Thursday, August 22, 2013

SPN 102-2 Otoño 2013 Actividades Semanales/Weekly Actividades



SPN 102 Fall 2013 Activdades semanales/Weekly Activities
C. Martin Vélez Salas

See syllabus for content. See blog for weekly activities.
Check 48 hours before clase.

Agosto (Semana/Week 1-2)
Jue 22  Intro to the course syllabus, (1) Review of Present tense (SPN 101)
Mar 27 (2) Review: nouns/descriptive adjectives, adjectives/adverbs (SPN 101)
Jue 29  Practice. Research training LIBRARY: (2:20-3:20pm)

Jueves 22 Agosto, 2013

Introduction Course
Personal Information-Interview Times
Syllabus: Library Research Report: Power Point of a Spain-related topic: Bring a ONE page summary of this presentation. Choose Topic and Date.
Mid-Term and Final Performances of texts of a play in Spanish
Final Interview with Instructor
Quizzes-Exams
METODO
Grammar content and communication exercises: See blog for weekly activities, classwork and homework. 
Integrating the Arts and Second Language Learning: Follow us in Facebook on this integration:
Canción: Las Mañanitas Vicente Fernández
Letra español-inglés Alejandro Fernández
Letra español-inglés
Letra español-inglés Letra de las Mañitas cantada tradicionalmente en México

Further suggestions for learning a second language
(1) Learning a Second Language: Focus on another way to express meanings. Spanish: Functions in the US and Spanish speaking countries.
(2) How?: Discovery of meanings in different contexts by observing new words, sentences, paragraphs, stories, images, movements, people in different situations and from various countries, regions, listening to music, eating food with people, dancing, working with other people, interacting with people.
(3) Structure Learning: Focus on how these meanings work in language in context (e.g. newspaper, film, face-to-face interaction, text message). Grammar as a starting point. Look at your grammar: Noun-Adjective-Verb-Adverb. Sentence: Subject-Verb-Complement
(4) Techniques: Use a diary to reflect on your learning. Use flashcards to learn new words, new verbs combinations. Use a notebook to classify your new words and write new sentences. Start observing new words around you, books, written materials in the new language, start listening to songs, dance, movies, TV programs. Watch a movie with the captions in Spanish or English. Start exploring new meanings in different texts and materials.
(5) Use the language with creativity. Start playing with language right away. Read the words, phrases, and sentences, lines, and paragraphs stressing different emotions. Make a link between your words and your physical movements. Improvise. Create new ways to express language, meanings and emotions.

PRACTICA: Read the text below. Imagine the context of the text.  Start using the language with creativity.  To be practiced and performed in clase.

Texto de Obra en español
2 ESCUELITA
Profesor :        1
Flowers:          Flowers of the castle. Oriunda de Monterrico.
Profesor :        2
Humala:          Armando la Guerra, alias humalita. Natural de su jato.
Profesor :        3
Chata:             Antonia Quispe Quiroz . Natural de Ayacucho-Chuschi.
Profesor :        4
Ceres Brito:     Ceres Brito Garcia. Alumno de intercambio.
Profesor :        This is not Perú…!……Perú is Wonderful, Perú is cool!
Clase de inglés. Flowers, dígame ¿Qué quiere ser en inglés?
Flowers:          Actriz. 
Profesor :        Whats?
Flowers:          Julia Roberts…..

(1) Review of Present Tense verbs: ‘-ar, -er, -ir” verbs (regular and irregular)

A. Verbs in the present have these endings: trabajar (trabajO, trabajAS, trabajA; trabajAMOS, trabajAN); comer (comO, comES, comE; comEMOS; comEN), vivir (vivO, vivES, vivE; vivIMOS, vivEN). Some verbs change their stem in the present tense: Group 1: Yo irregular: yo hago, yo tengo, etc; Grupo 2: e˃ie: pensar, cerrar, empezar, querer, entender; Grupo 3: o˃ue: almorzar, encontrar, recordar, poder, volver; u˃ue: jugar.
Grupo 4: e>i: pedir, repetir, servir.

B. Make two sentences with two regular verbs and two with each group of the irregular verbs.

C. ¿Ser or estar? Escoge a verb conjugation of ser (soy-eres-es-somos-son) o estar (estoy-estás-está-estamos-están) para completar las oraciones: 1. Los libros _________ en la mesa; 2. Margarita tiene 20 años. Ella _______________ alta y delgada; 3. Josefina y yo ___________ muy contentos; 4. Hoy ______ martes; 5. Yo no __________ el presidente de la nación; 6. ¿De dónde en México ______ usted?; 7. Gaby y yo _________ amigos.

D. Completa los espacios: 1. Elisa ________________ en Central City (vivir); 2. David ___________ (trabajar) en Sara Lee; 3. Nosotros _____________ (comer) en ese restaurante una vez al mes; 4. Juan ________________ (comenzar) a trabajar a las ocho. 5. Los chicos _________________ (querer) practicar más español; 6. ¿Qué _____________(pensar) tú de la situación política?

E. Translation. Traduzca estas oraciones al inglés. 1. Me gusta su camisa; 2. Podemos bailar muy bien; 3. Planeo ir al restaurante italiano; 4. Ellos no quieren ir a la fiesta; 5. Mi hermana Nora tiene 50 años de edad; 6. Yo tengo que estudiar esta tarde; 7. María y yo vamos a trabajar este fin de semana. 8. ¿Va usted a su oficina ahora?

F. Responda estas preguntas. 1. ¿Cómo está usted?; 2. ¿Qué estudia en la universidad?; 3. ¿Qué cursos toma los miércoles?; 5. ¿Qué va a hacer este fin de semana? 6. ¿Tiene que trabajar o estudiar esta noche?; 7. ¿Qué come usted en la mañana? Luego (then) haga las preguntas a un/a compañera/o. Be ready to report his/her answers to the whole clase.
Be ready to perform these questions in an interview style.

Summary-Reflection
(1) What are some of your ideas, methods, and techniques to learn Spanish?
(2) What are some useful questions/possible answers using the present tense?
(3) What are the regular forms for the present tense verbs in Spanish? What are some of the verbs in the irregular groups? Mention some verbs in both groups. 

TAREA
(1) Write 5 sentences using 5 different regular verbs in the present tense.
(2) Write 5 sentences using 5 different regular verbs in the present tense.
(3) Write 5 sentences using SER in the present tense.
(4) Write 5 sentences using ESTAR in the present tense.

SPN 102 Fall 2013 2 Actividades semanales/Weekly Activities
Mar 27 Agosto

(2) Review: Nouns/descriptive adjectives/adverbs

Actividad 1. Nouns in plural and definite and indefinite articles.

A. Study these groups of nouns:
La casa: teléf
ono, mesa, puerta, ventana, sala, cocina, comedor, gato., perro, silla, patio, cama, habitación.
El salón de clase: cuaderno, libro, cuadro, lápiz, bolígrafo/lapicero, proyector, computadora, escritorio, carpeta, mapa, pizarra.
La ciudad: policía, edificio, coche/carro, mujer, hombre, autobús/bus, cine, periódico, centro comercial, hospital, restaurante.
Los alimentos: (botella de) leche, agua, pan, cereal, pollo, pescado, carne, naranjas, manzanas, huevo, dulce, queso, jugo (de naranja, manzana), café, hamburguesa, sanguche.

B. Provide the plural of these noun phrases:
el teléfono, la mesa, la puerta, la ventana, la sala, la cocina, el gato., el perro; el cuaderno, el libro, el cuadro, el lápiz, el bolígrafo/lapicero, la computadora, el escritorio, la carpeta, el mapa; el policía, el edificio, el coche/carro, la mujer, el hombre, el autobús/bus, el cine, el periódico; (la botella de) leche/agua, el pan, el cereal, el pollo, el pescado, la carne, el huevo, el dulce, el queso, el jugo (de naranja, manzana), el café, la hamburguesa.

C. Provide the plural of these noun phrases:
un teléfono, una mesa, una puerta, una ventana, una sala, una cocina, un gato., un perro; un cuaderno, un libro, un cuadro, un lápiz, un bolígrafo/lapicero, una computadora, un escritorio, una carpeta, un mapa; un policía, un edificio, un coche/carro, una mujer, un hombre, un autobús/bus, un cine, un periódico; (la botella de) leche/agua, un pan, un cereal, un pollo, un filete de pescado, un bistec de carne, un huevo, un dulce, un queso, un jugo (de naranja, manzana), un café, una hamburguesa.

ADJETIVOS DESCRIPTIVOS


ADJETIVOS DESCRIPTIVOS COMUNES
Aburrido Boring Difícil Hard; difficult Moreno/a Brunette, negro
Alegre Cheerful Fácil Easy Ocioso Lazy
Alto/a Tall Feliz Happy Pelirrojo Red-haired
Amable Kind Gordo Fat Pequeño Small
Antipático/a Unpleasant Grande Big, large Rubio/a Blond(e)
Bajo Short (in height) Guapo/a Handsome Serio Serious
Bonito Pretty Importante Important Simpático Nice, likeable
Bueno/a Good Inteligente Inteligente Tonto Silly, foolish
Delgado/a Thin/Slender Interesante Interesting Trabajador/a Hardworking
Divertido Fun Joven Young Triste Sad

SOME ADJECTIVES OF NATIONALITY
Alemania alemán; Argentina argentino; Bolivia boliviano; Brasil brasileño; Chile chileno
China chino; Canadá canadiense; Colombia colombiano; Costa Rica costarricense
Cuba cubano; Ecuador ecuatoriano; El Salvador salvadoreño
Estados Unidos estadounidense; España español; Francia francés Guatemala guatemalteco;
Haití haitiano; Honduras hondureño; Italia italiano; India hindú; Inglaterra inglés
Japón japonés; Nicaragua nicaragüense; Panamá panameño; Paraguay paraguayo
Perú peruano; Puerto Rico puertorriqueño; Republica Dominicana dominicano
Rusia ruso; Venezuela venezolano

Actividad 2.
Family descriptions
Describe some members of your family physically and in terms of their personalities. Imagine you are describing a picture to your partner. You can mention some other characteristics if necessary.
Modelo:
Tengo dos hermanas. Mi hermana Nora es rubia. Ella es muy inteligente. Ella vive en Lima. Mi otra hermana es Lilian. Ella es morena. Ella es muy divertida. Ella vive en Miami. El esposo de Nora es francés.
Su nombre es David. Lilian no está casada todavía.

ADVERBS
Read Book Grammar Section U19: p. 187-8

Adverbs are content words that describe the time, place, or manner of the verb/action in the sentence.
Ejemplo: Voy a la biblioteca ahora; Nosotros vivimos allí; Gabi canta maravillosamente.

A. Common adverbs of time, place, and manner: Ahora (now) ↔ más tarde; allí (there) ↔ aquí (here); antes (de) (before, previously) ↔ después (after, afterwards); bien (well) ↔ mal (badly); cerca (de) (near, nearby) ↔ lejos (de) (far, faraway); hoy (today) ↔ mañana (tomorrow); más (more) ↔ menos (less); mucho (a great deal) ↔ poco (little); siempre (always) ↔ nunca (never); temprano (early) ↔ tarde (late).

B. Regular formation of ADVERBS
- From adjectives ending in “o”, change the “o” to “a” and add -mente (-ly in English).
Modelo: El es tímido. El habla tímidamente. (He is timid. He speaks timidly)
- From the other adjectives, take the singular form of the adjective and add –mente. Las amigas felices cantan felizmente. (The happy girls sing happily)

ACTIVIDAD 3. No estoy de acuerdo (I don’t agree with it)
Disagree but stating the opposite of the underlined expression in a complete sentence.
Modelo: Nora trabaja poco. No, Nora trabaja mucho.
1. Nosotros vivimos cerca; 2. Lilian viene más tarde; 3. Siempre toman té; 4. Hablan más en casa; 5. El cine está lejos; 6. Hoy es otro día; 7. Mi oficina está aquí; 8.
Comemos antes.

ACTIVIDAD 4. Role-play your answer in a complete sentence using the adverb from the cue of the adjective in parenthesis.
Modelo: ¿Cómo habla el profesor? (rápido): El profesor habla rápidamente.
1.¿Cómo habla la Sra. Pérez? (suave); 2.¿Comprende el director? (perfecto); 3.¿Cómo llegan las noticias? (misterioso); 4.¿Cómo reaccionan los mercados? (nervioso); 5.¿Cómo ellos van al partido? (alegre); 6. ¿Cómo termina la conversación?
(amable).

SUMMARY-REFLECTION
(1) How do nouns differ in English and Spanish? Give some examples.
(2) What are descriptive adjectives? Give some examples.
(3) What are adverbs? What are some adverbs to time, manner and place? How do you form adverbs from adjectives?

Tarea
(1) Write five sentences with five different nouns.
(2) Write five sentences with five different descriptive adjectives.
(3) Write five sentences with five different adverbs.

Jueves 29 Agosto. Clase. 20 minutos.

PRACTICA: Read the text below. Imagine the context of the text.  Start using the language with creativity.  To be practiced and performed in clase.

Texto de Obra en español
2 ESCUELITA
Profesor :        1
Flowers:          Flowers of the castle. Oriunda de Monterrico.
Profesor :        2
Humala:          Armando la Guerra, alias humalita. Natural de su jato.
Profesor :        3
Chata:             Antonia Quispe Quiroz . Natural de Ayacucho-Chuschi.
Profesor :        4
Ceres Brito:     Ceres Brito Garcia. Alumno de intercambio.
Profesor :        This is not Perú…!……Perú is Wonderful, Perú is cool!
Clase de inglés. Flowers, dígame ¿Qué quiere ser en inglés?
Flowers:          Actriz. 
Profesor :        Whats?
Flowers:          Julia Roberts…..

No comments:

Post a Comment