SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Activities 6
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014
Lunes 22 de Setiembre:
Repaso Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 24 de Setiembre:
Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance
Viernes 26 de Setiembre: (8)
Reflexive verbs
SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades:
Semana 7:
29 de Setiembre-03 de Octubre, 2014
Lunes 29 de Setiembre: Spain
Related Information- Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 01 de Octubre: Repaso
Mid-Term Exam
Viernes 03 de Octubre:
Mid-Term Performances
SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades:
Semana 8:
06 de Octubre, 2014: MID-TERM Examination
SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Activities 6
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014
Lunes 22 de Setiembre:
Repaso Prueba 2. Preparación
Mid-Term Performance
Miércoles 24 de Setiembre:
Prueba 2. Preparación
Mid-Term Performance
Viernes 26 de Setiembre:
(6) Reflexive verbs
Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am). ¿A qué hora se duerme
Valentina? (At what time does Valentina fall sleep?)
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.
Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself; enojarse: to get angry; ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up; llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself
Actividad 2. Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana. (ponerse)
Actividad 4. Translate these sentences/questions into English.
1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno.
2. ¿Se baña usted cada mañana?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis.
7. ¿Cómo se siente hoy?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se
divierte en su tiempo libre?
Actividad 3. Translation. What do you do early in the morning? Translate the interaction into Spanish.
A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana?
B: Me despierto a las 5 de la mañana. Luego
voy al baño. Me lavo los dientes. Me preparo un jugo. Después me baño. Finalmente me visto y me voy a trabajar.
Actividad 4. ¿Qué hace
usted cuando se levanta?
Mention five things you do in the
morning. Use reflexive verbs as in A3.
Preparación: Mid-Term Performance
TAREA: Please complete
your answers for next class’ PRACTICA FOR MID-TERM. We will check your answers
in class.
SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades:
Semana 7:
29 de Setiembre-03 de Octubre, 2014
Lunes 29 de Setiembre: Spain
Related Information- Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 01 de Octubre: Repaso
Mid-Term Exam
Viernes 03 de Octubre:
Mid-Term Performances
Lunes 29 de Setiembre:
Spain Related Information- Preparación
Mid-Term Performance
Miércoles 01 de Octubre:
Repaso
Mid-Term Exam
SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO
SEMESTRE
Please write your answers before
clase. We will check your answers in class.
(1)
Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3)
Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6)
Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns,
Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs
A. Present
Tense. Provide
the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo _____________
voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _________________
(tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ______________
en Miami. (vivir)
4. ¿Qué ______________ usted
en la universidad? (estudiar)
5. Yo _____________
voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________
(tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________
en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted
en la universidad? (estudiar)
B. Descriptive
adjectives.
Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy
__________________ (positive).
2. Valentina es una bebé muy
________________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy
____________________ (kind).
4. Yo soy ______________________ (short).
5. Nosotros somos muy
__________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy
________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy
____________________ (kind).
8. Yo soy
______________________ (short).
C. Adverbs. Provide
the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá
_________________cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo ________________ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos
_____________________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de
español _____________. (tomorrow)
5. Mi mamá
_________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos
_____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de
español _____________. (tomorrow)
D. Tú’ Commands:
Provide
the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡_________________ estas
páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo
lo que quieras! (tomar)
4.
!_________________ corazón! (correr)
Provide
the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No ___________ más! (beber).
2. ¡No _____________ por favor!
(hablar)
3.
¡No _____________ problemas! (hacer)
Provide
the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________
tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e
inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi
casa esta Navidad! (venir)
5.
¡________________ ahora! (irse)
Provide
the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No _____________ preocupado! (estar)
2. ¡No _____________ a
Walmart! (ir)
3. ¡No
____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala
cara!. (dar)
E. Prepositional Pronouns. Provide the
prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan
con _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin
_________________. (them fem.)
3. El regalo es para
_______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir
sin ______________ . (without you sing.
informal)
5. Yo voy a ir con
_____________ a la reunión. (you plural
Spain)
F. ‘Usted’
Commands: Provide
the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________ por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡No _____________ de esa manera. (vivir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase. (leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________ por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡No _____________ de esa manera. (vivir)
Provide
the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___________ estas direcciones! (saber)
2. No ____________ a esa
casa! (ir)
3. ___________ más amor.
(dar)
4. No ____________
deprimido. (estar)
5. ¡___________ paciente!
(ser)
G. Direct Object Pronoun. Provide the Direct Object Pronoun in the
blank space to refer to the noun mentioned in parenthesis or in the previous
sentence.
1. Yo ____________ veo todas
las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _______________
queremos mucho( a nuestros abuelos)
3. Tú _________ llamas en la
mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas.
Ella ______________ trae en la mañana.
5. Quiero comprar un carro.
Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)
H. Indirect
Object Pronouns. Provide
the Direct Object Pronouns in the spaces to refer to the person in the
sentence.
1. Edwin ______________
canto canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora ______________
escribe cartas a Iván.
3. Nosotros _______________
prestamos 20 dólares a ti.
4 El profesor ________________ canta una
canción a nosotras
5. Liliana_________________
pide una prueba a la profesora.
I. Gustar,
Encantar, Doler. Rewrite
the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar
basketbol.
2. Nora/doler/cabeza.
3.
Vosotras/encantar/chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz
con pollo.
5.
Nosotros/encantar/películas románticas.
6. Tú/doler/estómago.
J. Reflexive
Verbs. Provide
the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Verónica ______________________ a las once. (dormirse).
2. ¿_______________________
(usted) mal? (sentirse)
3. Larry
________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
4. Yolanda siempre __________________________
en sus clases. (divertirse)
5. Valentina ______________________ sola a los 4 años. (bañarse)
6. Yo no
________________________ (enfermarse).
7. Teodora
____________________ su ropa en la mañana. (ponerse)
8. Valentina todavía no
_______________ (peinarse) sola.
K. Cultura: Write FOURS
different facts about topics related to Spain.
Cultura
Geográfica: Write
the names of the countries, the mountains, the cities, the ocean and the sea in
the numbers of the map of España.
Viernes 03 de Octubre:
Mid-Term
Oral Performances
SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades:
Semana 8:
06 de Octubre, 2014: MID-TERM Examination
No comments:
Post a Comment