STUDY GUIDE 102 – Estructuras
Preliminary Lesson
Review of Regular Preterite (L6): ¿Viste la película Diarios de Motocicleta?
Observe endings for –ar, -er, and ir-verbs
Yo compré-vendí-escribí/Tú compraste-vendiste-escribiste
Preterite of Ser and Ir: ¿Cómo fueron tus vacaciones? ¿Adónde fuiste el fin de semana pasado?
Yo-fui-Tu fuiste-Ellos fueron
Observe differences according to situations.
Preterite of stem changing verbs (L8, 274): Mi mamá durmió mucho.
Some verbs like dormer and server change their stem E to I in the usted and ustedes pronouns.
Irregular Preterite: (L9, 310): Yo vine-El vino-Tu dijiste
Study verbs like tener, venir, and decir in their conjugations. Other irregular preterites come from verbs like
poder: pude; saber: supe; estar: estuve; hacer: hice, querer/quise
Lesson 10: En el consultorio
Vocabulary: Body parts, verb: doler
The imperfect tense: ¿Veías mucha televisión cuando eras niña/o?
Observe endings for –ar, -er, and ir-verbs
Yo cantaba-bebia-escribía-Tu cantabas-bebías-escribías
The preterite and the imperfect: ¿Cuál era tu programa de televisión favorito? ¿Quién fue tu primer/a novia/o? ¿Cómo era él/ella?
Study the differences between the two. Create your sentences.
Constuctions with se: ¿Qué se vende en una farmacia? Se me perdieron las llaves.
Study impersonal constructions with se: Se habla español; Se venden medicinas. Also used for unplanned events.
Adverbs: Aquí-Ayer-Hoy-Mal-Siempre-Nunca-Verdaderamente-Generalmente-A menudo-Poco
Lección 11: La tecnología
Vocabulary
Familiar commands: Habla más español-Prende la televisión-Guarda este documento
No hables mucho. No prendas la radio- No guardes ese archivo.
Generally consider the ella form for familiar commands. For negative commands consider the YO form of the verb
(hablo), drop the O, and add –AS for the command.
Para y por: ¿Para qué necesitas un carro?
Study differences in context.
Reciprocal reflexives: ¿Cuando se ven tú y tus amigos normalmente? ¿Dónde se encuentran tú y tus amigos?
¿Se entienden bien tú y tus hermanos?
These reflexives express a shared or reciprocal action between two or more people or things.
Lección 12 La vivienda
Vocabulary: ¿Tengo que poner la mesa, mamá? ¿Qué te gusta de vivir en Kentucky?
Relative pronouns: ¿Cómo son las personas que viven en tu barrio?
Formal commands: Limpie su casa-Barran la sala-No ponga el libro en la mesa-No piensen mucho
Take the yo form of the verb, and –E or -EN for –ar verbs, and –A or –AN for –er, -ir verbs. Put NO to make
negative commands. Some irregular commands: dar: DE-DEN; estar; ESTE-ESTEN; ir: VAYA-VAYAN, ser: SEA-
SEAN.
The present subjunctive ¿Es importante que los niños ayuden en casa?: ¿Es urgente que
aprendamos más español? ¿Es necesario que todos vayan a la universidad?
With the exceptions of commands, all the verb forms have been used in the indicative mood. The indicative is used to state facts and to express actions real for the speaker: Yo vivo en Kentucky. In constrast the subjunctive mood expresses the speaker’s attitudes towards events, or states the speaker considers uncertain.
Observe endings for –ar, -er, and ir-verbs
Yo hable-coma-escriba/Tu hables-comas-escribas/El hable-coma-escriba
-ar verbs: e, es, e, emos, éis, en; er/ir verbs: a, as, a, amos, áis, an
Verbs with irregular yo forms show regularity (see endings before): Yo conozco español-El quiere que yo conozca
mas español-Yo hago mi tarea siempre-El profesor quiere que yo haga la tarea en este momento.
Irregular verbs in the present subjunctive: dar-estar-ir-saber-ser
See general uses of the subjunctive: To express wil, emotion, doubt, indefinitness. And in sentences with a main
clasuse, a connector, and a subordínate clause.
Tasks for Mid-Term
A. Edit a conversation/skit: Provide the correct words. (50 points)
B. Fill in the blanks with the appropriate word. Read a paragraph/conversation and write the appropriate word. (50 points)
Monday, October 19, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment