as, 300 trescientos, 400 cuatrocientos, 500 quinientos, 600 seiscientos, 700 setecientos, 800 ochocientos, 900 novecientos, 1000 mil, 1001= mil y un (o,a).

C. Hay (there are) noventa y un dólares (There are ninety-one dollars): Hay cuarenta y siete estudiantes (There are forty-seven students).

D. Cien mesas, cien perros (one hundred tables, one hundred dogs);
ciento cincuenta profesores (one hundred male teachers); ciento veinte profesoras (one hundred twenty female teachers).

E. Hay cien chicos y doscientas chicas en el grupo (There are one hundred boys and two-hundred girls in the group).

F.
Mil (1000):
Hay casi (almost) mil trescientos estudiantes en la universidad (There are almost one thousand and three hundred students at the university).

Fin.


ACTIVIDAD 3. Write the numbers in Spanish in the blanks.

1. ¿Cuánto es diez más trece? Es __________________________________ (How much is ten plus thirteen? It’s ___________)
2. ¿Cuánto es quince más dieciocho? Es __________________________________.
3. ¿Cuánto es veintiuno más treinta y tres? Es __________________________________.
4. ¿Cuánto es cuarenta y ocho más cincuenta? Es __________________________________.
5. ¿Cuánto es setenta y seis y ochenta y dos? Es __________________________________.
6. Hay (There are) ________________________________ (350) estudiantes chinos.
7. Hay ____________________________________________ (836) mujeres peruanas.
8. Hay _________________________________________ (588) carros americanos.
9. Hay _________________________________ (100) clases interesantes.
10. Hay _____________________________________ (1001) noches felices.
11. Mi cuenta (payment) de luz (electricity) es ___________________________ (250) dólares.
12. Mi cuenta de cable es _____________________________ (65) dólares al mes (monthly).
13. Su (His,Her, Your formal) cuenta de celular es ____________________________ (98) dólares.
14. Tu (Your informal) cuenta de celular es ____________________________ (55) dólares.

ACTIVIDAD 4. Write five sentences using numbers in Spanish. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

6. Time, Days, Dates, Months, Seasons

ACTIVIDAD 1. Read Gramática Section (BOOK): Time, days, dates, months, seasons (U7: 77-79)

ACTIVIDAD 2. Read these grammar notes and make your own notes. Highlight main points, make your flashcards.

A. Tellling time: ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the morning); PM (post meridian) can mean: de la tarde (afternoon with sunlight) or de la noche (evening with moonlinght); de la mañana (in the early morning, morning sunlight). 11:00 am: Son las once de la mañana en punto (sharp, o’clock). 12:00 pm: mediodía (midday, noon); 12:00am (medianoche, midnight).

B. At What Time: ¿A qué hora?
Use “a” in front of “qué hora” to express the time of an event followed by “la” or “las” and the number.
¿A qué hora es tu clase de español? Mi clase es a las nueve y media de la mañana. At what time is your (informal) Spanish class? My class is at nine and a half in the morning.

C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays). Los domingos son divertidos (Sundays are fun). Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).

D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.
 


E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today? 08/02/2013: Hoy es el ocho de Febrero del dos mil trece, (November first, twenty thirteen); 14/02/2013: Mañana es catorce de febrero (14/2) del dos mil trece (2013) (Tomorrow is February fourteeen twenty thirteen).
Personal questions: ¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? (What day is your birthday?) Es el 08 de julio. It’s July 08. ¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday?) Mi cumpleaños es en Julio. ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth?) La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho (My birthdate is March 05, 1978)

Personal questions: ¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? (What day is your birthday?) Es el 08 de julio. It’s on July 08. ¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday?) Mi cumpleaños es en Julio. ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth? La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho (My birthdate is March 05, 1978)

F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring).
Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring). 




Podcast 6. Listen and repeat the sentences after Actividad 1 and 2. (Script below)

A. ¿Qué hora es? (What time is it?) 1:00 pm: Es la una (It is one); 1:10 pm: Es la una y diez de la tarde (It’s 10 minutes after 1 in the afternoon); 1:15: Es la una y cuarto (It’s a quarter past one); 1:30: Es la una y media (It’s half past one). 8:50 pm: Son las nueve menos diez de la noche. (It’s three minus ten in the evening) or Son diez para las nueve (It’s ten to nine) or Son ocho y cincuenta (It’s eight and fifty). 10:24: Son las diez y veinticuatro de la mañana (It’s ten y twenty-four in the morning);

B. At what Time: ¿A qué hora?
¿A qué hora es tu clase de español? (At what time is your (informal) Spanish class?)
Mi clase es a las nueve y media de la mañana. My class is at nine and a half in the morning.

C. Días de la semana (Days of the week): lunes (Monday), martes (Tuesday), miércoles (Wednesday), jueves (Thursday), viernes (Friday), sábado (Saturday), domingo (Sunday). Trabajo los lunes (I work on Mondays).
Los domingos son divertidos (Sundays are fun).
Tengo mi examen el martes (I have my exam on Tuesday).

D. Meses del año: enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, setiembre, octubre, noviembre, diciembre.

E. ¿Qué fecha es hoy? What date is today?
08/02/2013: Hoy es el ocho de Febrero del dos mil trece, (November first, twenty thirteen);
14/02/2013: Mañana es catorce de febrero (14/2) del dos mil trece (2013) (Tomorrow is February fourteeen twenty thirteen).
Personal questions:
¿Qué dia es su (your singular formal)/tu (your singular informal) cumpleaños? (What day is your birthday?) Es el 08 de julio. It’s July 08.
¿En qué mes es su cumpleaños? (In what month is your birthday?)
Mi cumpleaños es en Julio. My birthday is in July.
¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? (When is the date of your birth?)
La fecha de mi nacimiento es el 05 de marzo de mil novecientos setenta y ocho (My birthdate is March 05, 1978)

F. Las estaciones: Seasons: el verano (summer), el otoño (fall), el invierno (winter) y la primavera (spring).
Hace frío en el invierno (It is cold in the winter). Hace calor en el verano (It is hot in the summer). Llueve en el otoño (It rains in the fall). Está fresco en la primavera (It is cool in the spring).

Fin.






ACTIVIDAD 3. Provide the complete sentence with the times in Spanish and other time expressions if needed; personal answers to important dates, and the seasons and months in the US.
See modelos.

1. ¿Qué hora es? Modelo: 3:00 pm: Son las tres (en punto) de la tarde; 5:25pm; 7:30pm; 9:15am; 11:20am; 4:00am; 1:20pm, 8:45pm.

2. ¿A qué hora? Modelo: (Fiesta: 9pm): La fiesta es a las 9 de la noche.
(The party is at 9pm). (Clases: 8am); (Partido (game): 6:00pm); (Conferencia: 5pm); (Reunión/meeting: 7.30pm); (Almuerzo/lunch: 12.00pm).

3. Answer these questions: ¿Qué día es hoy? ¿Qué día es mañana? ¿Qué día es su cumpleaños? ¿En qué mes es su cumpleaños? ¿Cuándo es la fecha de su nacimiento? ¿Cuándo es la fecha de nacimiento de su mamá? ¿En qué estación del año es el cumpleaños de su mamá?

4. Provide the names of the seasons in Spanish in the blanks: Los meses del _________________________ en Estados Unidos son junio, julio y agosto. Los meses del _______________________ son setiembre, octubre y noviembre. Los meses del _______________________ son diciembre, enero y febrero. Finalmente los meses de la _________________________ son marzo, abril y mayo.

ACTIVIDAD 4. Write six sentences in Spanish: two asking the time, two asking at what time two events are and two based on personal information. See previous models. Provide the English translations. Be ready to share them with la clase.

No comments:

Post a Comment