Sunday, September 21, 2014

SPN 102: Fall 2014: Actividades semanales: 22 de Setiembre-06 de Octubre



SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Activities 6
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014

Lunes 22 de Setiembre: Repaso Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 24 de Setiembre: Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance
Viernes 26 de Setiembre: (8) Reflexive verbs

SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 7:
29 de Setiembre-03 de Octubre, 2014

Lunes 29 de Setiembre: Spain Related Information- Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 01 de Octubre: Repaso Mid-Term Exam
Viernes 03 de Octubre: Mid-Term Performances

SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 8:
06 de Octubre, 2014: MID-TERM Examination


SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Activities 6
22 de Setiembre-26 de Setiembre, 2014

Lunes 22 de Setiembre:
Repaso Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance

Miércoles 24 de Setiembre:
Prueba 2. Preparación Mid-Term Performance

Viernes 26 de Setiembre:
(6) Reflexive verbs

Yo me levanto a las 6 de la mañana (I get up at 6 am).  ¿A qué hora se duerme Valentina?  (At what time does Valentina fall sleep?)

Actividad 1. Read Book: U31: p. 294-295. Make your own notes after reading these pages and the notes below.
• Reflexive Verbs: are those whose action affects the same person who is the subject, e.g. lavarse (to wash oneself): Yo lavo al perro (I wash the dog); and Yo me lavo mi cara (I wash my face myself): Yo me lavo, Tú te lavas (You (inf.) wash yourself), Usted (You (formal) wash yourself) se lava; Nosotros nos lavamos (We wash ourselves); Vosotros os laváis (You (Spain pl.) wash yourselves); Ellas se lavan (They wash themselves).
• Position of reflexive object pronous: me, te, se, nos, os, se
Directly before the conjugated verb: Los niños no se lavan sus caras: The children do not wash their faces.
• Your choice: when we have two verbs: non-reflexive and reflexive verb, we either place the reflexive object pronoun can be used before the conjugated verb: Yo me quiero lavar la cara; or the reflexive object pronoun can be attached to the reflexive verb: Yo quiero lavarme la cara.

Some reflexive verbs
abrigarse: to keep yourself warm; bañarse: to bathe oneself, to take a shower; enfermarse: to get sick; quitarse: to take off; acordarse (ue): to remember; cuidarse: to take care of oneself;  enojarse: to get angry;  ponerse: to put on; acostarse (ue): to go to bed; divertirse (ie): to have a good time; irse: to go away; sentarse (ie): to sit down; afeitarse: to shave oneself; despertarse (ie): to wake up;  llamarse to call oneself; sentirse bien/mal: to feel well/bad; apurarse: to hurry up; dormirse (ue): to fall sleep; levantarse: to get up; vestirse: to dress oneself

Actividad 2.
Provide the conjugation of the reflexive verb in parenthesis.
1. (Yo) ______________________ a la una de la mañana. (dormirse).
2. María ______________________ de las malas personas. (cuidarse)
3. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
4. Todos ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
5. Mis primos _____________________________Beto y Edwin (llamarse)
6. Yolanda siempre __________________________ en las fiestas. (divertirse)
7. Sandra ya ______________________ sola. Ella tiene 4 años. (bañarse)
8. ¿__________________________ usted de mí? (acordarse)
9. Yo no quiero ________________________ (enfermarse).
10. Valentina ____________________ su ropa en las mañana.
(ponerse)

Actividad 4. Translate these sentences/questions into English. 
1. Mi mamá y mi tía se abrigan mucho en el invierno.
2. ¿Se baña usted cada mañana?
3. Mi sobrina se enferma frecuentemente.
4. Nora y Lilian se cuidan de las grasas.
5. ¿Qué juegos se acuerda de su niñez?
6. Vosotras os enojáis cuando no coméis.
7. ¿Cómo se siente hoy?
8. ¿A qué hora se levanta en las mañanas?
9. Yo me duermo a la una de la mañana.
10. ¿Cómo se divierte en su tiempo libre?

Actividad 3. Translation. What do you do early in the morning? Translate the interaction into Spanish.

A: ¿Qué hace usted cuando se levanta cada mañana?
B: Me despierto a las 5 de la mañana. Luego voy al baño. Me lavo los dientes. Me preparo un jugo. Después me baño. Finalmente me visto y me voy a trabajar.

Actividad 4. ¿Qué hace usted cuando se levanta?
Mention five things you do in the morning. Use reflexive verbs as in A3.

Preparación: Mid-Term Performance

TAREA: Please complete your answers for next class’ PRACTICA FOR MID-TERM. We will check your answers in class.

SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 7:
29 de Setiembre-03 de Octubre, 2014

Lunes 29 de Setiembre: Spain Related Information- Preparación Mid-Term Performance
Miércoles 01 de Octubre: Repaso Mid-Term Exam
Viernes 03 de Octubre: Mid-Term Performances

Lunes 29 de Setiembre:
Spain Related Information- Preparación Mid-Term Performance

Miércoles 01 de Octubre:
Repaso Mid-Term Exam

SPN 102 Práctica PRUEBA DE MEDIO SEMESTRE

Please write your answers before clase. We will check your answers in class.

(1) Present Tense; (2) Adjectives, Adverbs;
(3) Informal Commands; (4) Formal Commands
(5) Prepositional Pronouns; (6) Direct Object Pronouns,
(7) Indirect Object Pronouns, Gustar, Encantar, Doler
(8) Reflexive Verbs

A. Present Tense. Provide the conjugation of the verbs in parenthesis.
1. Yo _____________ voleybol. (jugar)
2. ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
3. Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
4. ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)
5. Yo _____________ voleybol. (jugar)
6. ¿Qué _________________ (tú) los fines de semana? (hacer)
7. Mi hermana ______________ en Miami. (vivir)
8. ¿Qué ______________ usted en la universidad? (estudiar)

B. Descriptive adjectives. Complete the sentence with the adjective in Spanish.
1. Nosotros somos muy __________________ (positive).
2. Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
3. Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
4. Yo soy ______________________ (short).
5. Nosotros somos muy __________________ (positive).
6. Valentina es una bebé muy ________________ (pretty).
7. Verónica y Juana son muy ____________________ (kind).
8. Yo soy ______________________ (short).

C. Adverbs. Provide the Spanish translation of the adverb in parenthesis.
1. Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
2. Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
3. Nosotras corremos _____________________. (slowly)
4. Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)
5. Mi mamá _________________cocina para nosotros los domingos. (always)
6. Ellos están viviendo  ________________ en una casa. (happily)
7. Nosotras corremos _____________________. (slowly)
8. Yo no tengo la clase de español _____________. (tomorrow)

D. Tú’ Commands: Provide the affirmative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ la lección para mañana!(estudiar)
2. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase!. (leer)
3. ¡_________________ todo lo que quieras! (tomar)
4. !_________________ corazón! (correr)

Provide the negative regular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No ___________ más! (beber).
2. ¡No _____________ por favor! (hablar)
3. ¡No _____________ problemas! (hacer)

Provide the affirmative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ tu tarea! (hacer)
2. ¡_________________ tranquilidad y paciencia! (tener)
3. ¡_________________ justo e inteligente! (ser)
4. ¡_________________ a mi casa esta Navidad! (venir)
5. ¡________________ ahora! (irse)

Provide the negative irregular ‘tú’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡No _____________ preocupado! (estar)
2. ¡No _____________ a Walmart! (ir)
3. ¡No ____________irrespetuoso! (ser)
4. ¡No _____________ mala cara!. (dar)

E. Prepositional Pronouns. Provide the prepositional pronoun in Spanish.
1. Pedro y Marilú trabajan con _________________. (me)
2. Nosotros salimos sin _________________. (them fem.)
3. El regalo es para _______________ . (her)
4. Ricardo no puede vivir sin ______________ . (without you sing. informal)
5. Yo voy a ir con _____________ a la reunión. (you plural Spain)

F. ‘Usted’ Commands: Provide the affirmative or negative regular ‘usted’ command of the verb in parenthesis.
1. ¡_________________ mañana a las 2 de la tarde! (venir)
2. ¡_________________ ocho vasos con agua diariamente. (tomar)
3. ¡_________________ la lección para mañana. (estudiar)
4. ¡_________________ estas páginas para la próxima clase.
(leer)
5. ¡_________________ diez oraciones. (escribir)
6
. ¡No ___________ eso! (hacer).
7. ¡No _____________  por favor. (cantar)
8. ¡ _____________ fe! (tener)
9. ¡No ____________ los domingos. (trabajar)
10. ¡
No _____________ de esa manera. (vivir)

Provide the affirmative or negative irregular command of the verb in parenthesis.
1. ¡___________  estas direcciones! (saber)
2. No ____________ a esa casa! (ir)
3. ___________ más amor. (dar)
4. No ____________ deprimido. (estar)
5. ¡___________ paciente! (ser)

G. Direct Object Pronoun.  Provide the Direct Object Pronoun in the blank space to refer to the noun mentioned in parenthesis or in the previous sentence.  
1. Yo ____________ veo todas las mañanas. (a Sara)
2. Nosotros _______________ queremos mucho( a nuestros abuelos)
3. Tú _________ llamas en la mañana. (a nosotras).
4. Elena trae las naranjas. Ella ______________ trae en la mañana.
5. Quiero comprar un carro. Quiero comprar____________ en Diciembre. (un carro)

H. Indirect Object Pronouns. Provide the Direct Object Pronouns in the spaces to refer to the person in the sentence.
1. Edwin ______________ canto canciones a sus amigas y amigos.
2. Nora ______________ escribe cartas a Iván.
3. Nosotros _______________ prestamos 20 dólares a ti.
4  El profesor ________________ canta una canción a nosotras
5. Liliana_________________ pide una prueba a la profesora.

I. Gustar, Encantar, Doler. Rewrite the sentences using indirect object pronouns and the words provided.
1. Yo/gustar/jugar basketbol.
2. Nora/doler/cabeza.
3. Vosotras/encantar/chocolates.
4. Iván/Maritza/gustar/arroz con pollo.
5. Nosotros/encantar/películas románticas.
6. Tú/doler/estómago.

J. Reflexive Verbs. Provide the conjugation in the present tense of the reflexive verb in the parenthesis.
1. Verónica   ______________________ a las once. (dormirse).
2. ¿_______________________ (usted) mal? (sentirse)
3. Larry ________________________ a las 5 de la mañana. (levantarse)
4. Yolanda siempre __________________________ en sus clases. (divertirse)
5. Valentina  ______________________ sola a los 4 años. (bañarse)
6. Yo no ________________________ (enfermarse).
7. Teodora ____________________ su ropa en la mañana. (ponerse)
8. Valentina todavía no _______________  (peinarse) sola.

K. Cultura: Write FOURS different facts about topics related to Spain.   
Cultura Geográfica: Write the names of the countries, the mountains, the cities, the ocean and the sea in the numbers of the map of España.  

Viernes 03 de Octubre:
Mid-Term Oral Performances

SPN 102: FALL/OTOÑO 2014 Actividades semanales/Weekly Actividades: Semana 8:
06 de Octubre, 2014: MID-TERM Examination

No comments:

Post a Comment